XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jiipee62
Viestit: 23
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Su Huhti 14, 2019 9:17 am

Projekti XF:stä tarvitsee ottaa kone pois, 2010 3,0 DS. Kumpaa kautta tuo olisi kätevin? Google antoi ymmärtää että kumpikin reitti onnistuisi. Neli- ja 2-pilarinosturi käytettävissä sekä moottorinostin. Poisto tapahtunee purkamalla liki kaikki ympäriltä pois ensin ja sitten itse kone, vai onko täällä tietoa mitä voisi jättää kiinni.

Jyrki
XF 3,0 DS 2010
XF 3,0 DS -10

Jagmi
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jagmi » Su Huhti 14, 2019 11:08 pm

Itse aprikoin samaa, ja yläkautta otin, akselisto voi jäädä ja jäähdyttimet.
Täällä selviää tarkemmin: https://aijaa.com/EG4Wk3

Miksi kone pois, laakeritko?
Jaguar XF

Jiipee62
Viestit: 23
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ma Huhti 15, 2019 2:37 pm

Laakerit lienee. Kolisee, vikisee, ei käy kaikilla, hetken käytyään herjaa öljynpaineita. Ostin ulkomailta myyjältä joka ei oikein tiennyt mitä myy, tullut vissiin jossain nipussa muiden kanssa. Toistaiseksi kuitenkin olen ihan tyytyväinen hankintaani vaikka töitä lie enempi kun jaksaisi tehdä.

Jyrki
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 23
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ma Huhti 15, 2019 7:33 pm

Mahtuuko pois laatikko paikallaan vai pitikö irroittaa ensin niinkuin jostain ymmärsin?
XF 3,0 DS -10

Jagmi
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jagmi » Ti Huhti 16, 2019 9:29 pm

Jiipee62 kirjoitti:Mahtuuko pois laatikko paikallaan vai pitikö irroittaa ensin niinkuin jostain ymmärsin?


Itse ottaisin erillään, lienee helpompi? Rakentaa vaan tuen laatikon etupäätä kannattelemaan. Katit ovat pahimmat..
Jaguar XF

Jiipee62
Viestit: 23
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ke Huhti 24, 2019 10:28 pm

Kone nousi pääsiäisenä. Kakkosrunkolaakeri pyörähtänyt ja kakkosen ja kolmosen kiertokanget entiset sekä kampiakseli lie halvempi uutena kuin korjata. Runkolaakeripesä täytynee vielä mitata. Mikähän idea on jättää nykyään laakereista lukituskynnet pois.
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 23
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ke Touko 08, 2019 5:45 pm

Lohko koneistamolla ja vielä korjattavissa, jee 8) . Ensi viikolla lupasivat tehdä. Kummallista oli kolmannen runkolaakerinkin pesän noin parinkympin väljä. Siinä oli kuitenkin ihan ehjä laakeri. Pari uutta kiertokankea, kampiakseli laakereineen, ajoitusrinkula ja sen asennustyökalu tilattu. Vielä kasa pultteja ja tiivisteitä niin voisi päästä kasaamaan. Hihnat onkin jo hyllyssä, nykyisessä käyttöpösössä kun on 2,7hdi johon ne piti laittaa.

Kampura tosin eksyksissä, seurannassa ei edistystä yli viikkoon.

Jyrki
XF 3,0 DS -10

Jagmi
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jagmi » Su Touko 12, 2019 10:37 pm

Jiipee62 kirjoitti:Lohko koneistamolla ja vielä korjattavissa, jee 8) . Ensi viikolla lupasivat tehdä. Kummallista oli kolmannen runkolaakerinkin pesän noin parinkympin väljä. Siinä oli kuitenkin ihan ehjä laakeri. Pari uutta kiertokankea, kampiakseli laakereineen, ajoitusrinkula ja sen asennustyökalu tilattu. Vielä kasa pultteja ja tiivisteitä niin voisi päästä kasaamaan. Hihnat onkin jo hyllyssä, nykyisessä käyttöpösössä kun on 2,7hdi johon ne piti laittaa.

Kampura tosin eksyksissä, seurannassa ei edistystä yli viikkoon.

Jyrki

Hyvinhän tuo etenee.
Aivan sama tilanne kuin itsellänikin, kakkosrunkolaakeri lähtenyt pyörimään ja näin viereiset kiertokanget ilman voitelua.
Tuo kolmas laakeri on hieman ajatuksia herättävä, onko löysä sovitus näiden syy.. Hyvin pienestähän se on kiinni, kun toiset kestää hyvinkin kilometrejä?
Nyt nykyinen moottorini ei "pyydä" huoltoa (öljynvaihtoa) niin tiukkaan kuin entinen n.-10th. Ilmeisesti haistelee öljyn puhtautta/kuluineisuutta?
Toki nykyisessä öljyssäni on painotettu vähäkitkaisuutteen enemmän kuin päästöihin.

Mekaaninen kitka tuskin saa näitä pyörimään pesissään, koska laakerien pinnat ovat näissä hyvät ennen vauriota?
Tässä mielenkiintoisaa lukemista laakereista, hydrodynaaminen voitelu: http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... arings.htm
Jaguar XF

Janlob
Viestit: 16
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Janlob » Ma Touko 13, 2019 3:17 pm

Jiipee62, paljos tolla moottorilla on ajettu?
-11 XF 3.0dS

Jiipee62
Viestit: 23
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ma Touko 13, 2019 4:35 pm

104 tkm, asiallinen ja uskottava huoltohistoria.

Kellään tietoa mistä helpolla ja halvalla runkolaakeripukkien pultit ja vetolevyn pultit? Rungot taisivat olla ihan perus 12,9 kuusiokanta, eli paikallisesta pulttiliikkeestä voisin ne löytää, mutta vetolevyyn ei siellä mistä osat tulossa ollut ja unohdin. Varaosanumerokin auttaisi, en ole vielä EPCtä etsinyt/asentanut.

Jyrki
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 23
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Pe Touko 17, 2019 12:34 pm

Kampiakseli löysi perille. Puu/vanerilaatikossa ja pudotettu tai jätetty johonkin väliin. Laatikosta pääty pois ja teipillä koossa. Täytyy mittauttaa suoruus, jos on kunnolla pudonnut voipi olla mutkalla. Myyjä näki kyllä kännykkäkuvasta sen olevan ihan kunnossa :roll: . Lohko edelleen koneistamolla, sama tilanne kuin viime viikolla. Ensi viikolla ehtivät tekemään.
XF 3,0 DS -10

rado
Viestit: 254
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja rado » Pe Touko 17, 2019 2:08 pm

Kyllä taitavimmat vai vammat näkevät kännykuvan perusteella onko kampura mutkalla vai ei.
Etänä onnistuu pian kaikki.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa