XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vastatuuli
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
Paikkakunta: Mikkeli

XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Vastatuuli »

Hei!
Tuo minun vanha 1994 XJ40 4.0S on satunnaisesti savuttanut jo 10 vuotta käynnistettäessä (lämpimänä). Olen jo saanut tiedon, että kyse on venttiilien nostajien suojakumeista, joka on mallin tyyppivika. Joo kyllähän se hyvin kulkee ja katsastuksen päästömittauksista hyvin läpi kun katsastusmies luukkuttaa hieman ensi ja polttaa öljyt pois. Eihän se öljy niin kallista ole, mutta joskus yleisellä paikalla hieman nolottaa.

Olen etsinyt tekijää hommaan ja muutama ilmottautunutkin. Kysyisin kuitenkin hommasta seuraavat pienet jutut: 1. Saahaan sen tehtyä yläpuolelta ilman kannen irroittamista? 2. Saahan noita suojakumeja jostain hankittua ja mistä? Mikä on hommassa pahin riski, jos joku menee pieleen?

T: Vastatuuli

Jaguar XJ40 4.0S 1994
Jaguar Xj40 4.0S -94
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja JNi »

Heräsi sen verran uteliaisuus, että katsoin JEPC:stä osanumeroita. Tiiviste on vain imupuolen venttiileissä
- To Engine (151348) - EAC5032
- From Engine (151349) - EBC3531

Ainakin Mannersilla on molempia hyllyssä, pikkurahalla.

Rakenteen mukaan pitäisi olla yläkautta vaihdettavissa. Suurin riski taitaa olla pudottaa venttiili sisälle sylinteriin :-)

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja matsu »

Niin minäkin luulin, että venttivarsien kumit vaihtamalla hommasta selviää. Vaan ei selvinnyt. Kyseessä oli vm 1994 XJ40 4.0S, ajettu n. 160 tkm.

Tehtiin saman tien täydellinen kannen kunnostus. Kumit olivat tehtaan jäljiltä kaikissa (imu ja pako) venttiileissä, eikä kumit tuntuneet mitenkään kovettuneilta. Laitettiin pakoventtiileihin uudet ohjurit, vaikka venttiilipajan mielestä ei olisi ollut välttämättä tarvetta. Kaikki istukat ja venttiilit koneistettiin ja tietysti kansi oikaistiin. Venttiilivarsiin tuli uudet kumit. Jakopää kunnostettiin sekin kun paikat oli auki.

Sylintereissä ei havaittu kulumaa, hoonausjäljet olivat kuin uudessa moottorissa.

Lopputulos: Pölläyttelee savut hetken seisonnan jälkeen kuumana käynnistetäessä aivan kuten ennekin ! Ja heti remontin jälkeen alkoi syödä öljyä todella runsaasti. Vähitellen öljyn kulutus on vähentynyt hyväksyttävälle tasolle, mutta edelleenkin syö öljyä enemmän kuin ennen kansiremonttia.

Tuo sinisen savun pölläytys käynnistyksessä ei siis välttämättä johdu vuotavista venttiilivarsien kumeista. Tuo on meikäläiselle edelleen mysteeri. Oman havaintoni mukaan ilmiö esiintyy vm. 1994 ja ehkä myös vm 1993 XJ40 Jaguareissa, mutta ei vanhemmissa.

Olisi hienoa jos joku tietäisi tai keksisi syyn tuohon savun pölläytykseen. Netistä en ole löytänyt muuta ehdolle kuin tuon perinteisen "ohjureiden kumit".
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja nestori »

Entinen vm 93 pölläytteli ainakin. Öljyä ei huomattavasti syönyt, eli aika vähän sltä paloi.
Alf
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 11:37 am
Paikkakunta: Haukipudas

Re: XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Alf »

Mielenkiintoista, että venttiililinohjurien kunnostus ei tuonut muutosta. Kumien kovettumisena olin sitä ajatellut. Tunnistan ilmiön 03/1993 valmistetussa koneessa. Pahimmillaan keväällä käyttöönoton jälkeen ja vähenee käytettäessä. Öljyntasoa pitää kyllä pitää silmällä.

Pitääkö tätä ilmiötä lähteä jäljittämään huohotuksen kautta? Onko huohotukseen tehty jotakin muutoksia?
XJS 4.0 Coupe -93
pile
Viestit: 32
Liittynyt: Su Marras 23, 2014 9:49 am
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja pile »

Koittaakaa ensin vaihtaa Öljymerkkiä. Mobil on juurikin sellainen merkki joka savuttaa helposti.
Jos kumminkin savutus jatkuu ,ei ole mikään ongelma vaihtaa kumeja kannet paikoillaan.
Venttiilien sylinteriin tiputtamista ei tarvitse pelätä jos on oikeat vehkeet,ilmanpaineella ne pysyy ylhäällä.
Jaguar XF -10 vm 3,0 d s . Pontiac trans am gta -89 superchargers 383 cid . Pontiac firehawk -95 lt1 350 cid . Museorekisteröity Pontiac tran am -79 , Jawa 250 cc -60 ja -64 sekä 350 cc vm 2004
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja trj »

matsu kirjoitti:Niin minäkin luulin, että venttivarsien kumit vaihtamalla hommasta selviää. Vaan ei selvinnyt. Kyseessä oli vm 1994 XJ40 4.0S, ajettu n. 160 tkm.

Tehtiin saman tien täydellinen kannen kunnostus. Kumit olivat tehtaan jäljiltä kaikissa (imu ja pako) venttiileissä, eikä kumit tuntuneet mitenkään kovettuneilta. Laitettiin pakoventtiileihin uudet ohjurit, vaikka venttiilipajan mielestä ei olisi ollut välttämättä tarvetta. Kaikki istukat ja venttiilit koneistettiin ja tietysti kansi oikaistiin. Venttiilivarsiin tuli uudet kumit. Jakopää kunnostettiin sekin kun paikat oli auki.

Sylintereissä ei havaittu kulumaa, hoonausjäljet olivat kuin uudessa moottorissa.

Lopputulos: Pölläyttelee savut hetken seisonnan jälkeen kuumana käynnistetäessä aivan kuten ennekin ! Ja heti remontin jälkeen alkoi syödä öljyä todella runsaasti. Vähitellen öljyn kulutus on vähentynyt hyväksyttävälle tasolle, mutta edelleenkin syö öljyä enemmän kuin ennen kansiremonttia.

Tuo sinisen savun pölläytys käynnistyksessä ei siis välttämättä johdu vuotavista venttiilivarsien kumeista. Tuo on meikäläiselle edelleen mysteeri. Oman havaintoni mukaan ilmiö esiintyy vm. 1994 ja ehkä myös vm 1993 XJ40 Jaguareissa, mutta ei vanhemmissa.

Olisi hienoa jos joku tietäisi tai keksisi syyn tuohon savun pölläytykseen. Netistä en ole löytänyt muuta ehdolle kuin tuon perinteisen "ohjureiden kumit".
Ekana terveiset täältä naapurikunnasta.
No sitten käyntisavuista. Lueskelin itse kanssa tuosta savuhommasta, englannin foorumilta. Tosin v12 he koneesta. Siellä on kertoiltu että eihän se ole vika ollenkaan vaan ominaisuus. Kyllähän tänne maailmaan vielä muutaman jakuvaarin käyntisavut mahtuu? :mrgreen:

Kannattaa kurkata missä kunnossa on huohottimen metallisihti. Ovat joskus melkoisessa öljymönjässä, ja aivan tukossa. Tuo oma auto kun seisoo jonkun viikon ja laittaa käyntiin, niin kyllähän se tuprauttaa selkeät käyntisavut ilmoille. Sihti on siitä putsattu. Savutus lakkaa muutaman sekunnin päästä. Ihan selkeetä öljysavua. Päivän - parin seisomisella starttisavut jää pienemmälle. Eli öljyä valuu jostain sylintereihin? Eikä siihen taida olla paljoa muita järjellisiä vaihtoehtoja kuin se että öljy valuu ohjureista sylintereihin, tai huohotinputkesta?
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Mun ääni menee tolle huohotinsihdille. Jos noin iso remppa on kanteen tehty ni ei varmaan montaa vaihtoehtoa jää. Itellä oli joskus mersun 111-koppanen ässä kutoskoneella ja kun sen suodatinsihdin näki ni en enään ihmetelly pöllytystä.
Ja joo, vanhasta sytytystulpasta saa oivan plugin ku poraa sopivan reiän siihen ja kompuralla ilmaa ni pysyy venat paikoillaan remontin ajan.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja matsu »

Olen asentanut huohottimeen päivityssarjan. Sen avulla huohotinletkun kautta tuleva öljysumu ohjataan keräimen kautta öljyn mittatikun putken kautta takaisin öljypohjaan Muunnossarjaan kuului modifioitu mittatikun putki. Alunperin huohotinputkesta tuleva öljy ohjataan käytännössä suoraan imusarjaan, lähelle kaasuläppää.

Vaan eipä ollut edellisellä toimenpiteellä havaittavaa vaikutusta. Toki toimenpide on pidemmällä tähtäimellä erittäin hyvä juttu. Mm. 2000 luvun alun Saabeissa päivitettiin huohotin samalla periaatteella. Sillä saatiin "sludgesta" johtuneet moottoreiden hajoamiset loppumaan.

Olen katsonut endoskoopilla sylintereiden mäntien päällyksen sen jälkeen kun moottori on ollut seis jonkin aikaa. Parin männän päälle on todellakin valunut jostain öljyä. Mutta mistä se tulee. Kun kanteen on juuri tehty täydellinen kunnostus, ei uskoisi öljyn valuvan sinne venttiilin vartta pitkin. Mutta entä jos venttiilin ohjurin vieressä on hiushalkeama? Se ei näy kannelle tehtävässä painetestissä.

No, tuo käynnistyksessä tietyn lyhyen seisonta-ajan jälkeen näkyvä savun pölläytys on ikävä kosmeettinen juttu. Sen kanssa nyt joutuu elämään. Muulloin savutusta ei esiinny. Savua ei myöskään pöllähdä jos auto on seisonut muutaman päivän.

Jo ennen kansiremonttia teimme kokeen, missä normaalisti paljastuu venttiilivarsien/-ohjureiden kautta tuleva öljy. Eli kaveri ajoin perästä ja edellä ajavaa Jaguaria jarrutettiin moottorilla mahdollisimman pitkään ja kun sitten mentiin takaisin kaasulle, kaveri takana seurasi tuleeko pakoputkista savun pöllähdys. Ei tullut.

On aika mystinen juttu.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin