S-type 3.0 vai 4.2?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
MikkeLau
Viestit: 1
Liittynyt: La Elo 25, 2018 12:00 pm

S-type 3.0 vai 4.2?

Viesti Kirjoittaja MikkeLau »

Tervehdys!

Olen aikeissa ostaa S-typen lähiaikoina ja kaipaisin mielipidettä/kokemuksia vaihtoehdoistani, eli olen harkinnut ostavani joko vuosimallia 2004 olevan 3.0 litraisen tai sitten vm. 2002 olevan 4.2 litraisen S-typen. Kummatkin on n. 250 tkm ajettuja ja 3 litrainen on Suomi-auto ja 4.2 tuontiauto. Molemmat automaatteja ja suht samalla varustelulla sekä samaan hintaan. Onko noissa joitain kalliita tyyppivikoja eli mitä olisi syytä autosta tarkistaa ja kumpi noista olisi varmempi koneen sekä laatikon osalta ja miten varaosa hinnat?
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: S-type 3.0 vai 4.2?

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Olet ostamassa 14-16 vuotiasta autoa joten itse arvioisin että yksilöiden huolto- ja käyttöhistorialla on suurempi merkitys luotettavuuden ja tulevien huoltokustannusten suhteen kuin voimalinjalla.

Itselläni oli aikanaan sama 3.0 V6 vuosikausia X-typessä ja voimalinjassa ei ollut mitään huomauttamista luotettavuuden suhteen. Käsitykseni mukaan AJ-V6 kone myös yleisesti tunnettu kestävänä. 4.2 V8 koneesta minulla on vain koeajokokemuksia ja webistä luettuja kommentteja. Ilmeisesti 4.2 koneen uudemman mallinen jakopää ratkaisu on luotettava kun vanhemmat 4.0 version muovisilla ketjun kiristäjillä olevat ovat vähemmän luotettavia.

Mitä tulee kulutukseen niin V6 ja V8 ovat molemmat erittäin janoisia nykymittapuun mukaan ja ainakin oman kokemukseni pohjalta väittäisin että ero kulutuksessa on minimaalinen oikeassa elämässä.

Ajossa V6 on hieman tylsä, ei kierrä eikä väännä mutta kulkee tasaisesti. V8 on tässä suhteessa parempi ja huomattavasti kierrosherkempi. Kuulostaakin aavistuksen paremmalta kun polkaisee.

Osto-ohjeeksi sanoisin että valitse se yksilö joka on mielestäsi paremmin pidetty ja siistimpi.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type 3.0 vai 4.2?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jep, kannattaa katsoa autoja yksilöinä. Molemmista tulee kalliita jos teettää työt (merkki-) korjaamolla, jos tekee itse ja hankkii osat Englannista niin tilanne on aivan toinen. Korjausoppaat ja osaluettelot löytyvät netistä, ja osanumerolla on helppo ostaa uusia ja käytettyjä osia. Ketjunkiristäjien juttu on vanhemmissa 4.0-moottoreissa, muita erityisiä varmoja "tyyppivikoja" näissä ei juuri ole. Mutta vanhoja kun ovat niin varmasti tulee jotain eteen, ja tavallista huollon ja pienkorjailun tarvetta varmasti.

Vuoden 2002 aikana S-Type:stä tuli ns. facelift-versio, kannattaa tarkistaa. Itse aloittaisin tarkemman tutustumisen juuri facelift-versiosta. Mutta ei se alkuperäinenkään huono ole, pidin omastani aikanaan kyllä paljon. Oli vain talvikäytössä vähän turhan kevytperäinen.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin