XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja Kitti »

Kysäisempä täältä löytyisikö tietäjää seuraaviin promelmiin: Kun oven avaa niin ei enään syty sisävalot niinkuin ne joskus ovat syttyneet, mistä lähtisin vikaa hakemaan? Toinen propleema on kojetaulun ilmaventtiilissä, heti ratin oikeallapuolen venttiilistä ei tule lämmintä ilmaa vaikka muista kolmesta tulee, kiitos vastauksistanne!
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
JNi
Viestit: 583
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja JNi »

Sisävalot on niin älykkäät, että menevät välillä sekaisin tai pois päältä. Pitkä kosketus valoon, niin kauan että kuittaa välkähtämällä, ja pitäisi olla taas päällä. Ainakin jonkin aikaa.

Ilmakanavassa on sähköllä toimivia läppiä ja muuta älykkyyttä myös, kaikki yhden sarjaan kytketyn väylän varassa. Tuleeko siitä yhdestä kylmää ilmaa vai onko kokonaan mykkä? Vikakoodit kunnon lukijalla saattavat kertoa jos väylässä yksi yksikkö on viallinen.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja Kitti »

Noniin, kävinpä heti kokeilemassa ja sisävalot alkoivat toimimaan kun aikani pidin sormea valon päällä, siittä yhdestä suuttimesta ei tule ilmaa laisinkaan eli joku läppä siellä on kiinni, mistä tuota maskia pitäisi ruveta avaamaan etten riko paikkoja, torkue ei mitään vikakoodeja antanut,
sellainenkin herja aina välillä tulee startatessa että akku on heikko, olen sen akkuliikkeessä käynyt tarkistuttamassa ja pitäisi olla OK latausjännite on n 14,2 volttia, tuo herja myös tekee sen että audio kytkeytyy pois.
Kiitos vinkeistä taasen.
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja Kitti »

Mistäpäin pitäisi ruveta aukomaan kojetaulua että pääsisi käsiksi tuohon kojetaulun ilmasuuttimen läppään?
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
JNi
Viestit: 583
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja JNi »

XF:n kojelauta on sellaista mallia, että ei taida kannattaa muuten alkaa paneeleita raottelemaan kuin tarkasti ohjeen kanssa. Lisäksi avattaessa kannattaa kiinnittää huomiota lukkoklipseihin mitkä saattavat aueta eri tavalla kuin ne on tarkoitus laittaa kiinni, eli lukkopalasia joutuu irroittelemaan ja laittamaan oikeille kohdilleen ennen paneelien uudelleen asentamista.

Ilmaventtiilit saattavat olla aika syvällä rakenteissa. Ensimmäiseksi kannattaa tässäkin tapauksessa lukea tehtaan lukijalla vikakoodit ja sähkökuvan avulla varmistaa että vika on siellä missä se näyttäisi olevan... Tarkistin sähkökuvasta, kaikkien venttiilien ohjaukset ovat yhden sarjaan kytketyn väylän varrressa. Nyt kannattaa tarkistaa että kaikki muu todellakin toimii ilmanvaihdossa ja lämmityksessä oikein: lämpötilat, kojelaudan kääntyvät venttiilit, ilmavirrat käsisäädöillä (eli alas - keskelle - ylös - defrost jne. asetukset). Jos vikaa löytyy muistakin toiminnoista, niin syyllinen mikä sotkee toimintaa löytyy parhaiten vikakoodeista.

Omassa autossani vikä sähköisessä lisälämmittimessä sotki koko järjestelmää, ensin satunnaisesti ja vaihtelevasti, ja erittäin hämäävästi.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja Kitti »

No tuli oltua pari kuukautta espanjassa ja taas koto suomessa, niin typerältä kun tuntuukin niin kyllä ne läpät ovat auki, sattuu vain olemaan tuon venttiilin alareunassa tuollainen pylpyrä joka myös voi olla kiinni, ei varmaan olisi vikakoodin lukia moista hoksannut.
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
rado
Viestit: 303
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja rado »

Torque lukee vain moottorikoodit eli sillä ei tee mitään tälläisten vikojen etsinnässä.
Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF Vm 2008 sisävalo ja kojettaulun ilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja Kitti »

En ajatellutkaan että Torguella noita pääsisi lukemaan, nyt kun tuli "möhlittyä" niin ainakin se on varma ettei noille jokaiselle ole mitään omaa suklu venttiiliä vaan kaikille on jossain yksi yhteinen venttiili.
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
Vastaa Viestiin