XJ6 Series III lämmönsäätö temppuilee
Lähetetty: La Helmi 23, 2019 11:14 am
Tervehdys,
Tuntisikohan joku vm 1986 XJ6 Series III lämmitysjärjestelmää (autossa ei ole ilmastointia)? Tarkempi malli on 3.4. manuaalivaihteinen.
Lämmönsäädöstä on kyse, eli:
- auto antaa nyt sisätiloihin vain kuumaa ilmaa
- lämmönsäädin on ollut talvella huoltojen ajan asennossa, jossa lämpö on täysillä
- kun koettaa palauttaa lämmöt pois eli kääntää kytkintä, tuntuu kääntäessä kuin jousi ottaisi vastaan eli palauttaa kytkimen takaisin ”lämmöt täysillä”-asentoon
- normaalistikin kuuluu ”loks”, kun lämmönsäädin on laitettu täysille ja samoin kun lämpöä on vähennetty. Nyt ei siis anna kääntää kytkintä tilaan, jossa lämpöä tulisi vähemmän, vaan palauttaa ”jousen lailla” sisätilan säätimen asentoon, jossa tule kuumaa ilmaa
Mulla itselläni on aiemman mallin eli Series II huoltokirja. Ennen ei ole tarvinnut tutkia lämmitysjärjestelmää. Toimiiko se siis jotenkin ailpaineella (englanninkielisessä opuksessa oli mm. vacuum tank)? Ja sitten todettiin, että tankki kestää 6 toimintoa auton moottorin sammuttamisen jälkeen. Auto on toki talvella nyt seissyt, joten voihan olla, että jos toimii näin niin ei siellä ole muuta kuin tuo alipaneen puute eli systeemi ei toimisi.
Ja sekin kiinnostaa, että jos tuossa olisi vain jokin mekaaninen jumi, niin mitä kautta syteemiin pääsisi käsiksi.
Mutta kuten huomaatte, olen tämän systeemin kanssa aika ummikko, joten olisiko jollain asiantuntevampaa arviota asiassta.
Tuntisikohan joku vm 1986 XJ6 Series III lämmitysjärjestelmää (autossa ei ole ilmastointia)? Tarkempi malli on 3.4. manuaalivaihteinen.
Lämmönsäädöstä on kyse, eli:
- auto antaa nyt sisätiloihin vain kuumaa ilmaa
- lämmönsäädin on ollut talvella huoltojen ajan asennossa, jossa lämpö on täysillä
- kun koettaa palauttaa lämmöt pois eli kääntää kytkintä, tuntuu kääntäessä kuin jousi ottaisi vastaan eli palauttaa kytkimen takaisin ”lämmöt täysillä”-asentoon
- normaalistikin kuuluu ”loks”, kun lämmönsäädin on laitettu täysille ja samoin kun lämpöä on vähennetty. Nyt ei siis anna kääntää kytkintä tilaan, jossa lämpöä tulisi vähemmän, vaan palauttaa ”jousen lailla” sisätilan säätimen asentoon, jossa tule kuumaa ilmaa
Mulla itselläni on aiemman mallin eli Series II huoltokirja. Ennen ei ole tarvinnut tutkia lämmitysjärjestelmää. Toimiiko se siis jotenkin ailpaineella (englanninkielisessä opuksessa oli mm. vacuum tank)? Ja sitten todettiin, että tankki kestää 6 toimintoa auton moottorin sammuttamisen jälkeen. Auto on toki talvella nyt seissyt, joten voihan olla, että jos toimii näin niin ei siellä ole muuta kuin tuo alipaneen puute eli systeemi ei toimisi.
Ja sekin kiinnostaa, että jos tuossa olisi vain jokin mekaaninen jumi, niin mitä kautta syteemiin pääsisi käsiksi.
Mutta kuten huomaatte, olen tämän systeemin kanssa aika ummikko, joten olisiko jollain asiantuntevampaa arviota asiassta.