xj startin vikaako/ei käynnisty!

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
kotsi
Viestit: 34
Liittynyt: La Huhti 01, 2017 5:42 pm

xj startin vikaako/ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja kotsi »

Xj vm 93 hukkas virtaakin/kipinä ei tule?
Kysymys jos jollakin tietoa/
Startti pyörii ilmeisesti liian hitaasti(kipinä hukassa)
Puolalle virta tulee ja maa katkoo
Mutta puolalta(uusi)ei tulekkaan suoraan kipinää tulpalle/
Voisiko olla startti syyllinen!
Vihjeistä kiitollisena!


Kotsi@luukku.com
Viimeksi muokannut kotsi, Ti Kesä 12, 2018 8:10 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: xj starttn johdot?

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Aika monessa autossa tulee jännite koko ajan laturin paksuun johtoon ja startin paksuun johtoon.
Katso tulevatko paksut kaapelit suoraan akulta vai releen kautta. Mikäli releen kautta, ei jännitteen pidä olla koko ajan ja jos suoraan akulta niin pitääkin.

Tuo vuotovirta asia sitten on toinen juttu. Pihtiampeerimittari akun johdon ympärille niin näet vuotaako ja kuinka paljon. Ampeerit x 12V (jännite) niin saat tietää minkä tehoinen laite siellä on päällä. Jos ei ampeereita mene, purkaa akku itsensä.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: xj starttn johdot?

Viesti Kirjoittaja Jku »

Eikö kaikissa autoissa akun plusjohtontule suoraan srartin solenoidille?
Kun solenoidin käämille ( ohut johto) johdetaan virta, vetää solenoidin käämi virtakoskettimet kiinni. Samalla solenoidi työntää välitysvivun avulla bendix-rattaan hammaskehälle.
Solenoidissa on senverran vahvat koskettimet, että pystyy johtamaan muutaman sadan amppeein virran starttimoottorille.
Toki uusissa autoissa saattaa olla erilainen järjestelmä ja jopa erillinen rele startille. Releen tulee kyllä olla aika tuhti, että pystyy hoitamaan n 500 A virran.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: xj starttn johdot?

Viesti Kirjoittaja trj »

Vähän vanhemmassa versiossa, enkä tiedä onko samat kuin tuossa vm 93, mutta:
- tulee paksumpi johto (jossa pitäis olla jatkuva virta) sieltä repsikan puolella, akun vierestä olevasta mutteriliitoksen alta suoraan startille. Saman navan alle tulee muutakin jatkuvan virran johtoja. Väri sama, tumman punainen (lila tms?). Semmoinen pikkurillin paksuinen johto. Rengasliitin molemmissa päissä.
- Ohuemmat (2 kpl) rinnan kytkettynä menee suoraan startilta laturille (värit tumman punaiset, lila tms?), leveät lattaliittimet molemmissa päissä. Näihin tulee virta kun avain on virrat-asennossa.
- ja yksi kpl startille menevä johto ohjaa solenoidia. Eli kun avain on startti asennossa, siihen tulee virta. Enkä muista sen väriä.

Lähes samalla tavalla ne kytketään yleensä lähes joka kotturassa. Vain piuhojen värit vaihtuu.
Vastaa Viestiin