2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Onko kukaan törmännyt sellaiseen ongelmaan 2010 mallin XF:ssä, että kojelaudan ilmastointisuuttimet eivät enää aukeakaan, kun käynnistää auton?

Koko ilmastointi alkoi oireilla, kun ilmat lämpeni tässä viikko sitten. Lämpöä lähes 20 astetta, ja autossa sisällä noin 40, eikä ilmaa tullut kojelaudan suuttimista ollenkaan (peukalopyörät oli kyllä auki :-).
Ajattelin tuolloin, että kylmäaineet on karannut, kun ei kylmääkään tule.
Mutta sitten ajattelin kokeilla ilmastoinnin "tilasäätöjä".
Kokeilin laittaa puhalluksen pelkästään jaloille. Mikään ei muuttunut, kojelaudasta ei tullut ilmaa, jaloille ei tullut ilmaa, ainoastaan tuulilasille lehmänhenkeä.
Kokeilin muuttaa puhalluksen vain kojelaudan suuttimiin, ei muutosta.
Jätin homman pohtimisen sikseen ja auto seisoi pari tuntia.
Käynnistyksen jälkeen tulikin taas kylmää, ja jopa kojelaudan suuttimista.

No, tänään autoa käynnistäessä, ei nuo kojelaudan läpät auenneet ollenkaan.
Tuulilasille, sekä jaloille tulee noin -10 asteista ilmaa ja vain ja ainoastaan sitä -10 asteista ilmaa, vaikka lämmönsäätö maksimissaan.
Pienen ajomatkan jälkeen yksi läppä aukesi, ja hetken päästä toinen. Loput kaksi jäi kiinni.
Ilma auenneista läpistä oli sitä samaa -10 asteista ilmaa...
Onneksi ulkona on sentään 4 lämpöastetta.

Mikäköhän avuksi?
rontikainen
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja rontikainen »

Harmillinen ongelma, enkä osaa kuin arvata olisiko alhaisella akkujännitteellä tekemistä.
Itse olen asetuksista pakottanut luukut aina auki asentoon, kun jatkuvan jumpan myötä hajoavat kuitenkin....
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Tänään aamulla kaikki oli taas kuin ennenkin.. Lämmintä tuli ja suuttimet aukesi.. :shock:

No, autosta luettiin vikakoodit. Ja niitähän oli, ihan joka lähtöön.
Suurin osa resetoitui, mutta kaksi pysyvää jäi:

B11ED-87 Electric heater control module
B1A02-11 Speaker 2 circuit

Tuo speaker circuit ei varmaan liity mitenkään lämppäriin, että kai sitä täytyy alkaa metsästämään tuota Electric heater control- modulia.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Röllykkä kirjoitti:Tänään aamulla kaikki oli taas kuin ennenkin.. Lämmintä tuli ja suuttimet aukesi.. :shock:

No, autosta luettiin vikakoodit. Ja niitähän oli, ihan joka lähtöön.
Suurin osa resetoitui, mutta kaksi pysyvää jäi:

B11ED-87 Electric heater control module
B1A02-11 Speaker 2 circuit

Tuo speaker circuit ei varmaan liity mitenkään lämppäriin, että kai sitä täytyy alkaa metsästämään tuota Electric heater control- modulia.
Tuosta näet mitä etsiä ja osanumeron:
https://www.autoreservejaguar.com/jagua ... 93-ad.html
Ja oisko tuosta apua etsinnässä:
http://www.hiltoncamons.com/resources/J ... Manual.pdf
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

B11ED-87 Electric Heater Control Module - Missing message
Electric heater - missing communication message
Carry out any pinpoint tests associated with this DTC using the manufacturer approved diagnostic system

Katsoin korjausohjeesta, siellä oli yo. teksti. Kytkentäkaavion mukaan mm. kojelaudan suuttimet ja ilman ohjaus alas/ylös ovat kaikki kiinni samassa ohjauslinjassa missä on myös sähköisen lisälämmittimen ohjaus. Tuo lisälämmitin on dieseleiden varustusta, lämmittää ilmaa samassa paketissa jäähdytysnesteen lämmityskennon kanssa. Syö hurjasti sähköä vähän aikaa kun auto käynnistetään kylmässä, sillä on oma erillinen 150 A sulakkeensa.

Ohjausyksikössä ei välttämättä ole vikaa kun systeemi suostuu muuten toimimaan. Onhan akku varmasti hyvä ja kunnolla ladattu? Minulla oli vanhan akun kanssa ainakin jonkun kerran häikkää lämmitysjärjestelmän kanssa. Tämä auto on muutenkin herkkä sekoilemaan heikon akun kanssa, vaikka se olisi ladattu täyteen. Notkahtaa silloin liikaa virtojen kytkemisen ja starttaamisen kanssa ja saa aikaan virhetiloja elektroniikassa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Kiitos Kopi:lle linkeistä!!

Kiitos myös Joukolle selvityksestä!
Viallinen akku kyllä selittäisi ne miljoonat muutkin häiriökoodit..
Tosin, nämä B11ED-87 ja B1A02-11 jäivät pysyvästi sinne, resetoinnista huolimatta.
Voisi kuvitella, että viallinen akku aiheuttaa häröt vain käynnistettäessä, ja sen jälkeen viat resetoituisivat diagnostiikkalaitteella.
Mutta akun vaihdosta voisi kyllä aloittaa, kun saattaa olla originelli, 2010 vuosimallin akku.

Tänään taas painoi pelkkää kylmää ilmaa hyttiin iltasella, vaikka juuri resetoitiin kaikki häiriöt luennan yhteydessä, paitsi tietysti se Heater Control Module ja Speaker circuit, jotka eivät resetoidu.

Onko tuossa akun vaihdossa tarve tilailla jotakin voodoo-miestä kuten bemareissa, vai meneekö ihan vain vanha akku irti ja uusi tilalle?
rontikainen
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja rontikainen »

Itse olen akun vaihdossa varmuuden vuoksi laittanut älylaturin 13.8 V - syöttötilassa kiinni piuhoihin ongelmien välttämiseksi.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Röllykkä kirjoitti:
Onko tuossa akun vaihdossa tarve tilailla jotakin voodoo-miestä kuten bemareissa, vai meneekö ihan vain vanha akku irti ja uusi tilalle?
"The XF has a battery monitoring system (BMS) which some say must be reset by a dealer after changing the battery.
However the experience of many owners is that is not the case, the BMS resets itself after a few on/off cycles, you don't have to do anything "special".
I have renewed the battery on two XFs, and disconnected it a number of times on the first one, and I have never had a BMS problem."
http://www.jaguarforum.com/showthread.php?t=93748

Radion koodi, ikkunoiden "one touch close" ja mahdolliset penkkimuistit joutuu laittelemaan, ellei käytä tuota rontikaisen konstia.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Janlob
Viestit: 23
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Janlob »

Pari viikkoa sitten vaihdoin akun ilman lisävirtalähteitä.
Penkkimuistit säilyi
Radio ei kyselly koodeja, asemat säilyi muistissa.
Ikkunat piti opettaa uusiks
Käsijarru piti opettaa

BMS resetin tein.
Akun uusi koko ei täsmää aivan edelliseen, mutta ei ollut koodeja engineermoden puolelle.
-11 XF 3.0dS
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Kylläpä on mukavaa kyytiä. Aamulla kun on pakkasta, tulee suuttimista -10 asteista. Iltapäivällä kun aurinko paistelee, tulee suuttimista niin kuumaa, ettei käsiä kauaa suuttimella voi pitää.
Jotenkin tuntuu, että vika ei välttämättä ole akussa..?

Tuo ilmastoinnin moduli olisi käytettynä varmaan suunnilleen akun hintainen.
Mutta missäköhän päin autoa se sijaitsee.
Jos kuitenkin lähtisi siitä etsimään vikaa, varmistuen ensin osan numerosta.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Kylminä aamuina sähkön kulutus on huipussaan. Oletko kokeillut antaa auton käydä hetken vikoineen päivineen, sammuttaa ja käynnistää uudelleen?

Akun vaihdosta on ollut aiemminkin juttua. Muutama viikko sitten vaihdoin akun perinteisellä tavalla, eli vanha irti ja sitten uusi paikoilleen. Vain ikkunat piti opettaa uudelleen, käyttöohjekirjassa kerrotaan miten (niitä pitää kliksutella vähän enemmän kuin vanhemmissa malleissa). Sitten lähdin saman tein ajamaan 5000 km lenkin Keski-Euroopassa, eikä tullut ensimmäistäkään häiriötilaa. Vanhalla akulla tuli ajoittain mm. käsijarrusta vikatieto ja kojelaudassa saattoi välähtää alhaisen jännitteen varoitus.

Niin, akun vaihdossa suurin haaste saattaa olla pohjan läpi menevän kiinnityspultin auki saaminen, tai sitten sen katkeaminen. Kannattaa alkaa etukäteen uittamaan CRC:llä yltä ja alta.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

JNi kirjoitti:Kylminä aamuina sähkön kulutus on huipussaan. Oletko kokeillut antaa auton käydä hetken vikoineen päivineen, sammuttaa ja käynnistää uudelleen?
Jouko
No itse asiassa, se auton sammuttaminen, ovien lukitus, ovien avaaminen ja auton uudelleen käynnistäminen useimmiten korjaa tilanteen, kunnes auto on taas hetken (siis useamman tunnin) seissyt.
Tosin, temppuilee 15-20 asteen lämpötiloissa samalla tavalla, kun aamukylmässä, mutta päinvastoin lämpöjen suhteen.. :shock:

Koitanpa huomenna löytää sopivan akun jostakin. Josko se pultti lähtisi suosiolla..
Auton alusta itsessään näyttää suorastaan käyttämättömältä, niin josko pulttikin ymmärtäisi olla samassa kunnossa.
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Nyt on heitetty ensimmäiset 270,- savuna ilmaan, eli akku vaihdettu.
Ikävä kyllä, se ei auttanut asiaan. Viikko ajeltu "testiajoa", ja samaa tuskaa aamulla ja illalla.
Hauskinta on ajella 17 asteen ulkolämmössä, kun vettä sataa. Ikkunoita ei voi avata, kun vettä tulee sisään, eikä ilmastointia voi käyttää kun auto muuttuu saunaksi.

Vieläkö löytyy ehdotuksia, mihin voisi poltella rahaa?
Tuo "Electric heater control module", jota aluksi ajattelin vialliseksi, möllöttää vaan häiriöllä eikä kuittaannu millään.
Onko kukaan vaihdellut tuota mokkulaa?
Missä se mahtaa fyysisesti sijaita?
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Nyt tuo ilmastointi ja lämmitys on sikäli täysin kuollut, että auton sammuttaminen ei enää korjaa tilannetta, kuten aiemmin.
Eli puhaltaa täysin päinvastaista ilmaa hyttiin, mitä pitäisi. Kuumalla kuumaa ja kylmällä kylmää.

Sen lisäksi tapahtuu aika erikoisia asioista.
Kaikki ikkunat aukeavat itsekseen, vaikka ovet on lukossa, ja auto ollut työpaikan pihalla parkissa useamman tunnin.
Onneksi ei kertaakaan sateella, eikä niin, että läppäri on autossa.
Valot menevät itsekseen päälle parkissa, kun ovat automaattiasennossa.

Alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi tämä vähän ajettu yksilö oli myynnissä.

..Mutta, jos joku osaisi kertoa, mistä tuon "Electric heater control module"- boxin voisi autosta etsiä käsiin, ja tarkistaa osanumeron.
Ilmastoinnin osalta voisi jatkaa vaikka siitä.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Savuna ilmaan meni jotain 170 EUR, uuden akun ei olisi pitänyt juuri satasta enempää maksaa. Vaikuttaapa moniongelmaiselta autolta. Itse kamppailin kerran pitkään ja perusteellisesti S-Typen vastaavien ilmanvaihto-ja lämmitysongelmien kanssa, vaihtelin osia kunnes keksin että vika oli lämpöanturissa tai parissa mitkä saivat laitteen sekoamaan perusteellisesti.

Hankalaa on neuvoja antaa lyhyiden kirjoitusten pohjalta, arvailua tämä pohjimmiltaan on, mutta itse lähtisin varmistamaan seuraavia juttuja.

Kaukosäätimen avausnappulaa jos pitää pohjassa, niin kaikki ikkunat aukeavat. Lukot myös, mutta jos ovia ei aukaise niin ne kai lukkiintuvat uudelleen itsestään. Kaukosäätimestä saa myös valot päälle vähäksi aikaa. Voi olla ihan hakuammuntaa, mutta nuo molemmat etäominaisuudet liittyvät myös kaukosaatimeen.

Katselin korjausohjetta ja kytkentäkaavioita vielä lisää. Siinä sähkölämmittimessä näyttää olevan sisäänrakennettu ohjausyksikkö. Sijaitsee keskikonsolin edessä kojelaudassa, siihen pääsee ohjeen mukaan käsiksi kuljettajan jalkatilasta kun irroittaa paneeleita edestä. Se irroittaminen alkaa kojelaudan listoista ja on suurimmaksi osaksi kiinni erilaisilla klipseillä, joita voi joutua asettelemaan uudelleen oikeille paikoilleen ennen kuin kasaaminen onnistuu. Oikea järjestys ja otteet ja muoviset työkalut ovat tarpeen, kannattaa tehdä tarkasti korjausohjetta seuraten.

Itse lähtisin testaamaan tilannetta irroittamalla ensin sähkölämmittimen mega-sulakkeen matkustajan penkin alta - akku kannattaa irroittaa ennen kuin noita johtoja irroittaa ja ripustaa niin ettei pääse oikosulkuun rungon kanssa. Muuttuuko vikatilanne? Lämmitin lienee myös ohjelmoitavissa pois pelistä tilapäisesti, se on vain dieseleiden varuste.

Hanskalokeron päällä kojelaudassa on sisälämpötilan ja ilmankosteuden anturi, sen irroittaisin seuraavaksi ja kokeilisin jos laite menisi hallittuun vikatilaan ja antaisi loogisesti oikein kylmää tai kuumaa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Työt tuntuu haittaavan tätä upeaa autoharrastusta, niin vianhaku kestää ja kestää..

Juu, olisihan sitä halvemmankin akun voinut asennella, mutta tulipa nyt geeliakku, niin ehkä siitä on iloa koko rahan edestä.. :-/

Mistä JNi löysit tuon korjausohjeen ja kytkentäkaavion sille sähkölämmittimen ohjausboksille? Olisiko sellainen jostain saatavilla tavalliselle kuolevaisellekin?
Kovasti sitä boksia epäilen vialliseksi, kun tosiaan en pysty mihinkään muuhun vaikuttamaan, kun puhaltimen pyörintänopeuteen, vian ollessa päällä.
Ilman virtauksien säädöt eivät vaikuta mitään. Aina tulee jaloille ja tuulilasille, ei lainkaan kojelaudan suuttimista...Paitsi jos pienen ajon jälkeen sammuttaa auton, lukitsee ovet, ja sitten käynnistää uudelleen.
Joskus, ei aina. Sitten kun auto on käynnistetty uudelleen, niin systeemi ikäänkuin herää välillä henkiin ja
voin säätää ilmaa keskikonsoliin, tuulilasille tai jaloille, ja saan kylmällä ilmalla lämmintä hyttiin, ja kuumalla ilmalla kylmää hyttiin.
Mutta aina tuo auton boottaaminen ei auta.

Koetan tuota megasulaketta irrotella, jos siitä jotakin lisätietoa.
Jos akun irrottaa, niin joutuuko sen jälkeen kikkailemaan jotakin (ikkunoita, kässäriä, yms.)?

Akku kun vaihdettiin tähän apuvirran kanssa, niin ei tullut kokeiltua käyttää ihan kylmänä tuota kissapetoa.
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja bluri »

Röllykkä kirjoitti: Mistä JNi löysit tuon korjausohjeen ja kytkentäkaavion sille sähkölämmittimen ohjausboksille? Olisiko sellainen jostain saatavilla tavalliselle kuolevaisellekin?

Koetan tuota megasulaketta irrotella, jos siitä jotakin lisätietoa.
Jos akun irrottaa, niin joutuuko sen jälkeen kikkailemaan jotakin (ikkunoita, kässäriä, yms.)?

Akku kun vaihdettiin tähän apuvirran kanssa, niin ei tullut kokeiltua käyttää ihan kylmänä tuota kissapetoa.
Ei näissä ongelmia tule akun irroituksella, ikkunat joutunee opettamaan.

Oheisessa linkissä löytyy workshop manual ja on siellä sähkökaavioita ja muutakin.

https://1drv.ms/f/s!AoPjQmeKDQKnge4n6_4BgJMvQkhhhA
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Niin todellakin, en muista että olisi ollut tarpeen XF:lle mutta noita muita olen kyllä tarkoituksella resetoinut. Eli tässäkin tapauksessa ja varmuuden vuoksi kannattaa (siis tekisin itse jos olisi tuo tilanne) irroittaa sähköt kokonaan muutamaksi minuutiksi. Useampikin auton toimintojen sekoilu vuosien mittaan on tuolla poistunut.

Ikkunoiden opettamisen ohjeet on auton käyttöohjekirjassa. Pitää opettaa jotta taas "one-click" toimii. Muistaakseni ajetaan alas, rauhallinen lisäklikkaus, ajetaan ylös, rauhallinen lisäklikkaus. (Vanhemmissa Jaguareissa tämä on vielä yksinkertaisempi, ilman lisäklikkauksia.)

Käsijarru pyytää joskus kalibrointia kojelaudasta käsin, silloin tarvitsee vain polkea jarrua lisäksi.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Hienoa, kiitos JNi ja bluri paljon neuvoista ja manuskoista!

Kunhan työpäivä olisi jossain vaiheessa alle 14h, niin pääsisi perehtymään hetkeksi autoon.
Tulee 80 luku mieleen, kun nyt hellepäivinä saa painaa Jaggella menemään ikkunat auki. Onneksi ne toimii..vielä :roll:
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Viimein pääsin kokeilemaan neuvottuja kikka kolmosia.
Ajattelin aloitella akun irroituksesta, kun tosiaan kissa ei ole kertaakaan ollut ilman sähköjä, akkua vaihdettaessakaan.
Ihan ensiksi törmäsin kiinni leikanneeseen akun kaapelikengän kiristäjään.
Näin ollen, akkua vaihtanut kaveri ei ollut saanut kenkääkään kireälle, ja se kaapelikenkä oli sormin irroitettavissa akusta... :evil:
Siinä menikin tovi, että siihen keksi toimivan ratkaisun, kun kenkää kiristävä pultti onkin päästään neliskanttinen ja sellaisessa asennossa, että millään kalulla ei pääse vastaan kiristämään normi pulttia. Kun pultin joutui siis vaihtamaan.
No, siitä selvittiin tarvittavilla kirosanoilla pienellä pajatuksella jotta kaapelikenkä saatiin kireälle ja sähköt takaisin.

Mutta mikä parasta, ensi testin jälkeen: Ilmastoinnin suuttimista saa säätää haluamansa lämmön, ja valita itse, mihin haluaa puhalluksen suunnata.. MAHTAVAA!

Huomenna sitten käytännön testit kertoo, onko "korjaustoimenpide" ollut pysyvä ratkaisu.
Jospa vain selviäisi näin helpolla!

Kiitos paljon vinkeistä!
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

No, riemu oli lyhytaikaista. Kahden käynnistyksen verran ilmastointi toimi kuten pitää, ja nyt on tiltissä taas. Täytyypä seuraavaksi etsiä se megasulake. Mutta jotenkin pelkään, että se controll module täytyy kaivaa vielä esille tuolta jostain uumenista.
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Mielenkiinto pysyy yllä tässä hommassa. Ilmastointi korjaantui itsekseen. On toiminut moitteetta kaksi viikkoa. Syytä korjaantumiseen en tiedä.

Sen sijaan, auto sytyttelee itsekseen valoja ja availee ikkunoita. Valot vilkkuu, vaikka valokatkaisija on off asennossa. Ja ikkunat aukeilee, vaikka ovet on lukittu.

Kun avaan takaluukun, valot sammuvat hetkeksi ja syttyvät sitten vilkkuen uudelleen.

Täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että kymmenistä autoista, alkaen hintaluokasta 1000mk- tuonne 30k€ autoihin, tämä on ylivoimaisesti huonoin auto, jonka olen omistanut. Ei pelkästään sähkövikojen puolesta.

Mutta makunsa kullakin.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Hm, vähemmästäkin menee kyllä maku koko aiheeseen.

Silmäilin viestiketjun uudelleen läpi. Autosta on luettu ja nollattu vikakoodit - osaatko kertoa tarkemmin että millä laitteella? SDD lukee ja muistaa herkästi pienetkin väliaikaiset väylien ongelmat.

Nuo ongelmat viittaavat jonkinlaiseen väyläongelmaan. Itsellä kesti yhdessä vaiheessa aika pitkään keksiä (ja tuli siinä välissä purettua ihan vääriä paikkoja...), että kun vaihdoin autoon vähän uudemman mallin penkit ja matkustajankin penkki liitettiin siinä väylään, niin lasinpyyhkijät alkoivat satunnaisesti takerrella ja kojelaudan valaistus teki välillä omiaan. Tuossa tapauksessa väärän laitteen irroittaminen väylästä riitti.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
nd4spd
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2017 1:43 am
Paikkakunta: Länsi uusimaa

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja nd4spd »

Takaluukun johtosarja? Jos availu aiheuttaa/parantaa oireita.
Pari juttua tullu netissä vastaan jotta kontissa oleva sulakeboxi ottanut kosteutta ja hapettunut?
XFS
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

JNi kirjoitti:Hm, vähemmästäkin menee kyllä maku koko aiheeseen.

Silmäilin viestiketjun uudelleen läpi. Autosta on luettu ja nollattu vikakoodit - osaatko kertoa tarkemmin että millä laitteella...

Jouko
En kirveelläkään muista millä laitteella koodit luettiin viimeksi.
Koodit luettu ja nollattu useampaan otteeseen, ja akkukin ollut monet kerrat yön yli irti.
Väyläongelmaa itsekin epäilen. Ihmetyttää vain tämä ongelmien satunnaisuus.
Mm. nyt ilmastointi on jälleen tiltissä, pakkasta puhaltaa aamuisin tuulilasille, ja iltapäivällä ollaan saunassa kun tulee vain kuumaa suuttimista.
Tulee mielenkiintoinen talvi ajella.
nd4spd kirjoitti:Hm, vähemmästäkin menee kyllä maku koko aiheeseen.

Takaluukun johtosarja? Jos availu aiheuttaa/parantaa oireita.
Pari juttua tullu netissä vastaan jotta kontissa oleva sulakeboxi ottanut kosteutta ja hapettunut?
Takaluukun johtosarjaa en ole vielä tarkistanut.. hyvä vinkki.
Takaluukun sulakeboxi ollut muutamaan otteeseen auki, mutta silmämääräisesti kaikki näyttää asialliselta.
Pitää vielä tarkistaa hapettumasilmällä.

Kiitoksia vinkeistä!
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Takaluukun johtosarja vaikuttaa olevan ihan kunnossa, sekä takaluukun sulakejuustoboksi.
Ei hapettumia tms. missään.

Epäilen kovasti tuota sähköistä lisälämmitintä, tai sitä ohjaavaa modulia rikkonaiseksi. Kun diagnostiikkakin sitä herjaa.
Silloin kun auto "toimii", niin lämmintä ilmaa ei ikinä ole tullut heti liikkeelle lähdettäessa, vaan pienen ajon jälkeen ilma alkaa lämpenemään.
Jos sähköinen lisälämmitin toimisi, pitäisi maalaisjärjen mukaan tulla hyvin pian lämmintä ilmaa suuttimista.

Jokatapauksessa, kumpaakaan en ole löytänyt mistään, lisälämmitintä, sitä ohjaavaa modulia, enkä sitä megasulakettakaan..
Missään sulakeboksissa ei ole 150A sulaketta, ja toisaalta, ebayssa oleva XF:n megasulake kyllä näyttää siltä, että se ei sulakeboksiin edes mahdu.

Tosi niukasti google kertoo näistä asioista tämän auton kohdalla.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tehtaan korjausohjeessa on tietoja, kuten tämä:

B11ED-87 Electric Heater Control Module - Missing message
Electric heater - missing communication message
Carry out any pinpoint tests associated with this DTC using
the manufacturer approved diagnostic system

Siellä kerrotaan myös, että megafuse on matkustajan penkin alla. Siellä on maton alla laitetilaa, penkin johdotus tulee samasta kohtaa.

Viileällä ilmalla kestää pari kilometriä katua ennen kuin alkaa tulla lämmintä vaikka on tuo lisälämmitin. No, ilman sitä aikaa taitaisi mennä paljon enemmän kuten uudemmilla dieseleillä yleensäkin.

Omassa vikakoodilistassa on välillä näkynyt tuo sama vikaviesti tilapäisenä, muiden vastaavien tilapäisten vikakoodien joukossa. Nyt helteillä ilmanvaihdon ritilän eivät kerran auenneetkaan. Seuraavana päivänä liikkeelle lähtiessä aukesi kolme, nekin kahdessa vaiheessa. Seuraavalla pysähdyksellä taas kolme, mutta eivät samat kolme... Kun sitten kerran aukesivat kaikki niin kytkin tuon ritilöiden kääntymisen kokonaan pois päältä muutamaksi päiväksi. Sitten kokeilin laittaa ne takaisin kääntyviksi, ja kokeilu jatkuu edelleen - seuraan niiden toimintaa mielenkiinnolla. En ole nyt katsonut vikakoodeja, niin kauan kuin toimivat.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

JNi kirjoitti:Tehtaan korjausohjeessa on tietoja, kuten tämä:

Carry out any pinpoint tests associated with this DTC using
the manufacturer approved diagnostic system
Mitenköhän tuo testi käytännössä suoritetaan?
JNi kirjoitti: Siellä kerrotaan myös, että megafuse on matkustajan penkin alla. Siellä on maton alla laitetilaa, penkin johdotus tulee samasta kohtaa.
Ahaa.. Tuopa täytyy tutkia, josko se sieltä löytyisi! Kiitos tiedosta!
JNi kirjoitti: Omassa vikakoodilistassa on välillä näkynyt tuo sama vikaviesti tilapäisenä, muiden vastaavien tilapäisten vikakoodien joukossa.
Itsellä ko. vikakoodi (B11ED-87 Electric heater control module) ei nollaudu millään laitteella, pysyy päällä jatkuvasti.
JNi kirjoitti: Nyt helteillä ilmanvaihdon ritilän eivät kerran auenneetkaan. Seuraavana päivänä liikkeelle lähtiessä aukesi kolme, nekin kahdessa vaiheessa. Seuraavalla pysähdyksellä taas kolme, mutta eivät samat kolme... Kun sitten kerran aukesivat kaikki niin kytkin tuon ritilöiden kääntymisen kokonaan pois päältä muutamaksi päiväksi. Sitten kokeilin laittaa ne takaisin kääntyviksi, ja kokeilu jatkuu edelleen - seuraan niiden toimintaa mielenkiinnolla. En ole nyt katsonut vikakoodeja, niin kauan kuin toimivat.
Juuri tismalleen noin alkoi tämä kiusa itsellä. Ja silloin kun nuo suuttimet elävät omaa elämäänsä, jos heräävät ollenkaan eloon, ei lämpötilansäätöön tai ilman aluevalintoihin pysty itse vaikuttamaan mitenkään.
On aamuisin aika pirun kylmä ajella korealla kissapedolla, kun ulkona 11 lämmintä, ja hyttiin tulee kompuran jäähdyttämää ilmaa.
Jotain tarttis tehdä, kun vaan tietäisi mitä.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Manufacturer approved diagnostic system on sama kuin SDD. Voi olla että siihen pitää liittää lisäksi erillisiä mittalaitteita. Niitä on merkkikorjaamolla ja ohjelmistoa & OBD-kaapelia eBayssä. Jos tietotekniikka on yhtään tuttua, niin eBay-versiolla pääsee pitkälle.

En ole itse (vielä...) tätä lähemmin katsonut, mutta SDD:n kautta selvittäisin tuota vikakoodia ja sitten SDD:n ehdotuksia. Kokeilisin myös iroittaa lisälämmittimen liittimen ja katsoisin mitä se tekee. Varmistaisin samalla sen puhtauden ja kiinnityksen. Megafusen kautta tulee sähkön syöttö lämmittimelle, sillä sen voi myös mykistää. Todennäköisesti auto herjaa silloin edelleen väylävikaa, koska se odottaa lisälämmittimen olevan olemassa. SDD:n kautta sen saa ehkä ohjelmallisesti poistettua.

Oikotie voisi olla, jos saa käsiin sopivan hintaisen toisen lisälämmittimen, vaihtaa se vain nykyisen tilalle ja katsoa mitä tapahtuu. Lämmittimen ohjausyksikkö on rakennettu siihen. Näissä pahuksen nykyautoissa auto saattaa kuitenkin tunnistaa että osa on toinen ja edellyttää SDD:n käyttöä tai jotain ennen kuin se kelpaa. Arvailua, en ole kokeillut XF:llä.

Korjausohjeessa ja kytkentäkaaviossa on kaikki tarvittavat tiedot. Lämmittimen saa näköjään aika helposti irti, mutta kojelaudan ja keskikonsolin paneeleita yms. pitää osata irroittaa oikein ja oikeassa järjestyksessä useita siitä edestä ensin. Muoviset työkalut kannattaa hankkia ja purkaessa katsoa että mikä klipsi on kiinni missä - niistä osa jää kiinni väärään osaan avatessa, pitää laittaa toiseen osaan paikoilleen ennen kasaamista.

Vieläkö ikkunat ja ovet ovat sekoilleet? Missäpäin maata tämä epäonnen kissa sijaitsee?

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

JNi kirjoitti:Manufacturer approved diagnostic system on sama kuin SDD. Voi olla että siihen pitää liittää lisäksi erillisiä mittalaitteita. Niitä on merkkikorjaamolla ja ohjelmistoa & OBD-kaapelia eBayssä. Jos tietotekniikka on yhtään tuttua, niin eBay-versiolla pääsee pitkälle.

En ole itse (vielä...) tätä lähemmin katsonut, mutta SDD:n kautta selvittäisin tuota vikakoodia ja sitten SDD:n ehdotuksia. Kokeilisin myös iroittaa lisälämmittimen liittimen ja katsoisin mitä se tekee. Varmistaisin samalla sen puhtauden ja kiinnityksen. Megafusen kautta tulee sähkön syöttö lämmittimelle, sillä sen voi myös mykistää. Todennäköisesti auto herjaa silloin edelleen väylävikaa, koska se odottaa lisälämmittimen olevan olemassa. SDD:n kautta sen saa ehkä ohjelmallisesti poistettua.

Oikotie voisi olla, jos saa käsiin sopivan hintaisen toisen lisälämmittimen, vaihtaa se vain nykyisen tilalle ja katsoa mitä tapahtuu. Lämmittimen ohjausyksikkö on rakennettu siihen. Näissä pahuksen nykyautoissa auto saattaa kuitenkin tunnistaa että osa on toinen ja edellyttää SDD:n käyttöä tai jotain ennen kuin se kelpaa. Arvailua, en ole kokeillut XF:llä.

Korjausohjeessa ja kytkentäkaaviossa on kaikki tarvittavat tiedot. Lämmittimen saa näköjään aika helposti irti, mutta kojelaudan ja keskikonsolin paneeleita yms. pitää osata irroittaa oikein ja oikeassa järjestyksessä useita siitä edestä ensin. Muoviset työkalut kannattaa hankkia ja purkaessa katsoa että mikä klipsi on kiinni missä - niistä osa jää kiinni väärään osaan avatessa, pitää laittaa toiseen osaan paikoilleen ennen kasaamista.

Vieläkö ikkunat ja ovet ovat sekoilleet? Missäpäin maata tämä epäonnen kissa sijaitsee?

Jouko
Kiitos vinkeistä!

Lisälämmittimen irroitusta itsekin seuraavaksi suunnittelin, tosin sen megafusen kautta.
Ilmeisesti kuskin penkki täytyy irroittaa, että sinne megafuseen pääsee käsiksi.

SDD oli ostoskoriin jo menossa, mutta positiivisena yllätyksenä, myyjäliike lupautui ottamaan vastuun korjauskustannuksista.
Näin ollen, kissapeto on nyt tutkittavana asiantuntijakorjaamossa.
Jos/kun homma selviää, vika korjaantuu, ja itse selviän säikähdyksellä, niin kehun myyjäliikkeen toimintaa vasta sitten.
Tähän asti täytyy kyllä sanoa, että asiaa on hoidettu erinomaisesti liikkeen puolesta!
Ei ole mistään tarvinnut vääntää, vaan asiat sujuu kivuttomasti, mikä on nykyään harvinaista.

Ikkunat ovat pysyneet onneksi kiinni, mutta valot (ainoastaan parkit) jatkavat sekoiluaan, eli syttyvät ja sammuvat itsekseen silloin kun huvittaa.

Kiukutteleva kissa sijaitsee eteläisessä Suomessa, Järvenpään kulmilla.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

No niin, pääsin itsekin tutustumaan tähän aiheeseen käytännössä lähemmin, kun satunnaiset häiriöt vaihtuivat pysyväksi ilmanvaihdon ja lämmityksen virheelliseksi toiminnaksi. SDD:llä katsottuna tuli eri hetkinä vaihtelevia määriä vikakoodeja eri kohdista ilmanvaihtojärjestelmää, mutta niissä aina oli mukana tuo sähköisen lisälämmittimen B11ED-87. Lisäksi tuli virheviestiä mm. kääntymisvaloista. Lisälämmitin on kiinni paikallisessa lämmityssysteemin väylässä, mutta itse lämmityksen ohjausyksikkö on kiinni CAN-väylässä. Näistä näkee miten herkkiä nämä autot ovat sähköhäiriöille, vika yhdessä kohtaa heijastuu mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.

Irrotin lisälämmittimen mega-sulakkeen:
- matkustajan penkki irti ja sopivasti säätämällä sen sai taitettua taakse vinoon kallelleen että pääsi sen alle kunnolla
- astinlauta "Jaguar" irti, suoraan ylöspäin (osa kiinnikkeistä jäi oven listaan, piti siirtää takaisin astinlautaan ennen asennusta)
- oven tiiviste irti oven alakulman kohdalta, suoraan vetämällä
- muovisella korityökalulla (haarukkapäällä) ovien välisen muovipaneelin etureunaa sen verran ylös, että mattoa sai liu'utettua välistä vapaaksi
- heti oven kynnyksen vieressä, maton alla on sulakelaatikko
- akku irti!
- sulakelaatikon kansi aukeaa pitkien reunojen keskeltä alhaalta puristamalla ja nostamalla
- sulake pois kaapelikenkien välistä

Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Kun laitoin akun kiinni, niin tuuletussuulakkeet menivät kiinni niin kuin pitää. Ilmastointi ja lämmitys lähtivät toimimaan normaalisti. Sähköistä lisälämmitystä ei nyt ole ja vikakoodi B11ED-87 on pysyvästi kertoen että lämmityksen ohjaus ei saa yhteyttä lisälämmittimeen, kuten ei ennenkään. Mutta nyt lisälämmiten ohjaus on pimennetty ja se ei enää sotke väylän liikennettä.

Uusi lisälämmitin ohjausyksiköineen maksaa UK:ssa jotain 600 EUR, mikähän on Suomessa virallinen hinta? Purkuosia on eBay:ssä kasapäin, tilasin vm. 2014 osan vähän ajetusta kolariautosta alle 60 EUR posteineen. Osa- ja ohjelmistokoodit näyttävät noissa olevan kaikissa samat ainakin 2008 - 2014.

Ennen kuin kylmät alkavat ja lisälämmittimelle on käyttöä, niin edessä on keskikonsolin irroittaminen (ja sitä ennen ilmeisesti aika monta muuta muovipaneelia) että pääseen vaihtamaan kaasujalan säären vieressä sijaitsevan lämmittimen.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Röllykkä
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 24, 2017 7:50 pm

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Röllykkä »

Varmasti tuo etuvastus oli myös syypää oman autoni vaivaan.

Auto ollut elokuusta tähän päivään eri pajoilla.
Vikadiagnoosissa päästiin samaan kun Joukokin, eli viallinen esilämmitysvastus.
Vastus irrotettiin, ja auto testiajoon. Vikaa ei ilmennyt --> vastus vaihtoon.
Osan hinnasta en osaa sanoa, kun myyjäliike otti asian onneksi vastuulleen, takuun puitteissa.

Täytyypä tässä nyt mainostaa, että myyjäliike (Kamux) on hoitanut tätä jo kohta katastrofiksi kuvailtavaa hankintaa todella hienosti.
Mistään ei ole tarvinnut kinata laisinkaan, kaikki on sujunut todella mallikkaasti.
Eikä oma liikkuminen ole muodostunut ongelmaksi, vaikka XF onkin kolme kuukautta maannut pajoilla.
Jos ja kun joskus seuraavan auton hankinta tulee eteen, niin ei tarvitse miettiä, missä liikkeessä asioin.

Viimeisimmän korjaamon osalta en kyllä muuta kehua voi antaa, kun että onneksi löysivät vian.
Tilalle tulikin sitten korjaamolla kaikkea muuta, mikä nostaa suht. arvokkaan auton omistajan hatutuskäyrää entisestään.
Kaapo93
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2020 6:21 am

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Kaapo93 »

Moi, osaisikohan joku kertoa että sekoittaako tuo lisälämmittimen ohjausyksikkö vai itse lisälämmitin tuon ilmastoinnin? Että kumpaa osaa tässä pääsee tilaamaan. Itsellä ilmeni sama ongelma kuin ketjun aloittajalla ja tässä parin päivän sisällä koitan tuota sulakkeen irrottamista. Mutta en haluaisi lähteä irrottamaan keskikonsolin muoveja vain sen takia että tietäisin kumman osan tilaan kun siinä on aikamoinen homma ja vaara että osia ei saa yhtä hyvin takaisin paikalleen
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja JNi »

Lämmitin ja ohjausyksikkö ovat samaa tiukkaa pakettia, kuljettajan jalkatilasta keskikonsolin sisälle. Luulin, että vaihtaminen olisi suoraviivainen homma, mutta ohjausakseli ja sen tukirakenteet ovat tiellä... Pitää ensin tyhjentää ilmastointi, sitten purkaa kojelauta päältä ja irroittaa lämmityslaite kokonaan paikoiltaan. Sitten saa lisälämmittimen vedettyä kokonaan ulos kolostaan.

Auto kuitenkin edelleen lämpenee talvella nopeasti, verrattuna vaikka tavalliseen vanhempaan Audiin. Ei ole tainnut lisälämmitin toimia minun aikana ehkä ollenkaan, en ole huomannut eroa. Jos tulee muuta tarvetta tyhjentää ilmastointi, niin saatan sitten palata asiaan, kojelaudan purkaminen tässä mallissa ei ohjeesta nopeasti katsottuna vaikuta yhtä hankalalta kuin joissain vanhemmissa malleissa.

Lämmittimen sulake on aika helppo irroittaa. Matkustajan penkin neljä pulttia (muistaakseni ovat sellaisia käänteisiä torx-mallisia) auki ja penkin saa asetettua taakse kallelleen sen verran, että maton alta pääsee käsiksi sulakkeeseen. Siellä on sen verran paksua sähköä suoraan kiinni akussa, että työkalujen kanssa kannattaa olla varovainen. Lämmittimen puute jää näyttämään SDD:llä vikakoodia, mutta kaikki muu lämmittimen toiminta on kunnossa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Kaapo93
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2020 6:21 am

Re: 2010 XF: Ilmastoinnin suuttimet ei aukea yms.

Viesti Kirjoittaja Kaapo93 »

Nyt on diagnosoitu korjaamolla ja olivat sitä mieltä että ilmastoinnin ohjausboksi olisi vaihdettava, koitin ehdottaa tuota lisälämmitintä mutta olivat sitä mieltä että olisi tuo itse ilmastoinnin ohjausboksi. Pitää ilmeisesti itse koittaa vielä sitä sulake kikkaa, vein tutulle korjaamolle auton sitä varten mutta eivät kuulemma löytäneet sulaketta. Jospa itsellä olisi parempi tuuri.
Vastaa Viestiin