XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
KoPe00
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2018 1:02 am

XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja KoPe00 » Ti Tammi 22, 2019 11:58 am

Kun pakkasta on yli 15 astetta, n. 100 tkm ajettu -12 2.2D XF käynnistyy ihan kylmänä vähän huonosti. Kolahtaa vähän käynnistyessä, siis ikään kuin ekalla kierroksella. Jos pakkasta yli 20, tuntuu kuin startti ei jaksaisi pyörittää, lähtee ehkä kolmannella käyntiin. Tuo viittaisi akkuun, mutta mikä tuo ekan pyörähdyksen kolina voi olla? Auto ollut pari tuntia lämppärissä. Jos päivällä on ajettu muuten, niin ei ongelmia käynnistyksessä. Käynti ja kulku muuten tasaista, ei tule virheilmoituksia ruutuun. kerran herjannut seisontajarusta.

rontikainen
Viestit: 61
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja rontikainen » Ti Tammi 22, 2019 6:12 pm

Kyllähän nämä traktorin moottorit pitää mitä pelottavampia ääniä, kun kolmen kympin pakkasilla sahaa käyntiin. Säteilylämmitin öljypohjassa 350 W, kuten mulla ei kauheasti auta käynnistyvyyteen. Muita lämmittimiä tietääkseni näihin suositella. Itsellä lähtee kyllä ok käyntiin ja alkuperäiset akut kontissa, niin vikailmoja käynnistäessä tulee toisinaan. Tänään vilahti tuo mainitsemasi kässäri ja 10 min ajon jälkeen ilmestyi ja jäi päälle akku ei lataa ilmo. Kyllähän se latas, mutta ilmo poistui vasta uudelleen käynnistyksessä. Akku näyttää levossa 12,3 V ja pikkuakku jotain 14+. 100 A lämpövastus ynnä muut härpäkkeet on näillä keleillä rajuja vanhoille akuille. Jos tämän talven selviää, niin kesällä uudet akut konttiin.
XF 2012 2.2d mustalta se näyttää, mutta Midnight blue se kuitenkin on!

rontikainen
Viestit: 61
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja rontikainen » Pe Tammi 25, 2019 5:31 pm

En jäänyt odottelemaan ensi viikon pakkasia vanhalla akulla, kun taas herjasi kesken ajon, ettei akku lataudu. Uusi AGM Varta 230€. Suihkin kiinnityspulttiin öljyä ennakkoon ja pultti ei katkennut.
XF 2012 2.2d mustalta se näyttää, mutta Midnight blue se kuitenkin on!

Avatar
Coupe
Viestit: 388
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja Coupe » Pe Tammi 25, 2019 11:13 pm

Meinaatko todella että akku ei enää ota virtaa vastaan vaikka auto lähtee käyntiin näillä pakkasilla. Ettei vaan laturi ole tullut tiensä päätökseen. Mittaa latausjännite.
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu

rontikainen
Viestit: 61
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja rontikainen » La Tammi 26, 2019 4:58 pm

Tulihan se tehtyä toki ensimmäisenä... 14,5 V näytti auton käydessä ja sammutettuna 12,4...
XF 2012 2.2d mustalta se näyttää, mutta Midnight blue se kuitenkin on!

Vauxi
Viestit: 133
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Tammi 27, 2019 10:03 am

Mitä kylmempi akun lämpötila on, sitä hitaammin se ottaa vastaan. Tässä suhteessa agm on toista maata.
XJR -00.

rontikainen
Viestit: 61
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja rontikainen » Su Tammi 27, 2019 12:49 pm

AGM akkuja oli molemmat orkkiksetkin, mutta kai se ikä ja pätkäajo tekee tehtäviään. Sitä en tiedä mistä huomaa, että pikkuakku pitäisi vaihtaa kans?
XF 2012 2.2d mustalta se näyttää, mutta Midnight blue se kuitenkin on!

KoPe00
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2018 1:02 am

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja KoPe00 » Su Tammi 27, 2019 6:19 pm

Ainakin minulla Bemareissa alkuperäisakut on 5-7 vuoden käytön jälkeen olleet melkeimpä tienpäässä. Kylmällä tullut vastaavia ilmoituksia.

XF:ssä lataus ulkoisella laturilla ohjekirjan mukaan vaikuttaa hankalalta. Akku pitäisi irroittaa jne. Mites muut ovat ladanneet XF:n akkua, riittäkö jos laitaa pääakun + napaan toisen piuhan ja toisen maahan, ei irrota akkua tmv? Laturina minulla on älylaturi.

rontikainen
Viestit: 61
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja rontikainen » Su Tammi 27, 2019 6:32 pm

Molemmat akut olen erikseen ladannut älylaturilla. Muistan kun koukun asennuksen jälkeen ei start/stoppi toiminut, vaikka latasin ison akun täyteen. Piti myös pikkuakku ladata erikseen.

Akun vaihdon tein syöttämällä laturilla virtaa irrotettaviin kenkiin. Vaikka on kaksi akkua, niin ei taida pikku akku pitää autoa virroissa?
XF 2012 2.2d mustalta se näyttää, mutta Midnight blue se kuitenkin on!

KoPe00
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2018 1:02 am

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja KoPe00 » Su Tammi 27, 2019 6:41 pm

Siis otit akut pois? Uskaltaako pääakkua ladata niin että se on normaalisti kiinni autossa?

rontikainen
Viestit: 61
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: XF 2.2D 2012 kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja rontikainen » Su Tammi 27, 2019 7:51 pm

Ihan akut kiinni autossa olen ladannut. Luulenpa, että varoittelu liittyy vanhempiin latureihin, joista se vähäkin äly puuttuu. Enkä usko, että autoliikkeetkään myyntiautoistaan niitä pois kaivelee, kun akut tyhjenee itsestään.
XF 2012 2.2d mustalta se näyttää, mutta Midnight blue se kuitenkin on!


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa