XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kafor
Viestit: 182
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja Kafor » La Syys 01, 2018 7:30 pm

Hei

Vaihdoin vesipumpun ja nyt meinaa hermot mennä kun en saa ilmaa pois jäähdytysjärjestelmästä. Ennen vesipumpun vaihtoa jääyhdytysjärjestelmä toimi normaalisti. Pumpun vaihdon jälkeen homma eteni näin:
Aukaisin ensin paisuntasäiliön pienen ilmausruuvin, sitten täytin paisuntasäiliön jäähdytysnesteellä (siitä normaalista reiästä), seuraavaksi paisuntasäiliön pieni ilmausruuvi kiinni, kone käyntiin ja lämmityslaite täysille.

Tässä on nyt puoli päivää ja yli 10litraa jäähdytinnestettä mennyt tuusatessa kun en saa nestettä kiertämään. Ilmastointilaitetta on sahattu HI ja LO välillä, sitä paisarin pientä ilmausruuvia välillä auottu, autolla ajettu lyhyitä matkoja, mutta edelleen se työntää nesteet ulos. Tällä hetkellä tilanne on se että paikallaan seisten lämmöt täysillä (HI -asento) lämpöä tulee hyttiin eikä nesteen pinta nouse paisuntasäiliössä eli auto on ikään kuin normaali, mutta kun vääntää lämmöt pois (LO-asento) niin hetken kuluttua nesteet tulvivat paisuntasäiliöstä yli... eli maalaisjärjellä ajateltuna koneessa on ilmaa ja kun lämmityslaite aukeaa niin sieltä kautta neste alkaa kiertämään, mutta ei pelkässä koneessa... huoh :cry:

Koitin googlettaa, mutta en löytänyt ohjeita tähän X350 V8 mallin ilmaamiseen... onko tässä jossakin kolmaskin ilmausruuvi kuten vanhemmissa V8:ssa on siinä termostaattitornin päällä?

Jotakin teen nyt väärin näinkin simppelissä hommassa... ei voi olla normaalia tällainen työmäärä ilmaamisessa..!

Olisiko kenelläkään neuvoja/kokemuksia?
Kari
XJ8 3,5 X350 -04
XJ8 4,0 sport X308 -03
XJ8 4,0 executive X308 -00
XK8 convertible -97
Chevrolet camaro Z28 convertible -95
Benelli TNT 1130 -05

Avatar
Kopi
Viestit: 1821
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja Kopi » La Syys 01, 2018 9:52 pm

Oisko näistä mitään apua? Jälkimmäisessä on oikein proseduuri... :P
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... ed-112819/
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... pdf-84392/
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

KariTalvio
Viestit: 169
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja KariTalvio » Su Syys 02, 2018 3:06 pm

Joskushan ilmaamista tehtiin hankalissa vehkeissä ajamalla auto oikein jyrkkään rinteeseen keula ylöspäin. Vähän kikkailuahan se on. Tiedä sitten onnistuuko tuossa.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008

Kafor
Viestit: 182
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja Kafor » Ti Syys 04, 2018 10:00 pm

Kiitoksia neuvoista ja linkeistä. Tosin jälkimmäisen linkin tiedostoa en uskaltanut ladata alas kun näytti siltä että sieltä tulisi ensin jokin uusi sovellus koneelle, josta en ymmärtänyt mitään... :shock:

Ongelma on kuitenkin yhä ennallaan... tässä on jälleen mennyt pari iltaa sekä litrakaupalla jäähdytinnestettä ja tilanne on:
-autoa on käytetty rampilla keula jopa yli 50cm perää korkeammalla.
-lämmityslaite HI -asennossa lämpömittari pysyy normaalilämmöissä, lämmityslaitteesta tulee puolilämmintä (ei kuitenkaan kuumaa) ja jäähdytinnesteen pinta pysyy normaalina vaikka moottorille antaisi hetken vähän kierroksiakin.
-sitten lämmityslaite kylmemmälle normaaliin +21 asteeseen tai ihan kylmälle LO-asentoon... niin lämpömittari pysyy kyllä edelleen normaalilämmöissä, mutta hetken kuluttua nesteen pinta alkaa nousta paisuntasäiliössä kunnes se tulvii ulos... ja huom, ilman ilmakuplia!!

Maalaisjärjellä ajateltuna järjestelmässä ei voi olla enää ilmaa, mutta neste ei siltikään kierrä koneessa. Lämppäri täysillä sieltä kautta ehkä kiertää sen verran nestettä että moottori ei vielä kuumene kunnolla eikä termostaatti aukea, mutta kun lämppäri laitetaan pienemmälle niin moottori kuumenee, termostaatti aukeaa puskien nestettä jäähdyttäjään, mutta kun kiertoa ei ole niin nestepinta alkaa nousemaan lopuksi tulvien yli... huoh :cry:

Voiko jokin muu olla rikki estäen nesteen kierron... ainakaan vuotoja ei pitäisi olla, sillä nestettä ei tihku mistään eikä vuotoääniä kuulu... ei ymmärrä?!?
Kari
XJ8 3,5 X350 -04
XJ8 4,0 sport X308 -03
XJ8 4,0 executive X308 -00
XK8 convertible -97
Chevrolet camaro Z28 convertible -95
Benelli TNT 1130 -05

Ode
Viestit: 453
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja Ode » Ke Syys 05, 2018 6:12 am

Kafor kirjoitti:Voiko jokin muu olla rikki estäen nesteen kierron... ainakaan vuotoja ei pitäisi olla, sillä nestettä ei tihku mistään eikä vuotoääniä kuulu... ei ymmärrä?!?


Kaikki ilmeisesti pelasi oikein ennen pumpun vaihtoa. Onko XJ:ssä sähköinen kiertopumppu kuten S-Typessä? Olen ymmärtänyt, että sen hajoaminen heikentää veden virtausta lämmityslaitteessa. Tämä tuli mieleen kun mainitsit puolilämpimän ilman.

Ensimmäiseksi epäilen kuitenkin jotain muuta. Mietin miten itse olen ilmauksen tehnyt. Olen täyttänyt paisuntasäiliön täyteen, käynnistänyt moottorin ja täyttänyt sen mitä pinta säiliössä vajoaa. Sitten olen laittanut korkin kiinni, käyttänyt koneen lämpimäksi lämmityslaite päällä ja vasta pienen jäähdyttelyn jälkeen avannut korkin ja tarkistanut tilanteen. Tässä pitää toki koko ajan vahtia säiliötä läpivalaisten tai alhaisen nestetason varoitusvaloon luottaen ettei nesteen pinta liikaa alene.

Entä jos tulvimisen syynä onkin vain aukinainen korkki? Tämä tuli mieleen kun muistelen, että olen kokeillut konetta käyttäessäni avata paisuntasäiliön ilmausruuvia ja että sieltä olisi heti alkanut pulputa vettä ympäriinsä. Se kylläkin avaa yhteyden suoraan siihen putkeen mistä virtaa, eli ei ole suoraan verrannollinen säiliön korkkiin, mutta kuitenkin. Järjestelmässä on kuumana paine ja jos tulppaa ei ole niin johonkin neste laajenee.

Vesipumpun vaihdon jälkeen jouduin lisäämään nestettä muutamana päivänä ajojen jälkeen. Joka kerta vähän vähemmän kuin edellisellä kerralla. Ilmeisen sitkeitä ilmataskuja siellä saattaa siis olla.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997

JNi
Viestit: 571
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja JNi » Ke Syys 05, 2018 10:31 am

Niinpä, tekstistä voisi lukea että olet koittanut saada systeemiä toimimaan korkki avoinna. Jos niin, niin ei se silloin toimi...

Olen usealle autolle tehnyt seuraavasti: Säiliö täyteen pakkasnestettä, korkki auki ja kone päälle, lämmitin kuumimmalla. Pinta alkaa tippumaan, kaadan lisää ainetta sitä mukaan. Kone lämpenee ja yhtäkkiä pinta alkaa nousemaan. Kone seis, korkki kiinni, kone päälle ja käyttö kuumaksi. Jos pinta on ok niin tilanteen mukaan koeajolle. Pinnan tarkistus kun kone on taas jäähtynyt.

Jos systeemissä on (helposti) ilmausruuveja tms. niin päästän niistä ilmat ulos kunnes tulee vain nestettä. En aina, ja vielä ei ole tullut ongelmia. Virta on vienyt ilman mennessään ja säiliön pinta on laskenut vastaavasti.

Jouko
Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia)
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
----------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Muuttanut: Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)

Kafor
Viestit: 182
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja Kafor » Ke Syys 05, 2018 8:45 pm

Kyllä, järjestelmä toimi normaalisti ennen vesipumpun vaihtoa. Autossa oli semmoinen vika että kun sillä oli hetken ajanut niin jostain moottorin tienoilta alkoi kuului tasaista "narinaa" (ei jakopään rallatusta) mikä muuttui moottorin kierrosten mukana. Päättelin että ääni voisi lähteä vesipumpusta (170tkm ajettu) ja tämä sivuääni johti tähän pumpun vaihtoon... no nyt vaihdon jälkeen ääni on edelleen olemassa. Omituista tässä sivuäänessä on että sitä ei kuulu auton käynnistyksen jälkeen vaikka moottori olisi lämminkin... vaan se vaatii hetken ajamisen, mutta vaikka ajamisen jälkeen pysähtyy ja jättää moottorin käymään niin nyt ääni jää kuulumaan. Ääni ei siis tule vaihdelaatikosta kun kuuluu paikallaankin, mutta miksi se ensin vaatii auton liikkumisen alkaakseen?!?

Autossa on moottorin mekaanisen vesipumpun lisäksi ilmeisesti 2kpl sähköpumppuja koska Köpin viestiketjun linkissä neuvotaan täytön jälkeen ennen moottorin käynnistämistä pyörittämään näitä pumppuja: "Fill the system, trun on ign so both the aux and s/c pumps are running.
Dont run the engine at this point"

Systeemiä on koitettu saada toimimaan paisuntasäiliön kummatkin korkit auki ja kiinni kymmeniä kertoja testaten. Sitä paisuntasäiliön pientä ilmausruuvia ei voi poistaa hetkeksikään jos moottori käy sillä se on suoraan osa paineistettua järjestelmää... eli sieltä pulppuaa aina nesteet iloisesti ulos jos moottori on käynnissä. Sitä voi ainoastaan löysätä, jotta mahdollinen ilma pääsee pois järjestelmästä. Paisuntasäiliön iso täyttökorkki taasen ei ilmeisesti ole paineistettu eli se pitäisi pystyä pitämään auki joka tilanteessa... en ole varma. Olen kyllä kokeillut ajaa autolla korkki kiinni, mutta heti kun termostaatti aukenee niin paisuntasäiliö alkaa täyttyä ja lopuksi korkissa oleva varoventtiili alkaa päästämään tulvan... eli nesteet valuvat ulos korkin juuresta vaikka korkki onkin kiinni.

Aika neuvottomina tässä ollaan... en keksi enää muuta kuin että tyhjään koko järjestelmän syylärin alapään poistotulpasta tyyliin "jäähdytysnesteiden vaihto" siinä toivossa että sittenkin jossakin olisi sitkeästi ilmatasku, joka nyt koko nestevaihdolla poistuisi... hohhoijaa :evil:
Kari
XJ8 3,5 X350 -04
XJ8 4,0 sport X308 -03
XJ8 4,0 executive X308 -00
XK8 convertible -97
Chevrolet camaro Z28 convertible -95
Benelli TNT 1130 -05

Avatar
Kopi
Viestit: 1821
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja Kopi » Ke Syys 05, 2018 9:22 pm

Kafor kirjoitti:Kiitoksia neuvoista ja linkeistä. Tosin jälkimmäisen linkin tiedostoa en uskaltanut ladata alas kun näytti siltä että sieltä tulisi ensin jokin uusi sovellus koneelle, josta en ymmärtänyt mitään... :shock:

Jaa, en minä huomannut mitään moista. Uskaltaisitko kurkata sen tuolta mun dropboxista?
https://www.dropbox.com/s/dqu37efkdw66o ... I.pdf?dl=0
Se on PDF-tiedosto (siis kuvamainen tekstitiedosto), jonkun pdf-lukuohjelman se vaatii, mutta eikös semmoiset ole nykykoneissa vakiona.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

Ode
Viestit: 453
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja Ode » To Syys 06, 2018 6:09 am

Kafor kirjoitti:Aika neuvottomina tässä ollaan... en keksi enää muuta kuin että tyhjään koko järjestelmän syylärin alapään poistotulpasta tyyliin "jäähdytysnesteiden vaihto" siinä toivossa että sittenkin jossakin olisi sitkeästi ilmatasku, joka nyt koko nestevaihdolla poistuisi... hohhoijaa :evil:


Vaikea on uskoa, että noin sitkeä ilmatasku siellä olisi.

Seuraava mieleen tullut ajatus: Otitko termostaatin irti - onko termostaatti väärin päin? Onko se tuossa edes mahdollista, en muista, mutta voisi saada aikaan kummallisuuksia mitä veden kiertoon tulee.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997

JNi
Viestit: 571
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja JNi » To Syys 06, 2018 4:00 pm

En ole itse vielä XJ8:n jäähdytysnesteitä vaihtanut, mutta työlistalla se on. Katselin vähän lisää tuota aihetta, ja törmäsin myös ohjeeseen sähköpumpun käyttämisestä. Ahtamattomassa V8:ssa on niitä yksi, ahdetussa kaksi. Eli virrat päälle (moottoria ei käynnistetä) ja lämmityslaitteesta lämpö täysille. Tankataan aineet ja annetaan sähkömoottorin kierrättää niitä 10 min.

Tehtaan korjausohje ei tuosta sano mitään, vaan ainoastaan ohjeistaa suoraviivaisesti täyttämään nesteet. Kieltää erikseen käyttämästä moottoria jäähdyttimen korkki avoinna, hm.

7. Fill the cooling system up to the MAX mark on the coolant expansion tank using a fifty
percent mixture of Jaguar Premium Cooling System Fluid or equivalent, meeting Jaguar
specification WSS M97B44-D and fifty percent water.
8.
CAUTION: Do not over tighten the coolant expansion tank bleed screw. Failure
to follow this instruction may cause damage to the vehicle.
Install the coolant expansion tank bleed screw.
· Tighten to 3 Nm.
9. Install the coolant expansion tank pressure cap.
10.
CAUTION: Do not RUN the engine with the coolant expansion tank pressure cap
removed. Failure to follow this instruction may cause damage to the vehicle.
START and RUN the engine.
11. SET the heating system to MAX heat, the blower motor to MAX speed and the air
distribution to instrument panel registers.
12.
CAUTION: Observe the engine temperature gauge. If the engine starts to overheat
switch off immediately and allow to cool. Failure to follow this instruction may
cause damage to the vehicle.
Allow the engine to RUN until hot air is emitted from the instrument panel registers, while
observing the engine temperature gauge.
13. Switch off the engine.
14. Allow the engine to cool.
15. Release the cooling system pressure.
· Remove the coolant expansion tank pressure cap.
16. Fill the cooling system up to the MAX mark on the coolant expansion tank using a fifty
percent mixture of Jaguar Premium Cooling System Fluid or equivalent, meeting Jaguar
specification WSS M97B44-D and fifty percent water.
17. Install the coolant expansion tank pressure cap.

Jos aineet ei pysy moottorissa sisällä, niin vika lienee jossain muualla kuin ilmataskussa.

Tuosta sivuäänestä tuli mieleen, että ensin kannattaa testata tuleeko se kompressorista (kääntää AC off kun ääntä kuuluu) ja sitten jatkaa stetoskoopin kanssa. Sellainen pitkällä tikulla varustettu, niitä saa Motonetistä ja Biltemasta, niillä kun koskettelee kaikki lisälaitteet läpi niin äänilähteen pitäisi selvitä. Moniurahihnaan ja hihnapyöriin (laakereihin, tiivisteisiin) voi suihkuttaa silikonia ja tarkkailla jos jotain muuttuu.

Jouko
Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia)
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
----------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Muuttanut: Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)

Kafor
Viestit: 182
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja Kafor » To Syys 06, 2018 6:28 pm

Hyviä huomioita ja apuja jälleen kiitos, jokunen kommentti:
-Termostaattia en vaihtanut, sillä se oli piikistään kiinni letku/kotelohässäkässä. Ilmeisesti se on kyllä vaihdettavissa, sillä sitä myydään erikseenkin ilman letkukoteloa, mutta minun tapauksessani termostaatti ei siis voi olla syyllinen.

-Stetoskoopilla olen yrittänyt kuunnella sitä narinaa/ujellusta joka vaikuttaa mekaaniselta ääneltä, mutta en ole onnistunut paikallistamaan äänilähdettä.

Tuota ilmastoinnin kompressoritestiä en ole tullut ajatelleeksi... tosi hyvä ajatus... kokeilen kunhan Motonetista on ensin haettu jälleen kerran uusi 5litran punainen jäähdytysnestekannu... (näillä ostomäärillä Motonet lähettää jo varmaan joulukortin...huh!).
Kari
XJ8 3,5 X350 -04
XJ8 4,0 sport X308 -03
XJ8 4,0 executive X308 -00
XK8 convertible -97
Chevrolet camaro Z28 convertible -95
Benelli TNT 1130 -05

JNi
Viestit: 571
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ8 (X350) jäähdytysjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja JNi » Pe Syys 07, 2018 10:21 am

Toivottavasti olet Motonetin kanta-asiakas, tarjoavat aina välillä hyviä alennuksia ja kampanjoita :-)

Yksi hämärä ja hämäävä pieni ja satunnainen sivuääni XK8:ssa tuli moniurahihnasta. Hihnan ei sovi luistaa pitkittäin, mutta poikittaisesti sen on hyvä olla keveästi liikkuva, varsinkin moniuraisten hihnapyörien kohdalla. Ääni lähti kerrasta kun etsin sen lähdettä silikonisprayn avulla. Sopiva määrä voitelua hihnalle on näköjään hyväksi.

Jouko
Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia)
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
----------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Muuttanut: Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa