XK8 lämpömittari tipahtaa pois päältä + huoltoasia

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Smuige
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 2:00 am

XK8 lämpömittari tipahtaa pois päältä + huoltoasia

Viesti Kirjoittaja Smuige »

Tuossa mun 1997 XK8 kojetaulun lämpömittari tipahtaa välillä pois päältä.
Samalla syttyy "Poor engine performance" keltainen valo.
Jos auton pysäyttää ja sammuttaa sekä käynnistää heti uudelleen,
niin mittari tulee taas mukaan ja virhevalo sammuu.

Joskus syttyy n. 5km ajon jälkeen uudelleen.
Joskus sammuu jonkun kilometrin jälkeen itsestään, joskus joutuu sammuttamaan ja käynnistämään auton.

Mikäs voisi aiheuttaa moisen vian?

- Likainen jäähdytysneste?
- Kosteus/huono kontakti liittimissä?
- Rikkonainen anturi? Missähän se (vai useita?) on ja voiko itse vaihtaa?

Ja toiseksi, mitä huoltoa suosittelette pääkaupunkiseudulla vai vaihtelenko öljyt ja filtterit itse?
Ajettu 170´000km ja viime huollosta jo jonkin aikaa kun auto seisoi melkein 8kk.
XK8 1997
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XK8 lämpömittari tipahtaa pois päältä + huoltoasia

Viesti Kirjoittaja JNi »

97-mallin sähkökuva kertoo anturin sijainnista: ENGINE COOLANTTEMPERATURE SENSOR P14! 2 WAY ECONOSEAL E J2 i SLATE ENGlNE COMPARTMENT I REAR OF ENGINE TOP HOSE

Kannattaa ensimmäiseksi rassata anturin johtoliitin, nuo moottoritilassa olevat antureiden liittimet ovat herkkiä alkamaan pätkimään. Seuraavaksi vaihtaa uusi anturi, kannattaa tilata Englannista käytetty, saa todennäköisesti pikkurahalla.

Nämä autot ovat uskomattoman helppoja tee-se-itse -autoja. Öljynvaihto on helppoa kun auton alla ei ole suojamuovia. Riittää että ajaa etupyörät matalalle rampille, niin pääsee helposti avaamaan öljypohjan tulpan ja öljysuodattimen. Nahkaisella hihnalla varustettu avaustyökalu on osoittautunut parhaaksi, suodatin pitää muistaa puhdistaa päältä ensin. Motonetistä suodatin ja öljyt, 6 litraa, ja kaupan hyllyn listasta voi katsoa mikä Motox-öljy on sopivaa.

Kannattaa hankkia korjausopas, osaluettelo ja sähkökuvat. Kaksi viimeistä ja muuta hyvää tietoa löytyy täältä: http://www.jagrepair.com/

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin