ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pequ
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 31, 2017 9:20 pm

ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

ViestiKirjoittaja pequ » Su Loka 28, 2018 10:25 pm

XF 3.0Ds, öljyt vaihdettu huuhtelemalla, Ravenolit sisällä, mutta välillä tekee terävän nykäisyn kun risteykseen on löysännyt ja lähtee liikkeelle. Siis auto ei ole kokonaan pysähtynyt vaan on liikkeessä, painaa kaasua lisää, niin nykäisee terävästi. Aivan kuin menisi turbiini lukkoon kun kierrokset tippuu alas samalla. Muutenkin välillä odottaa pitkään kun vaihtaa suurempaa vaihdetta, niinkuin se miettisi että vaihtaako vai ei. Välillä tuntuu että jää isolla vaihteella jurnuttaan matalilla kierroksilla, eikä vaihda pienempää vaihdetta.

Nyt tarkoitus vaihtaa sinne toiset öljyt, kun luin jostain, että tuon ravenolin öljyn kanssa on ollut muillakin ongelmia.

Mistä saisi edullisesti tuonne oikeat öljyt, onko jollakin kokemusta tai paikka tiedossa.
Meinasin laittaa alkuperäiset ZF Lifeguard 6 öljyt sisälle.

Avatar
bluri
Viestit: 195
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

ViestiKirjoittaja bluri » Ma Loka 29, 2018 9:18 am

Onko adaptaatiot nollattu vaihdon yhteydessä?
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'

JNi
Viestit: 503
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

ViestiKirjoittaja JNi » Ma Loka 29, 2018 11:55 am

Johonkin rajaan asti tuo nykäisy on ominaisuus. Vaihteisto hämääntyy kun kesken hidastuksen ja vaihteiston pohtiessa että jos vaihtaisi vielä suuremmalle, niin polkaisee kaasua. Mutta jos se nyt on alkanut kiinnittää huomiota, niin jotenkin se liittyy öljynvaihtoon. Omissa autoissani ei ole tarvinnut adaptaatiota SDD:stä etsiä ja nollata, vaan jos häiriöitä on ollut niin öljynvaihto ja tason varmistaminen on riittänyt. Vaihteistot säätyvät itsestään joka tapauksessa ajan kuluessa.

Sinun autossasi veikkaisin ongelman olevan joko öljyn laadussa tai määrässä, tai sitten huuhtelu on työntänyt töhkää vääriin paikkoihin.

Näistä vaihteiston öljynvaihdoista on täällä monta juttua ja kaksi koulukuntaa, eli huuhtelemalla vai osittain vaihtamalla alakautta. Oikeasta öljystä on myös eri näkemyksiä.

Itse olen aina vaihtanut vain alakautta valuttamalla kerralla kaiken ulos, mitä tulee. Näköjään riippuu siitä, miten kauan auto on (pukkien päällä) ollut, niin ulos tulee 4 - 7 litraa siitä noin 10 litrasta mitä systeemissä on. Vaihdan öljyt yleensä joka isomman huollon yhteydessä, noin kerran vuodessa-kahdessa. Jos paljoa ei tule ajettua, niin viimeistään kolmen-neljän kerran jälkeen ei ulos tule kuin uudelta näyttävää öljyä. Suodattimen olen vaihtanut ensimmäisellä kerralla.

Motonetistä Comma MVATF PLUS on tähän mennessä sopinut kaikkiin (https://www.commaoil.com/products), aikaisemmin käytin Valvolinen vastaavaa mutta Motonet vaihtoi merkkiä. Ei maksaa paljoakaan, joten sen kanssa ei tarvitse säästellä.

Tuossa Japanin importissa on vasta 17 tkm mutta sen mukana tuli vaihteiston terävä nykäisy isommissa kiihdytyksissä. Vaihdoin öljyt kahteen kertaan, vanha olikin yllättävän mustaa eli autoa on poljettu vaihteistoa säälimättä ja välillä seisotettu tallissa pitkään. Käytin moottoria siinä välissä aika paljon, kun vaihdoin osissa jäähdytysnesteen ja ohjaustehostimen öljyt. Kun otin auton ajoon, niin nykäisy oli tallella, ja aloin suunnittelemaan solenoidien läpikäyntiä. Mutta sitten huomasin, että nykäisy olikin vaivihkaa kadonnut. Adaptaatiosta ei ollut kyse, sillä ajoin autoa kohtuullisesti jo ennen huoltoa. Tulkitsin tilanteen niin, että puhdas öljy teki työnsä ja puhdisti solenoidit ja venttiilikoneiston. Siellä on paljon pieniä kanavia ja venttiileitä, joita öljy ohjaa sen lisäksi että voitelee koko laitteen.

Jouko
Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia)
Jaguar XF-DS -10 (Suomi-auto)
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
----------------------------
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Muuttanut: Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)

pequ
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 31, 2017 9:20 pm

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

ViestiKirjoittaja pequ » Ma Loka 29, 2018 11:15 pm

Adaptiot on nollattu. Ei vaikutusta.

18l Olivat uittanut läpi, että oli ruennut puhdasta öljyä tuleen ulos. Pitää tehdä öljynvaihto uudestaan.

mikki
Viestit: 961
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

ViestiKirjoittaja mikki » Ti Loka 30, 2018 10:24 am

Joskus tulee tuo tavattoman pitkältä tuntuva miettiminen Deellä.
Sekä kasilovinen ex-XF että nyk. XE.
Siihen auttaa ainakin että nykäisee rattiviiksestä pienempää peliin.

Vasara
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

ViestiKirjoittaja Vasara » Ti Loka 30, 2018 7:50 pm

Yleensä ZF:n 6HP laatikon häiriöihin löytyy vika mekatroniikan ja laatikon välisistä tiivisteistä, pyöreät 4kpl ja suorakaiteen muotoinen muhvi. Faktaa ei ole. mutta epäilen että kovettuvat vääränmallisisten öljyjen lisäaineistuksesta? Voi olla että kovettuvat muutenkin ihan vain ajan kanssa...?
Mekatroniikan irroittaminen ja kumien vaihtaminen suodatin-öljypohjan vaihdon yhteydessä lisää työaikaa noin vajaalla tunnilla. Vähemmän jos laatikko on pöydällä. Mekatroniikkaa itsessään ei tarvitse purkaa. Tästä juutuupivideosta näkee hommaa: https://www.youtube.com/watch?v=b0vvqtso14k

ZF:n Lifeguard 6 öljyä saa hämmästyttävän huonosti suomesta, mikä on aika yllätys kun ko laatikkoa on aika viljalti eri vempeleissä. Briteistä ja Saksasta löytyy pienellä googlaamisella, eikä ole ihan mahdottomissa hinnoissa. (en itse osta kuin vaihteistoihin keskittyneistä puljuista - öljyjäkin "väärennetään")
XJ 3.0D Portfolio vm 2010

Vasara
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

ViestiKirjoittaja Vasara » Ma Helmi 04, 2019 9:35 pm

Vaihteistoöljyt sekä öljypohja (sisältää suodattimen) tuli vaihdettua isoon kissaan. (x351)
ZF:n oma kitti, sisältäen öljypohjan ruuveineen sekä 7 litraa ZF6 öljyä löytyi kohtuuhintaan Motonetistä.

Homma sujui muuten helposti ja joutuisasti, mutta jotta täyttöpropun pääsee laatikon kyljestä avaamaan ja kiristämään, täytyy laatikon takakiinike löysyttää että laatikko laskee n 20-30mm alaspäin. (järjestä tuki) Tällöin 6 kulma-avaimen saa ujutettua täyttöproppuun hieman lämpösuojaa painamalla. Ulos tullut öljy oli "läpinäkyvää", toki tummempaa kuin tuore, eikä magneeteissa ollut metallia.
Uuden öljyn laskettelin sisään sähköpumpulla ja sitä meni 5.5 litraa. Kitin mukana on täyttöohjeet, jotka löytyvät myös juutuupista, ZFServicesNA kanavalta.
Käytössä uusilla öljyillä en havainnut mainittavaa eroa, mutta tuo on kyllä aina muutenkin vaihtanut siististi kuten 6 lovisen ZF:n pitääkin.
XJ 3.0D Portfolio vm 2010

Rover v8 420hp
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 25, 2018 11:57 pm

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

ViestiKirjoittaja Rover v8 420hp » Pe Helmi 22, 2019 1:51 pm

Tohon ongelmaan on ainakin Land Roverin puolella ollut ohjelmistopäivitys. Britit sanoivat sitä muistaakseni california stop ongelmaksi. Eli kun tullaan stop merkille jarrutetaan ja lähes pysähytään. Mut sit painetaankin kaasua niin voimansiirto klonksahtaa. Ohjelmisto päivityksillä niitä on korjattu.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa