x308 lämmityslaitteen yleinen toiminta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vauxi
Viestit: 133
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

x308 lämmityslaitteen yleinen toiminta

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Elo 22, 2018 7:17 pm

Tere.
Tän kesän ajeltuani oon "mittaillut" pitkin ajoreissuja miten automaattimen ilmastointi tässä on toteutettu. Häiritsevin oire tai ongelma mikä on alusta asti ihmetyttänyt on se että miten konservatiivisen hitaasti järjestelmä reagoi ympäristön muuttujiin. Hyvänä esimerkkinä voi kertoa työmatkan töistä kotiin. Auto oli seissyt 24 tuntia katoksen varjossa. Ollen siten yhtä viileä kuin ulkoilma. Eli siinä +17. Lähen ajelee ja jonottelee kotia. Pyynti on 23'c eikä AC ole päällä. Ajokki lämmittää normaalisti siinä alussa pyrkien saamaan sisään mahdollisimman nopeasti tavoitelämmön. Aurinko alkaa paistaa suoraan tunnistimeen ja seison moottoritien rampissa paikallaan tovin jos toisenkin. Aurinko lämmittää rintaa reilusti ja auto vaan puhaltaa kuumaa sisään eikä ota kovinkaan hereesti esim aurinkoa huomioon. Sisällä alkaa olee selkeästi pyyntilämpötila ja edelleen lämmitellään auton mielestä. Kunnes sitten jonkun 10min kuumassa istumisen jälkeen alkaa suuttimista tulla viileää ulkoilmaa ja tilanne alkaa palautua kohti pyydettyä. Onko toiminta ok ?

Olen putsannut varovasti paineilmalla sisälämpötilatunnistimen. Tosin sitä purkamatta mutta kuitenkin. Se selkeästi pelaa kun lämpötilan vakavointi pelaa mutta on äärettömän hidas ja tuntuu siltä että tunnistimen toimintaan vaikuttaa liian paljon kojelaudan lämpötila. Ym oire on myös ollut käänteinen tän kesän helteiden aikana.

Kylmää tulee sitä pyydettäessä ja se osaa kyllä reguloida pyydetyssä sisälämmössä oli AC päällä tai ei. Mutta tosiaan reagointi ympäristön muuttujiin on todella hidasta.
XJR -00.

JNi
Viestit: 515
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: x308 lämmityslaitteen yleinen toiminta

ViestiKirjoittaja JNi » To Elo 23, 2018 10:24 am

Luulisin tuon toimivan ihan oikein. Teknisessä sisarmallissa X100 on samanlainen lämmitysjärjestelmä, ja nyt helteillä vasta hoksasin että AC ei ilmeisesti ole toiminut moneen vuoteen, kun sitä ei tavallisesti kesällä ole katto alhaalla tarvinnut :-)

Kun auto oli yhtään auringossa, niin sisään puhalsi vain kuumaa ilmaa. Se tuntui johtuvan paahteessa kuumentuneesta ilmanvaihtojärjestelmästä ja rakenteista. Kun korjasin ilmastoinnin niin kaikki toimi taas ihan niin kuin pitääkin.

Jos sinulla kaikki toimii oikein kun AC on päällä, niin kunnossa se on.

Jouko
Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia)
Jaguar XF-DS -10 (Suomi-auto)
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
----------------------------
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Muuttanut: Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)

Vauxi
Viestit: 133
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 lämmityslaitteen yleinen toiminta

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Elo 23, 2018 5:20 pm

Okei. Eiköhän se ehyt ole. Vikakoodejakaan siinä ei ole. Tosiaan tohon paikkojen lämpeämiseen ja sentakia kuuman puhallukseen törmäsin kanssa tos pari viikkoa sitten kun alkuillasta piti olla viilennystä ja muutaman tunnin päästä ei olisi tarvinnut viilennystä mutta viileätä ei tullut millään, ennekuin tökkäsin ACn päälle. :D
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 133
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 lämmityslaitteen yleinen toiminta

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Touko 12, 2019 9:04 am

Eilenä ajelin kaatosateessa toista tuntia yhteen putkeen pyynnin ollessa sama +23 ilman ac tä. Eli muuten automaatti toiminto. Järjestelmä ei kyllä kertakaikkiaan oikeen osaa jäähdyttää ulkoilmalla sisätiloja. Lämmitys toimii hienosti ja kaikki muutenkin siihen asti kun sisätilat lämpeävät moottorin toimesta niin paljon että pitää alkaa jo jäähdyttää. AC pitäminen päällä +10 ja alle lämpötilassa ei mahdu mun kaaliin kun tuosta viileämpää ei perus järjestelmillä päästäkkään.
Alkoi tulla hiki ja se ei johtunut siitä että oli paitaa päällä. :lol: Puhalluksen määrä vaan laskee pienelle ja viilenee mut ei ulkoilman tasoiseksi. Saan viileämpää heti jos pyydän viileämpää, vaikkapa vain 3 astetta vähemmän. Tämä ei siis ole sellainen tilanne että acc kuvittelee että nyt on täsmälleen pyynti. Koska jos tuossa hiksutilanteessa laitan ac päälle pyynnin ollessa silti +23, suuttimista lähtee heti tulee kylmää ja tilanne rauhottuu.

Tämä lienee silti toiminnaltaan kuten tehtaalla ajateltu mutta ite en ihan ymmärrä miksi. Se on täysin ymmärrettävää että sammutettuna suoraan ajosta sisätilat kaikkineen lämpee rajusti etenki auringonpaisteessa ja että suuttimista ei tule kuin kuumaa startin jälkeen. Sitä en ymmärrä että miksi se kuuma tuolloin ei tule ns täysillä ennenkuin painaa AC/AUTO. Mun ymmärtämättömyys voinee johtua myös siitä että ajelen muutoin ympärivuoden wanhalla Volvolla missä acc on sellainen että se koittaa kaikin mahdollisin keinoin pitää lämpötilaa kabiinissa pyydetyssä ja AC on vain siihen lisäkeino kun muut eivät auta. ACn voi siis käyttäjä ite napista kytkee pois.
XJR -00.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa