V12 He virranjakajasta?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

V12 He virranjakajasta?

Viesti Kirjoittaja trj »

Oliskohan tarkempaa tietoa että kuinka paljon ja millä kierrosalueella alipainesäätimen toiminta pitäis olla? Ajoituksia säätäessä alipainesäätimellä ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta ennakoihin, vrt. säädinletku irti tai kiinni. Max 1-3 ast?
Säädin ei vuoda ja pohjalevy liikkuu kuten pitääkin sormin koittaen, mutta ei faktatietoa toimiiko ko. autossa se alipainejärjestelmä just oikein? Itse, (omin suin) letkusta imaisten pohjalevy liikkuu hieman. Alipaineletku irti koneen saa säädettyä "kutakuinkin" oikeisiin arvoihin eri kierrosalueilla pelkän keskipakosäätimen voimin. Mutta letku kiinnitettynä ja sillein testaten ei ole juurikaan muutosta niihin ennakoihin.

Eli paljonko, ja millä kierrosalueella alipainesäätimen pitäis lähinnä vaikuttaa, lämpöisellä koneella?

Etukäteen kiittää hän.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 He virranjakajasta?

Viesti Kirjoittaja trj »

No itse itselleni vastaten, ja vinkkiä vähän muillekin tämän asian kanssa painiville.

Sytytyksen keskipakosäädin ei toiminut alkuunsakaan niin kuin sen pitäisi toimia. Keskipakosäätimen paksumpi jousi ei ottanut käytännössä ollenkaan vastetta, eli se oli poissa pelistä. Säädin toimi pelkän ohuemman jousen voimin. Keskipakoennakot karkasi aivan pilviin heti 2000 rpm. jälkeen. On täysin mahdoton säädettäväksi ja ajettavaksi, konetta hajottamatta. Näköjään ne jousetkin venyvät ajan saatossa. Ja just se paksumpi jousi?

Jakaja pöydälle ja osiksi, ja se paksumpi jousi irti. Väänsin jousen päätylenkkejä just sen verran sisään että paksumpi jousi alkoi ottamaan keskipakon säätöalueen puolivälistä. Painolevyjen välys on silloin n 9-10 mm, kun paksumpi jousi alkaa vaikuttamaan.

Tuolla tekemilläni jousen säädöllä keskipako ennakko ottaa nyt tämänlaiset arvot ( perus asetus 3000 rpm/18 ast) ennakot: 750 rpm/ 5 ast., 3000 rpm/18 ast., 5500 rpm/ 25 ast. Luultavasti se on nyt hyvin likipiti mitä sen keskipakosäätimen kuuluukin olla? Että kannattaa tarkastaa jos on epäilystä ennakoiden suhteen.

Noita vaihtoehtoja siihen alipaineen tekemiin säätöihin on sitten ne maakohtaiset asetukset ja kaaviot erikseen. Jos jollain on tietoa että mitä ne ennakot pitäisi olla eu-versiossa, alipaine kytkettynä, niin olisinpa hyvinkin tyytyväinen. Alipainekaaviot toki löytyy, mutta niitä oikeita ennakoita ei löydy.
Ne ennakoiden arvot jolla voi tehdä sen lopputarkastuksen että kaikki on ok, alipaine kytkettynä ja lämpöisellä koneella.

Ajokki Dss vm 1988 ser 3, eu-versio.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V12 He virranjakajasta?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No kun en tuota HE:n sielunelämää tunne, niin en vastaillut.

Niissä Jaguareissa, missä on alipaine-ennakonsäädin vuosina 1946-1967 niin se lisää ennakkoa muistaakseni maks. 6 astetta. Parantaa palamista kaasuläpät lähes kiinni ajaessa, eli vähentää lämpöä ja kulutusta sukkasillaan ajellessa.

Mutta kaikissa smog-koneissa ja kaikissa, myös Euro-speksin V12:ssa kuten omassa 1972 E-typessäni, on alipainesäätö 8 asteen ennakonmyöhennys, jonka on tarkoitus saada kone nopeammin lämpenemään, jottei tulisi palamattomia hiilivetyjä pakoputkesta. Kun kone on täysin lämmennyt, ei alipaine säädä ennakkoa enää lainkaan (water rail temp 106 C).

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 He virranjakajasta?

Viesti Kirjoittaja trj »

Muistelisin lukeneeni jostain että tuo he:n säädin antaa maksimissaan 14 astetta, noilla aj6 sivuston "emission b" kaaviolla:
http://www.jagweb.com/aj6eng/vacuum.php

Vaan en suurin surminkaan muista että mistä tuon alipainesäätimen (max. 14 ast.) tiedon bongasin, ja mistä se on ylipäätään jäänyt muistin sopukoihin.
Voikohan tuo hämärä muistikuva olla likimainkaan oikea arvoa?
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: V12 He virranjakajasta?

Viesti Kirjoittaja trj »

Tuossa vaunussa alipainesäädin vetää ennakkoa lisää. Varsi on ainakin siihen suuntaan että eipä se voi oikein tehdä muuta kuin lisätä sitä ennakkoa? Vetelee niin sanotusti pyörimis suuntaa vastaan.
Semmoista olen nyt lueskellut, ja saanut paljonkin vinkkiä, että sen monimutkainen alipaineohjaus Ei nosta ennakoita kun moottori on kylmä, ja siinä on myöskin kellokytkin mikä hoitaa samaa asiaa, ns. rinnakkaisjärjestelmä. Lämmin kone ja se 15 min. aika, ja sitten se -letku/venttiili/kellokytkin/lämpöanturi/yms...- sekasoppa on ohitettu.
Tuossa on nyt ohitettu se kellokytkin ja lämpöanturi, ts. heti startista lämpöisen koneen asetuksille. Kellokytkin puuttui näköjään koko järjestelmästä. Ja sen kellokytkimen hajoaminen on kuulemma perustyyppivika. Jos se toimii ilman sitäkin, niin eipähän tuo paljoa haittaa. Lueskelin että lämpökytkin alkaa ottamaan n 40 asteen jälkeen. Ja tuo moottori lämpenee siihen ihan 1-2 minuutin aikana. Joten ei varmaankaan isosta ongelmasta kyse kun käy sen 1-2 min lämpöisen koneen säädöissä, kylmänä.

Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin tuosta ei ole oikein mitään nyrkkisääntöä mitä se ennakko on sitten milläkin kierroksella? Eli tuon kanssa laitetaan se perusennakko siihen 3000rpm/18 ast, ilman alipainesäädintä, ja loput on sitten herran hallussa ja pers tuntumalla testaten?
Jos se syö kauheasti bensaa niin se on v...tuillaan, jos ei anna tehoja niin se on v...tuillaan, jos kone porsii niin se OLI v...tuillaan, ..., ja sitä rataa. :shock:

Noilla em. arvoilla se on nyt säädetty, ja täytyypä joku päivä testata että paljonko alipaine kytkettynä ne ennakko arvot muuttuu? Eiköhän siitä jotain arvoja taas saada, ja ollaan viisaampia mitä se alipainesäädin vaikuttaa asiaan?
Varmaan 40 astetta on ennakossa max., mitä tuo korkea puristeisempi saa enintään olla, huippukierroksilla? Ja loput siinä välillä?
Vastaa Viestiin