S-type jäähdytysjärjestelmän puhdistus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

S-type jäähdytysjärjestelmän puhdistus

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Eli tää vuoden 99 murheenkryyni. Nyt sain työllä, tuskalla ja hiellä vaihdettua tuon dccv-valven mutta huomasin, että koko jähdytysjärjestelmä kaipaa puhdasta nestettä. Ja hyvin ilmeisesti puhdistusnestettä notta paskat ja ruosteet lähtee pois. Mistäs perhanasta mä tän syylarin tyhjään? Ei noi engelsmannien kuvat ja ohjeet täsmänny ollenkaan. No alaletku tietenkin irti jos ei muu auta mutta mitäs käyttäisitte puhdistukseen? Kidesoodaa? Motonetin puhdistusainetta? siinä tosin sanotaan et älä laita paisuntasäiliöön, no mitäs kautta sen sitten sinne saa? Ja tuntuu et jossain on jotain mätää. Moottorin lämmöt nousee normaaliin hyvinkin nopeasti mutta edelleenkään ei edes letkut lämpiä mistään, eikä paisuntasäiliön pinta laske ollenkaan. Sisälämppärin letkut täysin kylmät. Lämmöt säädetty täysille. Ei ymmärrä.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type jäähdytysjärjestelmän puhdistus

Viesti Kirjoittaja JNi »

Pre-facelift S-Typeen tuntuu olevan vaikeaa löytää korjausopasta, itse laittelin autoa JTIS:n avulla. Facelift-mallin ohjeesta voi olla monessa kohtaa hyötyä, voi ladata esim. täältä: http://www.jagrepair.com/JaguarSTypeEle ... Icodes.htm

Jäähdytysjärjestelmä on aika syheröinen, mutta siinä on yksi kohta mistä kuuma neste tulee ulos moottorista ja sitten jakautuu moneen haaraan. Omani puhdistin vedellä - ensin keräämällä aineet talteen tyhjentämällä systeemin pariin kertaan, tilalle aina vettä. Lopuksi ajoin puutarhaletkulla koko ajan vettä sisään paisuntasäiliöön ja annoin valua alakautta nurmikolle, moottorin käydessä. Siinä välissä taisin pitää autoa vähän aikaa liikenteessä pelkällä vedellä, sitten huuhtelin vielä lisää ja lopuksi täytin laimentamattomalla jäähdytysnesteellä. Sitä sai menemään juuri sen verran, että laimennussuhteesta tuli oikea. Kaikki tämä kesäaikaan, luonnollisesti.

Sitten kun letkut ovat muuten lämpimät mutta sisään ei tule lämpöä, niin DCCV:n toiminnan voi tarkistaa antamalla sille suoraan ohjaussähköä ja kokeilemalla josko lähtee virtaamaan. Omassani oli ilmanvaihto ja lämmitys sekaisin, syynä oli loppujen lopuksi anturi tai pari matkustamon jalkatilassa, kojelaudan alla. Muistaakseni tuosta olen tänne foorumille aikanaan kirjoittanut. Niin, DCCV tuli siinä yhteydessä vaihdettua, mutta turhaan.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: S-type jäähdytysjärjestelmän puhdistus

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Joo, sain ilmattua ja löysin oikeat ilmaruuvit. DCCV toimii mutta lämpöä ei kajuuttaan tule vieläkään. Putket lämpenee mutta viileetä vaan pukkaa. Täytynee ne anturitkin tutkia. Tossa oli kyllä myös DCCV jumissa, tein puhallustestin ja jumissahan sekin oli.
Vastaa Viestiin