Vinkki ohjureiden vaihtajille

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JaguarXJ
Viestit: 33
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 1:00 pm

Vinkki ohjureiden vaihtajille

Viesti Kirjoittaja JaguarXJ »

Tervehdys,

Tulipa tuossa tarkastettua vm. 2000 XJ8:n yläpään ketjuohjaimien kunto (220 tuhatta ajettu ja epäilyttävää rapinaa alkoi kuulua) ja eikös vain noissa muovisissa ollut on selvästi havaittavia murtuman alkuja ja jopa selviä halkeamia. Toinen oli jo täysin hajoamispisteessä, josta ilmaantunut äänikin kieli. Joten uudet tilaukseen Alastarolta.

Vanhoja ei saanut pois, ennen kuin nokka-akseleiden kiinnitykset irti, jolloin hammasratasta sai sen verran pois tieltä, että vanhat ohjaimet sai pois ja uudet tilalle. Periaatteessa siis kaikki hyvin, kunnes uusia ohjureita alettiin laittaa paikalle ja pultteja kiristämään - olikin niin, että uudet ohjurit olivat hieman ohuempia, kuin alkuperäiset muoviset, joten pulttia kiristäessä eikös se prkl katkennut ennen kuin uusi ohjuri ehti kiristyä paikkaansa.

Siitä seurasi sitten oma episodinsa, kun pultti katkeaa rungon sisään, ei ollut ihan simppeli operaatio, mutta onnistui. Prikat tarvittiin sitten, ettei muiden pulttien kanssa ei samaa päässyt tapahtumaan.

Sinänsä yllättävää, että koko ei ollut sama, tai sitten olisi pitänyt olla oikean mittaiset pultit myös mukana uusissa ohjureissa. Tämä siis kannattaa huomioida, kun ohjureita vaihtaa.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vinkki ohjureiden vaihtajille

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jep, AJ26:n ja AJ27:n alkuperäisissä ylemmissä kiristäjissä on erimittaiset pultit kuin mitä uudempiin laitetaan. Niitä saa samoista paikoista netistä kuin kiristäjiäkin, pikkurahalla.

Tuosta vaihto-operaatiosta on ohjeita ja kuvia eri foorumeilla, täälläkin aihetta on käsitelty perusteellisesti joku vuosi sitten. Tähän yo. ohjeeseen voisi lisätä niksin, että ketju ja hammasratas kannattaa lukita yhteen nippusiteellä operaation ajaksi, niin ei ole isompaa huolta ketjun hyppäämisestä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
JaguarXJ
Viestit: 33
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 1:00 pm

Re: Vinkki ohjureiden vaihtajille

Viesti Kirjoittaja JaguarXJ »

Juu - ketju ja hammasratas lukittiin paikalleen, tosin metodina oli rautalanka. Varsinainen yllätys kuitenkin oli, kun paketti oli taas kasassa ja koitti käynnistyksen aika - auto kävi miten kuten ja yskähdellen. Aika nopeasti pystyi siitä päättelemään, että jako oli mennyt pois paikoiltaan samassa yhteydessä, kun toisesta kiristimestä oli irronnut pala oli ilmeisesti kulkeutunut rattaan ja ketjun välistä.

Taas auki ja olikin silmämääräisesti havaittavissa, että nokat olivat eri kohdassa ja siirtämällä yhden hampaan verran alempaa nokkaa "takaisinpäin" olivat taas linjassa - simsalabim, käynti normalisoitui ja kissa kehrää taas asianmukaisesti.

Aika edullinen kotipihalla tehty kiristinremppa - tosin vain yläpään osalta. Nähtäväksi jää, kuinka jäljelle jääneet kestävät kilometrejä. Siinä vaiheessa joutuukin sitten enemmän töihin, kun tässä selvittiin aika pienellä purkamisella.
Vastaa Viestiin