X-typen starttiongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Oosaka
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 15, 2017 6:13 pm
Paikkakunta: Järvenpää

X-typen starttiongelmat

Viesti Kirjoittaja Oosaka »

Heps!

X-type 2,0D vm. 2008 on ollut sateen jälkeen tai pikkupakkasella aina hieman nihkeä käynnistymään. Nyt pakkasta -11 ja startti pyörii niin hitaasti, ettei käynnisty. Lohko ja webasto päällä tunnin ajan ja ei käynnisty vieläkään. Startti on liian "kohmeessa". En tiedä autoista käytännössä mitään muuta kun miten niitä ajetaan, joten jos jollain olisi heittää diagnoosia, olisin kiitollinen! :)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-typen starttiongelmat

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi,
Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta onko akku kunnossa ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Oosaka
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 15, 2017 6:13 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: X-typen starttiongelmat

Viesti Kirjoittaja Oosaka »

kissaeläin kirjoitti:Moi,
Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta onko akku kunnossa ?
Kaipa se on selkeä mahdollisuus, mutta ei kyllä ole tietoa. Miten pystyn sen testaamaan ja voiko apuvirtakaapelileita käyttää kun on manuaalivehje? Vai onko parempi hankkia akulle "laturisysteemi"? Ja mistä voin tietää pitääkö vaan suoraan hankkia mahdollisesti uusi akku?
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: X-typen starttiongelmat

Viesti Kirjoittaja TexPat »

1) Apuvirtakaapeleita voi käyttää voimansiirtolinjasta riippumatta.

2) Akun tyhjäkäynti ja starttijännitteet voi mitata helposti napojen yli mutta koska jo mainitsit että harrastetoiminta konepellin alla ei ole tuttua niin ehdotan että kylmän rauhallisesti vain vaihdat akun koska se on erittäin todennäköisesti tullut tiensä päähän ja nykyakkujen huolto- ja elvyttäminen on käytännössä turhaa toimintaa. Jos uusii akun vuoden tai kaksi "etuajassa" ennen lopullista kuolemaa niin ei se auton Total Cost of Ownership (TCO) -kuluissa ole mikään iso erä.

3) Jos sinulla on paljon kylmästartteja ja ainoastaan lyhyttä kaupunkiajoa niin tällöin jokin moottorilämmittimen rinnalle tuleva akunlataus systeemi on suositeltava talveksi. Jos taas kohtuullisia yhtäjaksoisia ajomatkoja tulee edes kerran viikossa niin terveen akun pitäisi pysyä kunnossa jos autossa muuten sähköjärjestelmässä ei ole vuotovirtoja.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: X-typen starttiongelmat

Viesti Kirjoittaja JNi »

Voi käyttää apuvirtaa toisen auton akusta jos löydät jostain jonkun kenellä on riittävän vanha auto että uskaltaa antaa sähköä tarvitsematta pelätä että oman auton systeemit sekoavat. Varovasti sitten niiden kaapeleiden kanssa, plus-johto kiinni ensin ja irti viimeiseksi. Turvallisinta voisi olla ladata akkua erillisellä nykyaikaisella akkulaturilla.

Jos olet ajellut vain lyhyitä matkoja nyt kylmällä, niin auto on kuluttanut enemmän sähköä kuin mitä se on ennättänyt tuottamaan. Lataa jollain tavalla akku ihan täyteen ja seuraa tilannetta hetki ennen johtopäätösten tekemistä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin