x308 kevään rojektit ja ongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
nupaha
Viestit: 119
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja nupaha » Pe Heinä 19, 2019 2:32 pm

Vauxi kirjoitti:
Jykkepoika kirjoitti:Tiesithän että ahtoja on rajoitettu paikaltaan lähtiessä? Jos oikein muistan niin vaatii n. 16km/h nopeutta jotta alkaa ahtamaan kunnolla ja juurikin siksi ettei renkaat jauha tyhjää.


Enpä tiennyt. :lol:

Abs valot sammui ja koodit poistuivat kun läppäsin purkin takas paikalleen. 20 asteinen moottori käynnistettäessä ei enää korotetulla tyhjäkäynnillä vavahdellut mitä teki aiemmin. Mun korvaan kyllä kuullostaa että ahtimessa voisi olla jotain muutakin vikaa kuin laakerit mitkä itse vaihdoin. Toki kova vetorengas lisää ääniä. Se oli tiedossakin. Mut semmonen raklatus tulee edelleen. Ei siis että ruuvit ottaisivat toisiinsa kiinni vaan semmoinen samankaltainen.

Onko jollain lisätietoa tuohon alipaineletkutukseen että mitä laitteita siihen nipasta lähtevään kuuluu tulla ja miten?


Noi on niitä hetkiä jolloin saa röyhistää rintaa ja tulee ittelle hyvä fiilis. Onnittelut!

Meikän omaski jo kone käy ja kukkuu. Ahdin piti aluksi vähä rallatusta, mutta öljyä lisäämällä kuulostaa jo paljon paremmalta. Täytyy varsinainen vaihto tehdä talven aikana, jos täs baanalle pääsee. Päästöistä jäi leima kiinni. Ei muuta ku korjaamolle töpselin päähän... Tähän asti päästöt ollu OK. En tiedä onko joku letku tai liitin irti tai löysällä. Kone kun kumminkin käy nätisti.
Kuva
Kesäkissa XKR

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Heinä 19, 2019 5:13 pm

Hienoa että rojektit etenee. :!: Suosittelen kyllä ostamaan jonkun kädessä pidettävän hyvän testerin. Säästää aikaa äärettömästi kun pääsee ite heti remontin yhteydessä tarkistamaan/koodit ja seuraamaan livedataa. Sekä myös rahaakin helposti kahden korjaamoluvun jälkeen. Vaikka tuo kiina mongoose ei pääsekkään mulla jousitukseen ja ilmastointiin niin muihin tärkeisiin pääseekin suhtkoht luotettavasti. Niin silti se on säästänyt itsensä jo helposti.
XJR -00.

nupaha
Viestit: 119
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja nupaha » Pe Heinä 19, 2019 5:54 pm

Jep, kyllä tuollainen varmaan hankkia. Ainahan näissä Britti-vehkeissä jotain tulee. :lol:
Kiitti vinkistä tuosta öljynostopaikasta. Sieltähän tuli ohjeet, ruiskut ja letku mukana.
Kuva
Kesäkissa XKR

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Heinä 20, 2019 9:37 am

Näyttää siltä että korjasimpa auton vanhan täysin mykän kaukosäätimen korjaus-sarjalla. =)
https://www.partco.fi/fi/tvradiovcrcd/kaukosaeaetimet/17073-kaukos-kit.html?search_query=kaukosaatimen&results=8
Napsasin viistetyillä sivuleikkureilla alkuperäiset nännit pois. Yksi leikkaantu niin syvältä että ei ottanut kontaktia joten liimasin toisen päälle vaan. Sen tunto on nyt lähempää ottava tietty mutta pelaa. Veikkaan että auton päässä saattaa olla orastavaa vastaanotto häiriötä. Tuntuu että vaihtelee hirveesti etäisyys missä ottaa. Pitää testailla nyt kun on uudet nännit. Jos korjaus pelaa luotettavasti. Niin sitten korjaan myös tuon varakaukosäätimen kun se on ollut tän kesän todella epävarma.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Heinä 24, 2019 4:09 pm

Taas sitä vuoden vanhaa jaguaristiä viiään. 3 päivää sitten alkoi epämääräinen nyhtäminen ajon aikana. Ihankuin kävisi 7 pytyllä mutta vain on off tyylisesti. Myös liikennevaloista lähtiessä oli enemmän taikka vähemmän outoja tilanteita. Samana iltana kävin suhailemassa ja seurasin juttuja moottoriohjauksesta. Havaitsin että sielä oli long term fuel trim kuormituspisteestä riippuen rajusti makealla ja vastaavasti short term fuel trim rajusti ohuella. Eli lopputulema tulee olemaan hyvä kunhan ajosyklejä tulee tarpeeksi notta LT muuttuu. Aattelin että siitä outoudet tulee.

No ei tullut. Seuraavana aamuna työmatkalla nyhtää nytkytti koko matkan ja 3 liikennevaloa ennen maalia tasottu kyyti kuin sormia napsauttamalla. 2 liikennevalo lipumiset siitä eteenpäin ja sytty askin häiriövalo. "tästä se taas lähtee" :roll:

Nyt on vuotavan töpselin läpivienti olemassa sekä juuri hain 12 litraa Amsoilin lientä holvattavaksi pesuaineen kera. Sormet ristiin. Ajatella, 140tkm tuli juuri täyteen ja aski sekaisin. Enno tottunut tämmöisiin omissa autoissa ikinä :D Niin ja suodatin ja tiiviste on ja. Edellinen omistaja on öljyjä vaihdellut tiheästi propusta. Suodattimen vaihdosta en muista. No nyt on ainakin. Täytyy sanoo että nykiä nylpytän kiesin kyllä seisontaan jos turbiini tai tcu on kaputt. Kooodiakin askissa oli tossa perjantain valon sytyttelyn jälkeen. En vaan yhtään muista että mikä se oli.
XJR -00.

henu
Viestit: 171
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja henu » Ke Heinä 24, 2019 5:50 pm

eikös se oo mersun 722.6 lootalla ?

Mulla on jeepissä sama loota ja on vaikka millasta ongelmaa ollu ja on edelleen, limp moden sai aika monesti kuumana aikaan yms sekoilua, jos se sähköpistoke on jo vaihdettu niin conductor plate on yks hyvä lähtökohta lähtee vaihtamaan jos on random sekoilua.
Helppo vaihtaa ku ottaa venakoneiston pöydälle.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Heinä 24, 2019 7:51 pm

No sillä :evil: askilla se on. Töpseliä ei ole vielä vaihdettu. Ja mitä eilen yöllä lueskelin mursupuolelta niin jotkut askiyksilöt sekoilee päivästä toiseen ja kilometristä toiseen vaikka vaihtaa ne yleiset osat kaikki.
XJR -00.

JNi
Viestit: 570
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja JNi » To Heinä 25, 2019 10:08 am

Heitänpä pari helppoa ajatusta. Näissä malleissa puolat ovat usein epätasaisen käynnin lähde. Ne on helppo tarkistaa laittamalla puola kiinni kipinävälimittariin, siis sellaiseen missä on hauenleuka maadoitusta varten ja toiseen päähän puola tulpan paikalle, ja kipinäväliä voi säätää muutamaan cm:iin asti. Siitä näkee heti jos puola pätkii kun säätää välin aika isoksi. Bensapumpun sulakkeet irti testaamisen ajaksi, ja kaikkien puolien läpikäynti järjestyksessä, vaikka vikakoodi osoittaisi johonkin tiettyyn, on vielä vähän summittainen näissä vuosimalleissa.

Kaikissa sähköongelmissa kannattaa aina ensimmäisena irroittaa akku pariksi minuutiksi ja nollata systeemit. Yllättävän usein ongelmat poistuvat. Ja sen akun on syytä olla hyvässä kunnossa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Heinä 25, 2019 4:53 pm

Juu kyllä, siksi puola oli heti alkuun mulla ajatuksenakin. Myöskin kun pyllydyno aluksi tulkitsi puolavammaksi. Mut se ajatus häipyi pois aika nopeastikkin kun ei ollut minkään sortin oireita vaikka kuinka kuormitti konetta ja kun oireet olivat lähestulkoon kellon lyömällä vuorotellen hetken aikaa päällä ja pois. Ajatus oli ottaa huoltopesun jälkeen ottaa kenkä irti notta sopeutumat nollaantuisivat. Kopio mongoosella ei pääse niin pitkälle IDS llä :cry: vaan laite alkaa huutamaan yhteyden puutteesta aina siinä kohtaa. Koodit täytyy kyllä lukea vaihteistosta ennen kengän irroitusta.
XJR -00.

Avatar
JMSC
Viestit: 1033
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja JMSC » Pe Heinä 26, 2019 9:02 am

Tuossahan on kait sama ecu kuin xk8:ssa?
Ota vaikka trimmit ja maf live seurantaan mongoosella kun auto käy jos tulee välillä error eli joku seurannasta katkeaa/pysähtyy niin vahva veikkaus että ecu:n konkat vuotaneet.

Tuo kannattaa tarkistaa joka tapauksessa koska on vain ajan kysymys koska tuon ecun konkat vuotavat ja syövyttävät piirilevyn. Kannattaa korjata etupainotteisesti -> helppo nopea ja halpa homma. Jos pääsee syöpymään niin on todella vittumainen ja kallis korjata.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Heinä 26, 2019 9:29 am

Hyvä huomio! Piirilevy voi hyvin olla sama. Ohjelma vaan eri. Täytyy riipasta se tos viikonlopulla esiin ja auki.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Heinä 26, 2019 9:29 pm

Nooh. Vaihtelin töpselin läpiviennin. Läpiviennissä tehtaalta liian iso ulompi O rengas. Miljoonalaatikosta uusi passeli. Painoin läpiviennin niin pitkälle kun sen sormin ja vähä avittaen sain. Todnäk hyvinkin lähelle pohjaa. Rupesin kiertää ruuvia ja se tuntu jotenkin nahkealta. Aikani pyöritin ja sitte se keventykin -viimeisen kerran. Suti nimittäin kierteet johdin levyn päästä. Pysyy se kuitenki kiinni siellä että ei sentään maahan putoa.

Laitoin öljyt sisään akkukengän ollessa irti ja eka koeajo oli ok. Lähin sitte puotiin ja matkalla häiriövalo syttyi. Takasinpäin ajellessa se ei syttynyt. Tosin ajelu oli tälläkertaa moottoritietä.

Äske läihin tankkaamaan ja siitä sitte livedata päälle vaihteistosta ja seurasin suoralta kädeltä sisääntuloakselin ja ulostuloakselin nopeutta sekä turbiinilukon ohjausta. Kauaa ei tarvinnut seurata kun jo huomasin että input shaft speed vetelee iha omia lukujaan. Myöskään ei tarvinnut kauaa ajaakkaan ni valokin sytty taas. Ulostuloakseli seuras hyvin nopeutta vakaasti. Sisääntulo paikallaan ollessa pyöri jotain 120-400 väliltä. Ajaessa jotain kuuttaakybää ja kierrosten ollessa silloin jossain olikohan 1700rpm kantturoilla. Sahasi input jotain 1000-1300 välissä kokoajan ja välillä yli ja alle tuon.
Turbiinin lukittua input shaft sitte pyöri 0 - lähes rpm väliä mut ei koskaan saavuttanut sitä.

Tuolla voi kenties olla merkitystä jopa perin rumiin vaihtotapahtumiin pintakaasulla mitä tuo aski on kokoajan esittänyt.
Niin ja vikakoodi on P0740 niin moottorissa kuin vaihteistossakin. Koodihan kääntyy turbiinilukon virtapiirihäiriöön.

Jotenka pitää pistää tilaukseen johdinlevy, KYB/TCC solenoidi ja uusi läpivienti. Että otsasuoni pullottaa vaihteeks.
XJR -00.

henu
Viestit: 171
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja henu » La Heinä 27, 2019 6:19 am

Varsinkin uutta pistoketta uusilla o-rankailla saa painaa aika kovasti että lupsahtaa pohjaan.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Heinä 27, 2019 9:42 am

Joo. Mut pistokkeen ulompi O rengas oli sitä öö topparia lähes tuplasti korkeampi. Ei siis mitään mahdollisuutta litistyä paikalleen.

Mietin tossa kans et pitäsköhä tilaa varuilta myös paineensäätöventiilin palautusjousi. Sikälimikäli aski on enintään -99. Vaihteet eivät luista eikä rpm nouse vaihdon yhteydessä eikä ole mitään viipyilyjä. Paitsi nyt kun input rpm menee mitä sattuu. Vaihdot ovat vaan rumia pintakaasulla. Eikä ne vaihteet mene tupaan jysäyttämälläkään. Ehkä haen liikoja. Mut molen tottunut askiin mikä pintakaasulla vaihtaa mukavan pehmeästi. Vähänkin kun on enemmän kuormaa koneella niin vaihdot ovat heti jees.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Elo 02, 2019 10:05 pm

Ja taas eteni.
Jumppasin tänään johdinlevyn, TCC solenoidin ja uuden töpselin. Kiesin humistellessa idlellä huomasin että mitäs nuo tuossa paffilodussa on. No nehän oli ne suojakannet solkkujen päälle.. Noo ekankerran kun tekee ja vielä vihe tuli siinä että laitoin kannet samaan laatikkoon kun roskiin menevä vanha johdinlevy.. Jos ei vikoja ilmene ni täytyy käyttää vielä kerran auki ja naksauttaa suojat paikalleen.

Homma ei ollut mikään vaikea. Mut tosiaan ekankerran ikinä kun tommosta tekee niin kyllä siinä tuli ämpyiltyä tovin jos toisenkin. Koneiston ollessa pöydällä johdinlevy ja solkut irroitettuna, silmäilin sitä ja huomasin että 2kpl verkkosihtejä olivat puhtaat ja koneistetuilla pysty ja vaaka pinnoilla oli hyvin vähä mustaa kertymää. Käytin kuitenkin nuo pyöreät pienet sihdit irti ja ei niissä ollut mitää mujua. Kokeilin myös kaikkia solkkuja ajaa sähköllä ilman PWM ää ja napse oli hyvä kaikissa muissa paitsi toisessa paksussa mötikässä. Sekin varmaan pelaa mutta ääni oli todella hento verrattuna viereiseen samanlaiseen. Resistanssikin oli täsmälleen sama. Olisin vaihtanut O renkaat solkkuihin mutta eipä ollut natsaavia kokoja. Pesasin mustan kertymän pois näkyviltä pinnoilta. Ai että jos osaisi niin olisin kyllä purkanut koneiston samaan syssyyn tiskausta varten. :shock:

Tuijotin livedataa tovin paikallaan ollessa ja kyllä input rpm seilaa edelleenkin. Mutta nyt siinä oli jonkinsortin logiikka. Ennenkuin nostin koneiston takas paikalleen, tökin triggeripyöriä askissa varovasti ja ei ne tuntuneet olevan irti tai mitään sellaista.

Äsken kävin suhaa pitkin maanteitä ja vähän konetietäkin herutellen vikavaloja esiin. Niitä ei ilmaantunut sen liki 100km matkalla.
Ajolleen aski alkaa olee ehkäpä sellainen kuin tuo on aina ollut. Ei mikään kermainen vaan noh, Saksalainen :D Vaihteiden muljauttelu poistui mutta turhanpäiväinen eestaas jumppaus on olemassa kun se lienee koodissa. Siitä johtuen 55-65kmh pitää ajaa kepistä 4 valittuna. Jos siis on C päällä. Jos ajaa D llä tuolloin niin aski ei oikeen tiiä millä se haluaa mennä. Se johtuu tietenkin siitä että 65kmh ajetaan viitosella ja turbiini lukossa mikä tarkoittaa noin 1200rpm. Siitä ei paljoa tarvii laskee niin turbiini poistuu ja vähä vielä jos laskee ni vaihetaan neloselle. Sit taas sama ylöspäin. S llä sama vauhti ei tuota ongelmia kun se ei viitosta tarjoa tuossa vauhissa. Onko tässä askissa 2 vaiheinen turbiinilukko? Tuntuu kuin se olisi lukittuna tasakaasulla tasasella tiellä ja kun tulee ylämäki ja annostan varpaallisen lisää niin ikäänkuin turbiin lukittuu kunnolla ja matka jatkuu.

Voi sanoo et nyt on kiesillä näytön paikka että tuleeko luottamus takaisin.. :lol:
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Elo 09, 2019 8:30 pm

Askin häiriövalo syttyi eilen taas. Sama P0740. Olin havaitsevani myös että kun idleltä kaasua antaa varpaallisen niin inputshaft dippaa nollan kautta jonnekkin rpm alle. Aattelin että mitähä jos olis askin johtosarjassa katkosta sopivasti kun koneen "heilahtaessa" ikään kuin pätkäsis. No tänää ekaksi piippasin kaikki askiin menevät 13 karvaa tcu lle ja perään myös noin 3A lla kuormittaen. Kaikki on ok vaikka kuin temusin johtosarjaa ylhäältä ja alhaalta. Sitten otin skoopin esiin ja tutkailin molempien antureiden signaalia mitkä tulee askista. Koneen ollessa käynnissä ja vaihteiston P llä tuli molemmista antureista silmämääräisesti täsmälleen saman taajuuksinen signaali. Karvat eivät olleet kuitenkaan ristiin sulaneet kun ne sai näyttämään keskenään eriä siirtelemällä vaihde staagia ja löysäämällä jarrua pyörät ilmassa. Signaaleista päätellen voisi ajatella että outputshaft speed tulee jostain ihan muualta kuin askin sisältä. Signaaleissa ei myöskään näkynyt livedatasta tuttua dippaamista nollaan kun varpaallisen antaa kaasua eikä mitään vaelteluakaan mitä inputshaft näyttäisi tekevän.

Tästä ymmälläni kurkkasin TCU sisään ja totesin että ei siellä ollut mitään vikaa mutta juotin silti kaikki kampojen pinnit läpi. Kuormitin myös jännitteen ja maadoituksen.

Entiedä mitä tapahtui mutta jossain välissä kun starttasin taas niin kone alkoi käymään noin seitsemällä ja kaasua painaessa ei vastannut oikeistaan kukaan ja siitä kuin löysäsin niin se otti ja sammu. MIttaristossa luki lakonisesti että moottori sammui. No otin sitten ecu irti ja kurkkasin senkin sisään. Se ei ole yhtään samanlainen kuin x100 missä konkat vuotaa. Ei ollut yhtään mitään indikaatiota että tihkuis tai olisi edes turvonnut.

Sitten se taas toimi kotimatkalla kuiten tähäki asti. Saa nähä pääseekö sillä sunnuntaina Forssaan pitämään sadetta..

Löysinkin netistä toho vaihteisoon service manualin ja siinäpä seisoi noi nopeustunnistimien tiedot. Eli ne mittaa planeetta pyörästön nopeuksia. Siksi se P llä näyttää samaa. Näistä TCU laskee input shaftin nopeuden.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Elo 10, 2019 6:48 pm

Noniin. Tästä ne viat lähtee sitten isommin lentoon. :cry: Äsken en meinannut päästä pois rantakahvilan parkkikselta. Lähti ok tulille ja en päässyt kuin peruuttamaan ruudusta sivulle ja pari metriä eteenpäin. Siihe sammu sitten ja teksti että moottori sammui. Siitä piiiitkällä vieterillä käyntiin. Valitsin taas D ja sammui kuin seinään samalla ilmoituksella. Taas piiiiiiiitkällä vieterillä vaivailloisesti käyntiin. Sitten valitsin R ja kaasulla senverta ryntäytin taakseppäin että sai vähä vauhtia ja kone sammuneena rullasin takas ruutuun.
ns tupakin mittaisen tauon jälkeen lähti taas normaalisti käyntiin ja kaikki oli ok. Kunnes muutaman kilometrin jälkeen tuli rajoitettu suorituskyky ilmoitus.

Kotona sammuttamisen jälkeen koitin lukea koodeja ja niitä ei ollut. Ei askissa eikä moottorissa. Etiäinen on että ettei nyt olis kaksi tulossa kaksi vikaa päällekkäin. TAI sitten tuossa tilanteessa turbiinilukko oli päällä ja sillo kone kyllä sammuu kun paikallaan seisoo jarrua vasten tai tässä tapauksessa ensimmäisen kerran ajoin kävelyvauhtia.

Hohhoijakkaa.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Elo 17, 2019 2:43 pm

Nyt on ajeltu ja tuumailtu ja kyselty sekä lueskeltu. Tänää eksy vaihteistosta turbiini käyttö Volvon peräkonttiin. Maanantaina kiikutan sen korjattavaksi sekä samalla modattavaksi. Jospa sitten ongelmat olisivat tipotiessään.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Elo 25, 2019 4:05 pm

Tere.
Tais turbiini olla vikavalojen syy. 8) Ajeltu on nyt kolmisen sataa kilsaa josta S llä ehkä 50km kaupungin keskustaa myöten. Keskusta-ajo kun ennen remppoja heruutti valon palamaan hyvin nopeasti. Ajolleen vaihteisto sivisty huomattavasti. Muljauttelu on poissa. Entinen C on nykyinen S ja nykyinen C on jotain paljon pehmeämpää vaihtotapahtumaa kuin koskaan mun aikana. Muutekin semmoiset "vaikean" alueen vaihdot siistiyty selkeästi. S-tilassa aski ei jysäyttele vaan on napakka. C llä vaihdot napakoituvat nyt kaasun asennon myötä. Askin irroitus oli aika suoraviivainen eikä sisältänyt mitään ihmeellistä. Tehtaan ohjeiden vastaisesti en irroittanut liitintelinettä eikä moottori todellakaan kääntynyt tulipeltiä kohden kun askin poisti vaan syyläriä kohden.

Turbaaniin tuli sisälle täys huolto laakereineen ja kitkalevyineen. Sekä myös todnäk ongelmien varsinaisena poistajana toimiva jousimodifikaatio turbiinilukkoon.
XJR -00.

nupaha
Viestit: 119
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja nupaha » Su Elo 25, 2019 8:23 pm

Vauxi kirjoitti:Tere.
Tais turbiini olla vikavalojen syy. 8) Ajeltu on nyt kolmisen sataa kilsaa josta S llä ehkä 50km kaupungin keskustaa myöten. Keskusta-ajo kun ennen remppoja heruutti valon palamaan hyvin nopeasti. Ajolleen vaihteisto sivisty huomattavasti. Muljauttelu on poissa. Entinen C on nykyinen S ja nykyinen C on jotain paljon pehmeämpää vaihtotapahtumaa kuin koskaan mun aikana. Muutekin semmoiset "vaikean" alueen vaihdot siistiyty selkeästi. S-tilassa aski ei jysäyttele vaan on napakka. C llä vaihdot napakoituvat nyt kaasun asennon myötä. Askin irroitus oli aika suoraviivainen eikä sisältänyt mitään ihmeellistä. Tehtaan ohjeiden vastaisesti en irroittanut liitintelinettä eikä moottori todellakaan kääntynyt tulipeltiä kohden kun askin poisti vaan syyläriä kohden.

Turbaaniin tuli sisälle täys huolto laakereineen ja kitkalevyineen. Sekä myös todnäk ongelmien varsinaisena poistajana toimiva jousimodifikaatio turbiinilukkoon.


Hieno homma. Jospa se projekti nyt lähtis helpottamaan.
Kuva
Kesäkissa XKR

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ma Elo 26, 2019 6:04 pm

Hihhei. Autossa oli kuin olikin 2 vikaa päällekkäin. Tänää ruuhkanyinnässä tuli lievä nykäys ja hätkäytölle kiesi. Tälläkertaa en sammuttanut kun hain ids kotoota. Tuloksena oli askissa 0 koodia ja motorissa 1. P1647. Annoin hiukan koneen jäähtyä ja käväsin piikittämässä yleismittarilla 1. lambdojen lämmitysvastuksia. Kuskin puolen lanka poikki. Apparin puolen aika lähellä oikosulkua. Mutta putki ja siten lanka olivat vielä oikein kuumia jotenka lähinnä luin arvon että se ei ole poikki. Miksi se aina on se vaikeampi puoli mikä on klesana. :cry:
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Elo 28, 2019 8:02 pm

Vaihtelin lambdan ja pöydällä tarkistin että lanka oli poikki ja että oikean puolen langan resistanssi on aikalailla sama kuin uuden vasemman.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Syys 01, 2019 11:27 am

Jykkepoika kirjoitti:Tiesithän että ahtoja on rajoitettu paikaltaan lähtiessä? Jos oikein muistan niin vaatii n. 16km/h nopeutta jotta alkaa ahtamaan kunnolla ja juurikin siksi ettei renkaat jauha tyhjää.


Tämä mielessä testasin vielä kerran nyt viileällä raikkaalla kesäyön ilmalla että miten irtoaa pilkulta. Todella selkeästi 1. vaihteella buustia eio tyyliin yhtään. 2. Vaihteen nasahtaessa tupaan, onkin buusti sitten sen minkä ahtimesta irtoaa. Tehtaan ilmoittama alle 6s 0-100kmh on siten todella kaukana. Vetoja on kyllä siten että voima on tallella mutta aikaa tuhrautuu tohon ensimmäisen vaihteen aikana tapahtuvaan ootteluun.

Muuten kiesi on voimalinjan puolelta toiminut ok. Eikä tuokaan ole vika vaan ominaisuus mille ei tarvitse tehdä mitään.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Syys 29, 2019 9:22 am

Nytkun ajokki on taas talviunilla niin voin keskittyä pienten puutteiden korjauksiin.
Meni sormi aikalailla suuhun taustavalojen kohdalla. Ilmastointipaneelin lcd näytön toinen lamppu on pimeänä, kuskin ikkunanapit "polttaa" sormia taustavalojen ollessa päällä ja apparin ikkuna napin valo on pimeä.

Taustavalosekamelska on näihin käsittämätön. Polttimoa on vaik millasta ja ristiin rastiin. Eli jos ajattelisin niin että vaihdan ilmastointipaneeliin kaikki kerralla kun sinne kerta menee tössii niiin mitä sinne tarvitsee? Kuskin ikkunanappeihin ottaisin ne tsb mukaiset matalempi wattiset? Sit se mikä kuuluu apumiehen ikkunanappiin. Toki erikoisimmat voi olla haettava marmorilta. Jos joku olisi metsästänyt pyöreisiin polttimoihin ne standardit T numerot ni se helpottaisi jäätävästi. Iipeistä saa kuitenkin sinisiä hattuja pussikaupalla. Osa polttimoista on vissiin vihreällä hatulla ja osa sinisellä?

Näköjään polttimot ac paneeliin ovat:
JLM11965 Näitä menee näyttöön 2
JLM20308
JLM20309
Mut nuo nappien polttimot. Kuinka monta kumpaakin ?

Nappirivin ACn yläpuolelle menee:
LNA5180DA sinisenä ja kirkkaana mutta kui monta?

Ikkunanappipakettiin kuskin oveen sekä ehkä apparin oveenkin:
LNA5180CA 50mA eli matalemmalla teholla kuin aiempi 100mA.
Muistelen että nappipaketissa oli 2 eri lampputyyppiä valaisemaan eri alueita. Mikä se toinen oli ? Sekä tietty määrät.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Helmi 19, 2020 10:59 pm

Kun en ollenkaan muista että onko autossani molemmat sivupeilien lasit kaarevia niin tartteepi kysyä :lol: Kiesin luo pääsee keväällä vasta.
Eli kun peilien lasit ovat ruskeat ja ne siten tartteepi vaihtaa niin tarviinko nyt sitten kaksi HND3075AA vai yksi noita ja yksi HNA3072AA ?
Lasit ovat siis tummentuvat ja lämmitetyt.
Ja onko Barratin listoissa virhe vai miten tuo HNA3072AA hinta on noin pieni tummentuvalle peilille.
XJR -00.

Avatar
Kopi
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Kopi » To Helmi 20, 2020 8:20 am

Vauxi kirjoitti:Ja onko Barratin listoissa virhe vai miten tuo HNA3072AA hinta on noin pieni tummentuvalle peilille.

Jaguar classic partsin mukaan 3072 on flat. Eikä edes tummentuva.
Se ehdottaa electrochromatic:ksi HND3075AA. Oisko HNA loppunut. Ei puolimerkintää, joten kaiketi molemmille puolille. Tuo
"with warning" on se Jenkkien "Objects in mirror are closer than they appear"-höpinä.
https://parts.jaguarlandroverclassic.co ... nd/jaguar/
Mulla ei oo enää X308:ia, en voi tarkistaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Helmi 26, 2020 9:31 pm

Tilasin peilien lasit oikeanlaisina ja ilmastoinnin painetunnistimen. Viimekesänä absi purkkia irrotettaesa pitää tuo ilmastoinnin painetunnistin ottaa pois niin huomasimpa että se oli tyyliin puolilaan täynnä ilmastoinnin öljyä. :lol:
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Maalis 20, 2020 7:15 pm

Näitä kevään (tällähetkellä minkä vuoden kevään) rojekteja taas suunnittelen ja juolahti mieleen että joku on taatusti täällä vaimennellut näiden lattioita ohuella hifi bitumilla? En ole nostellut mattoja tästä autosta ikänä niin onko siellä tehtaan jäljiltä millasta tavaraa pellin ja maton välissä ? Keskikonsoli täytyy enihau nostaa pois notta pääsen näkemään että mikä on kun ei takapenkin suulakkeihin tule ilmaa ikinä. Niin samalla vois nostella penkit pois, matot riipasta ulos ja levitellä tiemetelin vaimennusta. Kuvittelisin että maton alta ei löydy nykyautojen 10cm paksuja vaahtomuovi ja styroksi viritelmiä ?
XJR -00.

JNi
Viestit: 570
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja JNi » La Maalis 21, 2020 11:03 am

Saman aikakauden XK8:n matoissa on melko paksut, tiukat, kiinteät ja muotoon valetut vaahtomuovikerrokset. Saattavat olla liimautuneet kiinni lattiaan joistain kohdista, kannattaa irroitella varoen. Ne on hyvä pestä painepesurilla ja saippualla, tulos on hieno. Tosin kuivatella saa niitä vaahtomuoveja sitten auringossa useamman päivää.

Kynnyslistat ja muoviosia/paneeleita pitää nostaa edestä pois myös. Niille kannattaa antaa myös kunnon pesu- ja hoitoainekäsittely kun ovat irtonaisina.

Peltiä vasten on eri kohdissa bitumimattoa tai paksumpaa, esim. kardaanitunnelin päällä ja moottoritilaa vasten. Tuolla on kuvia, XK8 ja XJ8/R on tehty samalla tekniikalla: https://1drv.ms/u/s!AjuJCfTqBHQog0LAUwk ... Q?e=Vq7ADH

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Maalis 21, 2020 5:35 pm

Okei, hyvä. Eli on vaahtomuovimatot ja perinteistä metodia siellä täällä. Matot pesin painehuuhtelulaitteella viimekesänä. Toki painepesurilla ja jynssäämällä saa vielä enemmän pois. Mut eiole paikkaa missä kuivatella päivätolkulla. Eivätkä ne ole niin likaiseksi päässetkään. Joo tuo osien tiskaus tossa vaiheessa on tuttua hommaa.

Käyttö volvon sisustaa kun purin lämppärin purkamista varten ekaa kertaa tehtaan jälkeen. Oli eräs ilmasuulake niin kovasti tarttunut lattiaan välissä olleen ääniteristefyllin kohdalta. Että se aina joustavaa muovia oleva ilmaputki meinas oikeasti haljeta. Jäljelle jäi ainoaksi vaihtoehdoksi täyspitkä mattoveitsi, nostaa suulaketta sen minkä se nousi ja sahata äänieristefylli poikki putken alta.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Maalis 28, 2020 4:56 pm

Kevät koitti ja V8 pyörähti käyntiin.

Vaihtelin öljyt ja ilmastoinnin painetunnistimen sekä samalla tein ilmastointihuollon. Luonnollisesti rasvasin vetoakselien ristikot ja ravistelin väljiä mitä ei ollut.

En myöskään löytänyt tulipellistä MAP tunnistinta mikä olisi selittänyt viime kesän ahtirempassa huomaamani ylimääräisen alipaine letkun pään. Mielestäni teline mapille on, eli sama kuin se keskimmäisen peittomuovin kiinnitys klipsin teline? Mutta tunnistinta ei näy eikä myöskään sähköliitintä sille. Otappa sitten selvää. Jos kerta siitä ainokaisesta alipainelähdöstä kaasuläpän alta pitäisi alipainetta mennä ahtimen ohituskierrolle, evap venttiilille, mapille, ohjaamoon ja egr lle.
Mulla menee nyt ohituskierrolle, evap venttiilille ja ohjaamoon. Selvitettävä uudelleen tarkalla silmällä.

Lainaan jonkun ulkomaalaisen räpsyä.
https://www.jaguarforums.com/forum/attachments/xj-xj8-xjr-x308-27/34997d1362048839-map-sensor-vac-tube.jpg
Mulla eio tuota denson mappia tuossa paikassa ollenkaan. Toi mapin teline pultataan pultilla kii muovin telineeseen. Siinä mulla eio ku reiät. Tiiä sitte mihkä pletku on joskus mennyt.
Viimeksi muokannut Vauxi, Su Maalis 29, 2020 2:19 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Maalis 29, 2020 1:35 pm

Kävin äske kuikuilemassa moottorin ja tulipellin väliin. En nähnyt edes minkään sortin jälkiä että siellä on mappi joskus ollut. Telineen kiinnitysreijissä eiole maali lähtenyt yms. Töpseliä ei näy missään eikä mitään muutakaan semmosta. ECU livedatasta näkee että map makaa 1.5bar/4.5V eli töpseli on irti tai johto puuttuu. Ei kyllä käy järkeen että miksi siellä oli ylimääräinen letkuhaara. Koodia ei tule map singaalista ikinä. Mutta ulkomaan juttujen perusteella siitä ei tulekkaan ja on yleinen metodi ottaa letku pois tms kun egr poistetaan. Noh tässä egr edelleen on ja toimii.

Edit.
Otin moottoriohjauksen skemat tarkkaan syyniin. Selvis että lokakuu -99 alkaen on pohjois amerikan malleissa (NAS) MAP tunnistin aj27sc moottoreissa. Mutta ei ROW autoissa. Mutta sitten 01 kuvista alkaen mappi löytyy kaikista eikä eroteta nas tai row. Myöskin 01 kuva on runkonumerolle F20xxxx alkaen. Selittää kyllä hienosti että miksi ei vikakoodia tule. Mutta minua edeltävän asentajan ilmaan heilumaan jättämää letkua ei kyllä pysty selittää.
Lisäksi alipaineinen egr taisi jäädä pois aj27 myötä.

Niin ja nyt uusin korvin kuunneltuna ja testailtuna viime kesänä kuuntelemani ahtimen roklottava ääni on ominaisuus. Ahdin kun roklottaa vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä eli alle 1000 rpm. Moottori aina käy hivenen kiihtyen ja hidastuen kun se käy hitaasti. Siksi tehdas on asentanut alunperin ahtimeen vetorenkaaseen jouston hidastus-suuntaan.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Huhti 05, 2020 7:14 pm

Ensimmäinen tankillinen pöristelty. Heti kun otin tänäkesänä ajoon, kattelin IDS llä seoskorjaus trimmejä. Adaptaatioiden nollaantumisen jälkeen long term on jotain isosti plussalla ja shortti vähentää hulluna kautta osakaasualueen. Nyt tankillisen jälkeen seurailin taas ja tilanne on liukunut siihen missä ecu haluaa kaiken olevan. Mutta missä se haluaa ne pidettävän? No Long term molemmissa pankeissa haluaa olla vähintään -10 mut mielummin -15%(riippuen kuormituspisteestä) ja shortit ovat samaan aikaan siellä missä kuuluukin eli + - 6%. Ikinä en ole törmännyt missään oem ecussa tämmöiseen toimintaan. Lienee normi toiminta ? Ei kuitenkaan vikavaloja ja kaikki pelaa. Tämähän taisi olla vielä voimakkaasti adaptoituva ecu ja siltä vaikuttaakin. Tietenkin bensapaineen voisi mitata. Mut se ei ollenkaan taas natsaa siihen nollauksien jälkeen todella pielessä oleviin trimmeihin.

Eilen purin parit polttimot keskikonsolista malliksi ja täytyy sanoa että jos ei halua marmorilta hakea tai barratilta tilata niin on vaikeaa. Aikani kaivelin ja mittailin niin polttimot ovat sitä T sarjaa muovikannalla eli T1 neowedge. Mutta tuumakoossa.

Ohjaukseen oli tullut talven aikana kulmikkuus takaisin. Rasvasin taas alinta rattiakselin ristiniveltä ja kulmikkuus katosi about kokonaan. Autossa ei myöskään ole TSBn perusteella vaihettu rattiakselin alinta pätkää. Siihe en löytänyt mitään syytä että miksi TSB ilmoittaa että pitää vaihtaa myös hammastangolta öljyn paluuputki ?

Mitä muuten kuuluu olla varapyörän ja takaluukun pohjan välissä ? Mulla on siinä vain 2 harmaata pehmeää muovipalaa. Mutta ne on ehkä 5cm liian matalat. Joten pahvi painuu todella helposti kun se on paikallaan ylhäällä muun paneloinnin tasolla.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Huhti 10, 2020 11:05 am

Otsikon mukainen tilanne jatkuu. Purin matot kaikki pois alkaakseni levittää hifi bitumia. Aattelin et nostampa etujalkotiloista nuo ruskeat vaahtomuovieristeet ylös. Löytykin sitten ruskeaa juuri tulipellin ja lattian saumasta. Tarjosin kuonavasaraa ja samantien räks läpi asti. Tottakai kaverille kanssa joten apukuskin puolella yhtäpaha. Ei kuitenkaan ole kyse laajoista peltitöistä vaan jotain ehkä 30cm x 10cm lappuset. Tosin ennenkin on röstihommat levinneet.

Ja mä niin aattelin et vähemmän ruuvattu kesäkäytössä ollut harrastepeli ei tartteis mätähommia. Paikat ovat kyllä suoraan etupyörien takana joten ei ihme. Niitä roiskeläppiä kun ei ulkonäöllisistä syistä kai sovi laittaa.

Noh ei selvitty ihan kahden päivän projektilla. Onneksi on tää pääsiäinen ja ei pk seudulta voi poistua niin tätä aikaa on.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Huhti 12, 2020 2:36 pm

Huh. Tulihan ruuvailtua pari päivää.

Nyt on sitte lattia ummessa taas vuosiksi mätäpaikoista, levitetty melkein koko tukkulaatikko 1.8mm paksua bitumilevyä pitkin lattiaa jättäen helmat ja korikitit peittämättä. Samalla painehuuhtelaitteella kävin irti olevan lattiamaton kauttaaltaan läpi, vaihdoin sivupeilien lasit, hoidin istuimien nahat koitin selvitellä syytä miksi ei takapenkkiläisten suulakkeista tuu ilmaa juurikaan ja voitelin kuskin turvavyön mekanismiä rullan sisältä.

Peilien lasien vaihdon yhteydessä huomasin että mekanismit oli molemmat ottaneet kipiää joskus jo aiemmin. Oikean mekanismin se kiekko mihi peili kiinnittyy, oli halki. Vasemman peilin mekanismi oli pompannut pois paikaltaan toisesta päästä. Selvisin noista onneksi vain muovihitsaus liimalla ja purkamalla toisen lähes osiin. Selvis samalla miksi oikea etuovi välillä sanoo naps kun sen avaa. Edellinen oven irroittaja on sudittanut kierteet viimeisen 3mm kohdalle ja pultin jumiin A pilariin oven topparin laipasta. "hienoa". On niin P stä korjata tuo että antaa olla. Melkeinpä mielummin keksin siihe kiilan väliin että laippa on tiukka eikä pääse paukuttamaan pilarin hentoa peltiä paskaksi. :cry:

Takapenkkiläisten ilmasuulakkeisiin en löytänyt mitään syytä miksi ei sieltä ilmaa tule kummoisesti. Sain itse räppänät liikkumaan hienosti aiemman jumittelun sijaan. Mutta aktuaattoritestilläkin sieltä tulee hento hönkäys kun puhallus on naamalla. Onko siellä oma askelmoottori tälle vai samalla pitäisi hoitua kuin etupenkkiläistenkin naamapuhallus ?

Mätäpaikoista selvis onneksi vain noin 28cm x 4cm lapuilla per puoli. VIimetingassa kyllä osu silmään. Matot eivät olleet märät eikä vesi ollut seissyt sisällä. Melkoisesti kyllä korikittiä tehtaalla laittaneet etenkin lattian, helman, a-pilarin ja tulipellin nurkkaan. Siinä oli alkaen 2cm paksulti. Pistin vinkuun terän ja sillä vingutin kittiä pois. Kone painui ns syvälle mönjään. Tulipellin ja a pilarin saumasta syvältä löytyi pintakuppaa. Vingutin kittiä ylöspäin jonku nelisen senttiä kunnes kuppaa ei enää esiintynyt. Ikäväkyllä ei todellakaan ollut aikaa alkaa syövyttelemään. Joten kaivoin pintakuppaa pois sieltä erinäisin mekaanisin metodein ja ruosteensuojapohjaväriä päälle. Voi olla että puraisee joskus takaisin tai sitten ei. Kyseessä oli kuitenkin semmoinen 3cm matka pistehitsillä toisiinsa hitsatun pellin raosta.

Kasatessa sisustaa tuli vastaan että ei ihme että yksi oviaukon pistehitsisaumoja peittävä nauha roikkuu. Nimttäin mulla on 3 kappaletta takaoven nauhoja. :P Sitten oli semmosta pientä että takapenkin selkänoja oli vain kahdella ruuvilla kiinni. No nyt se on neljällä.

Kuskin vyö pitänee vaihdattaa joskus. Alkaa olee niin kulunut sisäpuolelta että puree yläsilmukkaan etenki juuri siitä kohdasta mikä ottaa esim mahaan kii. Eikä vyötä saa puhtaaksi. Tosin en ole bräkyä koittanut vielä.

Nyt vaan ajelua auringon laskuun. 8) 8)

Edit: Kookletin tota ilmanmäärää suulakeista. Se on ominaisuus että se virtausmäärä on tasolla onneton tahi astmaattinen. Jotenka se siitä sitten.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Huhti 16, 2020 8:26 pm

Onko kenellälkään kokemusta Myrtlen puurateista ?
https://www.myrtleltd.com/product/jaguar-daimler-xj8-xjr-walnut-steering-wheel/
Ovatko nämä yhtään enemmän puuratin tuntuisia kuin xj vakio osapuu ratti ? Sehän ei ainakaan mulla ole kuin muovia. Joitain ulkomaan juttuja lukeneenani niin Myrtlen ratit olisivat vain viilutettuja ja sekin kehnosti ? Sinänsä viilusta tehdyllä eiolisi niin väliä kun se on hyvin tehty ja kestää aikaa. Joillain on ratit haljenneet meikäläisittäin extreme ilmastoissa.

Ajokissa on joku edellinen omistaja ajanut sormukset vasemmassa kädessä siten että nahka osuus on aivan täysin puhki raavittu. Tai joku eläin raapinut. Nyt se on alkanut murentumaan jo pois.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Huhti 18, 2020 1:05 pm

Joopajoo.
Vaihtelin ostamani oviaukon nauhan paikalleen. Istuu tietty pirun paljon paremmin kun on oikea osa. Värisävy on tietenkin loppupeleissä väärä. Sekaannusta aiheuttaa kyllä mun näiden autojen värien tuntemattomuus mutta myös se että konehuoneen tietotarrassa on trim kohdassa AGD eli oatmeal eli beige. Ostin sen mukaan oviaukon "tiivisteen" ja vertasin paikanpäällä että kyllä taitaa olla ruskeampi. Mutta oli myös senverta sontainenkin että aattelin että kyllä se siitä vaalenee. Vaalenihan se joo muttei sinneppäinkään tarpeeksi. Eli vaikka tarrassa lukeepi AGD niin joku on vaihtanut NED eli Ivory sisustan osia. Tai sitten jostain muualta pissii. Oviaukoissa ei ole tarran tarraa. Ei pilareissa eikä ovissa itsessään.
Turvavöiden alkuperäinen värisävy löytyi kun vöitä kelasi täysin ulos. Ne ovat hopeahkot. Äkkiseltään kun sisustan kuvia googlella kattelin niin sellaiset on ainakin Ivory sisustaisissa?
Viimevuonna vaihtamani oatmeal kattoverhoilun sävy istuu kuin nenä päähän muihin muoveihin. Sekä sävy oli sama kuin vanhassa roikkuvassa.

Pitäisikö tarroja olla pitkin poikin luukkuja ?

Satuin myös kurkkaamaan sattumalta akkuluukun alle peräkontissa kun aurinko paistoi. "Miksi tuolta paistaa asfaltti" On hukkunut joskus matkalle akun huohotusputki. Tein ite universaali 90 asteen nipasta ja nailoniputkesta uuden. Vähenee mahdollinen kuivuneen akkuhapon eksyminen akun ympärille.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ma Huhti 27, 2020 6:40 pm

Ajelin viikonloppuna tankillisen kokonaan. Matkalla ehti tuumia yhtä ja toista. Päälimmäisenä oli pohdinnassa että mistä jakken kova tuulensuhina voisi tulla. Sekä että pitäisikö hommaa 16" pyörät jotta saisi edes vähän kumia vanteen ja asfaltin väliin. Niin on törkeen karheat ja uraiset tiet tällähetkellä että rengasmeteli on tasolla kova moottoritienopeuksissa etenkin. Siihen päälle vielä melkoinen suhina etenkin oikeasta takaovesta niin matkustusmukavuus ei ollut tän luokan auton tasolla. Männäviikolla havaitsin että oikean takaoven suhinatiiviste aukeaa ajoviiman toimesta ikkunan etupystylaidasta aukipäin siten että kaikki ajoviima oikeen löytyy oven ja karmin väliin. Ennen reissua aamulla ihan kevyesti kirrasin tiivisteen reunaa alaspäin jotta lötkö lähti siitä pois ja liimasin tiivisteen oveen täpällä pikistä. Nyt tiivisteen huuli osuu nasevasti karmiin eikä lepattanut ollenkaan. Suhinoita se ei vähentänyt mihinkään.

Tein myös TSB mukaisen tiivistysteippauksen sivupeileihin ja se kyllä auttoi siihen että niistä tulevat ihmeelliset suhinat poistuivat. Silti mulla suhisee 3 ovea enemmän taikka vähemmän ja 1 kovaa. Yhtään pisaraa vettä ei tule sisään. Eivätkä tilkkeet ole enää poikki tai liimalla kasattuja. Haiskahtaa siltä että voisi tarvita kierroksen uusia makkaratiivisteitä ? Vai mistä lähteä seuraavaksi ettimään? Kattelin taskulampulla tiivisteitä ja ne näyttivät ottavan kiinni koko matkalta. Mutta eipä mitään ylänurkan 90 asteen reunaa pääse edes näkemäänkään. Ovet istuvat lokasuojiin ja toisiinsa nähden hienosti.

Tänää työpäivän jälkeen jäin tekemään pakoputkiin keskelle uudet korvaketangot. Nekun jäi viimevuonna tekemättä ja jäivät pännäämään turhan kovaa. Nyt on putkessa enemmän löysää. Mutta silti se eiole mikään lötkö. Eikä se noilla kumeilla voi sellaiseksi tullakkaan. Mutta eipähän perusasento väännä putkistoa kokoajan ja sillä on nyt löysää turvota kuumetessaan. Tyhjensin myös samalla etupyörien sisäloksujen taustat sorasta ja kivistä.
XJR -00.

Avatar
Kopi
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Kopi » Ti Huhti 28, 2020 7:41 am

Vauxi kirjoitti: Kattelin taskulampulla tiivisteitä ja ne näyttivät ottavan kiinni koko matkalta. Mutta eipä mitään ylänurkan 90 asteen reunaa pääse edes näkemäänkään.

Epäilyttäviä ovitiivisteen kohtia voi tutkia paperiliuskalla: leikkaa A4:sta (tai vaikka sanomalehdestä) suikale, jätä se oven väliin epäilyttävässä kohdassa (tai vaikka joka kohdassa, jos jaksat), laita ovi kiinni ja vedä liuskasta. Vetovastuksesta voi päätellä tiivisteen puristumisen, kunnollisessa kohdassa paperi katkeaa, huonossa liukuu ulos.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ti Huhti 28, 2020 7:01 pm

Mahtava vinkki ! :) Pitääkin testaa.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Touko 10, 2020 12:38 pm

Kävin liuskoittamassa tiivisteitä. Etenkin oikean takaoven lasin pystysuora osuus takana on selkeästi löysempi kuin esim lasin keskeltä ylhäältä mutta etenkin oven alalaitaan nähden. Oven säätö näköjään vaatii pahvin purkamisen ja ties vaikka ikkunahissin moottorin irroituksen. Eli eiole mikään simppeli jobi säädön puolesta. :cry: Vasemman puolen ovien lasin karmit ovat selkeästi B pilarin tason sisäpuolella ja nuo vaihdetut oikean puolen dörtsit sensijaan tason tasalla tai jopa ulkona. Eli ovea pitäisi kallistaa sisäänpäin ilman että alaosa puristuu enemmän. Mahdollisesti myös tuotava taakseppäin. Samalla tavalla käsittelyyn joutunee myös oikea etuovi. Nämä kaikki korjaantuisi ehkä uusilla makkaratiivisteillä. Mut kierrosta uutta makkaraa et oikeen suoraan saa mistään. Ja jos saisi ni millä hinnalla.. Tuulen suhina, selkeä sellainen on vaan sanonko mistä tän tason ajokissa.
XJR -00.

Vasara
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vasara » Su Touko 10, 2020 3:02 pm

Kuulostaa siltä että ikkunan karmi on taipunut ovessa ulospäin. Karmeja säädetään valmistuslinjallakin ihan taivuttamalla.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Touko 10, 2020 6:30 pm

Vasara kirjoitti:Kuulostaa siltä että ikkunan karmi on taipunut ovessa ulospäin. Karmeja säädetään valmistuslinjallakin ihan taivuttamalla.


Joo niin tehdään. https://www.youtube.com/watch?v=2_1FPdUeG9g :roll:
XJR -00.

Vasara
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vasara » Ma Touko 11, 2020 12:43 am

Kaveri on videolla kuitenkin aika huolellinen paneelien saumojen kanssa. Noilta ajoilta kuullut paljon tarinoita että suomessa maahantuojien piti tarkistaa että tehtaalla on laitettu kaikki osat paikoilleen, saumasäädöistä puhumattakaan. :lol:
Edelleenkin pikku pajavasaralla tehdään lopulliset säädöt: https://youtu.be/qufR_dv3cuA?t=1386

Se on meinaan aika vähän mitä karmin juuresta tarvii taipua että yläkarmi jo liikkuu 1mm. Ajan ja käytön kanssa tulee karmille painetta ulospäin, joten välillä voi hieman tönäistä takaisinpäin.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ma Touko 18, 2020 7:31 pm

Vaihtelin lauantaina jarrunesteet ja kiristelin löystyneitä ruuveja mittariston ja keskisuulakkeiden puu osien takaa. Eipä auttanut sellaiseen pieneen mutta riittävään natinaan kun tie on todella karhea. Samalla sitten kun mittaristo tietty täräjää kun levyä painaa takaisin paikalleen, paloi mittaristosta sitten yksi taustavalo. Tänään sitten pistin barratin ostoskorin tilaukseen jossa oli kaikki taustavalopolttimot kelloa lukuunottamatta keskikonsolin nappeihin sekä kuskin ja apparin oven lasin nappeihin. Mittariston polttimot onneksi on tavallisia 3W lasikantoja jota saa ihan suomestakin.
Mietin vaan että mikähän ruuvi voisi olla löystynyt kojelaudan sisällä mistä natina kuuluisi tulevan. Laudan päällä olevan ritilästön irroitin viimevuonna ja asensin vaahtomuoviteipillä takaisin ja se lakkasi natisemasta sen operaation jälkeen. Ääni tulee jostain mittariston ja ilmasuulakkeiden suunnalta.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Touko 27, 2020 8:29 pm

Tuo selkä on alkanut ilmoitella että kuljettajan istuin ei ole enää sellainen kuin se on tähän asti ollut. Tänää aamulla ajon jälkeen tarkastin silmämääräisesti että kuljettajan istuin sojottaa kohti kardaanitunnelia eli on kiertyneenä kaasupolkimen suuntaan ja selkänoja sojottaa rattia kohden. Ei ehkä ihme että ei ajoasentoa löydy enää. Sekä tämä selittänee sen tunteen ja tosiasian että istuessani nojaan käytännössä kokoajan selkänojan oikeaan sivutoppaukseen.

En vaan ihan ymmärrä mikä siellä olisi pärähtänyt. Väljää ei istuimessa eikä selkänojassa ole normaalia enempää. Apukuljettajan istuin on samaan suuntaan selkänojan kanssa. En mielestäni saanut tuolia mitenkään väärin kun ne takaisin asensin. Helposti tämmöisessä tilanteessa voisi luulla että selkänoja olisi räksähtänyt poikki irti vasemmasta alanurkastaan. Mut sen huomaa heti kun nojaa heiluttaa. Ennen tuolin asennusta, pingotin nahan etureunan takas paikalleensa. Sehän oli ollu poissa paikaltaan ties kuinka kauan jo.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Touko 31, 2020 1:09 pm

Kattelin tuolin kiinnitystä lattiaan ja löysäsinkin sen suotta kun aattelin että jos siinä olisi ollut joku kiertosuunnan säätövara. Eiollut. Jotenka istuin on ollut todennäköisesti kokoajan mun aikana tuollainen. Olen vaan nyt ns tottunut siihen. :lol:

Ohjaus on alkanut hivenen taas kulmittumaan jotenka kuten aiemmin totesin, on ristinivel basa ja se tarkoittaa että talvella on tilattava rattiakselin alaosa. Laitettava tämä kesä vaan limenttiä sitämukaa kun tahmenee. En ole vaan keksinyt että miksi TSB sanoo että pitää ohjaustehostimen putkikin vaihtaa kun alaosan vaihtaa. Alaosaksihan tulee se viimeisin inkarnaatio automaattisesti missä vaihtuu ristinivel rättiniveleksi. Ehkä se selviää talven mittaan.

Hivuttelin ikkunakarmeja oikealta puolelta sisäänpäin. Kyllähän ne taipuu joo. OIkean takaoven karmi taipui niinpaljon helpostikkin että oven etuosan pystyosan tiiviste alkoi mennä rullalle ovea kiinni pistäessä. Otin siitä vähän takas ja vaikutus oli voimakas. Suhina on edelleen siellä muttä nyt sitä pitää kuuntelemalla kuunnella. Samalla huomasin että kun ikkunakarmin yläosa on nyt lähempänä aukkoa niin ovi itsessää on ns liian ulkona, eli tiivisteet littaantuneet.. Sarananoiden korkeudella oleva makkara ottaa aukkoon kiinni aikalailla hennosti. Oikean etuoven suhinatiivisteessä on murentunut läpireikä. Täytyy laittaa siihen tippa liimaa.

Korjaamani kaukosäädin lakkasi toimimasta tässä taannoin. Ovia ei meinannut saada auki säätimellä mutta kiinni kyllä. Syyksi paljastui että liimaamani kontakti oli irronnut. Pikaliima ei siis toimi tässä tapauksessa vaikka alkuun siltä vaikuttikin. Laitoin korjaus-sarjan mukana tullutta liimaa ja katsotaan taas. Ainakin se haisi hiukan pahalle ja kuivumisaika oli 24h.

Sanoivat tossa kerran että nyt on tälle autolle oikea omistaja. :lol:

Edit: Se mitään auttanut suhinoihin. Yhtäpaljon kohisee kuin ennenkin kun ajaa 120kmh. Sattui vaan ekalla koeajolla tuuli silleen sopivasti.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ma Kesä 01, 2020 5:19 pm

Äsken selvisi natinan/räminän syyllinen. Niinkin pienisuuri juttu kuin pyyhkijänviiksen päätynappi. Eli tuulilasipesun nappi. Sieltä lie jousi poikennut sisältä ja nappi siten normaalia löysempi. Kaikkee...
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ti Kesä 02, 2020 8:50 pm

Eipä ollut jousi poikki kun ei siellä semmoista kuulu olla, vaan muuten vaan rämisemään alkanut nappi. Onneksi viiksi on purettavissa päädystä. Nykäsin päätyholkin pois nappeineen ja viritin sinne jostain mulle jääneitä jousia yhden sopivan mittaisen. Se on ehkä pykälän liian paksulla langalla. Mutta ei muuten rämise enää. 8) Nappiin jäi myös käytön kannalta oleellinen asia eli tuntuma painalluksesta. Pienestä se on kii kyllä. Kerran kun räminän kuulee niin sen kuulee sitten kokoajan ja kun ääni kuuluu koko työmatkan yhtäjaksoisesti niin alkaahan se ottaa aivoon.

https://photos.app.goo.gl/btLuJrckHD29AHSU7
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 268
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Kesä 06, 2020 3:23 pm

Ehostin kuljettajan istuinta laittamalla sinne palasen paksuhkoa kumilevyä oikeaan takanurkkaan. Palanen on 20x19cm ja jotain 5mm paksu. Äkkiseltään tuntuma on että pylly ei linttaa enää kardaanitunneliin päin. Kumilevy ei myöskään ole niin kovaa että istuimesta olisi tullut kova istua. Levy löyti paikkansa rautalankojen ja fyllin väliin. Selkä kertonee korjauksen onnistumisen.

Pyyhkijän viiksi ei ole rämissyt sitten korjauksen. :) Mutta eilen alkoi taas natista kojelaudan päällä olevat tuulilasin suulakkeet.. :roll: Ollappa esim ruottalaista asfalttia täälläkin.

Kyselin ulkomailta rattiakselin alapätkän TSB mukaisen tehostimen paluu putken vaihdosta. Mitä ilmeisemmin se on ohjeessa sitä varten kun joissain tapauksissa kokomatkan metallinen putki on haljennut ja siten öljyt yrjönneet ulos. Mulla seon kokonaan metallia ja en ajatellut tehdä sille mitään.
XJR -00.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa