Sivu 1/1

ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Lähetetty: Su Loka 28, 2018 10:25 pm
Kirjoittaja pequ
XF 3.0Ds, öljyt vaihdettu huuhtelemalla, Ravenolit sisällä, mutta välillä tekee terävän nykäisyn kun risteykseen on löysännyt ja lähtee liikkeelle. Siis auto ei ole kokonaan pysähtynyt vaan on liikkeessä, painaa kaasua lisää, niin nykäisee terävästi. Aivan kuin menisi turbiini lukkoon kun kierrokset tippuu alas samalla. Muutenkin välillä odottaa pitkään kun vaihtaa suurempaa vaihdetta, niinkuin se miettisi että vaihtaako vai ei. Välillä tuntuu että jää isolla vaihteella jurnuttaan matalilla kierroksilla, eikä vaihda pienempää vaihdetta.

Nyt tarkoitus vaihtaa sinne toiset öljyt, kun luin jostain, että tuon ravenolin öljyn kanssa on ollut muillakin ongelmia.

Mistä saisi edullisesti tuonne oikeat öljyt, onko jollakin kokemusta tai paikka tiedossa.
Meinasin laittaa alkuperäiset ZF Lifeguard 6 öljyt sisälle.

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Lähetetty: Ma Loka 29, 2018 9:18 am
Kirjoittaja bluri
Onko adaptaatiot nollattu vaihdon yhteydessä?

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Lähetetty: Ma Loka 29, 2018 11:55 am
Kirjoittaja JNi
Johonkin rajaan asti tuo nykäisy on ominaisuus. Vaihteisto hämääntyy kun kesken hidastuksen ja vaihteiston pohtiessa että jos vaihtaisi vielä suuremmalle, niin polkaisee kaasua. Mutta jos se nyt on alkanut kiinnittää huomiota, niin jotenkin se liittyy öljynvaihtoon. Omissa autoissani ei ole tarvinnut adaptaatiota SDD:stä etsiä ja nollata, vaan jos häiriöitä on ollut niin öljynvaihto ja tason varmistaminen on riittänyt. Vaihteistot säätyvät itsestään joka tapauksessa ajan kuluessa.

Sinun autossasi veikkaisin ongelman olevan joko öljyn laadussa tai määrässä, tai sitten huuhtelu on työntänyt töhkää vääriin paikkoihin.

Näistä vaihteiston öljynvaihdoista on täällä monta juttua ja kaksi koulukuntaa, eli huuhtelemalla vai osittain vaihtamalla alakautta. Oikeasta öljystä on myös eri näkemyksiä.

Itse olen aina vaihtanut vain alakautta valuttamalla kerralla kaiken ulos, mitä tulee. Näköjään riippuu siitä, miten kauan auto on (pukkien päällä) ollut, niin ulos tulee 4 - 7 litraa siitä noin 10 litrasta mitä systeemissä on. Vaihdan öljyt yleensä joka isomman huollon yhteydessä, noin kerran vuodessa-kahdessa. Jos paljoa ei tule ajettua, niin viimeistään kolmen-neljän kerran jälkeen ei ulos tule kuin uudelta näyttävää öljyä. Suodattimen olen vaihtanut ensimmäisellä kerralla.

Motonetistä Comma MVATF PLUS on tähän mennessä sopinut kaikkiin (https://www.commaoil.com/products), aikaisemmin käytin Valvolinen vastaavaa mutta Motonet vaihtoi merkkiä. Ei maksaa paljoakaan, joten sen kanssa ei tarvitse säästellä.

Tuossa Japanin importissa on vasta 17 tkm mutta sen mukana tuli vaihteiston terävä nykäisy isommissa kiihdytyksissä. Vaihdoin öljyt kahteen kertaan, vanha olikin yllättävän mustaa eli autoa on poljettu vaihteistoa säälimättä ja välillä seisotettu tallissa pitkään. Käytin moottoria siinä välissä aika paljon, kun vaihdoin osissa jäähdytysnesteen ja ohjaustehostimen öljyt. Kun otin auton ajoon, niin nykäisy oli tallella, ja aloin suunnittelemaan solenoidien läpikäyntiä. Mutta sitten huomasin, että nykäisy olikin vaivihkaa kadonnut. Adaptaatiosta ei ollut kyse, sillä ajoin autoa kohtuullisesti jo ennen huoltoa. Tulkitsin tilanteen niin, että puhdas öljy teki työnsä ja puhdisti solenoidit ja venttiilikoneiston. Siellä on paljon pieniä kanavia ja venttiileitä, joita öljy ohjaa sen lisäksi että voitelee koko laitteen.

Jouko

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Lähetetty: Ma Loka 29, 2018 11:15 pm
Kirjoittaja pequ
Adaptiot on nollattu. Ei vaikutusta.

18l Olivat uittanut läpi, että oli ruennut puhdasta öljyä tuleen ulos. Pitää tehdä öljynvaihto uudestaan.

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Lähetetty: Ti Loka 30, 2018 10:24 am
Kirjoittaja mikki
Joskus tulee tuo tavattoman pitkältä tuntuva miettiminen Deellä.
Sekä kasilovinen ex-XF että nyk. XE.
Siihen auttaa ainakin että nykäisee rattiviiksestä pienempää peliin.

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Lähetetty: Ti Loka 30, 2018 7:50 pm
Kirjoittaja Vasara
Yleensä ZF:n 6HP laatikon häiriöihin löytyy vika mekatroniikan ja laatikon välisistä tiivisteistä, pyöreät 4kpl ja suorakaiteen muotoinen muhvi. Faktaa ei ole. mutta epäilen että kovettuvat vääränmallisisten öljyjen lisäaineistuksesta? Voi olla että kovettuvat muutenkin ihan vain ajan kanssa...?
Mekatroniikan irroittaminen ja kumien vaihtaminen suodatin-öljypohjan vaihdon yhteydessä lisää työaikaa noin vajaalla tunnilla. Vähemmän jos laatikko on pöydällä. Mekatroniikkaa itsessään ei tarvitse purkaa. Tästä juutuupivideosta näkee hommaa: https://www.youtube.com/watch?v=b0vvqtso14k

ZF:n Lifeguard 6 öljyä saa hämmästyttävän huonosti suomesta, mikä on aika yllätys kun ko laatikkoa on aika viljalti eri vempeleissä. Briteistä ja Saksasta löytyy pienellä googlaamisella, eikä ole ihan mahdottomissa hinnoissa. (en itse osta kuin vaihteistoihin keskittyneistä puljuista - öljyjäkin "väärennetään")

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Lähetetty: Ma Helmi 04, 2019 9:35 pm
Kirjoittaja Vasara
Vaihteistoöljyt sekä öljypohja (sisältää suodattimen) tuli vaihdettua isoon kissaan. (x351)
ZF:n oma kitti, sisältäen öljypohjan ruuveineen sekä 7 litraa ZF6 öljyä löytyi kohtuuhintaan Motonetistä.

Homma sujui muuten helposti ja joutuisasti, mutta jotta täyttöpropun pääsee laatikon kyljestä avaamaan ja kiristämään, täytyy laatikon takakiinike löysyttää että laatikko laskee n 20-30mm alaspäin. (järjestä tuki) Tällöin 6 kulma-avaimen saa ujutettua täyttöproppuun hieman lämpösuojaa painamalla. Ulos tullut öljy oli "läpinäkyvää", toki tummempaa kuin tuore, eikä magneeteissa ollut metallia.
Uuden öljyn laskettelin sisään sähköpumpulla ja sitä meni 5.5 litraa. Kitin mukana on täyttöohjeet, jotka löytyvät myös juutuupista, ZFServicesNA kanavalta.
Käytössä uusilla öljyillä en havainnut mainittavaa eroa, mutta tuo on kyllä aina muutenkin vaihtanut siististi kuten 6 lovisen ZF:n pitääkin.

Re: ZF 6HP28 vaihteistoöljyt

Lähetetty: Pe Helmi 22, 2019 1:51 pm
Kirjoittaja Rover v8 420hp
Tohon ongelmaan on ainakin Land Roverin puolella ollut ohjelmistopäivitys. Britit sanoivat sitä muistaakseni california stop ongelmaksi. Eli kun tullaan stop merkille jarrutetaan ja lähes pysähytään. Mut sit painetaankin kaasua niin voimansiirto klonksahtaa. Ohjelmisto päivityksillä niitä on korjattu.