x308 kevään rojektit ja ongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Osat remontteja ajokautta varten alkavat olla saapuneet.
Kattoverhoilun kohdalla saapuminen erittäin vaikeaa.
Onko kukaan törmännyt sellaiseen että osia tilatessa luottokortilla ilmoitan kotiosoitteen. Sitten jälkikäteen kuriirin soittaessa, muutan osoitteen töihin. Niin tämä muutos pitää kuriirin kysyä lähettäjältä ja lähettäjä katsoo sen tilauksen peruutukseksi eli petoksen yritykseksi ja sanoo että näin on näppylät. Eli otat paketin tai itket ja otat tai tavara lähtee parin päivän sisään takas lähettäjälle mun postikustannuksilla. Mitä tämä tämmöinen oikeen on ?

Muuten pakoputkiston irto-osat ja ahtimen öljyvaihtosetti ovat saapuneet sekä huoltokamat ovat tilauksessa. Radio myös odottaa vaihtamista.
XJR -00.
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Vauxi kirjoitti: Onko kukaan törmännyt sellaiseen että osia tilatessa luottokortilla ilmoitan kotiosoitteen. Sitten jälkikäteen kuriirin soittaessa, muutan osoitteen töihin. Niin tämä muutos pitää kuriirin kysyä lähettäjältä ja lähettäjä katsoo sen tilauksen peruutukseksi eli petoksen yritykseksi ja sanoo että näin on näppylät. Eli otat paketin tai itket ja otat tai tavara lähtee parin päivän sisään takas lähettäjälle mun postikustannuksilla. Mitä tämä tämmöinen oikeen on ?
Logistiikka-alan ammattilaisena oletan että lähettäjä tosiaankin tulkitsee tilanteen, että olet tilannut toisen ihmisen kortilla ilman kortin omistajan lupaa tavaraa ja ettei lähettäjän olettama huijaus paljastuisi, niin pyydät tavaran toimituksen toiseen osoitteeseen.

Herättää jälkiviisaan kysymyksen, että eikö tilatessa ollut kohtaa mahdolliselle eri toimitusosoitteelle kuin mikä on tilaajan kotiosoite?
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Eugene V. Craddock kirjoitti:Logistiikka-alan ammattilaisena oletan että lähettäjä tosiaankin tulkitsee tilanteen, että olet tilannut toisen ihmisen kortilla ilman kortin omistajan lupaa tavaraa ja ettei lähettäjän olettama huijaus paljastuisi, niin pyydät tavaran toimituksen toiseen osoitteeseen.

Herättää jälkiviisaan kysymyksen, että eikö tilatessa ollut kohtaa mahdolliselle eri toimitusosoitteelle kuin mikä on tilaajan kotiosoite?
Olisihan sen voinut asettaa. Mut jotenkin aristelin laittaa eri osoitteen kuin kotiosoitteen. Eikä olisi voinut ikinä tulla mieleen tämmöinen sekasotku. Niin useasti oon tilannut ulkomailta tavaraa ja kun ei koskaan voi tietää että milloin ne tulee ja mihi aikaa ni vaikea on laittaa muuta kuin kotiosoite.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Nonni.
Keskiviikkona saapui verhoilu ehjänä. Tänään sen asentelin ilman apukäsiä. Läppäsin samalla kattopeltiin 1.8mm ohutta hifi bitumilevyä kauttaaltaan ja sillä loppui hienosti kattopellin sointi. Ikävänä teknikaalina vanhaa verhoilua takaovesta ulos ujutellessani, todennäköisesti hälyttimen tunnistimen vahvikemuovin reuna verhoilun yläpuolella, riipaisi takaoven tiivisteeseen komean vekin. Tuli ärräpäitä ja korjailin tilkkeen pikaliimalla mitenkuten. Ei ainakaan koeajolla suhissut enempiä kun ei tiivisteestä lähtenyt palaa irti. Pitää pistää tilke tilaukseen. Se ovi tai nurkka on muutenkin hivenen suhissut ylimääräisiä.

Verhoilu tosiaan menee hyvin sisälle takaovesta kun sen eka taivuttaa ikäänkuin rullalle siihen suuntaan mihin se haluaa taipua. Reunat ovat sahan jäljiltä ja kämmen imasikin yhden puolisenttisen lasikuitu tms tikun. Vaikein osuus on melkeinpä uuden asennus. Sekä tietty että mahdollisimman vähillä sormenjäljillä. Verhoilutyökalu on avuksi kun kattolistoja irrottelee. 1.8mm on aivan maksimi vaimennukseksi väliin. Keskelle voi mennäkkin vähä enemmän. Mutta reunoihin ei. Vanha verhoilu oli menettänyt vuosien aikana melkoisesti väriä. Vierekkäin ollessaan olisi voinut sanoa että vanha olisi uutena ollut harmaa. Se ei kuitenkaan ollut likainen. Tarra verhoilun päällä paljasti että se oli alkuperäinen ja väriltään sekin on ollut Oatmeal.

Samalla tietenkin koestin mongoosen ja v1.31 ohjelmiston toimintaa nyt vihdoin omassa autossa. Pääsyä sillä ei ollut ilmastointiin eikä jousitukseen. Kummatkin toimivat oikein jotenka vika jää kyllä joko ohjelmistoon tai ehkä ennemminkin mongooseen. Dealer optionssista ruksin kuikkaan drive away door locking ja kas kummaa kun eivät enää räpsähdä kiinni liikkeelle lähtiessä. Ajovalot ovat merkitty skandinaavisiksi jotenka siksi valot palaa myös offilla. Myös jlr sanoi että abs koodeissa on pumpun virtapiirissä häiriöitä. Valo ei syty näin viileällä säällä. Irroitettava se juotettavaksi tässä lähiaikoina.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Taas koitti lauantai ja vkl remontit R ään.
Katastusta varten nosturilla ravistelin renkaita ja kattelin paikkoja normaalisti. Takapyörien kohdalla huomasin selkeään pystyvälykseen. Aattelin että laakerihan se tai olkavarren ala laakerointi. Vielämitä, sisemmät vetarin ristikot sohlot. Pyysin toveria ravistelee ja ihan silmin näki että sohlot ovat. Eli tilattava 4kpl ristikoita ja vaihdettava suoraan kaikki. Saattavat olla hieman kiinni, kuten perinteisesti kardaaneissakin. Ehkä kannattaa tilata myös samalla korjaus-sarja kyseiseen olkavarren alakiinnitykseen että jos se todella pitkä pultti on ruosteessa tai laakerit jo 5 vaille mäsät? Huomasin samalla että pari pakkas aamu starttia peilien lämmityksillä niin jo viimekesänä todetut rusehtaneet sivupeilit ovat nyt entistä enemmän risat. Oikea peili sinertyy kun se lämpeää :D Vasen peili kaikenlisäksi lämpes kerran ja sitten se oli siinä. Huomasin myös että askin töpseli hikoo melkein vuodoksi asti öljyä ulos. Eli vaihettava läpivienti.

Normaalin huolto-osien lisäksi vaihtelin ahtimen öljyt. Hyvä niin. Sisällä oli alkuperäiset. Haju sen kertoo, hissipoikaa piti välillä pidätellä kun tuotetta ryystin injektioruiskulla. Yön mustaa lientä sain pois noin 190-200ml ja saman verran meni tilallekkin. En irroittanut ahdinta.

Muuten Kissa menisi leimasta läpi heittämällä. Päästötkin ovat paineilmaa ja kukkasia.


Tilasin SGN Barratilta kaikki 4 alkuperäistä ristikkoa. Koska tulevat kuriirilla, niin edelliskerrasta viisastuneena tilasin suoraan töihin. :roll:
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:Taas koitti lauantai ja vkl remontit R ään.
Katastusta varten nosturilla ravistelin renkaita ja kattelin paikkoja normaalisti. Takapyörien kohdalla huomasin selkeään pystyvälykseen. Aattelin että laakerihan se tai olkavarren ala laakerointi. Vielämitä, sisemmät vetarin ristikot sohlot. Pyysin toveria ravistelee ja ihan silmin näki että sohlot ovat. Eli tilattava 4kpl ristikoita ja vaihdettava suoraan kaikki. Saattavat olla hieman kiinni, kuten perinteisesti kardaaneissakin. Ehkä kannattaa tilata myös samalla korjaus-sarja kyseiseen olkavarren alakiinnitykseen että jos se todella pitkä pultti on ruosteessa tai laakerit jo 5 vaille mäsät? Huomasin samalla että pari pakkas aamu starttia peilien lämmityksillä niin jo viimekesänä todetut rusehtaneet sivupeilit ovat nyt entistä enemmän risat. Oikea peili sinertyy kun se lämpeää :D Vasen peili kaikenlisäksi lämpes kerran ja sitten se oli siinä. Huomasin myös että askin töpseli hikoo melkein vuodoksi asti öljyä ulos. Eli vaihettava läpivienti.

Normaalin huolto-osien lisäksi vaihtelin ahtimen öljyt. Hyvä niin. Sisällä oli alkuperäiset. Haju sen kertoo, hissipoikaa piti välillä pidätellä kun tuotetta ryystin injektioruiskulla. Yön mustaa lientä sain pois noin 190-200ml ja saman verran meni tilallekkin. En irroittanut ahdinta.

Muuten Kissa menisi leimasta läpi heittämällä. Päästötkin ovat paineilmaa ja kukkasia.


Tilasin SGN Barratilta kaikki 4 alkuperäistä ristikkoa. Koska tulevat kuriirilla, niin edelliskerrasta viisastuneena tilasin suoraan töihin. :roll:
Ahtimeen oon kans ajatellut vaihtaa öljyt. Mistä tietää oikean määrän/tason? Kun täyttöaukon alareunasta alkaa tulla öljyt? Se ei ole mielestäni oikea tapa kuin yhdessä videossa näytettiin, että otettiin joku noin 2dl öljyä pois ja laitettiin saman verran tilalle. Eli jos öljyä on kulunut, niin tällä tavallahan se jää taaskin vajaaksi. :shock:
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Miten se jää vajaaksi jos otat 2dl pois ja laitat sisään 2.1 ja vaikka sillä lurahtaa ulos ? Täyttösysteemi on aivan täsmälleen sama kuin esimerkiksi taka-akseleissa ja käsivaihteistoissa käytetty tapa. Eli jos täytät ylämäkeen proppu ylimpänä, tavaraa menee liikaa ja vastaavasti alamäkeen toisinpäin. Eli auto periaatteessa vaateriin ja öljyt vaihtamaan. Okei, ahdin on inasen ylämäkeen koneessa. Mutta ei merkitystä.
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:Miten se jää vajaaksi jos otat 2dl pois ja laitat sisään 2.1 ja vaikka sillä lurahtaa ulos ? Täyttösysteemi on aivan täsmälleen sama kuin esimerkiksi taka-akseleissa ja käsivaihteistoissa käytetty tapa. Eli jos täytät ylämäkeen proppu ylimpänä, tavaraa menee liikaa ja vastaavasti alamäkeen toisinpäin. Eli auto periaatteessa vaateriin ja öljyt vaihtamaan. Okei, ahdin on inasen ylämäkeen koneessa. Mutta ei merkitystä.
Joo, kun se olikin mun pointti, että niin täyteenkö laitetaan, jotta täyttöaukosta alkaa tulla uutta öljyä ulos... Eli näin tehdään.
Tuossa ylempänä vain tarkoitin, että JOS öljynpinta olisi ahtimesta vajaa ja otat 2dl pois ja laitat saman verran tilalle, niin se on edelleen vajaa. Tämä moka oli yhdessä YouTube videossa.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

nupaha kirjoitti:
Joo, kun se olikin mun pointti, että niin täyteenkö laitetaan, jotta täyttöaukosta alkaa tulla uutta öljyä ulos... Eli näin tehdään.
Tuossa ylempänä vain tarkoitin, että JOS öljynpinta olisi ahtimesta vajaa ja otat 2dl pois ja laitat saman verran tilalle, niin se on edelleen vajaa. Tämä moka oli yhdessä YouTube videossa.
Jep. Tosiaan tason täyttö on simppeli niin kauan tavaraa sisään kunnes lurahtaa. Tämä siis koskee m90/112 ahtimia. Mitä ilmeisemmin pienemmissä on eri käytäntö. Viestistäsi jäi ulkomaalaisten foorumien maku kys aiheesta suuhun ja saatoin vastaa kipakkaasti. Ja jos lientä ei lirahdakkaan eli se on muutaman ml päässä aukosta. Ei ahdin räjähdä. Se ei ole ihan niin tarkkaa kuin mihin sitä paisutellaan. Siellä on kuitenkin ratasto joka pelaa roiskevoitelulla ja siinä hommassa muutama millilitra ei näy missään kun täyttöproppu on hyvän matkaa muutenkin rattaiden keskivaiheilla.
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:
nupaha kirjoitti:
Joo, kun se olikin mun pointti, että niin täyteenkö laitetaan, jotta täyttöaukosta alkaa tulla uutta öljyä ulos... Eli näin tehdään.
Tuossa ylempänä vain tarkoitin, että JOS öljynpinta olisi ahtimesta vajaa ja otat 2dl pois ja laitat saman verran tilalle, niin se on edelleen vajaa. Tämä moka oli yhdessä YouTube videossa.
Jep. Tosiaan tason täyttö on simppeli niin kauan tavaraa sisään kunnes lurahtaa. Tämä siis koskee m90/112 ahtimia. Mitä ilmeisemmin pienemmissä on eri käytäntö. Viestistäsi jäi ulkomaalaisten foorumien maku kys aiheesta suuhun ja saatoin vastaa kipakkaasti. Ja jos lientä ei lirahdakkaan eli se on muutaman ml päässä aukosta. Ei ahdin räjähdä. Se ei ole ihan niin tarkkaa kuin mihin sitä paisutellaan. Siellä on kuitenkin ratasto joka pelaa roiskevoitelulla ja siinä hommassa muutama millilitra ei näy missään kun täyttöproppu on hyvän matkaa muutenkin rattaiden keskivaiheilla.
Kiitti näistä ohjeista. Tällä tohtii tee-se-itse mieskin ruveta hommiin. Olikos se muuten niin, että etu- ja takapään laakerit voitele sama öljy. Ei oo autoa täs lähettyvillä... talvisäilös vielä.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ei. Takapäässä kestovoidellut laakerit.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Nonni
Nyt on putkisto tehty ja vetarien ristikot uusittu. Ei mennytkään kuin 2.5 päivää. Mutta kannatti. Takapyöristä loppuivat välykset ja moottorin nuotti on täysin erillainen kuin mitä se oli. Samalla rajusti hiljaisempi. Pikkaisen on edelliselle putkiston tekijälle tullut mittavirhettä ja alkuosa putkistosta jää pikkasen liian tiukalle ja aiheuttaa lieviä värinöitä. Pitää jossainvälissä paneutua. Sekä myös tarkastaa takapyörien kulmat kun säädöt löysäsin ristikoita vaihtaessani enkä tajunnut merkitä asentoja.. Koitin kyllä pitää paikallaan mut eipä se niin vaan onnistu. No se on ensiviikon juttuja.
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Hyvä, kun projekti etenee. Mielenkiintoista lueskella näitä juttuja ja oppii siinä samassa itsekin edes jotain. Oma auto on kovin uraherkkä ja mielestäni nimenomaan takapää. Katsastuksessa ei ole väläyksiä löytynyt, mutta ei se mene niin kuin pitäisi. Renkaat on pian loppu ja jos sama jatkuu uusilla renkailla, niin jotain täytyy keksiä. Vaihdelaatikkoon vaihdatin öljyt Mersu-liikkeessä ja sanoin, että kattokaa samalla pyörän kulmat, mutta heillä ei ollut oikeanlaisia laitteita. Olisi kuulemma saattanut tulla vaateisiin jälkiä, kun on niin isot... :?: En tiedä millaiset sitten oli, kun eihän tuos mun autos oo kuin vakirenkaat eli 245/45/18”.
Mistä muuten hommasit putkiston? Omaan makuun tuonxkr:n vakiputkisto on hieman liian mieto, mutta en halua mitään melutoosaakaan.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tämäkin XJ vetelee etenkin näinä alkukevään syvissä urissa melkoisesti. Renkaat on viimevuonna ostetut contin premium contact 6 inasen kapeamana mut korkeampana kuin vakio 255 leveä. Täytyy hiukan miettiä että tilaanko talvella kierroksen puslia eteen. Mut leveähkö rengas, sopiva raideleveys niin silloin vetelee melko väkisinkin.
Pakoputken rakensin itse hyödyntäen osittain edellisen omistajan tekemää vaihtaen vain vaimentimet toisenlaisiin. Nyt ääni on vakion suhisijan ja vähän äänekkään välistä.
Ohjauskulmalaitteiden kiinnityksissä on eroja paljonkin ja myös vanteiden muoto yhdistettynä renkaan reunaan vaikuttaa laitteiden kiinnitykseen kovasti.
XJR -00.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja JNi »

Rengasvalinnoista on aiempaa juttua täällä: viewtopic.php?f=2&t=8294&p=46014&hilit=renkaat#p46014 ja täällä: viewtopic.php?f=2&t=7150&p=39144#p39144

Vanhan XK8:n ohjekirjassa suositeltiin renkaaksi Pirelli P Zero 245/50 ZR17 99Y Assimetrico, ja niitä on vieläkin saatavilla. Hankin muutama kesä sitten nuo Pirellit kesärenkaiksi, ja ajo-ominaisuudet urissa muuttuivat kerrasta ja suuresti. Talvirenkaita kesäkissaan minulla ei sitten olekaan...

Eli varsinainen viesti on, että kannattaa katsoa mitä tehdas on renkaiksi suositellut. Tai sitten hankkia mukavat Linglongit :)

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

JNi kirjoitti:Rengasvalinnoista on aiempaa juttua täällä: viewtopic.php?f=2&t=8294&p=46014&hilit=renkaat#p46014 ja täällä: viewtopic.php?f=2&t=7150&p=39144#p39144

Vanhan XK8:n ohjekirjassa suositeltiin renkaaksi Pirelli P Zero 245/50 ZR17 99Y Assimetrico, ja niitä on vieläkin saatavilla. Hankin muutama kesä sitten nuo Pirellit kesärenkaiksi, ja ajo-ominaisuudet urissa muuttuivat kerrasta ja suuresti. Talvirenkaita kesäkissaan minulla ei sitten olekaan...

Eli varsinainen viesti on, että kannattaa katsoa mitä tehdas on renkaiksi suositellut. Tai sitten hankkia mukavat Linglongit :)

Jouko
Olen antanut jostakin itseni ymmärtää, että jos renkaan olkapää on pyöreä eikä niin kulmikas, rengas vetelisi vähemmän. Eli olkapäällä tarkoitan, kun katsotaan rengasta takaapäin, niin kosketuspinnan ja kyljen kulma on vähän pyöreä eikä kantikas. Rengas on toki kokonaisuus eikä yksi ominaisuus ratkaise koko asiaa.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kääntelin ohjauskulmia päivän päätteeks ja olihan ne takaata vinksin vonksin. Todennäköisesti mittalaitteessa ollut pientä feelua viimevuonna tai jotain, mut nyt edessä oli kesän ajeluiden jälkeen haritusta vaikka olin säätänyt auraukselle. Enivei. Nyt edessä on "punaisella" auraus per pyörä mutta pyöriä levitettynä näillä risuilla joita käsiksi kutsutaan, saan arvot juuri vihreälle. Eli on okay. Puhutaan kuitenkin asteen minuuteista. Muutos oli aikalailla huikee verrattuna viimelauantain ajeluihin. Enää ei keula ja perä ole eriparia urissa eikä uraan lätkitty tasainen lapiopaikka aiheuta hektisyyttä.

Muuten ajolleen tuo on samanlainen kuin viimekesänä. Eli seuraa tien kaltevuutta mielellään ja sekä palauttaa mukavasti keskelle molemmista suunnista.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Nonni. BT modattu radio asennettu ja toimii. 8) On se hienoa kun automaattivolumekin toimii. Navigaatiokin olisi toiminut mutta levyjä löytyy vain saksa ja ruotsi.. Se tosin olisi vain triviaali toiminto kun tuoreimmat toimivat kartat ovat jostain 2006 tienoilta.

PS: Kenwoodin xj8 iin sopivaksi sahailtu radio on jouten. Toimii mutta on kauhee. :lol:
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tänään parantelin pakoputkistoa vaihtamalla sinne edeen uudet haitarit sekä toteuttamalla etupään katalysaattoreille siten että haitareilla on mahdollisuudet edes toimia :) Samalla rälläköin ikkunan keskipöntön yläpuolelle ja ns villaa siellä oli vain nimeksi kuten vähä nuotista arvelin. Kiedoin sinne teräsvillaa putkien ympärille ja täytin pöntön pakoputkivillalla. Tuli melkoisen hyvä lyhyen koeajolenkin perusteella. Huomenna Lahden reissu Classiciin kertoo että tuliko hyvä vai ei.
Pöntössä nääs oli semmoinen kiva feature että tietyillä hyvin kapeilla rpm alueilla pulssit eivä kumoa toisiaan vaimentimessa vaan rääkyivät sieltä suoraan läpi. Ei siis putkea pitkin ulos vaan pöntöstä läpi. Alkoi ottaa kupoliin kun ensimmäinen pärinä osui 50-60kmh väliin. :(

Selvisi myös että miksi rattiakseli kopsuu todellaharvoin ja aina nupulakivikadulla jos ei yhtään tarvii rattia kääntää ja silloinkin todella harvoin. No rattiakselin kolarissa kokoonpainuvan osuuden osat ovat keskenään väljät. Eli siellä konehuoneessa pakosarjan vieressä haitarikumin sisällä. Voipi laskea sen ominaisuudeksi kuten oon sen vähän jo laskenutkin.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kävin perjantaina tarjoamassa R ää leimalle. Muute erittäin jees mut käsijarrun teho huono. Se onkin ollut koko omistusaikani ajan vähän jäykkätoimiminen mutta palauttaa yms ok. Tänään tiukasti aamusta sitte kässärin kimppuun ja vikojahan löytyi.

Auton keskellä olevan vivuston sarana jähmeä eli siihen hukku voimaa heti. Purin sen senverta esiin että pääs katsomaan että mitä se on syönyt. Se olikin vaan nailonipuslan keskellä oleva teräsholkki. Holkki oli ottanut ruostetta itsensä ulkohipiään ja sehän todistetusti jarruttaa liikettä. Ajelin siitä ruosteet pois mirkelin teräsharjalaikalla ja kasasin erittäin hyvällä silikonivaseliinillä. Tuli todella herkkä.
Ennen vivun purkamista löysäsin vaijerisäädön ja sitämukaa kun sen mutteria löysäsin, kuuntelin kun pyörissä jouset vetivät kenkiä ulommaksi rummuissa. Samantien tuli kokemuksesta mieleen että liekkö käynyt perustavaa laatua oleva virhe edellisellä rassaajalla.

No sehän siellä sitte takalevyjen poiston jälkeen tuli vastaan. Muuten ok kaikki kasassa mutta pyöräsäätö jäänyt tekemättä ja kaikki löysä poistettu vaijerisäädöstä. Sehän on kauttaaltaan päin prinkkalaa tehty. Onneksi kässäriä eiole tullu käytettyä tyyliin ollenkaan jotenka kengät eivät olleet kuluneet pävi ja selvisin karhennuksella ja oikein säätämällä. Heti rassauksen jälkeen rullilla uusintanäytössä vasen takapyörä lukkiutu oikean jääden jonkinverran vajaaksi mutta reilusti riittävästi.

Nyt tuntuma kahvassa on todella herkkä kunnes tulee jarru vastaan joka pysäyttää kahvan kuin seinään mutta samalla lukitsee fillarit juoksuvauhista ainakin kostealla asfaltilla. Kovemmasta ei paranekkaan vetää notta siellä olisi jatkossakin kitkapintoja. :P Näin Volvistina tuttu juttu.

Samalla kun kiesi oli ylhäällä, nostelin askinosturilla ja vähän "purkuraudalla" kokeilin etuapurungon puslien kuntoa ja ne oli buenot. Taka-apurunkoa en tössinyt ja ne 2 mitkä näkyy takapyörien edessä olivat silmämääräisesti hyvät.

Pakoputkiston voi nyt laskea valmiiksi. 1500-1900rpm murina on kovin mikä osuu ajoalueelle. Mutta sitä lieventää voi helposti radiolla jotenka se on kaukana siitä mitä se oli ennen keskipöntön täyttöä villalla. Seuraava kova alue tulee jossain liki neljän tuhannen tienoilla sekä lähes viiden tuhannen kierroksen tienoilla. Siellä ei hirveesti suomessa voi huudatella..
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Loppuviikosta aloin kiinnittää huomiota xj n ohjauksen kulmikkuuteen joka esiintyy kävelyvauhdeissa eli parkkipaikoilla. Eilen ilta-ajelulla paneuduin siihen ja esim keskialueelta sivuun käännettäessä tai laidasta laitaankin on ohjaus aina puolikierrosta löysä ja muljauksen jälkeen taas löysä. Vauhdissa ei sitä huomaa etenkään kun tässä yksilössä on speed sensitive steering. Omituisuus muistutti kovasti samasta oireesta "kärsiviä" aitoja volvoja joissa rattiakselin ristinivel ruostuu jäykäksi tai kuluu väljäksi ja alkaa kolista.
Päivän päätteeks nostin ajokin ylös ja pyöristä kääntelin rattia. Kulmikkuus tuntui tälläkin tavalla. Eipä muuta kuin alimman ristikon kimppuun ja tarjosin sille isosti wd40 kylpyä ratin kääntelyn lomassa. Sen jälkeen naputtelin rattiakselin irti hammastangosta ja kädellä ristikkoa käännellessä selkeästi huomasi että toinen suunta on hereä ja toinen hyvin nahkea. Siitä se siis tulee. Raottelin pienellä trimmerimeisselillä ristikon kumeja sen minkä pysty ja holvasin aseöljyä sisään. Samalla käännellen äärilaidasta toiseen. Kotimatkalla totesin että taisi lieventyä oire aika paljonkin. Aika näyttää paraniko vai paraniko ja alkaako kolista. :( Uusi rattiakselin alaosa on mucho dinero tälle kesälle.
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:
nupaha kirjoitti:
Joo, kun se olikin mun pointti, että niin täyteenkö laitetaan, jotta täyttöaukosta alkaa tulla uutta öljyä ulos... Eli näin tehdään.
Tuossa ylempänä vain tarkoitin, että JOS öljynpinta olisi ahtimesta vajaa ja otat 2dl pois ja laitat saman verran tilalle, niin se on edelleen vajaa. Tämä moka oli yhdessä YouTube videossa.
Jep. Tosiaan tason täyttö on simppeli niin kauan tavaraa sisään kunnes lurahtaa. Tämä siis koskee m90/112 ahtimia. Mitä ilmeisemmin pienemmissä on eri käytäntö. Viestistäsi jäi ulkomaalaisten foorumien maku kys aiheesta suuhun ja saatoin vastaa kipakkaasti. Ja jos lientä ei lirahdakkaan eli se on muutaman ml päässä aukosta. Ei ahdin räjähdä. Se ei ole ihan niin tarkkaa kuin mihin sitä paisutellaan. Siellä on kuitenkin ratasto joka pelaa roiskevoitelulla ja siinä hommassa muutama millilitra ei näy missään kun täyttöproppu on hyvän matkaa muutenkin rattaiden keskivaiheilla.
Terve taas!
Kävin tuossa käyttöauton kanssa ( Skoda Superb ) huollossa ja tisikllä tunnistivat supercharger oilin. 0,18litraa sata euroa alennuksen jälkeen. Hyvä on litrahinta. :lol:
Onko tuo 0,18l ns määrämitta vai paljonko tuota öljyä pitää varata öljyn vaihtoon ?
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Moi.
225ml tuli Powerhouse.uk setissä mukana minkä tilasin. Se riittää. Samaa tuotettahan saa suomestakin vauhtikaupoista. Esim vaikka SouthWest Trade. Myös Opelilta saanee, mut perus marmoritiski ei varmastikkaan ole kuullutkaan asiasta. :lol: GMn tuotteelle löytyy googlesta ihan varaosanumerokin. En edes ajatellut mennä kysyy Länsiautosta. :roll: GM pullo sisältää siinä 120ml joten niitä tarvitsee 2kpl. Powerhousen setissä tulee ohut letku ja trootta mikä helpottaa asiaa näiden etsimisen kannalta. Muutenkin sen letkun tunkeminen sinne rattaiden väliin vaatii jonninverran näppäryyttä joten sen on oltava ohut ja notkea.

Varaa myös se 5/16" kuuskolo avain. Järjetön litrahinta. :shock:
GM numero on 12345982
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:Moi.
225ml tuli Powerhouse.uk setissä mukana minkä tilasin. Se riittää. Samaa tuotettahan saa suomestakin vauhtikaupoista. Esim vaikka SouthWest Trade. Myös Opelilta saanee, mut perus marmoritiski ei varmastikkaan ole kuullutkaan asiasta. :lol: GMn tuotteelle löytyy googlesta ihan varaosanumerokin. En edes ajatellut mennä kysyy Länsiautosta. :roll: GM pullo sisältää siinä 120ml joten niitä tarvitsee 2kpl. Powerhousen setissä tulee ohut letku ja trootta mikä helpottaa asiaa näiden etsimisen kannalta. Muutenkin sen letkun tunkeminen sinne rattaiden väliin vaatii jonninverran näppäryyttä joten sen on oltava ohut ja notkea.

Varaa myös se 5/16" kuuskolo avain. Järjetön litrahinta. :shock:
GM numero on 12345982
Kiitos taas vinkeistä. Jahka tässä saa auton kotiin ja korjaamo koneen nippuun kannentiivisteen vaihdon takia, niin täytyy aloittaa vähän pienempiä projekteja itte. Tuo öljyn vaihto, lokasuojan kaaria vähä fiksata, pakoputkesta ajattelin ottaa viimeisen pöntön veke kokeeksi, oikean puoleisen jarrusatulan tiivisteiden vaihto, peräöljyn vaihto... Onhan niitä.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

nupaha kirjoitti:
Kiitos taas vinkeistä. Jahka tässä saa auton kotiin ja korjaamo koneen nippuun kannentiivisteen vaihdon takia, niin täytyy aloittaa vähän pienempiä projekteja itte. Tuo öljyn vaihto, lokasuojan kaaria vähä fiksata, pakoputkesta ajattelin ottaa viimeisen pöntön veke kokeeksi, oikean puoleisen jarrusatulan tiivisteiden vaihto, peräöljyn vaihto... Onhan niitä.
Tuossakin piisaa ihan reilusti jobia. Veikkaisin että takapöntöt poistamalla vakioputkista tulee nuotista liian holottava. Mut se selviää. Yhden satularemontin etujarruihin oon kerran tehnyt harraste Vauxhalliini ja toista en tee mihinkään ikinä. :shock: Jatkossa vaihdan aina toisen tehdaskunnostetun satulan.

Ainiin. Kävin säätämässä ohjauskulmat joka pyörästä toisella koneella ja toisella nosturilla. Säädin arvot samaan kuin aiemminkin ja jufenaut. Nyt menee suoraan, ei ole aina halukas kaartamaan mielummin oikealle mut kuitenkin myös vasemmalle ja mikä parasta niin uraherkkyys puolittu ellei jopa enemmänkin. Eio mun omistus aikana ollut koskaan tämmöinen ajaa. 8) 8)
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:
nupaha kirjoitti:
Kiitos taas vinkeistä. Jahka tässä saa auton kotiin ja korjaamo koneen nippuun kannentiivisteen vaihdon takia, niin täytyy aloittaa vähän pienempiä projekteja itte. Tuo öljyn vaihto, lokasuojan kaaria vähä fiksata, pakoputkesta ajattelin ottaa viimeisen pöntön veke kokeeksi, oikean puoleisen jarrusatulan tiivisteiden vaihto, peräöljyn vaihto... Onhan niitä.
Tuossakin piisaa ihan reilusti jobia. Veikkaisin että takapöntöt poistamalla vakioputkista tulee nuotista liian holottava. Mut se selviää. Yhden satularemontin etujarruihin oon kerran tehnyt harraste Vauxhalliini ja toista en tee mihinkään ikinä. :shock: Jatkossa vaihdan aina toisen tehdaskunnostetun satulan.

Ainiin. Kävin säätämässä ohjauskulmat joka pyörästä toisella koneella ja toisella nosturilla. Säädin arvot samaan kuin aiemminkin ja jufenaut. Nyt menee suoraan, ei ole aina halukas kaartamaan mielummin oikealle mut kuitenkin myös vasemmalle ja mikä parasta niin uraherkkyys puolittu ellei jopa enemmänkin. Eio mun omistus aikana ollut koskaan tämmöinen ajaa. 8) 8)
Onhan siinä. Rupesin muistelemaan tuota peräöljyjen vaihtoa x100-koppases ja monelta se on loppujen lopuksi jääny vaihtamatta, kun on niin hankala homma. Tälläkin foorumilla aiheesta keskusteltu. Onkohan kukaan foorumilainen tätä hommaa tehny? Onneksi anoppilas on monttu, niin pääsee aihetta vähän tutkimaan, kun auto kotiutuu. Joku puhui jopa perän pudottamisesta alas...
Nyt olis kuulemma kannet irti ja ne lähtee huoltoon. Onko kellään ajatuksia mitä kannattaa vielä tehdä? Eli kannentiivisteet tulee uuden malliset, koneen käyn pesemässä ja ahtimen vien maalattavaksi, kun on vähän liikaakin ajan patinaa. Uskon, että jokin työkalu tms pudonnut ja maalia irronnut. Jakopää on jo uusilla hiluilla.
Ajettavuus ei ole omassakaan parasta a-ryhmää ja sitäkin pitää tutkia, johtuuko renkaista vai pyörän kulmista.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Sisältä kun autoa liuuttusin niin heräsi kysymys että millä olette hoitaneet kojelaudan päällistä? Se on kivikova eikä se ole nahkaa?
XJR -00.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ode »

nupaha kirjoitti: Onhan siinä. Rupesin muistelemaan tuota peräöljyjen vaihtoa x100-koppases ja monelta se on loppujen lopuksi jääny vaihtamatta, kun on niin hankala homma. Tälläkin foorumilla aiheesta keskusteltu. Onkohan kukaan foorumilainen tätä hommaa tehny?
Onko tämä jo huijaukseksi laskettavaa?
https://www.jaguarforums.com/forum/xk8- ... ay-146725/

Tästä syntyy vaikutelma, että kovakattoisessa työ olisi vähän helpompi.
https://www.jaguarforums.com/forum/xk8- ... al-201872/

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ode »

Vauxi kirjoitti:Sisältä kun autoa liuuttusin niin heräsi kysymys että millä olette hoitaneet kojelaudan päällistä? Se on kivikova eikä se ole nahkaa?
S-Typen kojelaudanpäällinen on kovahkoa materiaalia myös. Sitä olen putsannut miedolla yleispesuaineella, sisustanpesuaineella tai marseille-saippualla. Sopivan kokoinen harja on hyvä apuväline jos pinta on epätasainen ts. kuvioitu.

Marseille-saippuan etuna on hinta ja se jättää jälkeensä mukavan samettisen pinnan. Kovin pinttyneitä likoja sillä ei irti saa. Sopii erinomaisesti myös nahalle.
https://www.tokmanni.fi/palasaippua-400 ... 8047180003

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joo kissansaippuaa käytin tiskatessani. Täytyypi sillä mennä edelleenkin. On käytettävä irti ilmasuulakkeen ritilä kojelaudan päällisestä. Sekun pentele on alkanut natista. Natina loppuu heti kun sormilla ihan vähän työntää ritilää. Liekkö kojelaudan siellä olevat? kiinnitysruuvit löystyneet?
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Huomasin tossa lauantaina että takamatkustajille ei tule viileää eikä oikeastaan mitään ilmaa keskikonsolin suulakkeista. Rullan tuntuma on selkeästi rikki. Mutta missä asennossa sieltä kuuluu tulla ? Naama?
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:Huomasin tossa lauantaina että takamatkustajille ei tule viileää eikä oikeastaan mitään ilmaa keskikonsolin suulakkeista. Rullan tuntuma on selkeästi rikki. Mutta missä asennossa sieltä kuuluu tulla ? Naama?
Brittiautojen kans ei näköjään tekeminen lopu. :lol:
Oma projekti etenee vähän hitaasti, kun on liikaa harrastuksia. Viime viikko meni lentopallon merkeis. Tarkoitus olis tälle viikkoa saara kaikki osat tilaukseen, vesipumppu, kannenpultit, letkusetti, kampiakselin stefat jne
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

nupaha kirjoitti: Brittiautojen kans ei näköjään tekeminen lopu. :lol:
Oma projekti etenee vähän hitaasti, kun on liikaa harrastuksia. Viime viikko meni lentopallon merkeis. Tarkoitus olis tälle viikkoa saara kaikki osat tilaukseen, vesipumppu, kannenpultit, letkusetti, kampiakselin stefat jne
Siinä kai se jotenkin kieroutunut järjenjuoksu kulminoituu kun Brittiauto on pakko saada harrasteeksi. :D Minäkään kun en yhden melkolailla laadullisesti umpisurkean jälkeen en ymmärtänyt olla ostamatta :D

Piilevä muistikuva olisi viimekesältä että olisin havainnut toimimattomuutta jo silloin. Tos tänää kokeilin ajon aikana että suulakkeista tulee lehmän hönkäys vain kun puhallus on naamasuulakkeista. Mun ymmärryksen mukaan se on vain kammiossa haara sinne taakse eikä muuta läppää tms välissä.

Kohta varmaan otsikko pitää muuttaa päiväkirjaksi. :D

Paljon se on sullaki vielä nysväämistä ennenq tulta tulee putkesta.
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:
nupaha kirjoitti: Brittiautojen kans ei näköjään tekeminen lopu. :lol:
Oma projekti etenee vähän hitaasti, kun on liikaa harrastuksia. Viime viikko meni lentopallon merkeis. Tarkoitus olis tälle viikkoa saara kaikki osat tilaukseen, vesipumppu, kannenpultit, letkusetti, kampiakselin stefat jne
Siinä kai se jotenkin kieroutunut järjenjuoksu kulminoituu kun Brittiauto on pakko saada harrasteeksi. :D Minäkään kun en yhden melkolailla laadullisesti umpisurkean jälkeen en ymmärtänyt olla ostamatta :D

Piilevä muistikuva olisi viimekesältä että olisin havainnut toimimattomuutta jo silloin. Tos tänää kokeilin ajon aikana että suulakkeista tulee lehmän hönkäys vain kun puhallus on naamasuulakkeista. Mun ymmärryksen mukaan se on vain kammiossa haara sinne taakse eikä muuta läppää tms välissä.

Kohta varmaan otsikko pitää muuttaa päiväkirjaksi. :D

Paljon se on sullaki vielä nysväämistä ennenq tulta tulee putkesta.
:lol: Joo, mutta hyvää päiväkirjaa sä väännät. Toivotaan, että siihen saa joskus kirjoittaa "The End". :lol:

Mäkin luulin tätä autoa sijoitukseksi... No, olihan se. Paljon siihen saa rahaa sijoittaa ennen kuin se on se auto minkä halusin. :lol:
No, ehkä nuo tyttäret tästä sitten joskus hyötyy... tai sitten ei. 10vvuoden päästä museoikä koittaa, niin se kertoo jo paljon tämän auton hintakaaresta, jos ei sitä ennen ole tapahtunut mitään.

Osaluettelo alkaa olla valmis osien tilaamiseksi ja ahtimen välijäähdyttimet hain tänään pulverimaalauksesta. Eiköhän sinne pellin allekkin ole vähän mukavampi jatkossa kurkkia kunhan tämä projekti loppuu.

Toivotaan, että tällekkin tarinalle tulee joskus "the end", niin sais aloittaa vähän pienempiä projekteja tämän auton kimpus ja niitä tekeekin jo mielellään, kun pääsee välillä jo vähän tien päällekkin.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Motorsport alkoi näköjään nyt.

Kotimatkalla töistä ajokin pesun jälkeen vähä kuuntelin et nyt on ylimääräinen säksättävä ääni. Moottoritielle päästyäni ääni koveni. Kurvasin kotitielle ja säksätys oli melkoinen. Eiku takas töihin. Moottoritielle kiihdyttäessäni ääni vasta oliki luja.

Nosturilla ylös ja oho. Vasen pakosarja käytännössä ympäri halki. :cry:
Purkuosana ehkä kannattaa kun näyttää saavan. Hitsuuttaminenkin onnistunee osaavalla. Mutta veikkaan että kun tuon tuolta saa pois, niin se ei ole enää yhdessä osassa jolloin se on äärivaikeaa saada oikeaan asentoon hitsattavaksi.
Mikä on ero pakosarjoissa kun näyttäisi olevan kahta eri mallia?

Huoh.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Motorsport korjattu.
Olihan haastetta kerrakseen vaikka työkaluarsenaalista löytyy vaik millasta jatkoo ja niveltä. Ykskään pultti ei poikennut eikä mitään semmosta teknikaalia. Voin sanoo että pukeilla lattialla tekemisen voi melkeinpä suoraan unohtaa. Senverta kiljoona kertaa nosturi meni ylös alas. Toki on sekin mahdollista tehdä lattialla. Aikaa menee vaan päiviä :D

Pakosarjoissa ei ole muuta eroa ennen 4.2 litrasta kuin että onko egr vai ei. Egrrättömissä on pakosarjassa paikka putkelle mutta se on poraamaton.
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Pianhan sä oot rakentanu auton uudestaan, niin sen jälkeen ei voi vioista syyttää enää ku itseään. :lol:

ps Tuskallisen hitaasti näyttää meikäläisen osat valuvan kohti Suomea. Alkaa ajopolte olemaan jo kova. No, jospa ne savut heinäkuun puolella alkais tulemaan savupiipuista.
Ens kesäksi jääkin sitten noiden päivitys. Adameshin putkia olen netistä kuunnellut ja aika hyvältä kuulostaa.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

nupaha kirjoitti:Pianhan sä oot rakentanu auton uudestaan, niin sen jälkeen ei voi vioista syyttää enää ku itseään. :lol:

ps Tuskallisen hitaasti näyttää meikäläisen osat valuvan kohti Suomea. Alkaa ajopolte olemaan jo kova. No, jospa ne savut heinäkuun puolella alkais tulemaan savupiipuista.
Ens kesäksi jääkin sitten noiden päivitys. Adameshin putkia olen netistä kuunnellut ja aika hyvältä kuulostaa.

Voi kuule. Näissä on niin paljon osia että tällä ruuvausmäärällä päästä edes promilleen. :lol: Vasta kuitenkin toista kesää mennään tämän parissa.

Odottavan aika on pitkä, sen oon huomannut viimevuosina kun oikein intouduin ruuvailemaan omia kiesejä. Savuja odotellessa.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Aijai. Taitaa Motorsport jatkua.

Jo viimekesänä kuullostelin huolissani(juuri ostanut) kun alkoi osakaasulla kuulumaan melkoisen korkeataajuuksinen vinkuna. Silloin vielä ja nyt keväälläkin hyvin vaimeana. Aattelin että eiköhän se ole toimintaan liittyvä. No nyt kuitenkin viikko sitten ääni vahvistu voimakkaasti ja aloin seuraamaan että miten se kuuluu. Semmoinen heinäsirkkaakin korkeampi vihellys kuuluu 1100-1800rpm välissä. Yli tuon taajuus todennäköisesti nousee niin korkealle ettei sitä korvin enää kuule. Siihen ei vaikuta onko imarissa alipainetta mitenkä. Siihen vaikutta vain kierrosluku ja ehkä myös voimapaketin lämpötila. Kuumana ääni nimittäin vähän lievenee.

Otin tänää pellin auki koneen käydessä ja ahdin itessään ääntää aika kovin. Ei roklota eikä rallata vaan ääntää. Se lienee normaalia kun on suorat hammasrattaat kysessä. Kierroksia nostaessa juuri tonnin yli ääni alkaa kuulumaan. Se ei tule hihnapyörien suunnalta vaan suoraan ahtimen päältä. Koneen päältä kuunnellessa on meteliä niin paljon muuteki että vinkuna ei suoraan erotu. Tulipelti ja konepelti vaimentaa muut äänet tehokkaasti mutta ininä jää.

Riipasin ahtimen hihnan sivuun ja totesin että ohjurirulla ääntää inasen kun sille antaa vauhtia. Mutta enemmän huolestutti se kun pyöräytin ahdinta. Ensinnäki siinä oli ees taas väljää pyörintäsuuntaan. Eli kytkentälevy voipi olla entinen. Ei vielä niin että rutisee kuten videoilla. Mutta vauhtia antaessa ääni oli aika ruma.

Ahdoilla ajaessa Eaton ujeltaa kuten pitääkin.

https://www.youtube.com/watch?v=zfLvApagpmw Otinpa videonpätkän aiheesta.

Jos lähetään siitä että iittoni nousee pois. Niin tarvitsen siihen sitten tiivisteet: ?
- Neliötiiviste ahtimen päälle
- Läpivientikumin näköiset ahtokanavien tiivisteet
- Ahtoilmajäähdyttimien alapuoliset tiivisteet imusarjoihin
- Ja kun noin syvällä ollaan ni miksei myös imarien tiivisteet kansiin?

Mitä muuta ?
Koneessa kun on ollut mun aikana kylmänä käynnistettäessä ja korotetun tyhjäkäynnin aikana pientä ontumista. Se poistuu heti kun tyhjäkäynti laskee normaaliin eikä pakonuotti papata tai mitään.
Huomasin kun tilkkeitä kattelin että noi ahtokanavien tiivisteet vaihtaa moottorinumeron mukaan. Missähän se sijaitsee?
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tilasin sitten korjaus-sarjan ahtimeen sekä sen kylkeen selkeästi sökönä olevan muovisen kytkentärenkaan. Koitin Barratilta tilaa ahtimen taakse tiivisteen sekä päälle sen neliötiivisteen. Mutta rahanvälitysfirman saitti tilttaa jokakerta kun pitäisi pankin sivulta palata takas Barratin puotiin. Laitoin Barratille heti säpöä.

Ei ihan nyt mennyt niinq piti tämän kesän ajelut. :cry:

Tänää kiesiä kiillottaessani havaitsin että mikä tätä takapuskuria vaivaa. Sehän on ihan yhtä löysä kuin kaikissa mk1 mondeoissa aikanaan. No kaikki ne muoviset tuet puskurin sisällä koriin ovat poikki. Eipä siis ihme että lepattaa.
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:Tilasin sitten korjaus-sarjan ahtimeen sekä sen kylkeen selkeästi sökönä olevan muovisen kytkentärenkaan. Koitin Barratilta tilaa ahtimen taakse tiivisteen sekä päälle sen neliötiivisteen. Mutta rahanvälitysfirman saitti tilttaa jokakerta kun pitäisi pankin sivulta palata takas Barratin puotiin. Laitoin Barratille heti säpöä.

Ei ihan nyt mennyt niinq piti tämän kesän ajelut. :cry:

Tänää kiesiä kiillottaessani havaitsin että mikä tätä takapuskuria vaivaa. Sehän on ihan yhtä löysä kuin kaikissa mk1 mondeoissa aikanaan. No kaikki ne muoviset tuet puskurin sisällä koriin ovat poikki. Eipä siis ihme että lepattaa.
Tilasin omaan projektiini osat British Partsilta. Homma toimi hienosti. Tuollaista settiäkö meinasit
https://www.britishparts.co.uk/jaguar-p ... -kit-p5311

Täytyy muuten sanoa, että jos/kun täälä kotimaassa varaosamyyjät yrittää vetää hillittömät katteet, niin olettais, että palvelu olis edes huippua, mutta, mutta... No, en avaudu.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Silmäilin tuota joo. Mutta aattelin että en tarvitse noita ahtoputkien tilkkeitä. Saa nähä kusinko kintuille :D
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Otimpa tänää iltapäivästä ahtimen pöydälle. Eiollut mitenkää paha irroittaa vrt pakosarjan jumppaan. Entiedä miksi ulkomailla ovat käyttäneet tunnista toiseen ahtimen takapultin irroitukseen sieltä alta/välistä kun aikasta helposti se lähtee muutenkin. Asennuksessa tulee olemaan haastetta nimeomaan sen kaasuläpän ja ahtimen välisen putken tiivisteen kanssa. Pöydällä kun ahtia pyörittelee. Huomaa että siinä on vielä olemassa se alkuperäinen jousikuormitettu vetolevy mikä nyt uusi on kiinteä. Eli ahtimen roklotus/ujellus voi kasvaa. Ahtimelle vauhtia annettaessa pyörästä ilma liikkuu kyllä mutta rallattaakin jonkinverran. Huomasin myös samalla että Egr venttiili on aivan löysällä ja sen on pitänyt kolisemasta vain egr putki pakosarjasta. Todennäköisesti vihellys on tullut sieltä vaikkei sen asentoon kaasupoljin oikeastaan vaikuttanut. Irrotettaessa teknikaali tuli vain alipaine T letkuhaaran särkymisestä kun vähä veti ja huomasin että ahtimen vieressä kulkeva huohotusputki on poikennut joskus ja korjattu jo kutistesukalla. Se saattoi ottaa myös lisää kipeää kun ahdinta nostin.

Tilasin sitten kaasuläpän peltisen tiivisteen, kys huohotusputken ja tiivisteen ahtimen vesikierron päälitulppaan British Parsilta. Oli muuten melkoisesti liejua tulpan alla. Mutta sitten taas termarikotelo ja vesiletkut kaikki puhtaita. Pitää huuhdella sitä tulpan putkistoa nyt kun se on irti. Barratilta tilaamani 2 tiivistettä eivät ole vieläkään saapuneet kun ostotilanteessa tuli bug mitä selvittävät vieläkin. Neito sielläpäässä pyyti lähettää tilauksen sähköpostilla notta saavat sen liikenteeseen. Ehkä se lähetys tulee loppuviikosta jolloin oon ehkä saanut ahtimen rempattua. Mikä on ollut standard deliveryn aika britishpartislla suomeen yleensä ?
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

British Partsilta tulee todennäköisesti osat 3-4pv standardilla, jos osat hyllys. Mulla oli juhannus välis, niin meni reilu viikko.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Nyt ei kyllä oikeen vakuuta sgn barratin toiminta. Viime torstaina sikäläistä aikaa kahdelta iltapäivällä laitoin sähköpostissa vastauksen pyyntöön lähettämään tilaus sähköpostilla kun homma kusee edelleen. Sen jälkeen aivan hiljaista. Eilen päivällä lähetin jo viestiä että mikä tilanne. Mykkää kuin hauta edelleen. Okei. Toinen tiivisteistä oli 1-2päivää. Mut voiskai jotain vastausta laittaa tilanteesta. Kohta loma loppuu ja kiesi vaa odottaa osia :cry:
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Juuri sain ahtimen rempattua ja odottelen osia saapuvaksi. Äsken putkahti dhl ltä viesti että 17 päivä olis tavaraa tuloillaan. Jotenka tiivisteet ovat vihdoin lähteneet tännepäin. Saa nähä miten käypi rahapalautuksen kanssa.

Ahtimen remppa oli loppupeleissä aika simppeli. Ekaakertaa kun koskaan evah remmiahdinta purkaa niin aikaahan siinä menee. Mut eipä se haitannut. Ahtimen kaulan uloin laakeri eli hihnapyörän heti sisällä oleva oli ottanut kipeetä ja rallatti. Ei kovaa mutta selkeästi. Se on muutenkin ylivoimaisesti vähimmällä voitelulla. Sanoisin jopa että kiihdytettäessä siellä ei ole voitelua laisinkaan. Että sellainen pieni bugi tullu Eatonille. Teki mieli löröttää öljyä enemmän kuin proppu antaa myöten mutta tuotetta ei ollut niinpaljoa liikaa että siitä olisi ollut merkitystä. Aattelin että voitelen laakerin tukevasti mutta paikallaan ja jarrutettaessa vaseliini vain liottuisi turbiiniöljyyn ja tiedä sitten mitä haittaa siitä olisi. Taka neulalaakereiden vaseliini oli muuttunut yönmustaksi ja haisi pohjaan palaneelle. Ei siis olisi nekään kestäneet enää pitkään.
Propun avain ei muuten ole 5/16" vaan 3/16"..
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:Juuri sain ahtimen rempattua ja odottelen osia saapuvaksi. Äsken putkahti dhl ltä viesti että 17 päivä olis tavaraa tuloillaan. Jotenka tiivisteet ovat vihdoin lähteneet tännepäin. Saa nähä miten käypi rahapalautuksen kanssa.

Ahtimen remppa oli loppupeleissä aika simppeli. Ekaakertaa kun koskaan evah remmiahdinta purkaa niin aikaahan siinä menee. Mut eipä se haitannut. Ahtimen kaulan uloin laakeri eli hihnapyörän heti sisällä oleva oli ottanut kipeetä ja rallatti. Ei kovaa mutta selkeästi. Se on muutenkin ylivoimaisesti vähimmällä voitelulla. Sanoisin jopa että kiihdytettäessä siellä ei ole voitelua laisinkaan. Että sellainen pieni bugi tullu Eatonille. Teki mieli löröttää öljyä enemmän kuin proppu antaa myöten mutta tuotetta ei ollut niinpaljoa liikaa että siitä olisi ollut merkitystä. Aattelin että voitelen laakerin tukevasti mutta paikallaan ja jarrutettaessa vaseliini vain liottuisi turbiiniöljyyn ja tiedä sitten mitä haittaa siitä olisi. Taka neulalaakereiden vaseliini oli muuttunut yönmustaksi ja haisi pohjaan palaneelle. Ei siis olisi nekään kestäneet enää pitkään.
Propun avain ei muuten ole 5/16" vaan 3/16"..
Itse aion jatkossakin käyttää British Partsia, mikäli osat sieltä löytyy. Toivottavasti ei ny tarvi olla heti mitään tilaamassa, kun tontun osat saatu kiinni ja kesä kissa kehrää taas.
Maanantaina jännät paikat ku saa ajaa katsurille. Näkeepähän heti päästöt ja onko remontti onnistunut sen suhteen. Toivottavasti nyt alkaa pienempien puuhastelujen aika elikkä ihan vaan huoltohommia eikä korjauksia.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Taas ujeltaa.
Ei ollu kuin kahdessa paikkaa alipainevuoto, EGR venttiili kolikoli löysällä ja egr putkessa venttiilin päässä väärä tiiviste. Sielläkun on trumpettimallinen se ja joku laittanut sinne rautalangalla asennusta helpottamaan olevan klingerniitti tiivisteen.. No nyt sinne ei eksynyt se levytiiviste. Laitoin ohuen litistyvän kupari O-renkaan avuksi trumpetille. Laitoin takas itse venttiilin tiivisteen ja paransin sen tiivistystä varmuuden vuoksi laatu töhnällä. Lievää lukkoliimaa laitoin myös venttiilin pultteihin.
Kasatessani ihmettelin että mihin tää yksi vapaana roikkuva alipaineletku menee. Se oli nippusiteellä sidottuna johki letkuun. En löytänyt yhtään nippaa mistään ja letkua paremmin tarkastellessa näky että ei se ole ollut ainakaan vuosiin missään kiinni. Letkun pää ei ollut ollenkaan levinnyt. Eli on ollut kokoajan sitäkautta reipas alipainevuoto siihen linjaan mistä lähtee ahtimen takaisinkierrätys venttiilille ja tulipeltiin johkin kalvojuttuun :P(en tunne vielä kaikkia laitteita tästä). Mietin jo että onko se alipainevuoto tarkoituksellinen? Mutta se kuullostaa tuossakohdin aivan väärältä. Nyt siis kuskin puolelta nipasta lähtee suora letku T haaraan josta toinen menee ohitus/takaisinkierrärtys venttiilin kalvolle ja toinen tosiaan tulipeltiin johkin kalvon näköiseen jossa töpseli.
Kotimatkalla ahtoa tuntui olevan normaalisti eikä äkkiseltään vihellystä kuulunut enää. Ahdin pitää edelleen aika kovaa ääntä tyhjäkäynnillä konepelti auki. Arvelin että ns kova mallinen vetorengas voi nostaa meteliä. Äänestä puuttuu nyt kyllä sellanen joku rallatus mikä tuli kaulan laakerista.

Samalla vaihdoin myös osakaasu huohotusputken sekä täysin lyttääntyneen bensapainesäätimen alipaine/ylipaine letkun. Saattanut olla bensapaineet koholla alipainealueella.

Kotimatkalla muistin että nii tuo abs valohan palaa koska purkki kaipaa juottelua. Parkkipaikalla kattelin taivaalle että kohta muuten saattaa sataa. Mut riipasempa purkin silti pois. Arska paisto kuumasti ja moottori helotti hemmetisti mut sieltä se välistä tuli pois.
Kansi auki kotosalla ja tuttu ate/teves ongelmahan siellä oli. Tinaukset pumpun töpselin pinneissä aivan irti katki. Imin samalla kaikista läpijuotetuista tinat pois ja tökkäsin tuoreet. Huomenna kun kannen liima on kuivuneempi, saan purkin takas ja pääsee baanalle. Ei mennyt kuin koko kesäloma hitto osia odotellessa kun pilvipalvelut ovat niin hyviä ja tulevaisuutta. prkl sanon minä.

Senverran pitää tiedustella kulkupuolesta että kyytiä piisaa ja ujellusta muikeesti. Mutta onko oikea määrä? Videoiden perusteella pitäisi paikaltaan ilman jarrua vasten tirvasemalla kumin jopa vikistä. Tässä kiesissä paikaltaan nilkka KD asti suoristamalla lähetään ottamaan vauhtia heti jostain 1100rpm alkaen ja ahti tulee mukaan jossain 2500rpm jälkeen vasta. Siellä on jo vauhtia niinpaljon että ei tuu tällä voimalla vinkumaan ikänä. Liekkö jotkut lisut renkaat ollu videoiden autoissa alla? Tracs on ollut off testien aikana ja tänään abs valo paloi muutenkin. Jahka kone pääsee alueelle ni voimaa riittää mageesti ja mitä enemmän kierrosta, sitä enemmän on voimaakin kuten kuuluukin.
XJR -00.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Senverran pitää tiedustella kulkupuolesta että kyytiä piisaa ja ujellusta muikeesti. Mutta onko oikea määrä? Videoiden perusteella pitäisi paikaltaan ilman jarrua vasten tirvasemalla kumin jopa vikistä. Tässä kiesissä paikaltaan nilkka KD asti suoristamalla lähetään ottamaan vauhtia heti jostain 1100rpm alkaen ja ahti tulee mukaan jossain 2500rpm jälkeen vasta. Siellä on jo vauhtia niinpaljon että ei tuu tällä voimalla vinkumaan ikänä. Liekkö jotkut lisut renkaat ollu videoiden autoissa alla? Tracs on ollut off testien aikana ja tänään abs valo paloi muutenkin. Jahka kone pääsee alueelle ni voimaa riittää mageesti ja mitä enemmän kierrosta, sitä enemmän on voimaakin kuten kuuluukin.
Tiesithän että ahtoja on rajoitettu paikaltaan lähtiessä? Jos oikein muistan niin vaatii n. 16km/h nopeutta jotta alkaa ahtamaan kunnolla ja juurikin siksi ettei renkaat jauha tyhjää.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Jykkepoika kirjoitti: Tiesithän että ahtoja on rajoitettu paikaltaan lähtiessä? Jos oikein muistan niin vaatii n. 16km/h nopeutta jotta alkaa ahtamaan kunnolla ja juurikin siksi ettei renkaat jauha tyhjää.
Enpä tiennyt. :lol:

Abs valot sammui ja koodit poistuivat kun läppäsin purkin takas paikalleen. 20 asteinen moottori käynnistettäessä ei enää korotetulla tyhjäkäynnillä vavahdellut mitä teki aiemmin. Mun korvaan kyllä kuullostaa että ahtimessa voisi olla jotain muutakin vikaa kuin laakerit mitkä itse vaihdoin. Toki kova vetorengas lisää ääniä. Se oli tiedossakin. Mut semmonen raklatus tulee edelleen. Ei siis että ruuvit ottaisivat toisiinsa kiinni vaan semmoinen samankaltainen.

Onko jollain lisätietoa tuohon alipaineletkutukseen että mitä laitteita siihen nipasta lähtevään kuuluu tulla ja miten?
XJR -00.
Vastaa Viestiin