x-typen jarrut ei toimi

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jannu71
Viestit: 1
Liittynyt: Su Elo 19, 2018 2:39 pm

x-typen jarrut ei toimi

Viesti Kirjoittaja jannu71 »

Minulla on- 04 jaguar x-type 3 l. Autoon vaihdettu abs pumppu ja pääsylinteri. Jarrut ei toimi ja polin menee pohjaan vaikka jarrut ilmattu normaalisti. Osaako kukaan neuvoa mitä voisi vielä kokeilla?
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: x-typen jarrut ei toimi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tämä kannattaa tarkistaa, tätä epäilisin itse ensimmäisenä. Autolle saattaa olla tarpeen kertoa ohjelmointilaitteella että nyt tehdään jarrujen ilmaus. Osaa sitten säätää ABS-yksikön niin ettei sinne jää ilmataskuja solenoidien taakse.

Normaalin jarrunesteen vaihdon voi uudemmillekin autoille tehdä perinteisesti, eli vain avaamalla pyörässä jarrunesteen nippaa ja polkemalla vanhaa nestettä ulos. Mutta jos systeemi on tyhjennetty, niin sitten sinne voi jäädä noita ilmataskuja. Vanhemman abs-yksikön olen yhdessä Audissa kerran vaihtanut ja nesteiden täyttö meni ihan perinteisesti. Mutta uudemmissa autoissa on vielä ajonvakautus ja ilmeisesti siksi eri tavalla ohjattava abs.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x-typen jarrut ei toimi

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joissain autoissa saattaa jäädä ilmakuplia hydrauliyksikön sisään. Joskus ovat niin sitkeästi siellä että vain yksikön päristys auttaa. Eli ajettava soralla tms ja poljettava jarrua niinpaljon että abs pärisee tovin. Sit takas ilmaamaan. Myöskin ylipaineella tehtävä jarrunesteen vaihto/ilmaus yleensä ohittaa tämän tilanteen. Joissain yksiköissä/autoissa pääsee testerillä sisään ja tekemään ilmaustoiminnon. Mutta se on nestettä paljon hukkaavaa.
XJR -00.
Vastaa Viestiin