5R55N automaattivaihteiston ongelma
5R55N automaattivaihteiston ongelma
Ajoin ensimmäistä kertaa pidemmän matkan (300km) 5R55N laatikolla. Havaitsin seuraavia:
1. Pari kolme kertaa kun käänsin D:n päälle, ei tuntunut tapahtuvan mitään. Kaasua painettaessa lähti kuitenkin matelemaan eteenpäin ja parin kolmen terävän nykäyksen jälkeen vaihtoi isompaa. Kun pysähtyi valoihin sama uudestaan. Tuntui kuin kytkin luistaisi. Ei uskaltanut lähteä risteyksessä lyhyeen välin kun ei tiennyt kiihtyykö vai jääkö "luistamaan".
2. Vauhdissa ei tuntunut olevan ongelmaa. Nykäykset ja luisto vain 1. vaihteella.
3. Kun ajoi hitaammin pieniä teitä 50-80 km/h, tuntui toimivan normaalisti.
Missä vikaa? Ominaisuus?
1. Pari kolme kertaa kun käänsin D:n päälle, ei tuntunut tapahtuvan mitään. Kaasua painettaessa lähti kuitenkin matelemaan eteenpäin ja parin kolmen terävän nykäyksen jälkeen vaihtoi isompaa. Kun pysähtyi valoihin sama uudestaan. Tuntui kuin kytkin luistaisi. Ei uskaltanut lähteä risteyksessä lyhyeen välin kun ei tiennyt kiihtyykö vai jääkö "luistamaan".
2. Vauhdissa ei tuntunut olevan ongelmaa. Nykäykset ja luisto vain 1. vaihteella.
3. Kun ajoi hitaammin pieniä teitä 50-80 km/h, tuntui toimivan normaalisti.
Missä vikaa? Ominaisuus?
S-type V6 3.0 2001
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Niin että jaguaarin suunnittelijat tarkoituksella olisivat tehneet laatikosta huonosti toimivan tai epämääräisen tuntuisen? Kyllä se aika pehmeästi toimi itsellä nelilitraisessa liikkeelle lähdettäessä.
Öljynvaihto saattaisi auttaa, jos ei ole jo tehty.
Öljynvaihto saattaisi auttaa, jos ei ole jo tehty.
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Onko samanlaisia oireita ollut muilla ja miten niitä on saatu korjattua?
S-type V6 3.0 2001
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Moi !
Minulla oli joskus samantapainen oire.Vaihdevipu P:stä D:n, valitsin jäi hiukan "veteläksi" ja
oireet esiintyivät. Kun käytin valitsimen "manuaali"-puolella ja sieltä D:lle, vipu jämäkkä ja oireet
poistuivat. Minulla vaihdevaijerin säätö oli pielessä. Keskikonsoli vaihdevivun
ympäriltä pois ja vaijerin säätö, noin 10 min ja ongelma poistui.
Ossi
Minulla oli joskus samantapainen oire.Vaihdevipu P:stä D:n, valitsin jäi hiukan "veteläksi" ja
oireet esiintyivät. Kun käytin valitsimen "manuaali"-puolella ja sieltä D:lle, vipu jämäkkä ja oireet
poistuivat. Minulla vaihdevaijerin säätö oli pielessä. Keskikonsoli vaihdevivun
ympäriltä pois ja vaijerin säätö, noin 10 min ja ongelma poistui.
Ossi
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Kiitos tiedosta. Täytyy tarkistaa vaijerin säätö. Raportoin tähän takaisin jos vika löytyy.ossir kirjoitti:Moi !
Minulla oli joskus samantapainen oire.Vaihdevipu P:stä D:n, valitsin jäi hiukan "veteläksi" ja
oireet esiintyivät. Kun käytin valitsimen "manuaali"-puolella ja sieltä D:lle, vipu jämäkkä ja oireet
poistuivat. Minulla vaihdevaijerin säätö oli pielessä. Keskikonsoli vaihdevivun
ympäriltä pois ja vaijerin säätö, noin 10 min ja ongelma poistui.
Ossi
S-type V6 3.0 2001
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Vaijeri on säädetty. Hiukan se oli venynyt ja saattoi olla että D:n vaikeus kytkeytyä johtui siitä. Seuraan tilannetta. Säädin vaijerin niin että R on keskellä välystä joka vaijerissa ja nivelissä on.
Pieniä ongelmia oli miten keskikonsolin saa auki 1999-2002 s-typessä. Täältä löytyi apu ja erinomaiset kuvat:
https://www.jaguarforums.com/forum/s-ty ... all-93398/
Pieniä ongelmia oli miten keskikonsolin saa auki 1999-2002 s-typessä. Täältä löytyi apu ja erinomaiset kuvat:
https://www.jaguarforums.com/forum/s-ty ... all-93398/
S-type V6 3.0 2001
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Toimii edelleen hyvin. Olen taipuvainen uskomaan että vika oli tosiaan vain vaijerin säädössä. D-asento jäi vaijerin venyttyä vähän vajavaisesti päälle.
S-type V6 3.0 2001
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Vika uusiutui eilen.
Vaikuttaisi että D kytkeydy kunnolla kun laatikko on lämmin ja kääntää R:ltä D:lle. Kaasua painettaessa ei tunnu tapahtuvan ensin mitään ja sitten kytkeytyy terävästi ja väkivaltaisesti nykäisten. Kun D on kytkeytynyt kerran, toimii normaalisti niin kauan kuin ei laita pakille. D:n lisäksi mikään muukaan pykälä ei kytke eteenpäin menevää vaihdetta.
Vaikuttaisi että D kytkeydy kunnolla kun laatikko on lämmin ja kääntää R:ltä D:lle. Kaasua painettaessa ei tunnu tapahtuvan ensin mitään ja sitten kytkeytyy terävästi ja väkivaltaisesti nykäisten. Kun D on kytkeytynyt kerran, toimii normaalisti niin kauan kuin ei laita pakille. D:n lisäksi mikään muukaan pykälä ei kytke eteenpäin menevää vaihdetta.
S-type V6 3.0 2001
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Jos kyseessä olisi ZF:n vaihdelaatikko, niin vastaus olisi varmaan tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=ZCGHSXboKV8&t=442s
Tuo "brick seal" venttiilikoneiston ja öljypumpun välissä näyttäisi olevan suoraviivainen ja helppo vaihtaa, sen jälkeen kun öljypohja ja -suodatin ovat pois niin sähköliittimen holkin irrotus ja kymmenkunta ruuvia.
En olisi yllättynyt, jos myös Fordin vaihdelaatikon perusrakenteessa olisi vastaava tiiviste. Jos se vuotaa, niin erityisesti lämpimällä moottorilla ja tyhjäkäynnillä ei riitä öljynpaine kytkemään vaihdetta päälle. Kierroksia nostamalla sitten taas riittää, ja kylmänä myös kun öljy on vähän paksumpaa.
Kannattaa hakea vastaavia tietoja ja videoita tuosta Fordin vaihteistosta, luulisi niitä löytyvän.
Jouko
https://www.youtube.com/watch?v=ZCGHSXboKV8&t=442s
Tuo "brick seal" venttiilikoneiston ja öljypumpun välissä näyttäisi olevan suoraviivainen ja helppo vaihtaa, sen jälkeen kun öljypohja ja -suodatin ovat pois niin sähköliittimen holkin irrotus ja kymmenkunta ruuvia.
En olisi yllättynyt, jos myös Fordin vaihdelaatikon perusrakenteessa olisi vastaava tiiviste. Jos se vuotaa, niin erityisesti lämpimällä moottorilla ja tyhjäkäynnillä ei riitä öljynpaine kytkemään vaihdetta päälle. Kierroksia nostamalla sitten taas riittää, ja kylmänä myös kun öljy on vähän paksumpaa.
Kannattaa hakea vastaavia tietoja ja videoita tuosta Fordin vaihteistosta, luulisi niitä löytyvän.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Jouko, kiitos vinkistä. Joku tuollainen syy varmaankin on tuota aiheuttanut. Nyt laatikko on toiminut kuukauden moitteettomasti kun siihen on vaihdettu öljyt ja suodatin.
S-type V6 3.0 2001
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
- Paikkakunta: Naantali
Re: 5R55N automaattivaihteiston ongelma
Vaihteiston opettamistakin voisi kokeilla. Siihen on ohje täällä:
viewtopic.php?f=2&t=7991&p=44374&hilit= ... nen#p44374
viewtopic.php?f=2&t=7991&p=44374&hilit= ... nen#p44374
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green