Sivu 1/1

XJ 2,7D 2008 laturin vaihto

Lähetetty: Su Joulu 23, 2018 1:39 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Koitin etsiä työohjetta X358 vuosimallin 2008 XJ 2,7D laturin vaihdolle, kun näyttäs olevan hieman kinkkisessä sijainnissa.
En löytänyt.

TopiX en onnistunut kirjautumaan ja tilasin jo uuden salasanankin ja ei siitä huolimatta suostu aukeamaan. Ilmoittaa vain ongelmaa kirjautumisessa.
Uudelleen rekisteröityminenkin jäi onnistumatta, kun sähköpostiosoite on jo aiemmin käytössä siellä.
Yli vuosi on edellisestä kirjautumisesta kulunut ja ilmeisesti jotain muutoksia on tapahtunut. Nyt pääsee vain kirjautumis/rekisteröitymissivulle.

Onkos nyt keneltäkään löytymässä kyseiseen Jaggeen jonkinsortin ohjetta mitä täytyy purkaa saadakseen vaihdettua tuon laturin.
Ulkomaiselta saitilta löytyi kyllä XF käyttäjän vaihtotyöselostus, mutta ei liene sama, kun eri auto.

Ihan vaan ettei tarvitsisi tehdä samoja virheitä kuin joku on jo tehnyt itse opetellessaan. Se myös nopeuttaisi tuota toimenpidettä.
Mikäli ei löydy, niin sitten täytyy vain tehdä itse ne virheet.

Vinkkejä vastaanotetaan varsin suurella kiitollisuuden tunteella.

Re: XJ 2,7D 2008 laturin vaihto

Lähetetty: Ma Joulu 24, 2018 12:30 pm
Kirjoittaja JNi
Luulisi tuon olevan korjausten kannalta käytännössä aika sama, kuin X350. Ohjeen mukaan pitää ottaa pari putkea pois edestä ja nostaa moottoria kulmasta tuuman verran. Askartelen ohjeet pilveen ja lähetän sinulle sitten linkin niin voit ladata ne itsellesi. Osa 4 ja sivu 397.

Jouko

Re: XJ 2,7D 2008 laturin vaihto

Lähetetty: Ma Joulu 24, 2018 1:40 pm
Kirjoittaja KariTalvio
No tuo kuulostaa vallan mainiolta.
Tuohan on ihan sama autona kuin X350, vain facelift versio.
Kiitos jo etukäteen

Re: XJ 2,7D 2008 laturin vaihto

Lähetetty: Ma Tammi 07, 2019 12:22 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Nonni,

Vihdosta viimein sain laturin vaihdettua korjaamomanuaalin ohjeiden mukaan, mutta aikaa se silti vei yllättävän paljon.


Pohja"panssarin" irroitus,
Laturin jäähdytysilmaohjaimen irroitus,
Oikean puolen turbon imuputken irroitus, (ylempi klemmari oli varsin epäystävällisesti sijoitettu kiristysruuvin kanta laturia kohden ja aiheutti hieman kikkailua, takaisin laitoinkin klemmarin toisinpäin, että on helpompi ihan klemmariavaimella avata seuraavalla kerralla)
Moniurahihnan kiristimen kevennysvääntö ja hihnan irroitus,
Laturin irroitus ruuveistaan, pyöräytys ja johtojen/liittimien irroitus laturin perästä,
Oikean puoleinen moottorin kannakeruuvin mutterin irroitus,
Moottorin nosto kannakeruuvista (rajoitus max 25mm)

Ja tässä vaiheessa ohjeessa lukee "Remove Generator" :lol:

Eihän se peijakas sieltä mahtunut mitenkään päin vielä tässä vaiheessa ja hetken päästä meinasi usko loppua täysin.
No, ensin olin nostanut kannakeruuvin perästä 7mm hylsyllä (näky olevan kanta sellainen kierteen jälkeen), mutta se ei mahtunut kannakeruuvin reiästä läpi, joten nosto ei riittänyt.
Seuraava askel: 25mm hylsy väärinpäin sinne kannakeruuvin putkeen ja sen päällä vielä "umpiprikka", että kannakeruuvi nousee niin paljon kuin mahdollista. Tunkilla pieni auton nosto hylsysarjan jatkoja erinäinen määrä kannakeruuvin perän ja betonilattialle laitettujen "välyslevyjen" väliin ja tunkilla päästöä sen verran, että laskeutui takaisin pukille ja olin mitoittanut nuo välyslevyt tarkasti sille mitalle.
Tässäkään vaiheessa ei vielä onnistunut tuo "Remove Generator" ja hetken taas päätä raavittuani päätin vielä kevittää hieman moottoria vasemmalle ja ylös vääntimellä jonka virkaa tällä kertaa hoiti 2"x 2" klapin pätkä. Moottorin kumityynyt kuitenkin antoivat kaikeksi onneksi vielä juuri riittävästi periksi.
No yksin käsin tuo ei olisi vieläkään onnistunut helposti ja onneksi oli poika mukana pujottamassa laturin sijainniltaan ulos sieltä rungon ja öljypohjan reunuksen välistä.
Pikainen tarkistus, onko uusi laturi samannäköinen kuin vanha ja totesin kovasti olevan samannäköinen liittimineen ja kiinnikkeineen, joten ei muuta kun paikallensa.
Takaisin päin kaikki menikin yllättävän sujuvasti ja korjausohjeesta löytyivät kaikki kiristysmomentitkin, joten eipä aikaakaan, kun Jagge oli jo jälleen kasassa ja tänään kävin hänet jo katsastamassakin.

Kyllä siinä jokunen huokaus taas tuli tuota tehdessä, mutta onnistui kuitenkin.

Ja nyt oikeasti iso kiitos Joukolle tuosta korjauskäsikirjasta. Se on melkoisen arvokas opus tästä eteenpäinkin näin omatoimiharrastekorjaajan näkövinkkelistä.
Ilman sitä olisin kyllä tullut tehneeksi vähintäänkin monta tuntia ylimääräistä työtä enkä olisi uskonut tuon laturin tuolla tavalla pois lähtevän. Hermokin olisi saattanut siinä ohessa hieman kiristyä.

Re: XJ 2,7D 2008 laturin vaihto

Lähetetty: Su Helmi 17, 2019 6:38 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Nonni, tuli sitten ilmeisesti ostettua ensteks se halpa tualta Germaaniasta autonvaraosat.fi kautta, kun alkuun mittasin 14,4V ja nyt puolitoista kuukautta myöhemmin antaa enää 13,8-13,9V ja sillä jännitteellä jo palaa tuo latauksen merkkivalo.
Ilmeisesti Jaguarissa raja on 14V.

Nyt täytyy tehdä sitten tilaus siitä hyvästä eli alkuperäisestä.

No toisella kerralla saattaa vaihtoaika puolittua.

Re: XJ 2,7D 2008 laturin vaihto

Lähetetty: Su Helmi 17, 2019 6:49 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Niin ja varsin kiusalliseksi tuon tekee asia, että automatiikka sulkee näköjänsä latausmerkkivalon syttyessä tuulilasin- , takalasin-, peilien- ja ratinlämmityksen pois päältä. Ja kyllähän se tietenkin aiheuttaa myös ylimääräistä stressiä siitä milloin lataus vallan loppuu.

Sinänsä tuo jännite kyllä on vielä seövästi latauksen puolella eli ei mitään hätää, mutta tarkkailua vaatii kunnes uusi laturi tulee ja sen saa asennettua.