Heps!
X-type 2,0D vm. 2008 on ollut sateen jälkeen tai pikkupakkasella aina hieman nihkeä käynnistymään. Nyt pakkasta -11 ja startti pyörii niin hitaasti, ettei käynnisty. Lohko ja webasto päällä tunnin ajan ja ei käynnisty vieläkään. Startti on liian "kohmeessa". En tiedä autoista käytännössä mitään muuta kun miten niitä ajetaan, joten jos jollain olisi heittää diagnoosia, olisin kiitollinen!
X-typen starttiongelmat
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-typen starttiongelmat
Moi,
Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta onko akku kunnossa ?
Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta onko akku kunnossa ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-typen starttiongelmat
Kaipa se on selkeä mahdollisuus, mutta ei kyllä ole tietoa. Miten pystyn sen testaamaan ja voiko apuvirtakaapelileita käyttää kun on manuaalivehje? Vai onko parempi hankkia akulle "laturisysteemi"? Ja mistä voin tietää pitääkö vaan suoraan hankkia mahdollisesti uusi akku?kissaeläin kirjoitti:Moi,
Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta onko akku kunnossa ?
Re: X-typen starttiongelmat
1) Apuvirtakaapeleita voi käyttää voimansiirtolinjasta riippumatta.
2) Akun tyhjäkäynti ja starttijännitteet voi mitata helposti napojen yli mutta koska jo mainitsit että harrastetoiminta konepellin alla ei ole tuttua niin ehdotan että kylmän rauhallisesti vain vaihdat akun koska se on erittäin todennäköisesti tullut tiensä päähän ja nykyakkujen huolto- ja elvyttäminen on käytännössä turhaa toimintaa. Jos uusii akun vuoden tai kaksi "etuajassa" ennen lopullista kuolemaa niin ei se auton Total Cost of Ownership (TCO) -kuluissa ole mikään iso erä.
3) Jos sinulla on paljon kylmästartteja ja ainoastaan lyhyttä kaupunkiajoa niin tällöin jokin moottorilämmittimen rinnalle tuleva akunlataus systeemi on suositeltava talveksi. Jos taas kohtuullisia yhtäjaksoisia ajomatkoja tulee edes kerran viikossa niin terveen akun pitäisi pysyä kunnossa jos autossa muuten sähköjärjestelmässä ei ole vuotovirtoja.
2) Akun tyhjäkäynti ja starttijännitteet voi mitata helposti napojen yli mutta koska jo mainitsit että harrastetoiminta konepellin alla ei ole tuttua niin ehdotan että kylmän rauhallisesti vain vaihdat akun koska se on erittäin todennäköisesti tullut tiensä päähän ja nykyakkujen huolto- ja elvyttäminen on käytännössä turhaa toimintaa. Jos uusii akun vuoden tai kaksi "etuajassa" ennen lopullista kuolemaa niin ei se auton Total Cost of Ownership (TCO) -kuluissa ole mikään iso erä.
3) Jos sinulla on paljon kylmästartteja ja ainoastaan lyhyttä kaupunkiajoa niin tällöin jokin moottorilämmittimen rinnalle tuleva akunlataus systeemi on suositeltava talveksi. Jos taas kohtuullisia yhtäjaksoisia ajomatkoja tulee edes kerran viikossa niin terveen akun pitäisi pysyä kunnossa jos autossa muuten sähköjärjestelmässä ei ole vuotovirtoja.
Re: X-typen starttiongelmat
Voi käyttää apuvirtaa toisen auton akusta jos löydät jostain jonkun kenellä on riittävän vanha auto että uskaltaa antaa sähköä tarvitsematta pelätä että oman auton systeemit sekoavat. Varovasti sitten niiden kaapeleiden kanssa, plus-johto kiinni ensin ja irti viimeiseksi. Turvallisinta voisi olla ladata akkua erillisellä nykyaikaisella akkulaturilla.
Jos olet ajellut vain lyhyitä matkoja nyt kylmällä, niin auto on kuluttanut enemmän sähköä kuin mitä se on ennättänyt tuottamaan. Lataa jollain tavalla akku ihan täyteen ja seuraa tilannetta hetki ennen johtopäätösten tekemistä.
Jouko
Jos olet ajellut vain lyhyitä matkoja nyt kylmällä, niin auto on kuluttanut enemmän sähköä kuin mitä se on ennättänyt tuottamaan. Lataa jollain tavalla akku ihan täyteen ja seuraa tilannetta hetki ennen johtopäätösten tekemistä.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)