x308 kevään rojektit ja ongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Vauxi kirjoitti: Ma Kesä 14, 2021 6:51 am Ihmeellisen paljon myös keskikulutus putosi maantie ajossakin. Ollen nyt noin 11 sataselle. Mikä on liki 2 litraa vähemmän kuin ennen. :D
Johtuneeko tuo 11 XJR:n litroista ja ahtimesta, mutta karvalakki-x308 meni 9:llä litralla maantiesatasen. Siis normaalissa 80-100 vauhdissa, ilman erityistä pihistely-yritystä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mä veikkaan vaan ihan koska ahdin ja ei vvt. Jos jälkimmäisellä on paljoakaan hyötyä tossa suhteessa.
XJR -00.
YLIMYS
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:24 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja YLIMYS »

Ihan normaali kulutus kympin pintaan

Omassani oli aina outo, vähän niinkuin löysä kaasupoljin omasta mielestäni eikä tehnyt mielellään kickdownia oikein koskaan ja ihmettelin kuinka ei vastannut ikinä kaasuun niinkuin voisi toivoa, joten kävin dynossa katsomassa onko ketään kotona - reilut 300 hp ja 480 nm

Sitten vasta vähän aikaa sitten tajusin tarkistaa kaasuvaijerin säädön ja siinä oli klappia reilusti. Säädin sen välyksettömäksi niin nyt se vastaa ihan eri tavalla, tiedä sitten pitäiskö käydä dynossa uusiks kun viimeksi ei vissiin kaasuläppä ollut 100 % auki

Paljonko muuten velottavat tuulilasista näihin?
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ookoo. Oon kattellu iteltäni et läppä kyl aukee täysin. Suoraa yhteyttähän vaiskalla ei siihen ole. Itse en säätäisi ihan kaikkea väljää pois ihan vaan kun kaikki lämpölaajentumiset yms voi aiheuttaa itekseen kiristymisiä.

Ikkunajumppa on vajaa 500e kun on sadetunnistin ja lämmitys.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ikkuna vaihdettu ja jarrulevyt ja palat jumpattu. Voiolla että joutuu vaihtaa navan vasemmalle eteen. Olin havaitsevani siinä kieroutta. Mutta we will see. Vasemman etusatulan voi joutua vaihtaa. Sai vinguttaa ruostetta ja käytännössä myös satulastakin millin jos toisenkin pois jotta mahtui paloineen levyn päälle. Mäntä kyllä painui mielestäni ihan pohjaan asti. Oli kyllä tukevasti ruostetta männissä muutenkin. Voi kyllä olla sattumoisin muutaman millin paksumpi palakin että ei meinannu mahtua. Ajelin moottoritietä jumpan jälkeen eikä mikään kuumunnut joten eivät laahaakkaan.

Cd vaihtaja on toiminut täydellisesti.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tossa kattelin renkaita huvikseni ja huomasin että sitähä joutuu rengaskaupoille "taas". Tän kesän pääsee nyt. Mut keväällä suattaapi olla uusien paikka. Näillä on päästelty noin 23tkm. En tiedä onko se vähän vai paljon tämmöiselle autolle?
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Lauantaina vaihtelin kolmannen ja viimeisen kerran öljyt koneeseen. Venähti toinen pesuöljyllä ajelu väli muutaman tuhannen kilometrin mittaiseksi. :lol: Renkaisiin tullut helteiden aikana aamujöpötys mitä niissä ei ole ennen ollut. On kyllä viimeinen sarja Continentaaleja mulla. Tuumittava että pysyykö keväällä sitten edelleen tossa 235 leveässä vaiko palaako takaisin 255 leveään. Käyttöoautossa ihan perus Micheliinit pyörii nyt viidettä kesää tms ja auto seisoo kesällä helposti kuukauden ellei enemmänkin ja eio mitään jömpötyksiä kun lähtee ajaa. Muuten jagge on vaan toiminut kute auton kuuluu.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joopajoo. Pesin ja vahasin auton. Painotin myös renkaat kun aamujöpötys on jatkunut myös iltaan asti.. 3/4 renkaasta vaati taas painotusta joista oikealla edessä ollut halusi 20 grammaa lisää. Kun poistin siitä painot, halusi se ulkoreunalle 90 grammaa kamaa. Se on myös mun mielestä hivenen kananmuna muodoltaan. Tommoinen riittää helposti siihen että vain 80-100kmh välissä väristää rattia ihan kunnolla. Oli sitten vihonviimeinen Continentalin ainakin kesärengas mihkään mun autoon.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Persjantaina vaihtelin päivän päätteeksi uudet kesärenkaat alle. Kiinalaiset Triangle sportexit. 245/40. Ihan hemmetin paljon paremmat kuin aiemmat Contit. Uraherkkyys väheni kovasti sekä sivutuuli herkkyys. Rengasmetelikin väheni reilusti.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kun noita murica ja brittiharrastajien juttuja on lueskellut pitkin ja poikin niin tuumin että voiskai sitä ahtopaineen määrää mitata joskus iteltäkin. Sit osui silmään virittelyn puolelta että isot pojat ovat mitanneet että aj26sc ja aj27sc moottoreissa kaasuläpän ja ahtimen välinen kaula kuristaisi. Aattelin että joha olisi kun ei ne tehtaan jäljiltä yleensä sellasia ole. Myöhemmin talvella muistin että mullahan on pöytälaatikossa megasquirt moottoriohjainlaite. Siinähän on tarkka alipaine/ylipaine mittaus ja sen saa myös tietenkin logiin. Tuumasta toimeen siis. Juottelin siihen muuten valmiin piirilevyn päälle vielä toisen samanlaisen map anturin jotta pääsen mittaamaan yhtäaikaa ennen ja jälkeen ahdinta. Toissapäivänä juottelin hyvin nopean johtosarjan sille ja tänään tökin sen ecm rinnalle. ns piggybag tapaan. Otin samaan aikaan logiin selkeyden ja seurattavuuden vuoksi kaasupedaalin asennon en siis läpän ja moottorin kierrosluvun.

Kävin vähä illemmalla tuossa sitten ajamassa pari vetoa ja kerrankin ison veden takana oltiin tämmöisessä oikeassa. Kyllä siellä alipainetta löytyy. Alipaine alkaa muodostua noin 3300rpm jälkeen ja tietenkin pahenee lineaarisesti kohti vaihteen vaihtoa. Ollen 0.15bar 5900rpm. 0.15bar ei kuullosta äkkiä paljolta. Mutta kun ajattelee sen suurimpaan saavutettuun 0.8bar ahtopaineeseen mikä käväsee hetkellisesti 4700rpm kohdalla taulussa, niin on se ihan selkeä kuristus. Jos sit myös ajattelee että jos kuristuksen saa pois kokonaan koko kierrosalueelta niin sen suurin vaikutus alkaa näkymään 4000rpm jälkeen. Heti kun suurin ahtopaine on saavutettu paine putoaa heti alaspäin samalla kun alipaine on jo tuo yllä mainittu. Teoriassa tässä on siis saatavilla kahden tiivisteen hinnalla 0.15bar ahtopainetta lisää yläkierroksille ja vähän myös alemmaksi. Niin ja tietenkin kainalohiellä vinguttelemalla kaulan notkeammaksi. Väittävät myös että vaihtamalla kieltämättä tiukan kaasuläpän imuputken jälkimarkkinamalliseksi, saa myös lisää voimaa. Tuota en pysty sanomaan todeksi tai valheeksi kun en läppää ennen mitannut mitään. Kattellaan että mitä tapahtuu. Harmi kun eio tuota harrastelutonttia...

Cd vaihtajakin jäi taas jumiin. Tähän asti toimi täydellisesti ja oon sahannut levyjä edestakas ihan kunnolla. Sit ykskaks vaan töks.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Lähin ajelemaan tänää hitaita pikkuteitä ja jonku 15km jälkeen aloin kiinnittää huomiota että kylläpäs jarrut ravistaa. Et /##(/ joko nyt levyt kierot takaata. Jatkoin ajelua hissukseen ja persedyno havaitsi että nyt muuten alkoi takapää vemputtaa puolelta toiselle. Heti tuumin että jaa onko renkaaseenkin ilmestynyt paise sopivasti taakse. Pudotin sitten moottoritielle eikä voinut edes 80iä ajaa ku ravisti aivan hemmetisti. Nilkutin lähi kikantin parkkiksen nurkkaan ämpyilemään ja sen minkä lopulta havaitsin eka auton paino päällä ja sitten tunkattuani taka vasemman nurkan ylös että pyöränlaakerissa iiso välys. Tai sitten jotain muuta. Taivas tummeni minuutissa ja toisessa alkoi vesisade.. Kahtotaan mitä näkyy ku nosturille putputan. Ei jyrise eikä pörise eikä mitään semmosta perus laakeriääntä. Ehkä joissain todella terävissä hiljaisen vauhdin täräyksissä takapää sanonut joskus etäisen kops.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Noniin. Napamutterihan se oli löystynyt vasemmalla. Kirrasin samalla molemman puolen mutterit oikeasti piukalle ja kas kas kun välys hävisi laakerista. Samalla vemputtelut. Tosin menomatkalla nosturille ei vatkannut yhtään. Olinhan ne mutterit ihan itse avannut ja kirrannut kun ristikot pari vuotta sitten vaihtelin. :oops:
Jarrut sensijaan nyökkii -taas. Eli tsäänssi on että tuo välys on vääntänyt jarrulevyn jojoksi. Harmi vaan ku levyillä on jarruteltu nyt se 5tkm noin.
Myöskin voi henkisesti varautua siihen että takapyörän laakeri voi alkaa ääntää ennenaikaisesti kun on päässyt löystymään ja autolla on ajettu kuitenkin. Tämän näkee sitten ku tilanne tulee eteen.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tänään ehdin ajella jonkun 50km ja kunnes alkoi ravistaa rajusti. Hetken ajelin lisää ja tunnustelin että mistä voisi johtua. Sitten ravistus alkoi laantua ja polkaisin jarrua. Sitten se vasta ravistkin. AHA. Eikun dösärille seis ja tunnustelemaan vanteita. Vasen etunenhan siellä oli kuuma muiden ollessa galsat. Selvä peli siis. Huomenna nostettava auto ylos taas ja purettava tuo jarru. Hohhoijaa. Pakko ehostaa tuo ennen talviseisontaa. Muute voi käydä huonosti kun se puolivuotta taas seisoo
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Selvishän se jumituksen syy. Syynä perinteinen ruosteen turvottama jarrumäntä. Hämää vaan että miten en muka huomannut tuota kun palat ja levyt vaihdoin ja juuri tästä syystä katsoin kumien alle. Ehkä en vaan ton alle kattonut tai jotain. Mokkalaikalla ja teräsharjalaikalla ajoin kupan pois. Hurjastihan se on syöpynyt tietenkin. Mutta nyt ei jää enää laahaamaan kovinkaan pahasti. Auto siis jopa rullaa työntämällä.

Koska uusi satula maksaa järjettömiä siihen nähden että se on tuiki tavallinen 1 mäntäinen liukusatula niin periaatettani vastaan tilasin juuri BritishPartsilta molempiin etusatuloihin korjaus-sarjat. Kun kerta vasen on röstissä ni ei se oikea kovinkaan kauakana välttättä ole. Satulan maksaa kuitenkin 700£ + postit ja tullit niin mielummin turaan vaikka monta päivää korjaus-sarjan kanssa ku tommosia summia maksan. Mittasin myös levyn heiton kitkapinnan ulkolaidasta. Se oli noin 0.06mm. Veikkaan että tulee nyökkimään uudella satulallakin. Pienellä koeajolla alle 50kmh nopeuksissa en huomannut ongelmia. Selviää sitten kun saa rempattua. Toivottavasti tilauksessa ei kestä kuukautta saapua.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Pussillinen hyvin matalia kaukosäätimen kytkimiä saapu postissa. Juotin heti 4kpl käyttökaukosäätimeen. Pöytäkiinnitteinen valaistu suurennuslasi auttoi kovin ja joku 1.5mm kärjellä oleva kolvi oli just passeli. Mittaisin jokaisen napin juottamisen jälkeen että kyseinen kontakti ei ole oikosulussa. Testattaessa tatsi on aivan eri kuten kuuluukin. Klik kuuluu avaimesta ja ovet aukee heti. Ainoastaan ajovalojen sytytys kytkimen sijainti ei tainnut osua ihan presiis. Sekun on aika nahkea painaa ja pitää painaa syvälle ennenkuin naksahtaa ja valot syttyvät. Sitä nappia en tosin tarvitse. Nappikumista piti rapsia kaikki alkup kontaktit pois mutta muuten nappi sai jäädä muokkaamattomaksi. Kytkimet kun olivat 1.5mm korkeat.

https://photos.app.goo.gl/W31ujvsZ3a2ujGs76

Napit olivat pohjaltaan muovia joten oikari ei ole sensuhteen ongelma. Pistin tipan pikaliimaa myös keskelle eristämään ja pitämään kytkimiä paikallaan.
Viimeksi muokannut Vauxi, Ma Loka 18, 2021 6:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tänää ku oli tuota aikaa ja alkoi jaksaminen palata 2.koronapiikin jälkeen. Niin painuin ulos tutkailemaan ja mittailemaan että miksi kaukosäädin ei aina avaa ovia vaikka nyt avaimesta kuuluu selkeä tuntopisteellinen klik. Painelin kaukosta ovia auki monta kertaa pitkillä painalluksilla ja mitään ei tapahdu. Kunnes avaan kaukosäätimestä eka takaluukun, suljen sen ja sitten toimii kaikki ovet heti ja monta kertaa. Rupesin pohtimaan että tämähän tuntuu työstäkin tutulta kelluvalta signaalijännitevialta. Eli eikun hakemaan mittarit ja pelit ja vermeet parkkikselle ja riipasin takaluukun verhoilun pois. Piikitin yleismittarilla takaluukun mikrokytkimen liittimen rinnalta että mitä siellä tapahtuu kun soljen sulkee luukun ollessa auki. Soljen mennessä kiinni jännite nousi 0V kellumaan 1.5-2.0V välille.
Tuumin että ei se näin voi mennä. Kun eihän tommonen saa kellua ja eron 0V nähden pitää olla selvä. Eikun kytkin irti virtapiiristä ja jännite on aina vaan sama. Piikitin myös suoraan security & locking modulen päästä samasta johdosta ja siellä oli täsmälleen sama jännite vaikka vaihdoin maapisteen paikkaa samalla.
Mittasin myös varmuuden varalta että mitä on jännite luukun avausnapilla ja siellä oli käytännösä sama jännite. Kuuluuko jännite tässäkohtaa olla näin onneton ? Ne kaikki mitä olen lukuisista muista autoista mitannut eri aikakausilta tämmösistä paikoista on aina ollut kiinteä 5-9V. Tommonen hyvin alhaalla roikkuva jännite kokemuksesta ja tunnetusti aiheuttaa mitäsatttuu virheilmoituksia ja toimintoja hälyttimissä ja luukkutunnistuksissa. Tässäkin autossa mittaristo viimekesänä ilmoitti kahdesti kesken ajon että luukku auki. Ei ole sen jälkeen ilmoitellut. En yhtään ihmettelisi että johtuisi tästä.

Koska molemmat nappi sekä mikro tulee locking & security modulesta niin se taitaa olla seuraava kohde. Puran vielä saranan johtosarjan korjausteippaukset että ettei siellä vaan ole tehty jotain kepulikonstia. Johdot kun on korjattu joskus aiemmin. Nitkuttelemalla johtonippua ei tullut muutosta mihinkään.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Lueskelin kaavioita tarkasti lisää ja siellä luki kuin lukikin että molemmat nappi sekä mikro ovat sidottu akkujännitteeseen. Eli moduuli voisi olla kypsähtänyt. Ellei nyt ole johtosarja huono. Täytyy se vielä tarkastaa.

Purin kuitenkin tänään purkin pöydälle ja silmillä ja piipperillä seurailin mihin johteet riviliittimistä menee. Ensimmänen SOT-23 koponentti ehkä transistori mittautui ehjäksi. Seuraava saman koon lutikka ei oikeen varmistunut miksikään komponentiksi muutakuin ehkä dc+dc mikseri. Entiedä miten se mittataan. Mittasin ja piippailin jotenkuten mitä sen yhteytyeen ja läheisyyteen piirikortilla kuuluu. Kahteen nastaan tulee akkujännite joista toinen vaan kiertää 1k vastuksen läpi pudottaen jännitettä sentakia 0.1V. Kolmas nasta lähtee suoraan kohti mikrokytkimen ja kaikkien sen vieressä rivissä olevia transistoreita ja niiden vastuksia kohti. Tässä johteessa ei jännitettä. En saanut moduulia heräämään pöydällä vaikka jännitteet ja maat tarjosin. Liekkö herää väylästä. Joten paremmat mittailut pitää suorittaa purettuna autossa. :x

Oli myös muoviputkesta tekemäni akkuhöyryputki sulanut pois. Selkeästi jerkkua kamaa tuo akkuhappo. Täytyy kun auton seuraavankerran ottaa ajoon, pestä hapot pois akkupoterosta, maalata se ja ostaa sinne AGM akku.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Taas on puolipäivää värkkäilty R n parissa. Aikaa menee ihan ittekseen kun harrastus on ja sillon ei tarvitse kelloa vasten juosta.
Aloitin jarrusatularempan takasatuloiden purkamisella. Molemmat männät olivat täysin ok ja ruosteettomat tiivistepinnan osalta. Mokkalaikalla hinkkasin ulos jäävän osan myös kiiltäväksi ja jarrukumirasvalla takaisin nippuun. Etujarruihin sama juttu paitsi että niihin tuli kaikki uutta british partsilta. Oikea meni hienosti nippuun mutta vasen ei. Uusi mäntä ei mennyt sisään ei sitten missään asennossa ja tuntui myös ihan jämähtävän kovasti jumiinkin. Taas kerran oli että mikä tätä nyt vaivaa. Vertailin mäntää vanhaan joka ihan lumpsahtaa sisään kuten kuuluukin. Vertasin uusien mäntien mittoja keskenään ja ne olivat täsmälleen samanlaisiksi koneistetut. Oikeallehan uusi mäntä meni sisään lumpsahtaen vaan.

Sitten keksin mittaa satulan poteron halkaisijan ja verrata sitä uuteen ja vanhaan mäntään. Sieltähän se vika sitte löytyi. Satulan poteron halkaisija tönäritarkkuudella oli 59,9mm ja uusi mäntä 60.1mm. Oikean etusatulan vanha vielä käyttökelpoinen mäntä oli halkaisijaltaan 59.8mm. Ei siis ihme ettei mene. Eli kiva taas kun satuloissakin on työstötarkkuus millin kolme kymmenystä. Putsasin OE satulan männän samallatapaa kuin takamännätkin ja laitoin sen sitten vasemmalle. Vaihdoin samalla jarrunesteetkin taas. Kaikkee sitä onkin. Jarrujen hyvin lievä nyökkiminen tuntuisi poistuneen. Tuntuma on taas pehmeä.

Seuraavaksi painotin renkaat nyt ensimmäisen kerran asennuksen jälkeen. Painotus oli liukunut sivuun 3 renkaassa. Oikealla edessä olevassa renkaassa on silmämääräisesti lievästi kanamunan muotoa. Muut kolme ovat ookoo. Äkkiseltään värinät poistui 100kmh vauhdissa.

Ylläolevien hommien jälkeen rupesin mittaamaan security & locking modulen piirileyvltä jännitteitä lukon mikrokytkimen ja luukun painonapin osalta. Heti ensimmäiseksi tökin mittapiikin lukon mikrokytkimen pinniin ja sieltähän löyty akkujännite. WTF taas. Heti perään piikitin nappia ja siellä oli sama heiluva 1.7V ku ennenkin mutta mikrolla oli edelleen akkujännite. Tovin siinä piirilevyä kääntelin ja piikittelin niin eikös sitte mikrolta jännite pudonnut takaisin sinne 1.7V hujakoille heilumaan. Raavin päätä urakalla että mitähän hittoa. Tuumin että pakko on olla löysä juotos jossain kun tälleen vaihtelee etenkin kun nyt näinä viileinä päivinä kaukosäädin on toiminut oikein. Piikittelin lisää jalkoja lutikoista todeten että ilman suurennuslasia ei tästä tule mitään. Niin on pientä. Onneksi huomasin että mittapiikki pysyy sopivasti jumissa piirilevyn läpivientireissä joten voi jotain kattella samaan aikaan kun mittapiikki pysyy paikallaan. Satuin havaitsemaan että jännite saattoi yks kaks nousta tai laskea kun kallistelin piirilevyä eri suuntiin. Heti tuli mieleen että jaa, klassinen kylmiä liitoksia piirilevyllä. Eli eikun taittelemaan piirilevyä mittapiikin ollessa edelleen jumissa mittapisteessä. Kevyesti taivuttaen suhteellisen järjestelmällisesti eri alueelta piirilevyä sain mittapisteessä jännitteen heilumaan ihan akkujännitteeseen asti ja jotain siitä väliltä. Tämäkin tuli siten selväksi että security & locking module pitäisi uunittaa tai vaan uhkarohkeasti kolvilla ite sohia. Jos uunittamisella alkaa rokkaa niin helposti voisi kuvitella että tämä voi olla aika monen tämän moduulin vikaantumisen syynä. Tietenkin jokainen kokeiltava erikseen.

Lopuksi testasin kuinka Texan supercar testeri tomii tähän autoon. No eipä kummoisesti. Pääsi yllättävän moneen moduuliin sisään. Mutta loi ite sinne vikakoodeja. Tämän pysty varmistamaan IDS llä niistä moduuleista mihin pääsen mongoosella sisään. Luin lähes kaikista moduuleista koodit myös omalla Foxwellin kapulalla mutta sen näyttämään tässä autossa pitää suhtautua varauksin. Koodeja ei senkään mielestä autossa ollut. Kaikki kun toimii oikein. Kunhan vaan vielä joskus osuu iipeissä ehta originaali VCI kohdalle sopuhintaan..
Viikon vois ehkä korkeintaan vielä ajella ja sitten talvilevolle.
Viimeksi muokannut Vauxi, Ma Loka 18, 2021 6:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Vein Jaggen seisontaan ja otin kainaloon securityu & locking modulen.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Moduulissa oli ollut mielin määrin huonoja juotoksia. Nyt ne on juotettu uudelleen. Hiukan jännittää kui kävi. Huonot juotokset eivät koskaan ole hyvästä jotenka toivossa on hyvä elää. Eihän mun harvoin sekoilleet takavalotkaan sekoilleet enää kertaakaan kun juottelin ite kaikki ainakin valoihin liittyvät isot transistorit uusiksi. Se tosin ei sano mitään jos yhteys cpu ja trankkujen väliltä on sillointällöin poikki kun cpu ite on irti piirilevyltä. Enää vaan koko talvi odottelua.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kevät se koitti taas ja J murahti käyntiin voimasauhun saattelemana, mikä on ollut tässä moottorissa ties kuinka kauan ominaisuutena. Joskus hamassa tulevaisuudessa ehkä syytä nuo venttiilinvarren kumit vaihdella uusiin. Ehkä syytä viimeistään yhdistää se jakoketjuremppaan tms. Nämä kun pitää kaikki purkaa jotta kumeihin pääsee käsiksi.

Muuten kaikki ok. Hälytinloota eksy paikalleen ja nähtäväksi jää kuinka kaukosäädin pelaa nyt. Viimeistään helteellä se selviää. Vikakoodeja ei ollut yhtäkään ensimmäisen puolentunnin siirtymisen jälkeen. Renkaat täristi tietenkin aivan jäätävästi heti alkuun. Vaihtelin moottoriin öljyt ja kattelin perus nestetasot sekä työnsin rasvaa vetoniveliin ja ravistelin väljiä esiin mitä ei ollut. Eli perus kevät käyttöönottohuolto.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tänään aamusella ajelin normaalisti töhihin kun ykskaks alkoi puhaltaa kesken hytin lämmityksen aina vaan viileämpää ja viileämpää. Eli aivan sama oire kuin vuosi sitten keväällä. Tilanteen oikasi myös aivan sama metodi. Eli liikennevaloista lähdin putputtaa 2. vaihteella ja pidin kierroksia siellä 3000 nurkilla ja johan alkoi taas tulla lämmintä. Senjälkeen taas takas D lle ja ei mitään ongelmia siitä eteenpäin.
Työpaikan ruutuun kun kurvasin, huomasin että mitkä ihmeen 2 läikkää asfaltissa on. Ulostauduin autosta ja nenään puski heti glykolin haju. "aha"
Noo sehän ihan tiputtamalla tiputti ahtimen muovisesta vesiputkesta vasemman sylinterikannen etunurkan kohdalta. Päivän päätteeksi avasin liitoksen ja siinähän on joskus ollut O-rengas. Nyt se oli muoviksi muuttunut. Siihen uusi renkuli ja paineistin systeemin lähes 1 baariin eikä se enää tiputellut yhtään. Luraus glyukolia lisää paisariin ja se vuoto on korjattu.

Renkaat taitaa kyllä vaatia puntituksen. Ajelen tän viikon hieman kovemmalla paineella ja paan painottaen ehkä vappu viikonloppuna.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Duunasin tänää muutaman timman autoa. Vaihtelin peräöljyt, mittasin kaikkien jarrulevyjen kierouden, vaihtelin takaluukun kaasujouset ja tasapainotin renkaat. Lisäksi leikkelin kumilevystä shimmit etuapurungon takapuslien ja runkopalkkien väliin estämään että apurungon takapää ei pääse niin paljoa heilumaan sivusuunnassa. Ulkomailla on tätä kokeiltu uraherkkyyden vähennykseen. Kotimatkalla tunnustelin ja en oikeastaan huomannut paljoa eroa. Pikemminkin se ero mikä ehkä tuntu oli huonompaan suuntaan. Ajettava tunnustellen. Sensijaan renkaat on pakko olla vaan kananmunat. :( Silmällä koneen pyöriessä ei hirveesti munan muotoa huomannut jos yhtään. Mutta niin vaan tytisee 100 vauhdissa joka poistuu ja tulee takaisin kesken moottoritien pitkien mutkien. 80 vauhdissa ei värise yhtään.
Vasen etulevy on 0.08mm kiero. Numeroina ei vaikuta olevan paljoa. Mutta autosta riippuen 0.1mm kiero levy ravistaa rattia rajusti tai ei ihan niinpaljoa. Oikea etulevy 0.06mm ja takaset 0.02 -0.04. Yleensä työssä diskaan kaikki levyt mitkä on yli 5 satkua kieroja ja ne tuppaa jo nyökkimään tai ravistamaan rattia. Eioo vaan puljulla mistä nämä tuli hyllyssä yhtään takalevyä.
En alkanut mittaamaan napoja. Ei vähempää kiinnostanut alkaa jarruja purkamaan sen takia. Täytynee tilaa nyt ainakin etuset uusiksi. :cry: Vasen kun saattoi ottaa kipeää viime syksynä heti asennuksen jälkeen jämähtäneestä männästä ja siitä seuranneesta hemmetimmoisesta ravistuksesta.
XJR -00.
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Vauxi kirjoitti: Ti Elo 10, 2021 7:58 pm
Kävin vähä illemmalla tuossa sitten ajamassa pari vetoa ja kerrankin ison veden takana oltiin tämmöisessä oikeassa. Kyllä siellä alipainetta löytyy. Alipaine alkaa muodostua noin 3300rpm jälkeen ja tietenkin pahenee lineaarisesti kohti vaihteen vaihtoa. Ollen 0.15bar 5900rpm. 0.15bar ei kuullosta äkkiä paljolta. Mutta kun ajattelee sen suurimpaan saavutettuun 0.8bar ahtopaineeseen mikä käväsee hetkellisesti 4700rpm kohdalla taulussa, niin on se ihan selkeä kuristus. Jos sit myös ajattelee että jos kuristuksen saa pois kokonaan koko kierrosalueelta niin sen suurin vaikutus alkaa näkymään 4000rpm jälkeen. Heti kun suurin ahtopaine on saavutettu paine putoaa heti alaspäin samalla kun alipaine on jo tuo yllä mainittu. Teoriassa tässä on siis saatavilla kahden tiivisteen hinnalla 0.15bar ahtopainetta lisää yläkierroksille ja vähän myös alemmaksi. Niin ja tietenkin kainalohiellä vinguttelemalla kaulan notkeammaksi. Väittävät myös että vaihtamalla kieltämättä tiukan kaasuläpän imuputken jälkimarkkinamalliseksi, saa myös lisää voimaa. Tuota en pysty sanomaan todeksi tai valheeksi kun en läppää ennen mitannut mitään. Kattellaan että mitä tapahtuu. Harmi kun eio tuota harrastelutonttia...
Olikos tähän kuristukseen jotain tieteellisempää keinoa kuin avartaa ahtimelle tulevaa kaulaa? Jäi viime kerran tekemättä kun oli ahdin pöydällä ja nyt kun tuo jakopääremppa jatkuu ja jatkuu niin voisi olla aikaa taas käyttää ahdinta pöydällä. Melko isoista tehonsaavutuksista puhuuvat tuolla brittifoorumeilla pienellä viilaamisella, ahdinta kerkesin jo viilaamaan ja testipyörityksen tietomäärällä, ainakin vinkuminen lisäänty ekspotentiaalisesti.
S-Type R, Sierra v8, Ranger
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ei siihen ole sen kummempaa tieteellisempää juttua olemassa. Entiedä onko kukaan pistänyt kaulaa virtauspenkkiin ja viilannut siitä paremman sitä kautta. Paperille piirretty kuva löytyy internetistä että mistä kohtaa kannattaa noin suurinpiirtein avartaa. Sekä paperin piirtäjän ite viilaama imukaula. Helpoimmallahan pääsee kun ilmanputsarilta/massamittarilta tuleva putken halkasijaa kasvattaa. Sekä erityisesti muuttaa sen 90 asteen mutkan huomattavasti suuremmalle säteelle kuin se orkkis muovimutka. Mitä ilmeisemmoin tämäkin putken pätkä ahdistaa muutaman millibaarin. Tai vaan se mutka kaasuläpän päällä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Nyt on 2 viikkoa päivittäisajelua suoritettuna. Eilen käytin pyörät rengasliikkeessä roadforce tasapainotuskoneessa. Kaikki renkaat kananmunia. Eli kaikki on uusittava jos ja kun haluaa väristykset pois. Hyvä uutinen on se että yksikään vanne ei ole soikea tai kiero. Takavanteen kun itse pistin painotuskoneeseen keskireiästä niin yhden vanteen keskireikä ei olekkaan ihan pyöreä tai ihan keskellä siis vain se ulko-osa siitä mikä näkyy ulos. Siksi luulin että saattaa olla vanne jojo. Perus kartiokeskittävä tasapainotuskone keskittää vanteen keskireijästä kartiolla ja riippuen kartiosta yms vanne keskittyy jostain keskireijän sisäosan ja ulko-osan välillä.

Keskuslukitus kaukosäätimestä on toiminut nyt vielä 50% luotettavasti. Se avaa ovet joka kerta kyllä ilman että tarvii painella eka takaluukkua auki kuten viimekesänä oli. Mutta vieläkin aivan selkeästi lämmön vaikutuksesta muuttuu kaukosäätimen vastaanoton etäisyys. Mitä lämpimämpää on sitä lähempänä avain lukeutuu. Pakkasella kaukosäädin lukeutuu hereesti(siis noin 1s yhtäjaksoisen painalluksen) lähes 2 auton mitan päässä. Kun auto on ollut töissä päivän ja aurinko on paistanut siihen koko päivän ottaa kaukosäädin vasta ihan oven vieressä. Silloinkin riittää sama tai ehkä vähän pidempi yhtäjaksoinen painallus. Perus normaali klick ei tee yhtään mitään, paitsi ehkä -6'c tms.

Sensijaan tänävuonna ei ole toiminut kaikkien ikkunoiden lasku ja nosta kuljettajan ovaesta ollenkaan. Avaimen pitkä kääntäminen ja pitäminen auki asennossa ei tee yhtään mitään muuta kuin avaa keskuslukituksen. Ei hirveen tarpeellinen toiminto. Mut olihan se ihajjees avaa kaikki räppänät kerrasta kun aurinko on protttanut koko päivän.

Huusin ulkomailta taas yhden VCM n. Tälläkertaa ledien toiminta vaikuttaisi olevan oikein. Saa nähä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Nytkun aurinkokin paistaa, paneuduin ihan hetken kaukosäätimen etäisyyden muutokseen. Mittasin slcm tä lähtevän hälytin antennijohdon kunnon lasille asti. Niin kuumalanka kuin, häiriösuojasukka ehjiä eivätkä ristissä. Suojasukka on yhteydessä maihin. En alkanut riipimään C pilarin muovia että näkisin miten johto tulee. Todennäköisesti se tulee suoraan ilman väliliitintä suoraan takalasille. Joten mittasin sieltä. Sainpahan suoraan koko matkan mitattua. Mutta en tiedä onko sukka maissa jostain keskeltä vaiko sieltä mistä sen kuuluukin olla.

Liitin lasissa joka on tuttu 9V patterieista oli timmi liitoksestaan ja yhteys siitä antenni johteiden päihin ehjä. Itse liittimessä oli kylläkin jotain kuivunutta kökköä. Rapsutin sen pois ja heilutin liitintä lasissa. Toivoa sopii että muuttaa tilannetta. Paha on sanoa nyt että muuttuko tilanne kun mennessä kauko otti ns pitkältä ja tuijotuksen jälkeenkin otti pitkältä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Toissapäivänä alkoi iltapäivällä vasen lämppärinpuhallin jyristää. Jyristi sitä enemmän mitä enemmän se pyöri. Perus settiähän se. Siellä on joko ropellissa skeidaa tai sitten laakeri mennyttä. Äsken endoskoopilla sitten kattelin oravanpyörää ja mitäs muutakaan kuin vaahtomuovinpalanenhan se siellä oli.
Sepäs oli irronnut suoraan ropellin yläpuolella olevasta sisäkiertoläpästä. Riipasin samalla loputkin pyhällä hengellä kiinni olevat pois.
Poistoon käytin paineilmapistoolia missä ohut letkunpätkä ja imuria kapealla suulakkeella. Paineilmaa annoin lyhyinä purskeina ja imuri imi mössöt pois.
Tarkistin samaan syssyyn myös apukuljettajan puolen ja siellä oli käymässä ihan sama juttu hetkenä minä hyvänsä. Poistin vaahtomuovit myös apparin puolen läpästä.

Pari räpsyä hommasta

Poistin myös kumikiekot apurungon takapuslien vierestä. Täytyy tänää käydä vähän huristelemassa kun on tuoreessa muistissa oireet tietyssä kohtaa tiettyä tietä.
Viimeksi muokannut Vauxi, La Touko 21, 2022 4:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XJR -00.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Kätevät välineet oli! 👍
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Lätkien poisto apurungosta teki just sitä mitä muistelinkin. Nyt kiesi on ehkä herkempi pienempiin uriin ehkä ei. Mutta syvempiin se imeytyy tasaisesti. Kumikiekoilla keula imeyty herkästi ja vielä niin että pelkkä keula lähti imee eikä ikäänkuin koko auto.

Joo ollappa itelläki talli missä täys korjaamovarustus. 8)
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Pitkästä aikaa kun tuo aurinko taas paistoi innostuin imuroimaan auton sisältä sekä pesemään ja käsittelemään kaikki nahkaosat. Laitoin taas furniture clinicin hoitoaine/uv suojaa. Tekee suht liukkaaksi pinnat. Mut jos ei pieruverkkareilla istu niin ei ongelmia.

Samalla pesin etuturvavyöt nyt tälläkertaa höyryllä. Vöiden etenkin sisämutkan puoli mahan kohdalta oli ruskea vaikka vöiden väri on hopeainen. Olenhan vyöt pessyt kissansaippualla ja bräkyllä ilman kummosta tulosta. Etenkin kuskin vyö imee todella heikosti loppuvaiheessa. Eli solki jää aina höplöttämään siihe eteen. Höyryttäessäni kuskin vyötä olin havaitsevani ruskean veden valumista vyötä pitkin. Jatkoin hörytyttelyä ja pyyhin likavettä pois. Sitä ei vaikuttanut tulevan juurikaan rättiin joten aattelin että näinköhän auttaa mitään. Vöiden kuivuttua auringon, tuulen ja kuumailmapuhaltimen voimalla pääsin kattomaan mitlä näyttää. Kyllähän ne kirkastu jos jonkinverran. Apukuskin penkkiin jäi reiden kohdalle ääriruma sontarantu kun unohdin veden pyyhkiä sieltä pois. :roll: Höyryteltävä ne vielä uusiksi. Liekkö syytä eka kostuttaa niihin jotain mietoa pesuainetta ja höyryharjalla sitten vetelee perään?
Miten kuskin vyö nyt imee ? Se imee paremmin kuin koskaan ikinä mun aikana. Selkeällä pesäerolla vielä. Se on nyt kerrasta B pilarissa eikä hissukseen imeydy. Eli autto ja autto kummasti imemeytymiseen.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Noniin. Nyt on ämpyilty ton toisen VCM m kanssa.
Sehän on sytytellyt oikeat ledit alusta asti. Mutta ei jutellut tietokoneen kanssa ollenkaan. Verkkokaapelia ei kytketty ilmoitti windows aina vaan. Purin piirilevyt toisistaan taas kerran irti ja syynäsin juttuja. Olinhan juottanut levyjen yhdistysliittimien pinnit varmuudeksi uudelleen kaikki.
Kytkin kamppeen sähköihin ja pitkällä johdolla pöytäkoneeseen. Samalla taas taivuttelin piirilevyjä aja nitkutin niitä toisiaan nähden. PIM kun yhteys löytyi tietokoneen kanssa heti. Hyökkäsin heti FTP yhteydellä sisään ja sekin toimi kuin nakutettu. IDS auki ja sehän tunnisti laitteen, mutta ilmoitti että lootassa ohjelmisto vanha. Päivitä se. En päivittänyt sitä siitä vaan tökkäsin rescueohjelmalla firmiksen sekä ohjelmiston sisään. Molemmat onnistuneesti. Tämän jälkeen ids ei valittanut mitään vaan ilmoitti alanurkassa että yhteys ok ja akkujännite laitteessa ok. Moduulin tiedoissa ids ssä sensijaan nyt sarjanumero on tuntematon. Muut rivit tunnistuu ok. Ennen päivitystä sarjanumerokin oli näkyvillä.
No ei hätä tämän näköinen. Sarjanumeronhan voi muuttaa FTP llä. Eikun sisään sinne ja muuttamaan numeroa yhdellä numerolla. Se mitään auttanut. Aina vaan tuntematon. No tässä välissä sitten yhtä äkkiä tuntui siltä että lootakin sekoilee kovasti kun se ei aina päästä ftp llä sisään ollenkaan eikä edes vastaa pingiin kun osoitetta huutelee. Kävin siitä huolimatta tökkäämässä vehkeet autoon. Yhteys katkeili kokoajan eikä oikeen mikään toiminut.

Takas himaan ja seuraavana päivänä kokeilin taas pöytäkoneella. Ftp yhteys löyty heti ongelmitta. Tuttu tunne että mitä nyt taas. Heti perään johto kiinni läppäriin ja ftp ei löydykkään. Heti takaisin tietokoneeseen ja taas löytyy. Hemmetti. Läppäri hajonnut. :roll: On mulle toinen läppäri ikinä missä usb portti/portit hajoaa siten että tietokone menee ihan jumiin tai takertelee jos niissä on jotain laitetta kiinni.

Äsken sitten asensin toiseen toimivaan läppäriin winxp sp3 ja siihen ids. Yhteydet pelaa lootan kanssa kokoajan varmasti ilman ongelmia tai hikkoja. Sama myös autossa kiinni. Mut yhteys autoon on rikki. Ei pääsyjä mihinkään yksikköön autossa. Kaikissa yhteysvirhe ilmoitus.

Tuntuu että tuo sarjanumeron puute saattaa olla syynä tohon autossa toimivuuteen. Punainen lukko ohjelman alanurkassa lie vaan koska ohjelma ei ole Engineering modessa ? Voi tietty tämäkin moduuli olla rikki niin että ei keskustele auton kanssa mitään.
Kellään mitään vinkkiä ?
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kyllä voin alkaa toteamaan että security % locking modulen korjausjuottelu on korjannut kaikki keskuslukituksen häriöt. Ovet on auenneet joka ikinen kerta auton ihan lähellä. Joskus kauempaa, mutta aina lähellä. Hyvä niin.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Just tulin kotiin vaihtamasta etu jarryulevyt uusiin kun vasenhan oli ihan reilusti yo yo. Samalla vaihdoin renkaat uusiin. Kun aiemmin muistelin ihmetelleeni että miksi yksi rengas ei pysynyt rengaskoneessa paikallaan vaan halusi aina yhteen kohtaan. Tänää käytin sitten kaikki vanteet erikseen tasapainotuskoneessa ihan vaan tarkistaakseni vanteiden ongelmat. No olihan niitä. Silmällä et nää mitään vikaa yhdessäkään vanteessa mistä kävisi painotus heittoja ilmi. Mutta niin vaan yksi vanne neljästä oli ilman vikoja. kahdessa kone ilmoitti että 20-30gr pitäisi laittaa pelkkään vanteeseen ja yhteen 60gr ulkolaitaan pelkkään vanteeseen. Tämä tarkoittaa sitä että syksyllä kun auto menee seisontaan, otan mukaan 4kpl pukkeja ja vanteet kyytiin korjausta varten. Noissakun alkaa olla syöpymää ja kanttari ihottumaakin aiemmilta kuljettajilta.
Renkaiksi otin toiset "kotimaiset" Kontiot. Bearpaw 245/40 R18. Äkkiseltään ajolleen aika samat kuin trianglet. Ehkä vähän kovemmalla rungolla eli ei niin löysä. Rengasmeteli yhtä ok kuin triangellakin. Näistä näpyttelen lisää kun tulee kilometrejä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Sunnuntaina kiinnitin huomiota että kuumastartin jälkeen ei kylmästöinnistä tule sitä jääkaappikylmää ennenkuin pääsee moottoritielle sekä hitaassa vauhissa siten myös puhallusnopeus on selkeästi kovempi kuin aiemmin. Työpaikalla kun muuta hommaa tein niin samalla kytkin ilmastointihuollon päälle. Kaasua ei ollut karannut kahteen vuoteen kuin joku 30grammaa. Eli tiivis on. Huomasin siinä kylmäkonetta käytellessäni että toinen flekteistä syylärissä ei toimi. Kotona tuijotin pitkään ja hartaasti kytkentäkaaviota että kuka kulkee ja minnekkin. Sen jälkeen selvitin että missä flektien relemoduuli on ja tänää töiden jälkeen paneuduin vikaan.
Purin relemoduulin ensiksi. Sekun on etupuskurin ja sisälokasuojan välissä. En olisi yhtään ihmetellyt että jos liittimessä olisi vihreää. No eiollut. Jännitteet tuli releen pistokkeeseen kuten kuuluu. Rassain releen sisältä. Hyppyjohdolla sain pyörimään toisen mutta en toista puhallinta. Siirryin puhaltimien liittimiin. Oikean puoleisessa liittimessä maapinni sulanut kadotukseen. Onneksi ei ollut vienyt flektin liitintä mukanaan. Kevyt rapsutus siihen ja yleismittarilla mitaten että ehjä on. Mietin paljon vaihtoehtoja ja mittasin valmiiksi että millaiset SPAL in puhaltimet siihen voisi soveltaa alkuperäisten tilalle. Tulin siihen tulokseen että laitan vain abicoilla orkkis liittimen tilalle. En ihan luota noihin perus autolinen abicoihin näillä virroilla. Toistaiseksi toimii. Paneudun asiaan viimeistään kun mykistyy taas.
Taas tuli kylmää kuten kuuluukin.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Jarrujen liikennevaloihin tulemis nyökkimiset jatkuu. Eilen poistin takajarrut käytöstä jotta niiden kieroudet ei haittaisi testiä. Hidastin kuudesta kympistä hissukseen paikalleen vaihde vapaalla. Ihan lieväää nyökintää tulee etujarruista. Sen vielä hyväksyn. Mutta kun ottaa mukaan kierot takajarrut ja vaihteiden vaihdon pienemmälle niin en oikeen pidä lopputuloksesta. :( Harmittaa kun heittokellossani ei ole pitkää tikkua tai jopa sellasta rullaa pitkän tikun päässä että pääsisi mittaamaan pinnapulttien ohi napojen suoruuksia. Enkä ole löytänyt ketään kuka voisi sorvaa levyjä vaikka irti autosta.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ostelin etrasta kuminauhaa 10.5 metriä ja täytin sillä nyt loppujen kolmen oven makkaratiivisteet. Tuulisena päivänä työnsin moottoritietä ja kyllä voi todeta että suhinat väheni selvästi. Mutta liekkö tuulilasin ja peilien muotoilu sellainen että väkisin suhisee, muttei kuulu tulevan mistään raosta. En muista mitä nauhaa viimeeksi mulle myivät enkä muista hintaakaan. Mutta sellainen tunne on että yhden oven nauha maksoi tuplasti mitä nyt 3 oven edestä.
Kilometrejä karttuu tasaiseen tahtiin eikä mitään uusia vikoja ole tullut. Kontiot pyörineet alla ihan okay.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kiinnitin huomiota tuossa viime vkl autoa nosturilla alta kattellessani että onpa tuo toinen pakoputkista kovin lähellä taka-apurunkoa. Putkistoa kun tehdessä pyrin ottamaan huomiota rst putkiston rajun venymisen lämmetessään ja jättämään siten senttikaupalla tyhjää oikeisiin paikkoihin ja myös telineihin passelisti senttikaupalla ylimäärästä tankoa. No toisen putken kohdalla rakoa eiole tarpeeksi ja kuumetessaan putki nojaa apurunkoon vahvasti. Ääntä ei siitä sisälle tule kuin ehkä pienenä lisävärinänä mutta eihän se nyt noin voi olla. Joten ensikaudella pitää rapsasta sopivasta kohtaa putkesta pätkä pois. Kuskin penkki on alkanut taas pistämään selkää kipeäksi. Eli eiköhän se ole aika kiikuttaa se autoverhoomoon ehostettavaksi fylliltään. Sitä jo kerran 5mm kumilevyllä nostin strategisesta paikkaa ja se vei pariksi vuodeksi säryn pois. Jaguar ja selkäsärky ei kyllä kuulu samaan lauseeseen, vaikka sport penkit onkin.
Taidan viedä auton nyt vkl talvisäilööön. Tänään aamulla oli lasit seitinohuessa jäässä.

Kattelin myös että taka-apurungon ne isot etupuslat alkavat olla läsähtäneitä. Pitää nekin vaihdella jossainkohtaa.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Sinne auto taas huristeli talviseisontapaikkaan. Mukaan tälläkertaa tarttui molemmat konehuoneen pienet sulakerasiat abs purkin vierestä. Molemmat kun haisevat lujasti sähkölle. Jos ne talven aikana purkaisi ja uudelleen juottaisi. Rahaa on myös pistettävä sivuun kuljettajan tuolin korjauttamiseen. Siitäkun pitää nyt ainakin fylli istuin osaan korjata ja samallahan nahan voisi korjauttaa ja maalauttaa.

Ajometrejä tuli tällekesälle noin 7500km ja keskikulutus auton mukaan 12.8. Eli ei huono.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Heh. Ei malttanut odottaa talvea pienemmän rasian kohdalla. Eilen aloitin ja äsken tuli valmista. Yhtään rengasta tai muuta vikaa en löytänyt juotoksista. Kävin kaikki juotokset silti läpi. Imin tinaimulaitteella vanhat pois ja uutta tilalle per paikka. Sit kun purettaessa tuli jälkiä piirilevylle ja sitäkautta kun vihreä suojapinta lähti liitää naarmuista, päätin että vedän ohuelti molempiin piirilevyihin piirilevylakkaa. Saa olla naksu Wellerissä isoin kärki kiinni ja tinaimulaitteen lähtölämpö täysillä. Niin on laajat kuparit levyllä ja siten lämpö leviää koko levyyn kerralla.
Isompi rasia sitten kun ulkona on synkintä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

https://photos.app.goo.gl/LauCCSWvGxHV2dMa9
Tommottinen se pienempi rasia on sisältä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Alkoi olla tylsää ja avasin sitten tuon isomman sulakerasian. Sieltäpä löytyikin 2kpl alkanutta juotoksen repeämää. En tiedä mille sulakkeille. Mutta veikkaan että pari kesää olis voinu korkeintaan menä vielä ennen ongelmia. Jos sopivaan sulakkeeseen osu.

https://photos.app.goo.gl/ZoykTfBPjiA6LcY56 Siinä näkyykin kuvan keskellä juotoksessa puolikas rengas.

Tietenkin tähänkin sama käsittely kuin pienempäänkin. Eli kaikki juotokset imien vanhat tinat suurimmalta osalta pois ja uutta perään. Tilasin myös kasan hellan releitä korvaamaan orkkikset. Vaihdan näihin rasioihin kaikki releet samalla.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Noin. Nyt on molemmat sulakerasiat käyty läpi. Isompi oli haasteellisempi. Ikäväkyllä yksi johde nousi ylöspäin sentin matkalta piirilevyltä. Ei voi mitää kun se vaan nasahti piikkeihin mitkä johtaa levyltä toiselle.Vieläpä kasaamis vaiheessa. :oops:
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ajattelin tilata hyllyyn varmuudeksi kaasuläppäkotelon kun niitä vissiin vielä saa. Kysyivät barratilta että onko mulla air assist. Eikös toi ole vain vapari aj27 funktio?
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Olihan sotku selvittää että mikä kaasuläppä mulla autossa on. 99 tuli muutos läppiin aj27 myötä mutta aj27sc koneet jatkoivat vanhan läpän käyttöä. Vuonna 2000 päivittyivät sitten myös ahdetun läpät mutta ilman vapareissa olevaa aai systeemiä. Kaiken tämän lisäksi jaggen varaosakatalogissa virhe. 🤓

Kutenkin läppää ei ole saatavana enää. Joten varuiksi hyllyyn ostamista ei onnistu. :cry:
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Katselin juupituubista x308 videoita ja huvikseni katselin myös keskuslukituksen kaukosäätimen yhdenlaiseen korjaukseen keskittyvän videon. Siinä kuuntelin vieon pälpättäjää ja särähti korvaan että miksi se puhuu kaukosäätimen yhteydessä batteries eli pattereista eli kahdesta patterista. Siellähän kuuluu olla yksi patteri. Otin omat kaukosäätimet auki ja CR2032 patteri löyty kummastakin. Taas lähti ajatukset pyörii että hitsi, tästäkö se se kaukosäätimen otto etäisyyden vaihtelu johtuu?. Oikeat patterit kaukoon ovat 2kpl cr2016. Molemmat niin 2016 ja 2032 ovat 3V napajännitteellä. Muttakun niitä laittaa 2 päällekkäin eli sarjaan, tulee napajännitteeksi silloin 6V. 2016 on puolet ohuempi kuin 2032.

Joku mua aikaisempi omistaja on vaihtanut patterit noihin 2032 iin tietämättä että miksi niitä ohuempia on siellä kaksi. Mä taas en tästä tietenkään tiennyt mitään ja läppäsin vaan uuden paksumman vanhan tilalle. Tarkistin nyt vielä drivers handbookista että 2 kpl 2016 pitää olla. Suapa nähä kui alkaa kauko rokkaa nyt kun saa täyden jännitteen ja ne kumikontaktit on korvattu kalvokytkimillä.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Aijai. 8) Aurinko paistaa ja R ärjäsi käyntiin aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Nyt täytyy ihan seurata miten kaukosäädin toimii. Laitoin sulakerasiat paikalleen ja käänsin käyntiin.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Vauxi kirjoitti: La Huhti 15, 2023 5:08 pm Aijai. 8) Aurinko paistaa ja R ärjäsi käyntiin aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Nyt täytyy ihan seurata miten kaukosäädin toimii. Laitoin sulakerasiat paikalleen ja käänsin käyntiin.
On se aina juhlallinen hetki kun saa kesäauton alle, täällä lähti jo tuo pikkuauto (Rover P6 3500) ajoon. Lähiseudun harrasteautotapaamisessakin käytiin jo neiti 17:n kanssa esittäytymässä eilen. 8)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Noin. Viikon verran ajeltu jokapäiväistä ajoa. Kaukosäädin tuntuu nyt toimivan kuten kuuluukin.
Selkä sensijaan alkoi antamaan merkkejä että istuin on kämähtänyt jollaintavalla. Tuntuu kuin että selkä olisi suurinpiirtein ratin suuntaisesti. Mutta selkänoja ei välttämättä. Samalla lonkka on vinossa johonkin suuntaan.

Tänään sitten aamutuimaan otin penkin nosturin päälle ylösalaisin ja huomasin että muutama vuosi sitten laittamani kumilevyn palanen oli liukunut väärään paikkaan. Siirsin sen nyt takaisin oikealle paikalle oikealle puolelle ja lisäsin soiron vasemmalle puolelle niin että nyt istuimen metalliverkko on lähes kokonaan kumilevyn sisäpuolella. Kumilevyt ovat siis vaahtomuovin ja metallikehyksen(verkon) välissä. Etuosaan asti en turhaan mitään laittanut kun se on muutenkin pullea. Tuolin ollessa lattialla pystyi silmällä ihan katsomaan että istuimen ja selkänojan vaahtomuovit ovat molemmat poissa muodostaan mutta tuolin runko itsessään on ehjä. Harmi kun ei oikeanlaisia vaahtomuovitäytetteitä saa enää uutena mistään. Vaahtomuovin vaihtaminen nahkaistuimeen kysyy järjettömän paljon sormivoimia kun on paksua nahkaa pintamateriaalina.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ajelin toissailtapäivänä vajaan kilsan sorarekan takana enkä nähnyt tai kuullut mitään ylimääräistä. Eilen aamulla sitten auton startattuani huomasin että kas, lasi halki 10cm verran lähestulkoon samasta paikkaa kuin aikaisemmin nastan jäljiltä tms. No eikös siellä lasin mustalla osalla ollut iskeytymä josta halki lasin reunaan ja kohti keskustaa. Lasifirmasta ilmoitettiin että Pilkingtonilla ei ole lasia. Ompa hienoa jos ei näihin saa enää ikkunaa muutakuin teetättämällä.
XJR -00.
Vastaa Viestiin