X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Pokka
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2016 9:07 pm

X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Hei. Olen nyt pari kuukautta koittanut etsiä ja kysellä ratkaisua seuraavanlaiseen ongelmaan, joka ilmeni kytkin- ja kaksoismassavauhtipyöräpaketin vaihdon jälkeen - sattumaa vai kaksi erillistä tapahtumaa..? Eli auto käynnistyy täysin normaalisti kylmänä, mutta mitä lämpöisempi kone, sitä huonommin käynnistyy. Käytännössä oire on siis sellainen, että starttia saa pyörittää joskus yli kymmenenkin sekuntia samalla kaasua polkien, tuntuu että auto meinaisi lähteä vajailla pytyillä tms rytkimään käyntiin erittäin alhaisella kierrosnopeudella, ehkä 200rpm luokkaa. Kun startilla ja kaasulla auttaa, välillä useammankin starttausyrityksen erityisesti normaalilämpöisellä moottorilla, niin jossain vaiheessa moottori rytkähtää normaalille tyhjäkäynnille ja toimii taas normaalisti joka kierrosalueella, pelkkä käynnistys on siis hankalaa. Kytkinpaketin vaihtanut korjaamo otti auton uudelleen syyniin mahdollisten irtijääneiden tai huonosti paikallaan olevien liitinten ja imuvuotojen takia, löytäen ainoastaan yhden epäilyksenalaisen kohdan heti ilmamassamittarin jälkeen olevasta klemmari/"lunttiliitoksesta" joka vaikutti ettei luntti ollut ihan oikealla kohdallaan, mutta ongelma ei ratkennut silläkään. Tuo imuvuotojen sopiminen oireisiin annettiin Inchcapen kautta, seuraavana päivänä vielä itsekin suihkuttelin puoli purkkia bräkleeniä huolellisesti koko imusarjan alueella mutta ei minkäänlaista muutosta tyhjäkäyntiin, ainoastaan kun sumutti suoraan "munuaisesta" sisään. Eli imuvuodot on aika varmasti poissuljettu juttu. Mitään vikavaloja ei ole syttynyt missään vaiheessa ja hehkutus tuntuu normaalilta - ei kai tuo kylmänäkään lähtisi normaalisti jos hehkuja olisi pimeänä, varsinkin kun oli koviakin pakkasia välillä. EGR-venttiili ja imusarja on puhdistettu sekä EGR tulpattu umpilaipalla täysin toimivana noin 60tkm sitten eikä ole siitäkään puolesta ollut mitään ongelmaa missään vaiheessa. Akku on vuoden vanha Boschin laatuakku ja ajan pääasiassa matka-ajoa 110km päivässä eli virtaakin on. Lueskeltuani ulkomaisia Jaguarfoorumeita olen täsmälleen samanlaisilla oireilla löytänyt useammankin viestiketjun joissa ongelman syyksi on todettu moottorinohjauksessa oleva "vanhentunut" ohjelmisto ja päivittämällä osaavassa huoltopisteessä moottorinohjauksen softan uusimpaan versioon, on sekä ongelma hävinnyt että kulutuslukemat parantuneet. Muunmuuassa seuraavissa viestiketjuissa käsitellään aihetta:

http://www.jaguarforum.com/showthread.php?t=55161

https://www.jaguarownersclub.com/forums ... g-problem/

https://www.justanswer.com/uk-car/6y9x1 ... oblem.html

Onko kukaan kuullut tai kohdannut vastaavaa ongelmaa ja onko tuo ohjelmistopäivitys toiminut? Olen laittanut nyt sekä Käyttöautolle, Wetterille että Inchcapelle viestiä aiheesta, mutta en ole kolmessa päivässä saanut minkäänlaista vastausta. Inchcapelta kysyin jo silloin aiemmassa viestissä tuota, mutta epäilivät ensisijaisesti imuvuotoa eivätkä ottaneet muuten kantaa aiheeseen. Käyttöautosta ei olla ennenkään vastattu ja muutenkin vuosihuolloissa ym. käytettyäni on palvelu ollut todella ylimielisen oloista, onko sitten liian halpa auto vai missä vika... Wetteriltä on aiempaa huoltohistoriaa autoni kanssa, mutta odotan edelleen vastausta... Tosiaan, ettei unohdu mainita niin mittarilukema on tällä hetkellä 230tkm luokkaa. Auttakaahan miestä mäessä =) Suuret kiitokset kaikista vastauksista !
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jos auto toimii muuten normaalisti käynnistymisen jälkeen, niin oma epäilys kohdentuisi sekä moottorin ohjaukseen ja sen johdotukseen että (lämpö) antureihin. Tekstistä en huomannut, että onko käynyt merkkiliikkeessä tuon vian takia ja onko vikakoodit mitattu tehtaan laitteella. Heillä pitäisi olla myös mahdollisuus laittaa lisää mittajohtoja autoon kiinni ja mitata eri arvoja siinä käynnistämisen aikana.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Pokka
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2016 9:07 pm

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Tosiaan kaikin puolin toimii normaalisti kun saa käyntiin, ainoastaan tuo lämpimän koneen käynnistäminen takkuaa. Vaihdoin varmuudeksi jäähdytysnesteen lämpötila-anturin, mutta ei ollut mitään vaikutusta ja ainakin huoneenlämpöisinä antureiden resistanssitkin olivat hyvin samansuuruiset, uudessa 31.7 kilo-ohmia, vanhassa 33 - 33.1 kilo-ohmia. Sain muutaman soittokerran jälkeen vihdoin Käyttöautoon yhteyden ja kerroin samat asiat kuin täällä, sekä toiveeni saada auto ecun ohjelmiston päivitykseen mutta vastaus oli jälleen perustavanlaatuinen "Kysyn noilta meidän vähän paremmin tietäviltä, ei mielellään tehdä pelkkiä ohjelmistopäivityksiä kun voi mennä huonompaankin suuntaan." eikä takaisinsoittoa kuulunut. Olisipa muitakin pajoja parinsadan kilometrin säteellä Jyväskylästä joilta löytyisi sopivat laitteet...
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Heitän ihan arvauksen, nokka-akselin tai kampuran asentotunnistin jos vika tosiaan tullut kaksoismassa vaihdon jälkeen.
Tai sitten tosiaan tuo -> http://www.jaguarforum.com/showthread.php?t=55161

Vähän "varovaisia" ovat päivittämään softaa merkkiliikkeessä.
Eivät "pystyneet" -03 S-typeen päivittämään laatikon ohjelmistoa uudempaan, itse pitää kaikki tehdä. :lol:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Pokka
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2016 9:07 pm

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Pokka »

JMSC kirjoitti:Vähän "varovaisia" ovat päivittämään softaa merkkiliikkeessä.
Eivät "pystyneet" -03 S-typeen päivittämään laatikon ohjelmistoa uudempaan, itse pitää kaikki tehdä. :lol:
Kertokaa heti jos tiedätte osaavan henkilön tai pajan mielellään keski-Suomesta :lol: Sain taas vihdoin yhteyden Käyttöautoon mutta reilu pari viikkoa jonoja ja itselläni vuorotyöt sotkee soppaa vielä entisestään, eli korvaava auto pitäisi saada päivityksen ajaksi jos ja kun aiemman kokemuksen perusteella hautovat autoa vähintään yön yli vaikka olisi aikaisin aamupäivälle sovittu aika eikä huoltotoimenpide olisi kovin kummoinen. Eikö noista nokka- ja kampiakselin asentotunnistimista pitäisi kaiken järjen mukaan jäädä jokin vikakoodi muistiin ja vaikuttaa käyntiin myös siinä vaiheessa kun kone on saatu kunnolla käynnistymään? Joka tapauksessa pitänee ottaa työn alle nuo. Nokka-akselin anturissa ei muistaakseni tainnut minkäänlaista säätöä ollakaan, miten on kampiakselin asentotunnistimen kanssa ja onko siihen säätämiseen mitään nyrkkisääntöä, tyyliin (jos edes mahdollista) että ruuvataan koneen sammuksissa ollessa vauhtipyörän kehälle kiinni ja siitä vaikkapa 1mm taaksepäin ja lukitus, tms? Kiitokset vastauksista ! :)
Pokka
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2016 9:07 pm

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Noniin päivitetäänpäs tilannetta: eli tuossa töistä tullessa otin lämpöanturin piuhan irti kuumasta koneesta ja liitin sen vanhaan tallessa olleeseen huoneenlämpöiseen liittimeen -> Auto starttasi aivan normaalisti ilman minkäänlaista rykimistä tai startin sahailua. Toistin asian pari-kolme kertaa ja joka kerralla sama tilanne, lähtee todella hyvin käyntiin. Laitoin piuhan takaisin moottorin omaan kuumaan anturiin niin jo alkoi startin sahaus ja rytkytys. Tuossa sama homma, pari-kolme toistoa ja joka kerralla sama lopputulos. Eli mielestäni tämä vahvistaa tuota epäilystä että ohjelmistopohjainen vika.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja JNi »

Ohjelmisto tuota selvästi ohjaa. Jos lämpöanturi on kiinni normaalisti, niin ohjauksessa menee jotain sekaisin. Jos sen irroittaa ja silloin ohjaus lukee koneen olevan kylmänä, niin se on tyytyväinen. Ohjaus lukee samaan aikaan useita tietoja, eli nyt saattaa jokin toinen paikka viestiä ohjaukselle kiinteästi kylmään tilanteeseen sopivia arvoja.

Eli onko vika ohjelmistossa vai sen lukemissa tiedoissa? Vähän oudoksi tilanteen tekee se, että ilmeni vasta ja heti kytkinremontin jälkeen. Päivitetäänhän noita ohjelmistoja ajoittain, mutta harvemmin ne menevät kerrasta rikki, ilman että varoittelee ensin ajoittain. Eikä silloinkaan ohjelmisto ole se, mikä muuttuu vaan tällaisissa tapauksissa sen saamat tiedot kun auto vanhenee ja kaikkea ei ole osattu huomioida oikein jo suunnitteluvaiheessa.

Siis Jyväskylässä? Nyt on lähipäivät kovasti kiireisiä, mutta vähän myöhemmin voisit tulla vaikka poikkeamaan ja katsotaan SSD:llä jos löytyisi mitään paljastavia vikakoodeja. Jos on yhtään tuuria, niin tallessa on kokoelma kattavia historiatietoja ja ohjeita miten edetä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Pokka
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2016 9:07 pm

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Pokka »

JNi kirjoitti:Eli onko vika ohjelmistossa vai sen lukemissa tiedoissa? Vähän oudoksi tilanteen tekee se, että ilmeni vasta ja heti kytkinremontin jälkeen. Päivitetäänhän noita ohjelmistoja ajoittain, mutta harvemmin ne menevät kerrasta rikki, ilman että varoittelee ensin ajoittain.

Siis Jyväskylässä? Nyt on lähipäivät kovasti kiireisiä, mutta vähän myöhemmin voisit tulla vaikka poikkeamaan ja katsotaan SSD:llä jos löytyisi mitään paljastavia vikakoodeja. Jos on yhtään tuuria, niin tallessa on kokoelma kattavia historiatietoja ja ohjeita miten edetä.

Jouko
Väkisinkin tulee mieleen että liekö ärtynyt akun napojen irroittelusta, aiemmin syksyllä tuli irroteltua pariinkin kertaan webastoa asennellessa mutta miksi tuo rupesi oireilemaan sitten juurikin tuon kytkinpaketin vaihdon jälkeen, se on mysteeri. Ja nimenomaan Jyväskylässä :) Käyttöautolta ottivat vihdoin yhteyttä ja kertoivat että pari asentajaa on kuullut tuosta ohjelmistoperäisestä häikästä, sinne on nyt aika varattu 24.5. Vähän jäi kaivertamaan ettei mitään vahvistustekstiviestiä ajanvarauksesta tullut vaikka puhetta oli, tuleeko sitten lähempänä vai ovatko unohtaneet kirjata tietokoneelle :lol: Myös parille moottorin optimointia ja dieselhuoltoa tekevälle pajalle otin yhteyttä, mutta vastaukset olivat etteivät pääse tuollaiseen valmistajan tietokantaan käsiksi josta päivityksiä olisi mahdollista saada. Moottorinohjaukseen muuten kyllä, mutta parempi viedä suoraan merkkiliikkeeseen. Jos ei tuolla nyt sitten tule ratkaisua ongelmaan niin katsotaan sitten vielä tuolla SSD:llä, eipä siinä mitään menetäkään. Kyllä tänään kauppareissulla käydessä tuli mieleen että laitan sen kylmän anturin sinne konehuoneeseen kiinni, ei meinannut tulla käynnistyksestä taas mitään kun kone kerkesi 10km ruuhkaisella matkalla lämmetä normaaleihin lämpöihin :roll:
JaSa
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 5:35 pm

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja JaSa »

Minulla on vastaava ongelma omassa x type 2,0 d mallissa. Kylmänä starttaa hyvin, lämpimänä starttaa mutta kierrokset ei nouse kuin 500, ei vastaa kaasuun, laturin valo palaa sekä moottorin vikavalo, tätä vaihetta kestää 5-10 sekuntia kunnes kierrokset nousevat normaaliksi, ylimääräiset valot sammuvat. :shock:
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

JaSa kirjoitti:Minulla on vastaava ongelma omassa x type 2,0 d mallissa. Kylmänä starttaa hyvin, lämpimänä starttaa mutta kierrokset ei nouse kuin 500, ei vastaa kaasuun, laturin valo palaa sekä moottorin vikavalo, tätä vaihetta kestää 5-10 sekuntia kunnes kierrokset nousevat normaaliksi, ylimääräiset valot sammuvat. :shock:
Mulla tekee samaa, muttei ihan noin kauaa, pikemminkin aikahaarukka on 2-5 sek. Vikakoodeja ei ole antanut.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Hdjanne
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 08, 2017 7:14 am

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

JaSa kirjoitti:Minulla on vastaava ongelma omassa x type 2,0 d mallissa. Kylmänä starttaa hyvin, lämpimänä starttaa mutta kierrokset ei nouse kuin 500, ei vastaa kaasuun, laturin valo palaa sekä moottorin vikavalo, tätä vaihetta kestää 5-10 sekuntia kunnes kierrokset nousevat normaaliksi, ylimääräiset valot sammuvat. :shock:
Moro

Loisin katseen hehkutulppiin. Vaikuttaisi siltä, että ainakin yhden pytyn tulppa rupeaa olemaan elämänsä ehtoopuolella.
Lämpimän koneen hehkutus on niin lyhyt, ettei oikein viallinen ehdi lämmetä, minkä vuoksi kone oireista päätellen käy tuon 5-10s kolmella.
Asioilla on tapana järjestyä..

Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
JaSa
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 5:35 pm

Re: X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja JaSa »

Viestiketjun aloittaja oli laittanut pari linkkiä jossa oli vastaavanlaisia ongelmia käynnistymisessä. Taisivat saada vian kuntoon ecun päivityksellä. Saakohan täältä pääkaupunkiseudulla ecun päivityksiä x typeen?
Vastaa Viestiin