X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
blackjagjk
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:01 am
Paikkakunta: Vihti

X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blackjagjk »

XJR:ni oireili nyt toisen kerran todella oudosti. Eli siis ensimmäisellä kerralla ajoin Nummelasta Helsinkiin, noin 40-50km, paljon maantieajoa mutta alussa ja lopussa kaupunkiajoa. Kaikki oli normaalisti kunnes matkan loppu päässä kummallinen tikitys alkoi kuulumaan kun olin vilkun laittanut päälle. Noh vilkku ei ollut enään päällä mutta ihan kuin rele tai aikapommi olisi tikittänyt jatkuvalla syötällä, vilkun merkkivalot eivät toimineet mittaristossa mutta myöskään vikailmoituksia tai valoja ei syttynyt. Ainakin kuskin puolen ulkovalot vilkkuivat samaan tahtiin kuin tuo tikitys, sammutin auton mutta jaggehan ei halunnut enään käynnistyä. Kun käänsin virrat päälle sama tikitys alkaa ja vaihdevalitsimen vieressä punainen valo vilkkuu samaan tahtiin. Olin haistavani kärähtänyttä sähköä moottoritilasta. Kävin sulakkeet läpi, yksi palanut mutta vaihto ei auttanut asiaa siispä kutsuin hinurin, kokeiltiin boosterilla, ei auttanut, akku ok, hinaus työpaikan pihalle. Luin ECU:n koodit AutoCom:n testerillä, pääsin vain generic OBD:llä sisään, ainoastaan ilmamassamittarista sekä jostain lambdasta koodit. Ei apua tästä... Laitoin taas virrat päälle ja yritin seurata mistä moinen ääni tulee ja sehän tuntui tulevan flektin luota. Hahaa! Nyppäsin kuskin puoleisen flektin liittimen irti ja tikitys lakkasi! Kokeilin käyntiin ja sehän lähti! Aiemmin siis ei edes yrittänyt startata, ei tainnut edes startin rele naksua. Mutta nyt pistin flektin liittimen takas kiinni ja kokeilin uudestaan, edelleen starttaa ja toimii eikä vikailmoituksia näytössä edelleenkään. Toiminut ok 1.5 viikkoa kunnes tänään lyhyen kaupunkiajon jälkeen pääsin kotiin omalle ruudulle ja sama tikitys alkoi kun sammutin auton.

Mitähän hittoa! Onko kenellekkään käynyt moista vastaavaa? Sen verran tutkin että virrat päällä flektin liittimeen ei tule mitään, en kyllä tiedä myöskään pitäiskö tulla... eihän ne flektit muutenkaan aina pyöri.

Kytkentäkaavioita olisi kiva löytää niin pääsisin tutkimuksissa jo pitkälle, moottorinohjaus, flektien sekä päästöjärjestelmien kaaviot olisivat todella suuri apu!

Kiitos!
Jaguar XJR X308
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Äkkiä ajateltuna flektin moottori on oikosulussa. Kun autosi moottori kuumenee tarpeeksi esim moottoritieajon jälkeen hidastettuasi niin järjestelmä kytkee flektejä päälle. Nehän eivät siis pyöri muutakuin tarvittaessa kuumana.
Teoriassa tapahtuu näin: Flektin moottori oikosulussa, jolloin kun rele yrittää sitä päälle -> oikosulku -> jänite putoaa -> rele vapautuu -> jännite palautuu -> rele vetää -> oikosulku -> jännite putoaa -> rele vapautuu -> jännite palautuu -> rele vetää ... jne...
Jos pääset näppäräsi flektin moottorin liittimeen käsiksi niin koitappa syöttää sille suoraan 12V sähköä. Jos ei pyörähdä niin uuden flektin hankinta edessä.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
blackjagjk
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:01 am
Paikkakunta: Vihti

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blackjagjk »

Vasara kirjoitti:Äkkiä ajateltuna flektin moottori on oikosulussa. Kun autosi moottori kuumenee tarpeeksi esim moottoritieajon jälkeen hidastettuasi niin järjestelmä kytkee flektejä päälle. Nehän eivät siis pyöri muutakuin tarvittaessa kuumana.
Teoriassa tapahtuu näin: Flektin moottori oikosulussa, jolloin kun rele yrittää sitä päälle -> oikosulku -> jänite putoaa -> rele vapautuu -> jännite palautuu -> rele vetää -> oikosulku -> jännite putoaa -> rele vapautuu -> jännite palautuu -> rele vetää ... jne...
Jos pääset näppäräsi flektin moottorin liittimeen käsiksi niin koitappa syöttää sille suoraan 12V sähköä. Jos ei pyörähdä niin uuden flektin hankinta edessä.
Näinpä itsekkin päättelin, flekti vaikuttaa vialliselta. Nyt kokeilin käynnistää ilman flektin piuhaa, nyt ei mitään vaikutusta. Otin toisenkin flektin liittimen irti mutta eipä ollut eroa, edelleen naksutus kuului jostain päin jäähdytintä, kuskinpuolelta. Mitä samaan aikaan tapahtuu niin keskuslukot ei toimi, sisävalot ei toimi, ajovalot/parkit sekä muut ulkovalot ei pala eikä siis myöskään starttaa. Vaihdetta ei saa pois P:ltä. Outoa...

Maadoitus vika vois olla kyseessä mutta mistä naksuminen johtuu?

Kiitos linkistä JNi, tulee paljon käyttöä noille :lol:
Jaguar XJR X308
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

308 ssahan on 2 flektiä ja 2 relettä koska 2 nopeutta. Jos konehuoneessa on haissut sähkö. Silloin on jostain päässyt jo livahtamaan toimintasavua ulos. Flektit ovat hyvä vaihtoehto. Nekun tuppaa pyörimään hyvinkin usein. Aina sillointällöin vilkun rele hajoaa silleen että se alkaa naksuttelee ihan omiaan vaikka sitä ei viiksellä käskytetä. Mutta myös viikset ovat tupanneet hajoamaan siten että kärkiin ilmestyy hiilipölyä yms joka saa vilkkureleen johtamaan vähän väliä epämääräisesti ja siten naksuttelemaan omiaan. Tämä siis muissa merkeissä.

Se että ei sammutuksen jälkeen tapahtunut muuta kuin ajoneston valo vilkkunut ja tikitellyt sisällä onkin sitten toinen juttu. Veikkaisin että sieltä on jännitteet hävinneet monesta paikkaa kerralla. Lataus ? Tai flektien suuri kuorma kuormittanut jotain liitoksista liikaa ja se lämmennyt ja haissut? Maadoitukset ?

Naksuminen tommoisessa tilanteessa kun auto on about pimeä voi tulla ihan mistä vaan ja voi olla myös että se ei ole se vian aiheuttaja vaan seuraus siitä kun jännite on kaikkea muuta mitä pitäisi.
XJR -00.
blackjagjk
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:01 am
Paikkakunta: Vihti

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blackjagjk »

Voipa olla joo että naksuminen on vain seuraus mutta johtolanka kuitenkin, olen tyytyväinen että edes se kuuluu, muuten voisin olla hyvin hukassa. Ensimmäisellä kerralla itseasiassa vika ilmestyi kun olin laittanut vilkun päälle, sen jälkeen kun vilkun olisi pitänyt sammua jäi eri tahdissa ääni päälle. Luulin eka että vilkku oli jäänyt päälle ja joku vilkkupolttimoista oli palanut mutta tästähän ei kai ollut kyse. Tänään en ole tutkinut ongelmaa, jatkuu huomenna mutta sanottakoot vielä että pari kertaa rajoitettu suorituskyky ilmoitus on nopesti maantieajossa ilmestynyt ja hävinnyt, kerran ennen edellä mainittuja kyykähti auto kokonaan 3/4 kaasu auki kiihdytyksessä, ei vastannut kaasuun ja kierrokset jäi leijumaan 2000rpm. Sammutin ja odotin hetken, sen jälkeen kaikki ok paitsi nämä muut ongelmat... Hmm... Olisko näillä yhteys, ensiksi ajattelin että tuskimpa mutta mistä sen tietää ennen kuin tutkii.
Jaguar XJR X308
blackjagjk
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:01 am
Paikkakunta: Vihti

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blackjagjk »

Lataus on vielä mittaamatta myös mutta mittaan heti kun mahdollista. Ja tosiaan viime viikonlopun jälkeen kun auto oli seissyt pe-su niin su iltana ei halunnut startata. Tyttöystävän volkkarista apuvirtaa ja johan lähti käyntiin joten myös akku uudestaan mitattava. Lähdetään perusasioista liikkeelle!
Jaguar XJR X308
blackjagjk
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:01 am
Paikkakunta: Vihti

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blackjagjk »

Päivitystä tilanteeseen.

Vika esiintyy nyt tiuhemmin, noin 20min ajon jälkeen ja nollautuu taas hetkeksi kun sammuttaa auton ja jättää sytytysvirran päälle. Tikitys lakkaa kun virrat laskee akusta ja toimintoja rupeaa taas palautumaan esim. sähköpenkit jotka eivät toimi vian ollessa päällä. Apuvirralla lähtee taas käyntiin ja toimii hetken ajossa.

Mittailin latausta ja akulle tulee tyhjäkäynnillä 13.2V ja kierroksilla 13.4V mutta ilmamassamittarin piuhasta mittaamalla lataus oli 13.9V, voisko tommonen heitto riittää aiheuttamaan tämmöisiö sähköoikkuja? :| Akun lepojännite oli about 12.6V ajon jälkeen ja vika päällä. Maadoituksia ja piuhoja/liitoksia tutkin myöhemmin lisää.

Noita kaavioita tutkiessa huomasin että moni oire tuntuu liittyvän Body Control Moduleen, onko niissä ollut ongelmia näiden Jaguarien kanssa? Auto on nyt maalaamossa bussin aiheuttamien vahinkojen takia :evil: :lol: mutta tutkimukset jatkuu taas kun keula on kunnossa.
Jaguar XJR X308
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

blackjagjk kirjoitti:Päivitystä tilanteeseen.

Vika esiintyy nyt tiuhemmin, noin 20min ajon jälkeen ja nollautuu taas hetkeksi kun sammuttaa auton ja jättää sytytysvirran päälle. Tikitys lakkaa kun virrat laskee akusta ja toimintoja rupeaa taas palautumaan esim. sähköpenkit jotka eivät toimi vian ollessa päällä. Apuvirralla lähtee taas käyntiin ja toimii hetken ajossa.

Mittailin latausta ja akulle tulee tyhjäkäynnillä 13.2V ja kierroksilla 13.4V mutta ilmamassamittarin piuhasta mittaamalla lataus oli 13.9V, voisko tommonen heitto riittää aiheuttamaan tämmöisiö sähköoikkuja? :| Akun lepojännite oli about 12.6V ajon jälkeen ja vika päällä. Maadoituksia ja piuhoja/liitoksia tutkin myöhemmin lisää.

Noita kaavioita tutkiessa huomasin että moni oire tuntuu liittyvän Body Control Moduleen, onko niissä ollut ongelmia näiden Jaguarien kanssa? Auto on nyt maalaamossa bussin aiheuttamien vahinkojen takia :evil: :lol: mutta tutkimukset jatkuu taas kun keula on kunnossa.
Nyt joku heittää mittauksessa, ilmamassamittarissa ei voi olla enemmän jännitettä kuin akun napajännite.

Naksuminen on vain seuraus jännitteiden tasosta, kys. releessä/releissä jännite nousee ja romahtaa, tämä voi johtua syöttöjännitteestä tai maadoituksesta, vialliset flektit polttaisi sulakkeet.

Jännitteen mittaus on taitolaji, koska vapaaseen jännitteseen ei pidä luottaa, esim. kun mittaa vaikkapa akun jännitettä niin valot ja jotain muutakin kuormaa päälle mittauksen ajaksi. Merkkilamppu on monesti varmempi.

Ehkä tässäkin tapauksessa jännite kulkee ilman kuormaa, mutta kun virtaa pitäisi mennä niin huono kosketus/liitos, niin plussasa kuin miinuksessa estää sen ja jännite kyykkää kuorman kanssa, ja tästä tulee lämpöä ja se kärykin?

Perus kauraa: mikä on sitten akun ja laturin kunto?



.
Jaguar XF 3.0D X260
EkoKatti
Viestit: 53
Liittynyt: To Syys 24, 2015 9:22 am
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja EkoKatti »

Ja liittyen akun kuntoon, akun napojen ja kenkien kunto? Niiden puhdistus. Mittasitko latausjännitteen akun kengistä vai navoista?

Mielestäni latausjännite vähän alhainen, omissa autoissani aluksi 14.0-14.2 V josta laskehtii 13.6-13.8 V tasolle jonkun ajan kuluttua liikkeelle lähdöstä.
Jaguar S-type R 2004
blackjagjk
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:01 am
Paikkakunta: Vihti

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blackjagjk »

Akun navat ja kengät ovat silmämääräisesti puhtaat, näyttävät ihan hyviltä. Akun kunnosta en vielä tiedä, mittailen kunnon akkutesterillä töissä heti kun saan auton takaisin ja samalla myös laturin kun itsellä ei kunnon vehkeitä kotona ole. Laturin napaan en oikein ylttänyt varsinkaan käynnissä kun hihna on siinä aika ikävän lähellä, tästä syystä siis mittasin massamittarilta. En vielä tiedä mitä laturista mitattuna on mutta massamittaris yhteen pinniin (johtosarjan puoleinen liitin) yleismittarin punainen johto ja iskarin yläpäähän musta johto ja tulos oli 13.9V. Akulta taisin mitata niin että mittarin kärjet olivat napojen ja kenkien välissä ja sinne tuli se 13.4V parhaimmillaan, en usko että kauhean väärinkään mittasin mutta voihan sekin olla. Toisaalta eikö tuo kuulosta että jotain jää matkan varrelle?

Ymmärrän kyllä että releen naksuminen on vain seuraus viasta mutta siitä helposti huomaa koska vika taas tulee päälle ja pois. Flektit muuten näyttää toimivan aivan oikein.
Jaguar XJR X308
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

blackjagjk kirjoitti:Akun navat ja kengät ovat silmämääräisesti puhtaat, näyttävät ihan hyviltä. Akun kunnosta en vielä tiedä, mittailen kunnon akkutesterillä töissä heti kun saan auton takaisin ja samalla myös laturin kun itsellä ei kunnon vehkeitä kotona ole. Laturin napaan en oikein ylttänyt varsinkaan käynnissä kun hihna on siinä aika ikävän lähellä, tästä syystä siis mittasin massamittarilta. En vielä tiedä mitä laturista mitattuna on mutta massamittaris yhteen pinniin (johtosarjan puoleinen liitin) yleismittarin punainen johto ja iskarin yläpäähän musta johto ja tulos oli 13.9V. Akulta taisin mitata niin että mittarin kärjet olivat napojen ja kenkien välissä ja sinne tuli se 13.4V parhaimmillaan, en usko että kauhean väärinkään mittasin mutta voihan sekin olla. Toisaalta eikö tuo kuulosta että jotain jää matkan varrelle?

Ymmärrän kyllä että releen naksuminen on vain seuraus viasta mutta siitä helposti huomaa koska vika taas tulee päälle ja pois. Flektit muuten näyttää toimivan aivan oikein.
Ahaa, siksi ilmamassamittarilta...Laturilta voisi vetää irtojohdon pätkän mittauksen ajaksi, jonkin metrin ja laittaa laturin päähän kiinni kun kone on sammuksissa, toki varoen kun se liitin on aina "kuuma". Tästä voisi mitata sitten jänniteen, moottoriin nähden (maa) ja akun plussaan, akun välille ei saisi jäädä juurikaan jännitettä..


.
Jaguar XF 3.0D X260
blackjagjk
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:01 am
Paikkakunta: Vihti

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blackjagjk »

Ja tosiaan kuormaa oli kun käynnissä mittailin, ajovalot päällä ja olisko ollu myös lämppärinpuhallin. Kunhan nyt saan jagen takaisin niin tutkin lisää, en tosiaankaan mikään sähkömies ole vaikka autojen kanssa tulee enemmänkin puuhailtua. Akku/lataus testerit duunissa valottaa jo monia kysymysmerkkejä, saahan yleismittarillakin paljon tehtyä mutta ei ole ominta alaa. Täytyy jossain vaiheessa ruveta paneutumaan siihenkin puoleen ihan huolella, autoissa kun nuo sähkövempaimet eivät ainakaan tule vähentymään.
Viimeksi muokannut blackjagjk, Ke Loka 17, 2018 6:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaguar XJR X308
blackjagjk
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:01 am
Paikkakunta: Vihti

Re: X308 XJR ''aikapommi'' tikittää virrat päällä, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blackjagjk »

Jagmi kirjoitti:
Ahaa, siksi ilmamassamittarilta...Laturilta voisi vetää irtojohdon pätkän mittauksen ajaksi, jonkin metrin ja laittaa laturin päähän kiinni kun kone on sammuksissa, toki varoen kun se liitin on aina "kuuma". Tästä voisi mitata sitten jänniteen, moottoriin nähden (maa) ja akun plussaan, akun välille ei saisi jäädä juurikaan jännitettä..


.
Aivan! Tämä on hyvä idea, testaan senkin.
Jaguar XJR X308
Vastaa Viestiin