Sivu 1/1

Ser 2 XJ6 Akku

Lähetetty: Su Joulu 16, 2018 3:44 pm
Kirjoittaja MrNorton
Hei vaan,edellinen akku sitten taipui ja tuli hommattua uusi Motonetista,mutta ei oikein sovi paikoilleen.
Mistä ja millaisen akun olette omiin autoihinne ostaneet. Tämä Moton akku on 70ah,kun taas edellinen,thaikku ilmeisesti on 55ah. Ilmeisesti alkuperäinenkin pitäisi olla 70ah:n akku.
Oletteko muuten näissä vanhoissa autoissa käytäneet jotain lyijyn korviketta?. Itse ajelin alku kesään asti Shellin V-powerilla. Sitten ainoa asema joka täällä forssassa sitä myi vaihtoi ketjua ja sen jälken olen ajellut 98:lla. Syyskuussa,ennenkuin jätin auton seisontaan aloin lisätä jotain marketista ostettua lisäainetta ja perkele,auto alkoi kulkea paremmin ja esm tyhjäkäynti on paljon tasaisempaa. Lisäksi kesällä asennettu kärjetön sytkä on ollut tosi hyvä parannus käyntiin.

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Lähetetty: Ma Joulu 17, 2018 8:18 am
Kirjoittaja kk1
Akku hommattu Akkukellarista Sipoosta, hyvä ja asiantunteva palvelu. taitaa olla 70 ta 72 Ah. Ajelen 98;lla +lyijynkorvike, josta toiset sanoo, ettei tarvitse käyttää?
kk

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Lähetetty: Ma Joulu 17, 2018 9:42 am
Kirjoittaja Kopi
XK-moottorin kansi on alumiinia ja sen vuoksi siinä on aina ollut kovametalliset venttiili-istukat, joten se
ei tarvitse lyijyä.
Lyijy teki suojaavan kerroksen ei-kovametallisiin venttiili-istukoihin valumetallikansissa (rauta), joissa venttiili-istukat
oli suoraan jyrsitty kanteen. Kun semmoisia moottoreita muutetaan lyijyttömälle, niihin laitetaan kovametalli-istukat,
jotka siis XK-moottorissa ovat jo tehtaan jäljiltä. Tämä ei tosin ole estänyt joitakin firmoja tekemästä lyijytön-
muunnoksia myös XK-moottoriin...

Lyijy nostaa hieman oktaanilukua, joten sitä kautta voi vaikuttaa moottorin käyntiin (varsinkin jos sytytys on säädetty
lyijyn kanssa kohdalleen), mutta luultavasti käyttämässäsi lisäaineessa on joitain muita aineita jotka vaikuttavat
käyntiin/puhdistavat palotilaa. Tosin jos samaan aikaan vaihdoit kärjettömän sytkän, niin se on "syyllinen" parempaan
käyntiin. Kokeilepas jättää lisäaine pois, veikkaan että käynti ei huonone (nyt kun se on puhdistanut palotilan).
Harrasteautolla ajetaan sen verran vähän, että tuskin konkurssia tulee käyttipä mitä hyvänsä käärmeöljyä, jos siitä
apua kokee olevan. Minäkin laitan puhdistavaa lisäainetta kerran kesässä ja tankkaan VPlussaa tai 98:ia miten sattuu
olemaan tarjolla kun tankki tyhjenee. Lyijyn korviketta en ole lisännyt.
Köpi

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Lähetetty: Ma Joulu 17, 2018 4:50 pm
Kirjoittaja MrNorton
Ok,jää testit ensi kesään. Akku sitten keväällä. Hyvää Joulua&parempaa vuotta 2019.

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Lähetetty: Ma Joulu 17, 2018 7:44 pm
Kirjoittaja tsav
Tuoteseloste oli melkein sama lyjynkorvikkeessa ja säilytysaineessa. Annostus oli vain 25ml/25l vs 25ml/10l. Saattaa siis parantaa bensan säilyvyyttä tankissa jos ajetaan vähän. Minäkin olen takkaillut 98, vaikka kone on vain 8:1 puristeinen. Tuo lisäaine on sen verran edullista, että olen itse lisännyt joka tankkauksen yhteydessä ja syksyllä laittanut tuota säilytysainetta. Ei toistaiseksi ole ollut ongelmia keväällä käynistettäessä.

Re: Ser 2 XJ6 Akku

Lähetetty: Su Tammi 13, 2019 9:33 pm
Kirjoittaja MrNorton
Itse olen ajatellut käyttää myös jatkossa noita lyijyä korvaavia lisäaineita. Nyt mitä ole seisonnan aikana autoa käytänyt 1-2krt//kk on tyhjäkäynti paljon parempaa kuin aiemmin. Onko kukaan updeitannut näitä SU-kaasuttimia nykybensoille,seuraavana olisi tarkoitus vaihtaa neulat SU-HIF7 kaasutimiin.