x308 kevään rojektit ja ongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Huomasin interwebbiä selatessani että jakken cd vaihtajan makasiini on sama kuin mersussa, mikä olikin ikäänkuin jo tiedossakin. Otin kuvan esiin mersun makasiinistä ja pamahti mieleen että mähän oon nostanut kaappiin käyttö volvosta vaihtajan päivineen. Ikäkausi kun on abaut sama niin oiskohan sama makasiini. No sehän oli.

Läppäsin makasiinin täyteen levyjä ja eiku koittamaan. Makasiini lumpsahti sisään kuten pitääkin ja jäi sinne eikä tapahdu mitään. Radio ei ilmoita että makasiini tyhjä tai se puuttuu. Riipasin sitten vaihtajan irti kotiin pöydälle. Nostin kaapista 2000 luvun puolelta olevan Alpinen hifi 1din mankan jossa on myös ai-net liitäntä. Sillä sain sähköt vaihtajaan ja sehän lähti heti inisemään ja ruksuttamaan. Tietenkin koska soitin ei ole jaguar brändätty niin ohjelmat eivät ymmärrä toisiaan. Ei auttanut kuin virittää palasina oleva auton oma alkuperäinen radioltaan rikki oleva soitin miten kuten läjään ja siitä johto vaihtajaan. Hetken ininän ja ruksuttelun jälkeen soitin ilmoitti että ei levyjä vaikka siellä 6 on.

Ei muuta kuin kansi auki ja testailemaan. Kävi ilmi että koneisto ei vedä levyjä ollenkaan makasiinista ulos vaikka kelkka pysähtyykin oikeaan korkeuteen. Siinä siis vika. Ohjelma vaihtajassa kun on kuitenkin niin alkeellinen niin se menee eteenpäin tunnisti se ulosvetokelkan liikettä tai ei. Purin piirikortin pois mekanismistä ja yhden rattaan pois jotta pääsin ajamaan mekanismiä sormin. Koitin eka suoraan 5 voltilla ja se oli tosiaan aivan jumissa. Liikutin sormin systeemiä laidasta laitaan ja se tuntui aika herkältä, kunnes liikutin sen aivan ääriasentoon. Eli niihin mihin se aina menee. Sinne se jämähti tyystin. Eikun vaan rasvaa väliin ohuelti sinne tänne ja vähä tonnekkin ja testaamaan. Toimi samantien oikein. Mittailin varuiksi kys mekanismin mikrokytkimien toiminnan.

Vaihtaja takaisin autoon ja ei toimi vieläkään. Ei auttanut kun taas riipasta radio ulos ja siellähän ai-net johto oli kytkemättä.. Tämä hämäsi kovaa koska muistan tasantarkkaan kokeilleeni että soitin ilmoittaa että makasiini puuttuu. Mutta oon sen jälkeen irroittanut radion kahdesti... :oops:
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tänään ajellessani ajokki ilmoitti kahdesti että takavalohäiriö kun vilkku oli oikealle ja painoin jarrua. Kyseisiä tilanteita tän päivän ajojen aikana tuli moooonta ja vain kahdesti syttyi teksti. Edellis kerrasta kun teksti syttyi on nyt noin 2 vuotta. Ehkä syytä tarkastaa oikean takavalon kytkennän maadoitus. Polttimot ite olivat ookoo. Näin harvakseen syttyvä teksti on pyllystä koittaa paikallistaa kun toistoa ei saa. = maadoituksen tarkastus ja ajoa vaan.
Ajoa on tällekesälle tullut jo melkoisesti. Peli kun on vaan toiminut kilometristä toiseen.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Jäin päivän päätteeksi vähän tutkailemaan takavaloja. Mittasin että oikean takavalon maapiuhassa oli 2.0 ohmia resistanssia maihin. Ja vasemman valon maapiuhassa 1.8 ohmia maihin. 0.2ohm tarkkuudella. Viilasin molemmat maapisteet akun vierestä ja kirrasin ne uudelleen kiinni. Nyt molemmissa on 1.8ohmia. 2 ohmia on kyllä yläkanttiin ollakseen valojen suora maajohto. Mutta johtimet ovat sitä seitin ohutta joten eiköhän se jostain semmoisesta tule. Valot kuitenkin palavat kirkkaasti joten antaa olla. Seurantaan vain. Paneuduttava syvemmin jos ongelmat jatkuu.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Korkeita lukemia pelkälle johdolle. Nämähän voivat hapantua sieltä valojen liittimestä, liittimen ja johdon liitos, johto itsessäänkin voi lähteä hapantumaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Umpion juniorpowertimer liitin on kuin uusi molemmilla puolilla. Niihän se on että suoraksi maakarvaksi lukema on huono. Mutta että täsmälleen sama lukema molempien takavalojen maajohdosta niin se hivenen sotii jotenkin vastaan. Lisäksi huomasin että oikea valo on maadoitettu eri pisteesen kuin mitä skema sanoo. Peräkontissa kyllä mutta ei takimmaisimmassa vaan etummaisimmassa. Täytyy tossa jossain kohdin tehdä lisämittausta etenkin jos ilmoo viasta. Valoissa ei nimittäin ole yhtään perinteistä maadoitushäriötä havaittavissa. Voihan sitä vielä mittaa parkin ylimenevän jännitteen että näkyykö resistanssi siinä mitenkä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mittailin yksi päivä lisää takavalojen maadoituksia. Ei pitäisi työpäivän jälkeen jäädä mittaa mitään.. Kyllä se maadoitus on ok. Perjantaiaamuna peräytysvaihteen valittuani huomasin että taas ilmoittaa takavalohäiriöstä. Eikun takas P lle ja jarrua uudelleen painaen. Teksti eiole senjälkeen enää ollut esillä. Pysyvä maadoitus tai johtovika ei korjaannu kyllä uudelleen painamalla. Joten tänään kun vihdoin paistoi aurinko lämpimästi otin security & locking modulen esiin ja kannen auki. Sisällä ei ollut yksikään läpijuotos rikki. Juotin ne kaikki kuitenkin uudelleen. Mittasin jarruvaloja sytyttäviä transistoreja sen vähän mitä osaan. Lievä epäilys on että oikean jarruvalon 5 napainen trankku on pikkuhiljaa menossa. Mutta koska vika eiole päällä kokoajan niin paha on varmistua mistään. Täytyy ajaa vika esiin.

Myöskin ranuista tuttua sulanutta liitintä umpion pohjassa eiole. Eikä myöskään polttimon kanta ole hapan tai polttimo edes tummunut.
XJR -00.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja henu »

Mulla tehny 308 tuota takavalohäiriö ilmotusta jo useemman vuoden ja on nyt viimisen pari vuotta pahentunu selkeästi, tulee lähes joka kerta kun autolla ajaa, valot kyllä toimii ihan normisti.
Kun herja tulee jarruttaessa niin toisen kerran kun painaa karrua niin ei enää ilmoita.

Joskus myös tulee sama ilmoitus ihan randomisti vaikka mitään et ajaessa tee, tässä tilanteessa ilmoitus jää palamaan niin pitkäks aikaa kunnes käyttää valoja poissa.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joo. Niin tuokin korjaantuu jokakerta kun painaa jarrua uudelleen. Nyt eio taas eilisen jälkeen syttellyt. Mutta kovin veikkaan että sieltä on väsymässä valoja sytyttävä transistori.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Leikkaa, liimaa ja askartelin pakoputkistoon takapenkin kohdalle vaimentimet. Nyt tuli hyvä. Kokonaan läpivirtaava mutta ilman dronea ja kuullostaa kuitenkin hyvältä. 8) Takavalot vaan toimii. 148tkm tuli mittariin.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Maaliskuussa tilatut sisustan taustavalopolttimot asennettu ja toimii. Kivaa kun lämppärin paneelista näkeekin jotain ilman tihrustamista. Etenkin auringonpaisteessa. Tottakai vaikka kuinka varovasti hivuutin ja koskin niin nyt on radion kehyksestä taas korva poikki. Tilattava talvella sitten lämppäripaneelin ja radion kehykset. Eri kiva rakenne kyllä etenkin vanhemmiten kun muovit alkaa olla heikentynyttä.

Eilen kävin etrasta hakemassa pu-tankoa ja illasta sitten ähersin sen kokeeksi sen aiemman rikki olevan oven makkaratiivisteen sisään tueksi. Meni melkein siten kun aattelinkin. Mut nyt se on siellä. Liimailen halkeamat uudelleen tiiviiksi ja sitten asennan. Toivottavasti ei ollut hukkatyötä. Jos auttaa tämä nyhräys oven suhinoihin niin sitten tietää mitä pitää tehä 3x. Eiole ihan sitä halvinta muovi/kumia. Mut tulee rajusti halvemmaksi kuin jos jostain saisi 4x uudet.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tukevoitettu ovitiiviste asennettu. Nyt ovi on kyllä täsmälleen kuin kassakaappi sulkea. Ehkä liiankin. Mut katsotaan mitä aika näyttää. Suhina sensijaan ei muuttunut mihinkään. Huikkasin naapurin takapenkille kuullostelemaan samalla kun moottoritietä ajelen. Tuumasi hän että kuuluu ja ihan tuntee kädellä että lepattava suhina tulee takaoven peilikolmion suunnalta. Pysähdyttiin ja tungettiin ulkopuolelta ikkunakourun ja karmin väliin laho puutikku. Se ei auttanut yhtään mitään ääniin. Takas tultuamme alettiin ihmettelemään tiivisteitä ja huomasin että tämähän ei istu tämä ikkunakourun tiiviste ollenkaan paikkaansa juuri kolmion kohdalta. Kaikenlisäksi tiiviste on ruosteinen ulko kyljestään. Kun vertasin vasemman takaoven samaan kohtaan niin ero on selvä. Joten sieltähän sen äänen on vähä pakko tulla vaikkei vesi sisään tulekkaan. Tippalistan ja peilikolmion välissä on rako, vähän isompi kuin etuovessa. Mutta se on niin älyttömän hintainen että saa olla ja on tuossa kohtaa muissakin autoissa raot eivätkä ne niissä äännä.

Ikkuna istuu paikalleen hienosti eikä linttaa yhtään kun lasia nostaa ja laskee. Pöly ja kuluma jäljet lasissa kertoo että se myös menee riittävästi kourun sisään ja vielä saman verran koko matkalta.

PS:
Menin sit kun aurinko nyt taas paistaa, purkamaan ovipahvin pois ja tsigaamaan et mikä vaivaa kourutiivistettä. Tiivisteessä ei äkkiä näkynyt muuta kuin kulumaa ja se mitä luulin ruosteeksi oli vain likaa kun tiiviste on höplötellyt aikansa. Tiivisteen pohjalla on joku lirpake mikä on juuri kyseisessä kohtaa taittunut toiseen suuntaan kuin mitä se on 5cm ylempänä. Laitoin silti takas kasaan ja tuumasin että kun tiiviste tulee silmämääräisesti täsmälleen yhtä ulos pohjasta kuin vasemmallakin mutta rakoa ulospäin on riittävästi. Niin mitä jos vähän litistäisin peilikolmiota. No sehän litisty ihan käsivoimin ja sen jälkeen tiiviste oli yhtä timmi kuin vasemmallakin. AVOT ! Lepatukset ovat poissa ainakin 140kmh asti. 8) Takapenkin läpi ja ovien läpi tulevaa suhinaa on ihmeellisen paljon kyllä auton luokkaan nähden. Takapenkin istuimen alle on bitumia lisätty isolla kädellä ja selkänojan taakse myös. Nojan takana on toki myös se alkuperäinen telttapatjakin. Liekkö syytä lisätä toinen. Ovien vaimennus keski ja korkeita taajuksia ajatellen on suunnitteilla.

Niin ja jos joku pohtii että mistä saa oven makkaratiivisteen niitä kiinnitys nappuloita eikä henno mennä marmoritiskille. Niin Restagrafin numerolla 11629 kun tilaa varaosaputkasta niin saa suoraan soivat Peugeot 308/3008 nappulat.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Posti toi Foxwell nt530 kapulatesterin. Testeri toimii, muttei mun autossa. Tästä oli vähän värinää takamuksessa et näinköhän on. En osaa sanoa että tomisiko jo poistunut nt510 malli. En vaan halunnut ostaa uutena jo obsolete tavaraa.
XJR -00.
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Toimiskohan mun X-typessä? Joku testeri pitäis hommata, mielellään tosin sellainen jota vois käyttää Windows 10:ssä. Mahtaakohan sellaisia tosin ees olla?
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Näyttäisi ainakin olevan vuodet 01-03 ja 04-> jossa löytyykin sitten dieselit. Jos huomenna oot tulossa birit kohtaaviin niin voidaan testailla?
XJR -00.
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Valitettavasti en ole tulossa miittinkiin, mutta ehtiihän tuota kai myöhemminkin. Ja jollei ehi, niin ei se niin nuukaa ole..,
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Liimailin ovipahveihin 1cm paksuista puristeäänieristettä melkein koko alueelle pahvin sisäpuolta. Pahvissa se fyllin oleminen ei haittaa ketään mitään, toisin olisi jos sen liimaisi siihen oven vaahtomuoviin. Lisäys auttoi hiukan. Ovista ei kuulu enää niin paljon mölyä ja ääni mikä tulee ikkunan läpi on nyt reilusti voimakkaampi. Jotenka se parisen kybää ei mennyt hukkaan ja samalla sai aurinkoakin otettua. :lol:

Eristettä voinee laittaa myös 2cm edestä ainakin oven yläosaan. Mutta alaosaan sitten taas ei.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kokeilin vielä testeriä ja menin autoon sisään XK na. No sillä pääsi aika pitkälle. Koodeja on tän mukaan monessa moduulissa. Ei vaan hirveesti ole luottoa oikein näyttämiseen kun esimerkiksi kuskin istuimessa on B1701 ja B1717 (säätö kytkimet) muiden koodien keskellä. Tuoli toimii oikein, kaikki funktiot toimii sekä muisti ja yhdistys kaukosäätimiin. Jos noita ei ole ilmestynyt tuonne ennen kuin tuolien töpselit olen irroitellut niin luenta ehkäpä on väärin. Myöskin BPM livedatasta ei saa ulos käyttöjännitettä eikä 15 virtaa. Sielläkin 9 koodia ja kaikki vaan pelaa. Tälläkään eiole pääsyä ilmastointiin eikä jousitukseen. Ollappa jossain vcm jouten.. Koodien poistokaan ei onnistunut yhdestäkään moduulista.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tänää hioin ja syövyttelin etupyörien takaa helmojen etupäitä ja lokasuojan puolelta pintaruosteita pois. Se on pyllystä kun eiole ollut roiskeläppiä koskaan ja auton oma muovinen sisälokasuoja ei tule helman eteen yhtään. Sai taas kaivella korikittiä pois kun alta löytyi ruskeaa. Lattian kiinnitys sisähelmaan ja sisähelman kiinnitys ulkohelmaan on toteutukseltaan melkoinen ruosteen heruttaja joten hitsuuhommiin joutuu varmasti lähitulevaisuudessa. Vaikka kesäajossa on vain.

Samallakertaa riipasin perutuspeilin pois ja purin sen osiin. Piirilevyltä löytyi juotoksista huonoksi päässeitä. Juottelin kaikki läpijuotettavat uusiksi. Mutta vaikutusta sillä ei ollut automaattivalojen toimintaan. Mttasin myös smd transistorien kunnon ja ne oli kaikki ok. Ei ollut aikaa alkaa mittailla mitään enempiä. Harmi vaan kun olishan esim potikan voinut mittaa yms. Senverta kattelin että taitaa olla 2 kerros piirilevy tuo kun keltainen eli juuri päivävalojen johto autoonpäin katoaa piirilevylle totaalisesti heti riviliittimen jälkeisen ehkä kelan jälkeen. En tunne smd osia. Mutta senverta mittasin että kyseinen lutikka oli täysin oikosulussa. Eli sisäinen resistanssi 0. Näytti vastukselta mutta voi olla myös konkka jolloin se väkisinkin on kypsä. : :P Enihau. Uusi peili pitäisi siis tilaa jos autom valot haluisi kuntoon.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kuuluuko tässä autossa olla muovinen sisäloksu ulkohelman edessä vai takanaa ? Se oli takana mutta siinä on semmoinen nousu muodossa että jätin sen tälläkertaa helman eteen eli pyörän ja pellin väliin. Se ei peitä peltiä kokonaan mutta on kuitenkin siinä kivien edessä.
XJR -00.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

nupaha kirjoitti: Täytyy muuten sanoa, että jos/kun täälä kotimaassa varaosamyyjät yrittää vetää hillittömät katteet, niin olettais, että palvelu olis edes huippua, mutta, mutta... No, en avaudu.
Noh, ei tarvitse avautua, enkä ala mainostamaan, mutta toteanpa vain, että älä yleistä, kun en ole ainakaan minulta kysynyt etkä varmaan kaikilta muiltakaan (Kaitsulta?)

”Virallisestakin” varaosakanavasta saa välillä aika hyvää palvelua ja edullisesti ja nopeasti osia. En ole enää yli 3 vuoteen tarvinnut X308 osia (niitä löytyy kyllä) mutta esim ABS-anturin johtosarja, ovien muoviklipsuja yms sai Konalasta silloin hyvinkin edukkaasti ja nopeasti.

Olen itse kyllä enemmän erkoistunut noihin ”mahdottomiin” osiin vm. 1932-1961. Ja aina voi klubi-tovereilta kysellä, josko jollain olisi.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Vauxi kirjoitti:Tänää hioin ja syövyttelin etupyörien takaa helmojen etupäitä ja lokasuojan puolelta pintaruosteita pois. Se on pyllystä kun eiole ollut roiskeläppiä koskaan ja auton oma muovinen sisälokasuoja ei tule helman eteen yhtään. Sai taas kaivella korikittiä pois kun alta löytyi ruskeaa. Lattian kiinnitys sisähelmaan ja sisähelman kiinnitys ulkohelmaan on toteutukseltaan melkoinen ruosteen heruttaja joten hitsuuhommiin joutuu varmasti lähitulevaisuudessa. Vaikka kesäajossa on vain.
Terve,

Meillä oli 11 vuotta eka Suomeen tullut X308, siinä oli tehdasasenteiset roiskeläpät edessä. Ei auttanut! Ko potero ruostuu, jos ei sitä vähän väliä putsaa ja suojaa. Auto oli 8v vanha kun se meille tuli ja käsitykseni mukaan oli noita paikkoja jo räplätty ja minä teetin mm c-pilarin juurien korjauksen ja kolme alustan puhdistusta ja ruostesuojausta muutaman vuoden välein. (2006-2017) Kaikissa teräskorisissa Jaguareissa (vaikka ne on galvanoitu jostain 1986 alkaen) on taistelu ruostetta vastaan ikuista.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

No johan on. Taitaa olla samaa terästä näissä kuin mk1 Focukuksissa.. :| Tässä oli sentään hitsaamattomat paikat tuolla. Mutta kuten jo aiemmin kirjoottelinkin että tulevaisuudessa lanka palaa.

Mikä toi väliviesti on ?
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Vasen ajovalo on alkanut taas kerää märkää sisuksiinsa. Tänää otin umpion pois ja kuivattelun jälkeen kaadoin sisään bräkleeniä ja se ei tullut mistään raosta tai saumasta ulos. Eikä myöskään muovin osuudelta. Se kuitenkin tulee hyvin pienestä reijästä ulos. Polttimon kannan O-rengas on aika kimmoisa. Voi olla että se eiole ollut ihan kunnolla paikallaan. Laitoin silikooni vaseliiniä tiivisterenkaaseen. Äkkiä en löytänyt tiivistelaatikoista sopivan kokoista uutta tiivistettä. Se on sellainen vähä hankalampi löytää. Sisähalkaisija on sama kuin defan perus punaisessa o-renkaassa. Mutta tuo on melkoisen paksulla matskulla mikä tekee siitä vaikeamman.

Umpion hikeä tuijottelin kun olin saanut kotelosuojattua kaikki ne kotelot ja palkit mihin pääsi ilman reikien poraamisia. En vaan yksinkertaisesti tohtinut poraa reikää eteen runkoaisoihin ja taakse poikittaiseen palkkiin takapenkin ja lattian väliin. Joku edellinen väkertäjä oli oikean helman vedenpoisto aukon tukkinut massalla. No johan sieltä löyty pintaröstiä alta. Alkaa vaikuttaa siltä että pitää ottaa yhteyksiä tuttuun mikä tekee/tehnyt pohjan puhallusta ja maalausta. Löytyy noita pieniä pintakuppa paikkoja pohjasta sieltä täältä mitkä ovat hienosti kotelosuojan ja kalvon alla jemmassa. Poistin 4 kumitolloa alapuolelta ja niiden takaa koteloiden sisältä löyty tehtaan erittäin ohut valkoinen pohjaväri. Ei ole ollut ikinä kotelosuojaa tässä autossa. Meikän kaaliin ei vaan mahdu Jaguarin tehtaan ajatusmaailma runkopalkeista missä ei ole reiän reikää yllä eikä ala puolella. Etuaisoissa sellaiset on joo, korikitillä liimattuna konehuoneen puolella lähes tulipellissä. Toinen on vielä kiertovesipumpun alla. Eli käyttökelvottomat tähän tarkoitukseen.

Muuten peli on toiminut mageesti ilman mitään radikaalia. Kilometrejä on tullut rutkasti tän kesän aikana.


Edit:
Polttimohan se vaan oli pikkasen raollaan. Nyt eio sumuja enään.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Aijai.

Taitaa olla Eaton aika tattis täsä. Tarttasin kylmänä pelti auki. Todella reipas rallatus kuuluu ahdin päältä rattaiden kohdalta. Ei siipien eikä takalaakereiden. Roklotus pahenee kun tyhjäkäynti laskee kohti sitä 650rpm missä se pyörii normaalisti. Ajosuunnan valinta tasoittaa kampiakselin pyörintänopeuksia paljon ja se myös vähentää ääntä. Mutta ei poista sitä. Buustia on ja naukuu kierroksilla muikeesti. Kuumana ja pellin ollessa kiinni ei sivuääniä kuulu ollenkaan. Pellin aukasu silloin paljastaa äänen. Ääni ei ole rutinaa ja pauketta mitä ahtimen siipien ottaessa toisiinsa tulisi. Vaan enemmänkin aivan sökö pyöränlaakeri.

Ahtimessa on kaikki vaihdettavissa olevat laakerit uusittu, kahdesti vaihdetut öljyt ja uusi kova vetorengas loppuun ajetun yksisuuntaisen tilalla. Kova vetorengas voimistaa ääniä selkeästi. Ahdin naukuu sisään ihan selvästi vaikka kaikki on vakiota. Sehän myös aiheuttaa sitä että ratasvälykset ahtimessa paukuttaa kokoajan toisiaan vasten kun kampiakseli kiihtyy ja hidastuu. Mutta onko tässä nyt siitä vaan kyse + 150tkm? Tartteis päästä kuullostelee samanlaista toista yksilöä niin osaisi sanoa enemmän. Kaikki ne m90 ja m62 mitä oon kuullut ovat olleet rajusti hiljaisempia ja vain naukuneet kaikki pyydettäessä.
Ite epäilen että koska ekat öljyt vaihtaessa oli alkuperäiset mustat liemet niin ne isot laakerit ovat tiensä päässä olleet jo silloin. Ne isot mitä ei voi hajottamatta vaihtaa.

Gen5 versio ahtimestahan oli bolt on kunhan tilaa gen5 takatiivisteen imukaulaa varten? Vai pitääkö imukaulakin vaihtaa?
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tänää jäin kuulostelee työpäivän jälkeen ahdinta. Otin hihnan pois ja huljuttelin pyörää edestakas. Ei ole paljoa nimellistä ratasvälystä enempää löysää havaittavissa. Hammasvälys kasvaa eri erikohdassa rattaita. Eli jos pyörittää varttikierroksen hihnapyörää ja edestakas kolistelee kiertosuuntaan. On silloin välys x ja puoli kierrosta siitä eteenpäin ei välystä olekkaan paljon yhtään ja varttikierros lisää, onkin välys suurimmillaan. Eli joku(jotkut) eivät ole ihan täsmällisen pyöreitä. Tämä välysmuutos ei vaihda paikkaa vaikka kuinka pyörittää. Laakerivälystä kaulassa ei ole ollenkaan.
Annoin ahtimelle vauhtia käsin ja en saanut rutinoita oikein aikaiseksi. Vasta kun annoin vauhtia väärään suuntaan niin silloin ääntä tuli. Annoin myös pienellä akkukoneella vauhtia oikeaan suuntaan ja vääriä ääniä ei kuulunut. Nostin hihan takas pyörän päälle ja annoin koneen lämmitä puolilämpimäksi ja otin sitten videota äänestä.

https://www.youtube.com/watch?v=bwwmFJ4w-2Y

Raklatus kuuluu selkeästi videolla.
XJR -00.
nupaha
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Vauxi kirjoitti:Tänää jäin kuulostelee työpäivän jälkeen ahdinta. Otin hihnan pois ja huljuttelin pyörää edestakas. Ei ole paljoa nimellistä ratasvälystä enempää löysää havaittavissa. Hammasvälys kasvaa eri erikohdassa rattaita. Eli jos pyörittää varttikierroksen hihnapyörää ja edestakas kolistelee kiertosuuntaan. On silloin välys x ja puoli kierrosta siitä eteenpäin ei välystä olekkaan paljon yhtään ja varttikierros lisää, onkin välys suurimmillaan. Eli joku(jotkut) eivät ole ihan täsmällisen pyöreitä. Tämä välysmuutos ei vaihda paikkaa vaikka kuinka pyörittää. Laakerivälystä kaulassa ei ole ollenkaan.
Annoin ahtimelle vauhtia käsin ja en saanut rutinoita oikein aikaiseksi. Vasta kun annoin vauhtia väärään suuntaan niin silloin ääntä tuli. Annoin myös pienellä akkukoneella vauhtia oikeaan suuntaan ja vääriä ääniä ei kuulunut. Nostin hihan takas pyörän päälle ja annoin koneen lämmitä puolilämpimäksi ja otin sitten videota äänestä.

https://www.youtube.com/watch?v=bwwmFJ4w-2Y

Raklatus kuuluu selkeästi videolla.
Samantyyppinen kuuluu mullakin xkr:ssä, mutta ei kovin voimakkaana. Taitaa olla enempi ja vähempi ominaisuus.
Kuva
Kesäkissa XKR
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ulkomailta selvisi että tuo Blender sound on tyypillistä kun on kova vetorengas. Sentakia se 1-suunta laakerin tyyppinen vetorengas siellä alunperin on. Eli se poistaa juuri se hammas kosketus hakkauksen mistä ääni vissiinkin tulee. Sunnuntaina kiesi talviunille. Kesän huristelult tällekesälle suoritettu.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Talvipaikkaan ajaessani kattelin mihin oli fuel trimmit hakeutuneet kesän aikana. Melkoisen outoja lukemia oli.
Kuva

Kuvan tilanteessa oli cruisessa 120kmh ja loiva ylämäki. Tuskin oltiin edes ahtopaineen puolella. Shortit ovat kunnossa mut noi molemmat long termit ovat reippaasti pielessä mun mielestä. Kylmästartin jälkeisiä trimmejä ei voi oikeen lukea tunnollisesti kun ecu saattaa toteuttaa ryypyn sillä. Mutta slloin short termissä oli yli 15% vähennyksiä molemmin puolin. Haiskahtaisi siltä että mulla olisi bensapainetta enemmän kuin mitä olisi tarve. Bensapaineensäätimen letkunhan havaitsin olevan aivan littaantunut ja puhki ahdin rempan yhteydessä ja uusin sen silloin. Letkun ollessa puhki paine on aina kiinteä. Onko joku muu tsiigaillu trimmejä omastaan että miten käyttäytyy? Mulla oli tuosa kone kuuma.
Jos jotain teen tuolle niin se tapahtuu tietty sitten seuraavalla ajokaudella.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Testasin muuten Foxwellia noin -08 vuoden Lantikassa ja saman ikäisessä XF ssä. Molemmissa toimi hienosti.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Onkos tässä automallissa mitenkään erityistä syytä renkaiden kulumisen nopeuteen? Jos oletetaan että ohjauskulmat ovat kunnossa.

Huomasin tuossa kun ajokkiin tein ajokauden päätteeksi pikkusia tarkistuksia että etu renkaat ovat selvästi kuluneet jo. Niihin on selvästi kulunut kuvion reunoille selkeästi raja että tästäkohtaa on rengas osunut jatkuvasti maahan. Harmi kun en ottanut kuvaa. Sama on muodostunut myös takarenkaisiin, mutta paljon vähemmän. Reuna tuntuu sormella ihan. Kuvio ei ole siirtynyt eikä rengas ole kulunut ulko tai sisälaidasta enemmän(silmämääräisesti). Kuvittelisin että eturenkaat on jo puolivälissä. Toki olenhan ajellut tuolla jo lähemmäs 18tkm.

Kulmathan säätelin 4 pyörä suuntaus koneella edestä siten että casteria niinpaljon kun sinne sai niin että camber oli 1 astetta negatiivisellä ja molemmissa pyörissä caster & camber täsmälleen sama. Aurausta säädin vähän liikaa tarkoituksella koska sitten kun käsillä levitin eturenkaita etulaidoista feikaten täten pyörintävaastusta. Oli auraus tällöin täsmälleen keskellä. Levitin ihan lievästi joten auraus on joko pikkasen liikaa tai juuri tehtaan arvo. Puslat eivät ole yltiö löysinä ylä eikä alatukivarsissa.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Hain tänää autosta peruutuspeilin uusinta katsantakertaa varten. Tutkinta eteni jokusen tunnin silmät pyörien ja mittaillen juttuja. Hetkenpäästä huomasin että ledi merkkivalo mitä pidin päivävalolähdössä aina kun oli jännitteet peilissä päällä, oli sammunut. Eikä se enää syttynytkään. Mttasin että sitä sytyttävä transistori ei ole enää vetävässä tilassa. Mutta mittautui kyllä ehjäksi. Ajattelin että olin jollain tavalla oikosulkenut jostain jotain ja lähtö pimeni lopullisesti.

Tuumin kuitenkin että varmistampa että himmennystominto toimii vielä oikein. Kytkin johdot peilin valkoiseen liittimeen kuten tähänkin asti siirtäen toki adapteripään himmennyksen lähtöön. Kytkin jännitteen päälle labralähteestä. Meni n5 sekunttia ja tuli vähemmän hieno savukiehkura ulos piirilevyltä. Olin epähuomiossa kytkenytkin jännitteen himmennys lähtöön ja sieltä poistui sitten transistori savuna ilmaan.

Senverta pääsin kuitenkin alkuperäiseen vikaan sisään että potentiometri mikä peilissä on juuri automaattivalojen säätöä varten on 65kohmin potikka. Mutta silti sen vaikutus ohjausjännitteeseen oli luokkaa 2V. Eli todella vähän. Olettaen tietenkin että alue olisi 0-5V. Näin ilman peilin piirilevyn kytkentäkaaviota on perkuleen haasteellista keksiä mitenkä kaikki oikein menee kun elektroniikan tietämykseni on rajallinen. Myöskin potentiometrin kytkentä tuntui todella häiriintyneeltä. 3 napainen potikka joista vas reunaan tulee jo valmiiksi vähän alentunut jännite, keskimmäisestä lähti jonnekkin mikä ei koskaan selvinnyt. Mutta oikeanpuoleinen oli kytketty johteella keskimmäiseen. Ihan ei avaudu moinen kytkentä tähä hätään.

Näin ollen joutuu tilaa uuden peilin kun ei oikeen viittis elää ilman himmennystä. Peilissä kun ei siten ole vipstaakia josta himmentää.
Peilistä on täysin ehjä itse peilin lasi jouten jos joku haluaa koittaa hikoilla käytetyn lasin itelleen ja säästää noin 350£ + postit mitä uusi maksaa.
XJR -00.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Mulla ois X308:n peili, josta "tummennusnesteet" valuneet ulos (alkupään peilien tyyppivika) mutta sisuskalut kaiketi
kunnossa, ainakin oli valumiseen asti ja sen jälkeen peili ollut käyttämättä tallissa.
En ole purkanut, mutta kaiketi siellä piirilevy on ok.
Hinta 30e+postikulut tai nouto Oulusta.
Kuvia:
https://www.dropbox.com/s/73aokbj183rkh ... 7.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/q27cxxlcckxth ... 2.jpg?dl=0
Laita yv jos kiinnostaa. Tai jotakuta muuta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Niimpä tietty. Ehdin jo tilaa brännärin.. :roll: Ei meinaan jostainsyystä tullut edes pieneen mieleenkään aatella käytettyä. Vaikka just peililtään mäsää.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kuriiri toi 1 päivässä käteen pahvilaatikollisen Jaguaarin osia Classic Jaguar/Landrover partsilta. Se ainoa hyvä puoli vallalla olevassa taudissa on että rahti kulkee äärimmäistä vauhtia kun lentokoneet on tyhjiä. Laatikossa oli peruutuspeili, rattiakselin alapätkä, läpivienti rattiakselin alapätkälle tulipeltiin (uusinta mallia kun alapätkäkin on viimeisintä mallia), muovipalaset peilin ympärille, sivupeilin moottori ja öljysuodatin. En ottanut tehostimen paluuputkea kun ei ohjauksen putkissa silmällä ollut mitään vikaa eikä tihkunut mistään. Vaihdetaan paluuputki sitten kun se niikseen tulee. Ne kun vissiin on jossaintapauksissa haljenneet kesken lennon.

Taas on siten kevääksi prokkista tiedossa. :roll: Mikään noista ei ole massiivisia töitä. Joten helpolla pääsee. Kulmat joutunee väkisin säätämään kun ei se ratti osu tietenkään ihan just samaan hahloon. Säädöt ovat niissä kuitenkin herkät joten ei ongelmaa. Täytyy myös muistaa vaihtaa renkaat edestä taakse perus kierros mitä en ole tähä vielä tehnyt.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kevät koitti taas ja kissa murahti käyntiin. 8) Muute ei mitään mutta ilmastoinnista ei tule kylmää eikä kompura napsase päälle. Luin koodit paneelista ja sieltähän tuli pysyvä koodi 23. Eli kaasun painetunnistin. Se on nyt yhden vuoden vanha joten en ihan suoralta kädeltä uso että olisi basa. Kaasua on.

Aloitin moottoriin huuhteluöljynvaihdot. Ajan pari viikkoa öljyllä ja vaihan uudelleen.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Painuinkin takas ulos mittailemaan. Painekytkin ei kyllä toimi ollenkaan enää. Vikakoodi lähtee heti pois kun simuloin painekytkimen toimintaa.

Uudella peruutuspeilillä ei automaattivalot toimi. Mikä on pirun hassua kun vuosia sitten systeemiä testasin ja kuulin konehuoneesta releen naksunnan. Nyt sitä ei kuulu ja ajovalot vaan palavat. Peitin käsillä peilin molemmat valotunnistimet, jännite automaattivalojohdossa peilin liittimessä romahti nolliin eli peili toimii. Samalla kun jännite romahti, sytty mittaristoon valojen päälläolon merkkivalo. Mutta ulkona valot vain paloivat. Alkoi tulla hiukan vilu enkä jatkanut pidemmälle tälläerää. Ajovalot noudattavat kyllä valokytkimen asentoa.
XJR -00.
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Vauxi kirjoitti:Painuinkin takas ulos mittailemaan. Painekytkin ei kyllä toimi ollenkaan enää. Vikakoodi lähtee heti pois kun simuloin painekytkimen toimintaa.

Uudella peruutuspeilillä ei automaattivalot toimi. Mikä on pirun hassua kun vuosia sitten systeemiä testasin ja kuulin konehuoneesta releen naksunnan. Nyt sitä ei kuulu ja ajovalot vaan palavat. Peitin käsillä peilin molemmat valotunnistimet, jännite automaattivalojohdossa peilin liittimessä romahti nolliin eli peili toimii. Samalla kun jännite romahti, sytty mittaristoon valojen päälläolon merkkivalo. Mutta ulkona valot vain paloivat. Alkoi tulla hiukan vilu enkä jatkanut pidemmälle tälläerää. Ajovalot noudattavat kyllä valokytkimen asentoa.
Ehkä en ymmärtänyt yllä olevaa oikein, mutta eikös valojen kuuluisikin palaa kun valotunnistimen peittää? XJ:tä ei tallissa ole ollut, mutta S-typessä ja XF:ssä Suomi-konfiguraatiolla toimii "auto" -asento siten, että valoisassakin normaalit ajovalot aina palavat edessä ja takana. Tässä "päiväajovalo"-moodissa ajovalojen merkkivalo ei pala, eivätkä mittarivalot ole päällä. Tällöin eivät muistaakseni myöskään pitkät ja sumuvalot kytkeydy päälle normaalisti. Kun tulee tarpeeksi hämärää, menee normaali ajovalomoodi päälle, jolloin ajovalojen merkkivalo ja mittarivalot syttyvät. Tällöin myös takasumuvalon ja pitkät saa normaalisti päälle. Automatiikan voi käsittääkseni diagnoosilaitteella koodata toiseenkin moodiin, jolloin päivällä ajovalot eivät pala.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

skissa05 kirjoitti:
Vauxi kirjoitti:Painuinkin takas ulos mittailemaan. Painekytkin ei kyllä toimi ollenkaan enää. Vikakoodi lähtee heti pois kun simuloin painekytkimen toimintaa.

Uudella peruutuspeilillä ei automaattivalot toimi. Mikä on pirun hassua kun vuosia sitten systeemiä testasin ja kuulin konehuoneesta releen naksunnan. Nyt sitä ei kuulu ja ajovalot vaan palavat. Peitin käsillä peilin molemmat valotunnistimet, jännite automaattivalojohdossa peilin liittimessä romahti nolliin eli peili toimii. Samalla kun jännite romahti, sytty mittaristoon valojen päälläolon merkkivalo. Mutta ulkona valot vain paloivat. Alkoi tulla hiukan vilu enkä jatkanut pidemmälle tälläerää. Ajovalot noudattavat kyllä valokytkimen asentoa.
Ehkä en ymmärtänyt yllä olevaa oikein, mutta eikös valojen kuuluisikin palaa kun valotunnistimen peittää? XJ:tä ei tallissa ole ollut, mutta S-typessä ja XF:ssä Suomi-konfiguraatiolla toimii "auto" -asento siten, että valoisassakin normaalit ajovalot aina palavat edessä ja takana. Tässä "päiväajovalo"-moodissa ajovalojen merkkivalo ei pala, eivätkä mittarivalot ole päällä. Tällöin eivät muistaakseni myöskään pitkät ja sumuvalot kytkeydy päälle normaalisti. Kun tulee tarpeeksi hämärää, menee normaali ajovalomoodi päälle, jolloin ajovalojen merkkivalo ja mittarivalot syttyvät. Tällöin myös takasumuvalon ja pitkät saa normaalisti päälle. Automatiikan voi käsittääkseni diagnoosilaitteella koodata toiseenkin moodiin, jolloin päivällä ajovalot eivät pala.
Tämä selvisi seuraavana päivänä. Autossa oli konfiguraatiossa ruksittu skandinaaviset valot. Vaihdoin sen asentoon muu maailma. Se korjasi toiminnan. Nyt kaikki ulkovalot ovat pois päältä kunnes kynnys uv valon arvo saavutetaan. Silloin syttyvät kaikki sekä merkkivalo mittristoon kuten aiemmin.
Tuumin että skandinaavi asento koodissa ohittaa automaattivalojen toiminnan. En tiedä mitä amerikka asento muuttaisi.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Eräs aamu töihin ajellessani oli yhteen liikennevaloihin hidastaessani kabiinissa yhtä-äkkiä kylmä. Suulakkeista puhalti kylmää tai korkeintaan haaleaa about täysillä kun oli ohjaamon lämmitys käynnissä. Valojen vaihtuessa valitsin kiinteän kakkosen ja ajelin kuuttaakybää koneen huutaessa kierroksilla. Sisään alkoi tulla tulla oikeasti kuumaa ilmaa samantien. Pudotin heti vaihde valitsimen takaisin D lle ja siten kierrokset sinne alle kahteen tonniin. Kuuma ilma vaihtui takas viileäksi. Ei mennyt kuin tovi niin se itse palautui takas lämpimäksi. Arvelin että jaa, kiertovesipumppu menossa, tai vesihana krenaa.

Muutama päivä tuosta purin kiertovesipumpun palasiksi. Vesipuolella pumppua ei löytynyt mitään liejua tai muutakaan moskaa. Pumpun sähkömoottorin puolella oli mielin määrin hiilipölyä. Pesin hiilipölyt pois ja sitten näky että hiilissä on alle neljännes lihaa jäljellä sekä kommutaattori on ok. Laitoin tipan rasvaa takalaakeriin ja kasasin pumpun. Kuivana pyöräytin sitä ja se kuullosti tooodella säyseältä. Mutta pyöri kuitenkin.
Läppäsin pumpun takas letkuihin ja uudet uudet glykolit sisään sekä samalla sitten skooppasin ja tunnustelin lämppärihanan toiminnan. Pumpun takapää jossa laakeri, oli sormiin jo aika kuuma vaikka vesiletkut eivät olleet edes lämpimät. Ei kovin hyvä juttu. Lämppärin hanan pwm ohjaus toimii oikein ja sen toiminta on todella nasevaa. Joten eiköhän se ole kunnossa. Kaivelin vanhoista kuvistani esiin boschin kiertovesipumpun numeron. Siinä on 16mm letkulähdöt mutta se ei todennäköisesti aiheuta mitään ongelmia. Alkuperäinen pumppu on siiviltään magneetti toiminen. Eli siivet eivät ole fyysisesti kiinni sähkömoottorin akselissa. Tämä poksilainen on fyysisellä yhteydellä. Tämä myös potkaisee kun käynnistyy. Alkuperäinen vaan alkaa vaimeasti inistä.
Heräsi vaan ajatus siitä kun lämppärin hana on näissä sellainen että kun se reguloi lämpöä lämppärin kennossa niin sen regulointi asennot ovat täysin auki ja täysin suljettu. Vaikka hana on täysin suljetussa tilassa niin kiertovesipumppu on silti päällä. Ajatus oli että seuraako tästä ongelmia kiinteävetoisen pumpun kanssa? Ei pitäisi? Mutta mikä on syy että alunperin se on magneettivetoinen ? Olisikohan vain akselintiivistys vai joku muu ?

Vaihdoin myös rattiakselin alapätkän ja säädin ohjauskulmat. Poistin etupyöristä noin asteen verran camberia sekä kierrätin renkaiden paikat. Nyt auto löytää joka ikisen uran tiessä. Rattiakselin pätkä poisti ohjauksen kulmikkuuden täysin ja muutkin siitä johtuvat kolkotukset.
Vaihtelin myös pyörän mutterit kaikki kun alkoi hylsy jämähdellä niihin. Sehän on se ensi askel siihen että kromit irtoilee ja renkaan vaihtajaa kismittää.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Vaihtamalla ilmastoinnin painetunnistimen alkoi kompura pyöriä. Vaihoin samaan syssyyn sitten myös kuivaimen. Se olikin merkattu vuoden 2000 viikolle 16. Se on kiva kun lämppärin koodit pääsee näkemään ja poistamaan paneelista kun yhdelläkään mun testereistä eiole mitään pääsyä siihen.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tänää painuin aamusta heti vaihtelemaan etuiskareiden alapuslat. Senverta ol tuota kuppaa silmukan sisä puolella että enää toisia puslia ei sovi vaihtaa. Vaan silloin vaihtuu pamppukin. Olivat kuitenkin senverta vielä naftit että ongelmia tuskin tulee. Prässillä puslat napsahti hienosti pois ja uudet paikalleen. Otti toisen iskarin suojakumin kiinnitys hieman kipieää ja jouduin ehostamaan pysymistä liimalla. Oli tosin suojakumin matsku erittäin ohutta.

Vaihtelin samalla vääljäksi jääneen vas sivupeilin moottorin uuteen. Sekä ihmettelin että miksi on viimeaikoina alkanut rattiakseli taas kolkottaa, mutta selkeästi akselin yläpäästä. Syyksi osottautu yläpään ja alapään kiinnityksen löystyminen. Uuden alapään mukana tuli tietty uusi kiinnityskin. Kiristin sitä selkeästi aika kovin asentaessani. Mutta se onkin niin jämyä kamaa että oli vaan vastustanut puristusta ja ajon aikana ikäänkuin löystynyt.
Sain kiristää pulttia pari kierrosta lisää ja nyt se kierty tiukkaan samalla..

Sattumalta silmä huomasi että vaikka konepelti on auki niin mittaristo ei siitä kerro mitään. Tökkäsin liittimeen oikosulkua varten mig lankaa ja voila, mittaristo ilmoittaa pellistä. Eli tunnistimessa räkää. Purin tunnistimen ja sain aikaseksi sormeen reijän trimmerimeisselistä. Sisällä kytkimessä oli tietty kuivunutta kontaktirasvaa. Tiskasin sen kuikkaan sieltä. Pistin kasaan ja paikalleen ja toimii, sen kerran. :D Paneuduttava kytkimen sielun elämään jos jaksaa.

Ajelin suoraan sitten katsastukseen ja sieltä läpi menneenä ulos ilman huomautuksia.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Purin tunnistimen uudelleen. Sisällä on metallin kaltaista matskua renkula mikä on ollut uutena ehkä tinattu tai vaan pinnoitettu. No se rinkula oli irronnut muovista. Pikaliimasin sen takas paikalleen ja kontaktia ei vaan löydy. Rapsuttelin rinkulaa ja huomasin että pinnoitehan on kadonnut lähes kauttaaltaan siitä. Juotin rinkulaan tinaa ja sehän sulatti sitten tietty nappiakin. Siitä ne ongelmat sitten eskaloitui ja nyt nappi on siellä vaan peittämässä reijän ja estämässä veden pääsyn liittimen. :mrgreen:
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Ah, onnistumisen iloa. :mrgreen:
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

CD vaihtaja alko räkimään taas. Otin ja purin sen lähestulkoon kokonaan osiin. Ainoastaan kelkkaa en irroittanut kehikosta kun sitä ei saa ikinä takas jos meinaa niitä liukurenkaita irroittaa. Moottori mikä nostaa kelkkaa ylös alas levyjen kohdalle jäykistyy selvästi ääripäitään kohden. Yhdestä sen pitkästä varresta näki että sielä hangataan metalli metallia vasten. Laitoin siihen rasvaa väliin ja samalla sieltä välistä tuli muovin palanen pois. Eli levyssä on ehkä joskus ollut nailonilevy liukuna. Noh eio enää. Voitelin hässäkkää sieltä täältä huomaten että kelkka linttaa aika selvästi aina suunnanvaihdossa. Se on huonosta kun kelkka liukuu metalliputkia pitkin. Linttaus tarkoittaa tässäkohden melkoista jarrua. Laitoin limenttiä sinnekkin. Liike herkisty ihan selvästi. Saman mekanismin moottorin vieressä on mikrokytkin. Suhutin siihen elektroniikka kliineriä ja painoin mikroa. Sen tappi jäi samantien pohjaan. Purin senkin. Siinä olikin sitten hommaa tunniksi saada se takaisin läjään kun trimmelimeisselisarjan pienin talttapää oli samankokoinen kuin jousi kytkimen sisältä.
Sitten paneuduin levyjä vetävän mekanismin kimppuun ja se jäykistyy aivan hemmetisti liikkeen loppuvaiheessa kun se vetää levyä sisään. Kun varsi on liukunut koko matkan oikeaan laitaan pois päin makasiinista, kiertyy ratas vielä jos jonkin matkaa ja laskee levyn yläkiinnityksen alas. En keksinyt että mikä sielä jäykistyy. Todennäköisesti se kun se taittaa ylätukea alaspäin. Se mikä oli melkoista niin aiemmin mainittu kelkan nostomoottori pyörähtää samaan aikaan ja nostaa kelkkaa ylöspäin mutta tälläkertaa vain kelkan alaosaa ja painaa siten levyn lujasti kii ylätuen ja pyöritysmoottorin väliin.

Hetken mekanismia edestakas rullatessani sain sen aivan jumiin. Eli vika tuli päälle takas. Radion näyttöön tuli E-01 eli sama kuin päivälläkin. Levyn puristuksen jälkeen kelkka jää jumiin ja estää ulos/sisään vetovarren liikkeen. Siksi päivällä levy oli puolessa välissä. Se tosin vapautu kun kaivoin makasiinin esiin, siitä kannen auki ja pistin virrat päälle. :D Nyt se on niin jumissa että ei toivoakaan.

Jaa a. Taitaa olla ehkäpä tämä alpinen vaihtaja tiensä ehtoo puolella. Kaiken maailman väljät rakenteet siellä missä ei saa olla ja sitten rikkinäisiä mikrokytkimiä. Nämä molemmat tekee vehkeestä ns valmiin. :(
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tän viikon illat melko tehokkaasti tuijottanut vaihtajaa(tervettä?) ja uskon että olen saanut sen toimimaan luotettavammin kuin tähän asti. Aika näyttää tietysti.
Muistin että mulla oli kaapissa pois purkamani radion kasettidekki. Sieltähän löyty heti helposti irroitettava täsmälleen samanlainen mikrokytkin hajonnen tilalle. Mikrokytkin kun hajosi lopullisesti kun aikani sitä sorkin ja siitä tapin lentässä johki piiloon. :mrgreen: Sitä ennen sen toiminnassa ei ollut päätä eikä häntää muutenkaan. Uudella kytkimellä vaihtaja taas saa tietää luotettavasti että onko makasiini sisällä vai ei.

Laitoin kamppeen kasaan ilman kuoria ja makasiini sisään. Sepä ei toiminutkaan vaan levyjä vetävä varsi ei saanut vedettyä levyjä ulos ollenkaan. Levyt törmäs jokakerta johkin.
No se joku osottautu ohjuripelliksi minkä olin laittanut väärinpäin. Käänsin sen ympäri ja sit alko toimimaan kute ennenkin. Pellissä oli selkeästi koukku ja läheisessä nurkassa oli myös koukku. Eli tosta välistä puuttui selkeästi jousi. En muista semmoista koskaan siitä poistaneeni. Väänsin siihen uuden jousen risasta Volvon mittaristosta. Entiiä auttaako se siinä mitään. Mutta onpahan jousi.

Ränkkäsin laitetta edestakas ja hetkenpäästä se menikin taas samalla tapaan jumiin kuin aina. Eli levyn vetovarsi jämähti totaalisen jumiin. Otin helposti irroitettavissa olevan rattaan pois varren mekanismistä ja sehän lenti vaihtajan sisältä pöydlle ihan omatoimisesti. Syteemissä oli siis melkoinen jännitys. Ratas pois ja varsi liikku taas hienosti. Raavin takaraivoa taas että mikä tätä oikeen vaivaa. Laitoin rattaan takas ja huomasin että sehän ei olekkaan aivan keskellä matoruuvia mikä sitä pyörittää. Laitoin rattaaseen hieman voitehista ja siirsin matoruuvin keskelle tätä kyseistä ratasta. Kylläpä tulikin vauhtia varren liikkeeseen. :shock: Vaihtelin levyjä pitkään edestakas ja toimii aina vaan.

Kasasin laitteen loppuun asti ja huomenna kii autoon. Saa nähä. 8)
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Nämä soittorasiat ovat kyllä tuskaisia korjattavia välillä. Meikäläinen on oikeastaan jo aikapäivää sitten luovuttanut näiden kanssa takkuamisen, ovat niin hankalasti rakennettujakin ja piilottelevat tosi ovelasti ongelmiaan.
Hattu päästä jos ja kun saat toimimaan. 8)

Taannoin frouvan autossa oli semmoinen, olikohan kolmen levyn, soitin jossa levykasetti imaistiin sen päälaitteen sisuksiin. -99 auto ja se levysoitin ei tahtonut toimia oikein. Mekaanisesti toimi mutta aina lyhyen pyörityksen jälkeen ilmoitti ettei käy, onneksi en ehtinyt purkamaan laitetta ennenkuin satuin löytämään netistä jutun että tämä on niin kivikautinen soitin ettei tajua liian suuria levyjä. Todentotta, tuolle oli kelvannut levytornista jotkut harvat ja valitut levyt mutta suurin osa oli nounou.
Sitten kun latas koneeseen ite poltettuja, sopivalla tiedostokoolla olevia levyjä niin johan futas, siihen asti kun vuosien jälkeen rupes joku aivovamma kiusaamaan laitetta ja se lähti muualle.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joo vanhat hifilaitteet voi olla todella kranttuja. Viime syksynä koitin päästä jyvälle että miksi Alpinen ensimmäinen laatuaan 3CD vaihtaja 1din mankassa ei lukenut levyjä ollenkaan. Se oli rakettitiedettä kansien sisällä. Se olikin -94 high end mankka. Osottautu sitten että lukupää oli hajonnut.

Autossa missä se on ollut tuolta saakka, rakentelin moottoriohjauksen tässä keväällä ja mittailin oskilloskoopilla sattuneesta syystä että mitä kulkee akkujännite linjassa kun konetta käynnistää ja kun se käy. No siel kulki aina kun starttiasennosta päästi ulkoisen starttisolenoidin kelan lätkäsy. Lätkäsyn jännite oli heittämällä yli 50V jonkun millisekunnin ajan. Jälkeenpäin kun sen lätkäsyn olin kuollettanut pois tuli mieleen kun nuo lukupäät ovat todella herkkiä jännitepiikeille. Niin mitä jos tämmöinen rajusti ylijännite mikä tulee vielä maapuolelta ylöspäin olis vuosien ajan pikkuisen grillannut suojia tai vaan suoraan lukupäätä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Eilen otin vihdoin asiakseni kattella että miksi autossa on seostrimmit aina poskellaan. Sekä jos selviäisi samalla että miksi ainakin minun aikana ollut etenkin ajoittainen outo kaasuun vastaus. Ajolleen kaasussa tuntuu olevan imudieseleistä tuttu kierrosluvun tyssäys siinä kohtaa mihin kaasu ns riittää.

Ids kiinni ja käyriksi pedaalin asento, läpän asento ja toinen jälkimmäisistä lambdan signaaleista. Pedaali ja läppä kierty hienosti. Mut kuinkas ollakkaan kun lambda kertoili että kone on todella laihalla 0V signaalijännitteellään aina kun annosteli pintakaasususta enemmän. Heti vaan massamittarin signaali esiin ja joo o. 70kmh vauhdissa pintakaasulla muka vain noin 70gr ilmaa sisään ja nilkka suorana yläkierroksilla alle 3V sigujännitettä. Tarkastin vielä että imuputki kaasuläpälle on kunnossa ja tilasin orkkis massamittarin British partsista.

Voi tulla muikeesti lisää hereyttä tuntuun.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Noniiin.
Massamittari asennettu ja ids llä sopeutumat nollattu. Ikinä eiole tämä auto käynyt niin huonosti kun nyt kävi nollauksen jälkeen. :lol: Hetken annoin ruksuttaa tyhjää niin sehän rauhtottu siitä itekseen. Tilanne oli tämä tietty kun nollauksen jälkeen long term on -25% kauttaaltaan ja motori eiole heti startin jälkeen suljetussa tilassa seoksien suhteen niin sehän oli aivan hemmetin laihalla siinä kohtaa. Sittenkun tilanne korjaantu niin moottori oli jo closed loopissa ja short term trimmasi +25%. Käytiin huristelemassa reipas 100km ja trimmit asettui aika pitkälti +-5% luokkaan. Eli aivan sinne missä ne pitää ollakkin. Entisen 10gr/s tyhjäkäynnillä arvon sijaan nyt se on 5gr/s. Torvet suorina seos pysy komeesti 0.9V tieoilla eli jetsulleen sekin. Ajolleen tuntuma keventy paljonkin. Sekä ne semmoiset oudot kulmikkuudet poistui ainakin toistaiseksi.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Massamittarin vaihto korjasi kaikki kaasupedaaliin liittyvät outoudet pois. Ihmeellisen paljon myös keskikulutus putosi maantie ajossakin. Ollen nyt noin 11 sataselle. Mikä on liki 2 litraa vähemmän kuin ennen. :D

Paluumatkalla kotiin konetiellä paukahti edellä menneen auton alta stemu tai muu vielä kovempi pieni juttu suoraan tuulilasiin. Jonkun vartin ajelun jälkeen olikin lasi jo haljennut yli 10cm matkan ja pysty arvelemaan että mihin osuma oli tullut. Kivi tms oli osunut aivan tuulilasin reunaan joten eipä se siitä sitten paljoa enää vaadi jotta halkee. Soiteltava sitten lasifirmaan ikkunan vaihtoa varten.
XJR -00.
Vastaa Viestiin