X-type nykii paikallaan
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 6:04 pm
X-type nykii paikallaan
Morjes.
Tämmönen kiukutteleva 2.1bensa vehje nyki ja pätki ensin välillä sekä pintakaasulla että valoissa seistessä jarrun päällä. Tulpat vaihdettiin, nykiminen ajossa loppui, mutta paikallaan edelleen nykii. Kierrokset tippuu joku sata alas ja ylös ja tuntuu kun auto haluaisi jo lähteä liikkeelle vaikka jarru on vielä pohjassa. Automaattilaatikolla. Vapaalle heitto tuntuu helpottavan asiaa, joten pelottaa että olisi laatikossa vika. Ei siis tee tätä läheskään aina. Apuja?
Tämmönen kiukutteleva 2.1bensa vehje nyki ja pätki ensin välillä sekä pintakaasulla että valoissa seistessä jarrun päällä. Tulpat vaihdettiin, nykiminen ajossa loppui, mutta paikallaan edelleen nykii. Kierrokset tippuu joku sata alas ja ylös ja tuntuu kun auto haluaisi jo lähteä liikkeelle vaikka jarru on vielä pohjassa. Automaattilaatikolla. Vapaalle heitto tuntuu helpottavan asiaa, joten pelottaa että olisi laatikossa vika. Ei siis tee tätä läheskään aina. Apuja?
Re: X-type nykii paikallaan
Tuskin on laatikossa vikaa, noin sen kuuluu käyttäytyä. Saman tunteen liikkeellelähtöhalusta pitäisi tulla kun painaa jarrua paikallaan ja tökkii kaasua. Laatikossa on veto päällä ja kytkin tai turbiini tai jotain "luistaa".
Vikakoodit kannattaa lukea jos ei ole jo tehty.
Jouko
Vikakoodit kannattaa lukea jos ei ole jo tehty.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 6:04 pm
Re: X-type nykii paikallaan
Koodit luettu. Mitään ei ollut. Jos se turbiini luistaa niin sille tuskin mitään voi tehdä. Ei toi mielestäni kyllä ihan normaalia ole.
Re: X-type nykii paikallaan
Tarkennanpa vähän, sen mukaan miten olen osannut tuon ongelman kuvauksen lukea.
Vaihdelaatikossa tuskin on vikaa. Kokeilin XF:llä tänään, toinen jalka jarrulla ja toisella tökin kaasua, kyllä se haluaisi lähteä liikkeelle. Tuo on tapa, miten automaatilla tehdään mäkilähtö tai nopea paikalta lähteminen. Opin sen vuosia sitten kerrasta työreissulla San Franciscossa ilta-ajelulla vuokra-autolla, liikenne pysähtyikin sellaiseen jyrkkään mäkeen kuin miltä se telkkarissakin näyttää, ja siinä autossa oli sellainen jalalla poljettava käsijarru...
Moottorin kierrosten vaeltelu on vika. Se voi olla sytytyksessä, polttoaineen syötössä tai yleisesti moottorin ohjauksessa. Jos tahteja jää selvästi väliin ja moottori nykii (misfire) niin puolat ja johdot kannattaa tarkistaa. Jos kierrokset vaeltavat mutta moottori käy muuten tasaiseen, niin joko ei saa bensaa tai sitten jokin anturi (ilmamassa?) kertoo ECU:lle vääriä tietoja ja ECU yrittää korjata tilannetta väärin.
Tai sitten kyse on jostain ihan muusta...
Jouko
Vaihdelaatikossa tuskin on vikaa. Kokeilin XF:llä tänään, toinen jalka jarrulla ja toisella tökin kaasua, kyllä se haluaisi lähteä liikkeelle. Tuo on tapa, miten automaatilla tehdään mäkilähtö tai nopea paikalta lähteminen. Opin sen vuosia sitten kerrasta työreissulla San Franciscossa ilta-ajelulla vuokra-autolla, liikenne pysähtyikin sellaiseen jyrkkään mäkeen kuin miltä se telkkarissakin näyttää, ja siinä autossa oli sellainen jalalla poljettava käsijarru...
Moottorin kierrosten vaeltelu on vika. Se voi olla sytytyksessä, polttoaineen syötössä tai yleisesti moottorin ohjauksessa. Jos tahteja jää selvästi väliin ja moottori nykii (misfire) niin puolat ja johdot kannattaa tarkistaa. Jos kierrokset vaeltavat mutta moottori käy muuten tasaiseen, niin joko ei saa bensaa tai sitten jokin anturi (ilmamassa?) kertoo ECU:lle vääriä tietoja ja ECU yrittää korjata tilannetta väärin.
Tai sitten kyse on jostain ihan muusta...
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 6:04 pm
Re: X-type nykii paikallaan
Tuosta misfirestä se oli tosiaan aiemmin antanu vikakoodit kun nykisi ajossa. Koodit ja pätkiminen hävis tulppien vaihdolla. Seuraavaksi varmaan sitten noiden johtojen ja puolien vaihtoon se on ryhdyttävä, jos muuta ei selviä. Aiemmin korjaamo arveli ettei voisi olla puolissa vika, koska pätkiminen on satunnaista. Arveli, Että jos puola olisi sökö, pätkiminen olisi jatkuvaa.
Tietty se voi olla tuolla ilma/bensa puolellakin. Ärsyttävää kun auto itse ei kerro mikä häntä vaivaa
Tietty se voi olla tuolla ilma/bensa puolellakin. Ärsyttävää kun auto itse ei kerro mikä häntä vaivaa
Re: X-type nykii paikallaan
Perinteinen turbiinilla varustettu automaatti tahtoo aina vähän ryömiä riippuen turbiinista, siinä ei ole mitään erikoista tai väärää.
Sen lisäksi että hoitaa moottorin mahdolliset sytytysvirheet pois yms, on yksi mahdollinen vikakohde myös automaatin turbiinin lukitus. Ei ole tuttu miten se tuossa on hoidettu mutta jos lukitus meinaa hipsiä päälle niin voi tehdä tuollaista oiretta. Tosin en tuohon usko (itsekään). Jos lukko menisi päälle, kyllä siitä rusahdus tms kuuluisi, oletan
Puolat voi hyvinkin kättyillä niin että ryppyilevät välillä ja sitten taas eivät.
Sen lisäksi että hoitaa moottorin mahdolliset sytytysvirheet pois yms, on yksi mahdollinen vikakohde myös automaatin turbiinin lukitus. Ei ole tuttu miten se tuossa on hoidettu mutta jos lukitus meinaa hipsiä päälle niin voi tehdä tuollaista oiretta. Tosin en tuohon usko (itsekään). Jos lukko menisi päälle, kyllä siitä rusahdus tms kuuluisi, oletan
Puolat voi hyvinkin kättyillä niin että ryppyilevät välillä ja sitten taas eivät.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 6:04 pm
Re: X-type nykii paikallaan
Kyllä mä nyt seuraavaksi lähen vaihtaan nuo puolat ja johdot kun nykiminen selvästi on sellaista terävää, eikä seilaavaa.
Re: X-type nykii paikallaan
Puolat saattavat todellakin toimia vaihtelevasti, välillä ok ja välillä pätkiä. Ne eivät ole on/off vaan myös teho voi alkaa vaihtelemaan. Hankin itse tällaisen https://www.ebay.co.uk/itm/Universal-Ad ... Sw~ZJbg5Il (en juuri tuosta kaupasta, noita samoja saa monista paikoista) ja testasin läpi kahden moottorin 16 puolaa. Irroitin bensapumpun sulakkeen ja otin puolan kerrallaan mittaukseen, tulpat olivat paikoillaan. Kaikissa paitsi yhdessä oli tasainen ja pitkä läpilyönti, siinä yhdessä se jätti pitkällä ilmavälillä läpilyöntejä väliin. Se oli autossa kiinni ollut, vaihdoin sen yhden toiseen vanhaan puolaan ja satunnainen misfire loppui kerrasta.
Viallinen puola voi selvitä myös niiden johtoja irroittamalla, mutta silloin sen pitää käytännössä olla pimeä jotta oikean sylinterin tunnistaa varmasti. Satunnaisessa pätkimisessä en onnistunut oikeaa puolaa tunnistamaan noin, joten tein tuon investoinnin testeriin. Kannatti, pitkäaikainen satunnaishäiriö selvisi ja tuli kuntoon noin puolessa tunnissa. Asiaa helpotti että oli varapuolia tuosta purkamastani XK8:sta.
Jouko
Viallinen puola voi selvitä myös niiden johtoja irroittamalla, mutta silloin sen pitää käytännössä olla pimeä jotta oikean sylinterin tunnistaa varmasti. Satunnaisessa pätkimisessä en onnistunut oikeaa puolaa tunnistamaan noin, joten tein tuon investoinnin testeriin. Kannatti, pitkäaikainen satunnaishäiriö selvisi ja tuli kuntoon noin puolessa tunnissa. Asiaa helpotti että oli varapuolia tuosta purkamastani XK8:sta.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 6:04 pm
Re: X-type nykii paikallaan
Ykköspytyn puola vaihdettiin nyt. Mitään vaikutusta ei ollut.
Pitääkö se sitten vaihtaa muutkin perässä ja toivoa taas jotain vaikutusta?
Pitääkö se sitten vaihtaa muutkin perässä ja toivoa taas jotain vaikutusta?
Re: X-type nykii paikallaan
Kerro vähän lisää, miksi juuri ykkössylinterin puola päätyi vaihdettavaksi?
No, nyt sinulla pitäisi olla käsissä ainakin yksi ehjä puola minkä voi vaihtaa vaikka seuraavaan sylinteriin ja kokeilla onko vaikutusta.
Jouko
No, nyt sinulla pitäisi olla käsissä ainakin yksi ehjä puola minkä voi vaihtaa vaikka seuraavaan sylinteriin ja kokeilla onko vaikutusta.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 6:04 pm
Re: X-type nykii paikallaan
Se oli vaunulalla ollut vuosihuollossa ja siellä kertoivat ykköspytyn antavan vikakoodia misfire. Joka kuitenkin sitten hävisi seuraavan korjaamon testerillä kun vaihtoivat tulpat.JNi kirjoitti:Kerro vähän lisää, miksi juuri ykkössylinterin puola päätyi vaihdettavaksi?
No, nyt sinulla pitäisi olla käsissä ainakin yksi ehjä puola minkä voi vaihtaa vaikka seuraavaan sylinteriin ja kokeilla onko vaikutusta.
Jouko
Onko tuo kuinka helppo homma vaihtaa noita puolia itse. Korjaamolla olen tähän asti käynyt.
Re: X-type nykii paikallaan
Itsekin etsin viallisia puolia ensin vikakoodien avulla, mutta näissä vanhemmissa autoissa oikean sylinterin tunnistamisessa näyttää olevan epätarkkuutta. Uudemmissa autoissa on ohjelmistot, jotka pystyvät näyttämään suoraan numeroina sylinterikohtaisesti misfire-määrät, eli tarkasti montako kipinää on jäänyt väliin.
En tunne autosi moottoria, mutta veikkaisin sen olevan helppoa. Suojakansi sylintereiden päältä pois, siinä pitäisi olla puolien yhdessä rivissä. Jokaiseen menee oma sähköliitin ja ovat kiinni parilla ruuvilla. Voi vaatia pieniä 6-kolohylsyjä. Ruuvit auki ja nitkutellen puola ylös. Kun tulpat on juuri vaihdettu, niin pitäisi tulla ulos helposti. Kun laittaa takaisin, niin on hyvä laittaa sinne putkeen jouselle sähköspraytä, tulpalle samaten. Ja puolan kumiputkeen ulkopuolelle silikonispraytä, niin menee nätisti ja tiiviisti paikoilleen. Kannattaa tarkistaa, että tulppien kuopat ovat puhtaat ja kuivat eikä ole vettä tai öljyä - niistä tulee käyntihäiriöitä.
Jos moottori käy siinä silmien edessä huonosti, niin kannattaa avata liitin yhdestä puolasta kerrallaan. Niissä liittimissä on jonkinlainen lukitus, joskus pitää varovasti pienellä meisselillä auttaa mutta rikkoa ei kannata. Jos yhden avaamisen kohdalla moottorin käynti ei muutukaan, niin siinä on viallinen. Siinä liittimessä on vain 12 V jännite, suurjännite on puolan ja tulpan välissä ja sitä pitää varoa.
Jouko
En tunne autosi moottoria, mutta veikkaisin sen olevan helppoa. Suojakansi sylintereiden päältä pois, siinä pitäisi olla puolien yhdessä rivissä. Jokaiseen menee oma sähköliitin ja ovat kiinni parilla ruuvilla. Voi vaatia pieniä 6-kolohylsyjä. Ruuvit auki ja nitkutellen puola ylös. Kun tulpat on juuri vaihdettu, niin pitäisi tulla ulos helposti. Kun laittaa takaisin, niin on hyvä laittaa sinne putkeen jouselle sähköspraytä, tulpalle samaten. Ja puolan kumiputkeen ulkopuolelle silikonispraytä, niin menee nätisti ja tiiviisti paikoilleen. Kannattaa tarkistaa, että tulppien kuopat ovat puhtaat ja kuivat eikä ole vettä tai öljyä - niistä tulee käyntihäiriöitä.
Jos moottori käy siinä silmien edessä huonosti, niin kannattaa avata liitin yhdestä puolasta kerrallaan. Niissä liittimissä on jonkinlainen lukitus, joskus pitää varovasti pienellä meisselillä auttaa mutta rikkoa ei kannata. Jos yhden avaamisen kohdalla moottorin käynti ei muutukaan, niin siinä on viallinen. Siinä liittimessä on vain 12 V jännite, suurjännite on puolan ja tulpan välissä ja sitä pitää varoa.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 6:04 pm
Re: X-type nykii paikallaan
Kiitos tarkasta vastauksesta ja avusta.
Ensviikon tiistaina yksi aika vielä varattuna korjaamolle. Jos eivät saa kuntoon, kokeilen näillä ohjeilla itse.
Ensviikon tiistaina yksi aika vielä varattuna korjaamolle. Jos eivät saa kuntoon, kokeilen näillä ohjeilla itse.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 6:04 pm
Re: X-type nykii paikallaan
No nyt se vihdoin tuli tämäkin kuntoon. Herjasi tosiaan ensin ykköspytyn sytytystä. Vaihdettiin kaikki tulpat, homma helpotti hetkeksi mutta tuli nopeesti takas. No sitten vaihdettiin puola ja oltiin varmoja, että nyt se toimii. No ei toiminu. Vanha puola meni tietty roskiin. Uudet vikakoodit ja nyt herjas kakkospyttyä, no siihen sitten uusi puola ja nyt pelittää