XF:n vaihteenvalitsin 20 asteen pakkasella

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kitti
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

XF:n vaihteenvalitsin 20 asteen pakkasella

Viesti Kirjoittaja Kitti »

Olimme joulunvietossa lapissa ja pakkasta oli yli 20 astetta niin teki vaihteenvalitsin muutamankerran ikävän tempun, ensimmäinen kerta kun oli D päällä ja olisi pitänyt peruuttaa niin eipä kääntynyt pylpyrä mihinkään, toisen kerran kun peruutin autokatoksesta ulos ja olisi pitänyt valita D niin eipä taaskaan pylpyrä kääntynyt, sammutin moottorin niin pylpyrä kääntyi P asentoon ja pystyimme jatkamaan matkaa, ei näköjään ole Jakkeja testattu näissä meidän talviolosuhteissa. Onko muilla kokemusta moisesta häiriöstä?
2008 Xj8 Daimler Supercharged V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 vm 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XF:n vaihteenvalitsin 20 asteen pakkasella

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Taitaa kaivata uutta osaa:
https://www.jaguarforums.com/forum/xf-x ... der-46180/
http://www.jaguarforum.com/showthread.php?t=35616
(eivät mainitse pakkasesta mitään, eli voi jumittua lämpöisessäkin)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kitti
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF:n vaihteenvalitsin 20 asteen pakkasella

Viesti Kirjoittaja Kitti »

Valitettavasti tuo GB ei minulle aukea
2008 Xj8 Daimler Supercharged V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 vm 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
JaguarXJ
Viestit: 33
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 1:00 pm

Re: XF:n vaihteenvalitsin 20 asteen pakkasella

Viesti Kirjoittaja JaguarXJ »

Sattuipa itselle samankaltainen tilanne - joka tosin jäi pysyväksi ilmiöksi. Viikko sitten (lämpötila +1) 2000 - mallisen XJ8:n vaihteenvalitsin oli kuin pakkasta olisi ollut vähintään -40 astetta. Erittäin tahmeasti D - pykälä päälle, eikä suostu vaihtamaan 1. vaihdetta isommalle. Paitsi sitten, kun käyttää valitsinta kolmosella ja sieltä neloselle ja lopulta taas D - asentoon.

Jonkin matkaa kun ajelee, niin norjistuu hiljalleen normaaliksi - ja seuraavana aamuna taas sama juttu. Erikoinen ilmiö...tuleeko mieleen aiheuttajaa? Itse vaihteisto toimii hyvin ja vaihtaa normaalisti, kun siis saa ensin liikkeelle.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: XF:n vaihteenvalitsin 20 asteen pakkasella

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Missäs kunnossa mahtavat öljyt olla?
Eli milloin viimeksi vaihdettu.
Kun tuo automaattiöljy karstaisena kangistuu paljon puhdasta öljyä aiemmin.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XF:n vaihteenvalitsin 20 asteen pakkasella

Viesti Kirjoittaja henu »

Tuossa XJ8 tapauksessa sifteristä on suora yhteys vaijerilla laatikon kyljessä olevaan Gearbox Rotary Switch:iin (LJA6201AD).
Kannattaa kahtoo se vaijerin liitosalue sieltä, ehkä ottaa jopa vaijeri irti ja tunnustella senjälkeen sifteristä ja laatikon kyljestä että liikuuko normaalisti.
Itsellä meni se vaijerinpään kiristys liian tiukalle laatikko remontin jälkeen jolloin ei meinannut d mennä päälle ennen kun käytti pakkovaihteilla.
Vastaa Viestiin