5R55N automaattivaihteiston ongelma

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja Tata »

Ajoin ensimmäistä kertaa pidemmän matkan (300km) 5R55N laatikolla. Havaitsin seuraavia:

1. Pari kolme kertaa kun käänsin D:n päälle, ei tuntunut tapahtuvan mitään. Kaasua painettaessa lähti kuitenkin matelemaan eteenpäin ja parin kolmen terävän nykäyksen jälkeen vaihtoi isompaa. Kun pysähtyi valoihin sama uudestaan. Tuntui kuin kytkin luistaisi. Ei uskaltanut lähteä risteyksessä lyhyeen välin kun ei tiennyt kiihtyykö vai jääkö "luistamaan".

2. Vauhdissa ei tuntunut olevan ongelmaa. Nykäykset ja luisto vain 1. vaihteella.

3. Kun ajoi hitaammin pieniä teitä 50-80 km/h, tuntui toimivan normaalisti.

Missä vikaa? Ominaisuus?
S-type V6 3.0 2001
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja nestori »

Niin että jaguaarin suunnittelijat tarkoituksella olisivat tehneet laatikosta huonosti toimivan tai epämääräisen tuntuisen? Kyllä se aika pehmeästi toimi itsellä nelilitraisessa liikkeelle lähdettäessä.

Öljynvaihto saattaisi auttaa, jos ei ole jo tehty.
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja Tata »

Onko samanlaisia oireita ollut muilla ja miten niitä on saatu korjattua?
S-type V6 3.0 2001
ossir
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Syys 26, 2016 9:41 pm

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja ossir »

Moi !
Minulla oli joskus samantapainen oire.Vaihdevipu P:stä D:n, valitsin jäi hiukan "veteläksi" ja
oireet esiintyivät. Kun käytin valitsimen "manuaali"-puolella ja sieltä D:lle, vipu jämäkkä ja oireet
poistuivat. Minulla vaihdevaijerin säätö oli pielessä. Keskikonsoli vaihdevivun
ympäriltä pois ja vaijerin säätö, noin 10 min ja ongelma poistui.
Ossi
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja Tata »

ossir kirjoitti:Moi !
Minulla oli joskus samantapainen oire.Vaihdevipu P:stä D:n, valitsin jäi hiukan "veteläksi" ja
oireet esiintyivät. Kun käytin valitsimen "manuaali"-puolella ja sieltä D:lle, vipu jämäkkä ja oireet
poistuivat. Minulla vaihdevaijerin säätö oli pielessä. Keskikonsoli vaihdevivun
ympäriltä pois ja vaijerin säätö, noin 10 min ja ongelma poistui.
Ossi
Kiitos tiedosta. Täytyy tarkistaa vaijerin säätö. Raportoin tähän takaisin jos vika löytyy.
S-type V6 3.0 2001
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja Tata »

Vaijeri on säädetty. Hiukan se oli venynyt ja saattoi olla että D:n vaikeus kytkeytyä johtui siitä. Seuraan tilannetta. Säädin vaijerin niin että R on keskellä välystä joka vaijerissa ja nivelissä on.

Pieniä ongelmia oli miten keskikonsolin saa auki 1999-2002 s-typessä. Täältä löytyi apu ja erinomaiset kuvat:
https://www.jaguarforums.com/forum/s-ty ... all-93398/
S-type V6 3.0 2001
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja Tata »

Toimii edelleen hyvin. Olen taipuvainen uskomaan että vika oli tosiaan vain vaijerin säädössä. D-asento jäi vaijerin venyttyä vähän vajavaisesti päälle.
S-type V6 3.0 2001
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja Tata »

Vika uusiutui eilen.

Vaikuttaisi että D kytkeydy kunnolla kun laatikko on lämmin ja kääntää R:ltä D:lle. Kaasua painettaessa ei tunnu tapahtuvan ensin mitään ja sitten kytkeytyy terävästi ja väkivaltaisesti nykäisten. Kun D on kytkeytynyt kerran, toimii normaalisti niin kauan kuin ei laita pakille. D:n lisäksi mikään muukaan pykälä ei kytke eteenpäin menevää vaihdetta.
S-type V6 3.0 2001
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jos kyseessä olisi ZF:n vaihdelaatikko, niin vastaus olisi varmaan tämä:

https://www.youtube.com/watch?v=ZCGHSXboKV8&t=442s

Tuo "brick seal" venttiilikoneiston ja öljypumpun välissä näyttäisi olevan suoraviivainen ja helppo vaihtaa, sen jälkeen kun öljypohja ja -suodatin ovat pois niin sähköliittimen holkin irrotus ja kymmenkunta ruuvia.

En olisi yllättynyt, jos myös Fordin vaihdelaatikon perusrakenteessa olisi vastaava tiiviste. Jos se vuotaa, niin erityisesti lämpimällä moottorilla ja tyhjäkäynnillä ei riitä öljynpaine kytkemään vaihdetta päälle. Kierroksia nostamalla sitten taas riittää, ja kylmänä myös kun öljy on vähän paksumpaa.

Kannattaa hakea vastaavia tietoja ja videoita tuosta Fordin vaihteistosta, luulisi niitä löytyvän.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja Tata »

Jouko, kiitos vinkistä. Joku tuollainen syy varmaankin on tuota aiheuttanut. Nyt laatikko on toiminut kuukauden moitteettomasti kun siihen on vaihdettu öljyt ja suodatin.
S-type V6 3.0 2001
naatiskelija
Viestit: 70
Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja naatiskelija »

Vaihteiston opettamistakin voisi kokeilla. Siihen on ohje täällä:
viewtopic.php?f=2&t=7991&p=44374&hilit= ... nen#p44374
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Vastaa Viestiin