XKR ja "limp mode"

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

XKR ja "limp mode"

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve pitkästä aikaa! Vaihteeksi taas ollut aikaa perehtyä tuon 2002 XKR:n omituiseen "limp moodiin" eli "moottorin varatoiminto"-tilaan. Auto kun on tehnyt sitä yhtenään ja aina viimeistään kun peruuttaa aamulla katoksesta pois niin mokoma iskee päälle. OBD-lukijalla ongelmana on MAF-anturin, TPS-anturin ja kaasupolkimen asennontunnistimen välinen ristiriita. Ja parhaillaan tekee sen viisi kertaa 25km matkalla jonka jälkeen ei koko päivänä enää ollenkaan. Ja seuraavana päivänä kaikki taas alusta. Kaikenlaista on tullut kokeiltua, ei auta akun vaihto eikä mikään muukaan. Vaan oireista päättelin pikkuhiljaa että liitinviasta voisi olla kyse. Kas kun saattoi tehdä tuon "limp-moodin" kun vahingossa täräytti terävään asfalttikuoppaan ja joskus hermostuneena suorastaan paiskasin konepellin kiinni vikatilassa niin viat loppui siihen. Perjantaina putsasin throttlebodyn CRC-rätillä, avasin kaikki liittimet ja puhdistin ne elektronikkaspräyllä (tehty ennenkin, vain tilapäinen apu) mikä poistaa hapettumat. Sen jälkeen Enston liitosrasvaa SR1 liittimiin. Tämän rasvavinkin sain offroad-puolen tutuilta, pari sähköurakoitsijaa kuuluu tuohon kaveripiiriini kun ollaan rymytty maastureilla itänaapurissa välillä ihan huolella autoja joen ylityksissä kastellen. Land Roveriin kuulemma ihan ehdoton päivitys tuo liitosrasva. Kuinka ollakkaan, ei ensimmäistäkään vikakoodia enää ja akkukaan ei enää purkaudu yön yli. Pe, la ja su starttailtu ja liikuteltu autoa ihmeissään kun mittaritaulussa ei ole tuttuja vikakoodeja. Auto toimii kuin junan vessa! Akun aiempi osittainen purkautuminen yön yli johtunee siitä että kun on vikakoodia päällä tai "pending" niin ressukka tietokone ei pääse ikinä lepotilaan vaan aloittaa tarkistuskierroksen aina uudestaan ja uudestaan ja kuluttaa virtaa. Tämän hetkisillä kokemuksilla voin lämpimästi suositella tuota liitinrasvaa, kuitenkin omalla vastuulla, maksaa jotain 25ekeä 225gr tuubi ja tuubin kyljessä mm. : poistaa kosteuden, estää korroosiota ja pienentää ylimenovastusta liitoksissa. Tätä siis kehiin kun ei ole kullattuja liittimiä.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XKR ja "limp mode"

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ford on käyttänyt jos jonkin aikaa jotain tuollaista rasvaa liittimissä. Aina sillointällöin se iän mukana pääsee kovettumaan ja se tuo mukanaan sit tietenkin ongelmia. Hyvä että alkoi toimii.
XJR -00.
Vastaa Viestiin