Lamban vaihtoa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Ritke
Viestit: 23
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 10:20 pm

Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Ritke »

Moro.
Onkos joku vaihdellut xj8 lambdoja? Vuosimalli on 98. Onko molemmille puolille oma lambda ja jos on, niin missä vasemman puoleinen on? Ja saako vanhasta lambdasta vaihdettua liittimen uuteen anturin?
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Coupe »

En ole vielä vaihtanut, mutta toissa päivänä sitä tutkailin kun odotan lambdan saapuvan. Kyllä siinä vasemmassa katissa on oma lambda samassa paikassa kun oikealla puolella. Sitä ei vaan ylhäältä näy, kun edessä on paisuntasäiliö, letku- ym hässäkkä ja lämpösuojapelti.
Itse suhtaudun tosi skeptisesti noihin yleismallin tarvikelambdoihin joihin liitetään orkkiksen sähköliitin. Varsinkin tässä tapauksessa johon liittyy aika paljon purkamista (ja kasaamista), kannattaa miettiä onko se oikea paikka säästää 100 Puntaa.
i
Ritke
Viestit: 23
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 10:20 pm

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Ritke »

Mulla on nyt kolmannet lambdat mitkä pitäisi olla ihan alkuperäiset, mutta liittimet ei vieläkään sovi. Toisen sainkin jo vaihdettua.'

Eli siis vasemmalta pitää edestä ottaa paisuntasäiliö ja lämpöpelti pois, että pääsee anturiin käsiksi? Ei nyt hirveän pahalta hommalta vaikuta.
Vai onko kuitenkin?
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Niin, ihmisten tekemähän toikin ratkaisu on, mutta ei nyt kuitenkaan helpoiten ja ertitysen ripeästi etenevä kuvio. 1998 mallinen autohan ei ole OBD2 auto, joten siinä on yksi lambda per sivu. Lambdahan on sama LJA1682AE molemmilla puolilla. En oikein ymmärrä jos kerran olet toisen vaihtanut niin miksei toisen liitin sovi. Liitinhän on siinä ylhäällä vaihteiston päällä keskellä omassa telineessään. Vas. puoleinen liitin = vas. lambda.
i
Ritke
Viestit: 23
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 10:20 pm

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Ritke »

Molemmat vaihdettu ja ainakin vikakoodit poistui. Toimivat siis??

Mutta samalla tuli sellainen ongelma, että auto herjaa matalasta jäähdytin nesteen tasosta vaikka ainetta on. Onko anturi rikki vai mikä mahtaa olla vikana?
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja JNi »

Paisuntasäiliön alla oleva liitin on herkkä hapettumaan, sen puhdistus saattaa auttaa. Sen irroittamisessa kannattaa olla varovainen, koko lasiputkianturi (reed-rele) tulee helposti pois putkestaan ja kiinnityksen kynnet saattavat vaurioitua. Sen saa sitten tarvittaessa liimaamalla takaisin.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Ritke
Viestit: 23
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 10:20 pm

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Ritke »

Laitoin tähän nyt jatkoksi, kun täällä aiheesta olen kysynyt. Tuo jäähdytin nesteen määrän anturi reistailee vieläkin. Ilmoittaa alhaisesta määrästä. Liitintä puhdistettu ja uuden anturinkin laitoin. Mikä tässä mättää?
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja JNi »

Katsoin tuota tarkemmin kytkentäkaaviosta, anturi (on/off katkaisija) on suoraan johdotettu mittaristoon. Toinen johto menee auton runkoon, ilmeisesti moottoritilan oikean takanurkan kannen alla.

Voisi olla helpointa seuraavaksi irroittaa anturin liitin, jolloin mittariston pitäisi lukea että kaikki on ok. Ja ajella sen kanssa jonkin aikaa ja katsoa, että tuleeko jostain häiriötä mikä saa varoitusvalon välkkymään.

Ja niin, onhan säiliö kutakuinkin täynnä nestettä, että anturin rengas varmasti kelluu riittävän korkealla eikä pääse magnetisoimaan katkaisijana toimivaa reed-relettä?

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Ritke
Viestit: 23
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 10:20 pm

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Ritke »

Säiliö on täynnä. Ja tuon kelluvan magneetin tarkastin myös, että pääsee vapaasti kellumaan.
Eli anturi pois ja varoituksen pitäisi häipyä?
Mistä tuollaisen kytkentä kaavion löytää? Olisi sellaisesta helpompi paikantaa mihin johdot menee.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tuolta löytyy sähkökuvat vuosimalleittain ja vähän muutakin, mutta ei varsinaista korjausopasta. Niiden löytäminen tällä hetkellä tuntuu olevan vähän työläämpää.

http://www.jagdocs.com/JaguarXJ6XJ8Elec ... Icodes.htm

Jep, avaa anturin sähköliitin, silloin ei pitäisi tulla varoitusta. Ja taas oikosulkemalla liittimen navat pitäisi varoitusvalon syttyä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Ritke
Viestit: 23
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 10:20 pm

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Ritke »

Ehdein vihdoinkin taas tuota neste anturia ihmettelemään. Huomasin että oikosulkemalla liittimen varoitus häipyy. Mikähän siinä anturissa mahtaa nyt olla? Onnistuin samalla ampumaan liittimen lukitus sokan halliin johonkin. Mahtaakohan noita jostakin saada uusia vai pitääkö jotenkin viritellä anturi paikoilleen
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lamban vaihtoa

Viesti Kirjoittaja JNi »

Niin tietysti, logiikka toimii noinpäin. Osanumero anturille näyttäisi olevan LNA5740AB, ja ainakin British Parts ja Manners toimittavat, hintaa jotain 23 puntaa. Tai sitten kytket johdot pysyvästi yhteen ja unohdat koko jutun. Jos moottori alkaa lämpenemään, niin on syytä silloin joka tapauksessa kurkistaa konepellin alle, ja muutenkin ajoittain tarkistaa kaikki nesteet.

Se anturi on vain lasiputkeen laitetut kaksi metalliliuskaa, jotka vetävät yhteen ja tekevät sen oikosulun kun säiliön sisällä oleva rengas kelluu oikealla korkeudella.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin