XF 3,0 DS 2010 projekti (Oli: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?)

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

XF 3,0 DS 2010 projekti (Oli: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?)

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Su Huhti 14, 2019 9:17 am

Projekti XF:stä tarvitsee ottaa kone pois, 2010 3,0 DS. Kumpaa kautta tuo olisi kätevin? Google antoi ymmärtää että kumpikin reitti onnistuisi. Neli- ja 2-pilarinosturi käytettävissä sekä moottorinostin. Poisto tapahtunee purkamalla liki kaikki ympäriltä pois ensin ja sitten itse kone, vai onko täällä tietoa mitä voisi jättää kiinni.

Jyrki
XF 3,0 DS 2010
Viimeksi muokannut Jiipee62, Ke Kesä 26, 2019 6:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XF 3,0 DS -10

Jagmi
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jagmi » Su Huhti 14, 2019 11:08 pm

Itse aprikoin samaa, ja yläkautta otin, akselisto voi jäädä ja jäähdyttimet.
Täällä selviää tarkemmin: https://aijaa.com/EG4Wk3

Miksi kone pois, laakeritko?
Jaguar XF

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ma Huhti 15, 2019 2:37 pm

Laakerit lienee. Kolisee, vikisee, ei käy kaikilla, hetken käytyään herjaa öljynpaineita. Ostin ulkomailta myyjältä joka ei oikein tiennyt mitä myy, tullut vissiin jossain nipussa muiden kanssa. Toistaiseksi kuitenkin olen ihan tyytyväinen hankintaani vaikka töitä lie enempi kun jaksaisi tehdä.

Jyrki
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ma Huhti 15, 2019 7:33 pm

Mahtuuko pois laatikko paikallaan vai pitikö irroittaa ensin niinkuin jostain ymmärsin?
XF 3,0 DS -10

Jagmi
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jagmi » Ti Huhti 16, 2019 9:29 pm

Jiipee62 kirjoitti:Mahtuuko pois laatikko paikallaan vai pitikö irroittaa ensin niinkuin jostain ymmärsin?


Itse ottaisin erillään, lienee helpompi? Rakentaa vaan tuen laatikon etupäätä kannattelemaan. Katit ovat pahimmat..
Jaguar XF

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ke Huhti 24, 2019 10:28 pm

Kone nousi pääsiäisenä. Kakkosrunkolaakeri pyörähtänyt ja kakkosen ja kolmosen kiertokanget entiset sekä kampiakseli lie halvempi uutena kuin korjata. Runkolaakeripesä täytynee vielä mitata. Mikähän idea on jättää nykyään laakereista lukituskynnet pois.
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ke Touko 08, 2019 5:45 pm

Lohko koneistamolla ja vielä korjattavissa, jee 8) . Ensi viikolla lupasivat tehdä. Kummallista oli kolmannen runkolaakerinkin pesän noin parinkympin väljä. Siinä oli kuitenkin ihan ehjä laakeri. Pari uutta kiertokankea, kampiakseli laakereineen, ajoitusrinkula ja sen asennustyökalu tilattu. Vielä kasa pultteja ja tiivisteitä niin voisi päästä kasaamaan. Hihnat onkin jo hyllyssä, nykyisessä käyttöpösössä kun on 2,7hdi johon ne piti laittaa.

Kampura tosin eksyksissä, seurannassa ei edistystä yli viikkoon.

Jyrki
XF 3,0 DS -10

Jagmi
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jagmi » Su Touko 12, 2019 10:37 pm

Jiipee62 kirjoitti:Lohko koneistamolla ja vielä korjattavissa, jee 8) . Ensi viikolla lupasivat tehdä. Kummallista oli kolmannen runkolaakerinkin pesän noin parinkympin väljä. Siinä oli kuitenkin ihan ehjä laakeri. Pari uutta kiertokankea, kampiakseli laakereineen, ajoitusrinkula ja sen asennustyökalu tilattu. Vielä kasa pultteja ja tiivisteitä niin voisi päästä kasaamaan. Hihnat onkin jo hyllyssä, nykyisessä käyttöpösössä kun on 2,7hdi johon ne piti laittaa.

Kampura tosin eksyksissä, seurannassa ei edistystä yli viikkoon.

Jyrki

Hyvinhän tuo etenee.
Aivan sama tilanne kuin itsellänikin, kakkosrunkolaakeri lähtenyt pyörimään ja näin viereiset kiertokanget ilman voitelua.
Tuo kolmas laakeri on hieman ajatuksia herättävä, onko löysä sovitus näiden syy.. Hyvin pienestähän se on kiinni, kun toiset kestää hyvinkin kilometrejä?
Nyt nykyinen moottorini ei "pyydä" huoltoa (öljynvaihtoa) niin tiukkaan kuin entinen n.-10th. Ilmeisesti haistelee öljyn puhtautta/kuluineisuutta?
Toki nykyisessä öljyssäni on painotettu vähäkitkaisuutteen enemmän kuin päästöihin.

Mekaaninen kitka tuskin saa näitä pyörimään pesissään, koska laakerien pinnat ovat näissä hyvät ennen vauriota?
Tässä mielenkiintoisaa lukemista laakereista, hydrodynaaminen voitelu: http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... arings.htm
Jaguar XF

Janlob
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Janlob » Ma Touko 13, 2019 3:17 pm

Jiipee62, paljos tolla moottorilla on ajettu?
-11 XF 3.0dS

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ma Touko 13, 2019 4:35 pm

104 tkm, asiallinen ja uskottava huoltohistoria.

Kellään tietoa mistä helpolla ja halvalla runkolaakeripukkien pultit ja vetolevyn pultit? Rungot taisivat olla ihan perus 12,9 kuusiokanta, eli paikallisesta pulttiliikkeestä voisin ne löytää, mutta vetolevyyn ei siellä mistä osat tulossa ollut ja unohdin. Varaosanumerokin auttaisi, en ole vielä EPCtä etsinyt/asentanut.

Jyrki
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Pe Touko 17, 2019 12:34 pm

Kampiakseli löysi perille. Puu/vanerilaatikossa ja pudotettu tai jätetty johonkin väliin. Laatikosta pääty pois ja teipillä koossa. Täytyy mittauttaa suoruus, jos on kunnolla pudonnut voipi olla mutkalla. Myyjä näki kyllä kännykkäkuvasta sen olevan ihan kunnossa :roll: . Lohko edelleen koneistamolla, sama tilanne kuin viime viikolla. Ensi viikolla ehtivät tekemään.
XF 3,0 DS -10

rado
Viestit: 260
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja rado » Pe Touko 17, 2019 2:08 pm

Kyllä taitavimmat vai vammat näkevät kännykuvan perusteella onko kampura mutkalla vai ei.
Etänä onnistuu pian kaikki.

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ti Touko 21, 2019 3:15 pm

Kyllä kännykyvasta näemmä näki, akseli ei ollut kärsinyt. Lohkokin tuli eilen koneistamolta valmiiksi. Runkolaakeripultteja ei saa alkuperäisenä mistään. Tai saa, mutta pitäisi ottaa lohko, männät, kiertokanget ja kampiakseli ym. mukaan. Ovat 12mm täyskierteisiä 15mm kannalla, kannassa merkintä 11.00. Paikallinen tosi osaava pulttiliike nosti kädet pystyyn tuon täyskierteen takia. Ebaysta löytyi 50kpl paketti M12x100 täyskierteistä 10.9 lujuudella sopivasti, taas odotellaan. Onhan maailmalla vanhojakin laitettu, venyvä pultti uudelleen käytettynä on vain riski jota en halua ottaa. Nuokin jo kahteen kertaan, ensin tehtaalla ja sitten koneistamossa aarporauksessa.
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3,0 DS 2010 projekti (Oli: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?)

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ke Kesä 26, 2019 6:56 am

Pikkuhiljaa kasailen konetta. Uusi kampura, männät reikiinsä, öljypumppu, takastefa ja triggerirengas paikkaansa sillä satasen työkalulla jota en luullakseni tarvitse enää ikinä. Vetolevy paikalleen ja ajoitustappi reikäänsä. Kas, kone ei olekaan ykkösen yläkuolokohdassa :shock: . Hämärä etiäinen ettei se aina olekaan, näin pystyy pyörittämään nokkia ilman venttillien osumista mäntään. Noin tunnin googlettelun jälkeen löytyi tieto jotta ajoituskohta on noin 30 astetta TDC:stä. Vetolevyn pultit momenttiin ja kotiin tyytyväisenä :P .
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3,0 DS 2010 projekti (Oli: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?)

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ma Heinä 01, 2019 11:44 am

Se siitä tyytyväisyydestä.

Eilen laitoin jakohihnan paikalleen, kaikki ajoitustapit, yksi startin yläpuolella, kaksi nokan pyörissä, meni kiltisti paikoilleen. Seuraavaksi piti pyörittää konetta 2-8 kierrosta, tähän kohtaan loppui tyytyväisyys. Ei pyöri ympäri, ei. Myötäpäivään tökkää melkein heti, väärään suuntaan saa pyörittää vajaan kierroksen. Taivastelin aikani enkä keksinyt missä vika. Kotona sitten unta odotellessa tuli mieleen vetolevy jossa ajoitusreikä on, mahtaakohan sen saada väärin päin paikalleen? Silloinhan ajoitusreikä siirtyy jonnekkin, (180 astetta tms?) vai siirtyykö. Vetolevyhän sopii vain yhteen asentoon pulttikehälleen, mutta ehkä myös väärinpäin.

Väsyttää.

EDIT: Kuvia vielä katselin ja suurentelin, kyllä se vetolevy on oikeinpäin. Tutkitaan, sanoi tohtori.
XF 3,0 DS -10

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3,0 DS 2010 projekti (Oli: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?)

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ti Heinä 02, 2019 7:51 pm

Jepjep. Ketähän tästäkin syyttäisi. Joutunee kai katsomaan peiliin ja moittimaan asentajaa. Kolmos sylinterissä oli kymppimillin hylsy, ei mahtunut pyörimään. Ja eikun tilaamaan kannenpulttisarjaa.
XF 3,0 DS -10

rado
Viestit: 260
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: XF 3,0 DS 2010 projekti (Oli: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?)

ViestiKirjoittaja rado » Ti Heinä 02, 2019 8:47 pm

Selittäisiköhän tuo myös minun kadonneet työkaluni?
Sinne ne jää mäntien päälle ja osa läpäsee venat ja osa kannen ;)

nupaha
Viestit: 111
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: XF 3,0 DS 2010 projekti (Oli: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?)

ViestiKirjoittaja nupaha » Ke Heinä 03, 2019 2:45 pm

Jiipee62 kirjoitti:Jepjep. Ketähän tästäkin syyttäisi. Joutunee kai katsomaan peiliin ja moittimaan asentajaa. Kolmos sylinterissä oli kymppimillin hylsy, ei mahtunut pyörimään. Ja eikun tilaamaan kannenpulttisarjaa.


Voi pee.... Kaikkea sitä voi sattua. :shock:
Kuva
Kesäkissa XKR

Jiipee62
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3,0 DS 2010 projekti (Oli: XF:stä moottori pois ylä- vai alakautta?)

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Ma Heinä 22, 2019 10:09 am

Nyt kun pöly mun itkupotkuraivareista on jo laskeutunut voi tännekin raportoida kuulumisia. Lyhyesti, sain koneen kasaan ja paikalleen. Käyntiin lähti ja kävi nätisti, käyttelin siinä aikani tujiotellen aikaansaanostani ja sitten se keitti. Flektin liitin löysällä tai kosketus häiriö. Jäähdyttyään kävi hieman vapisten ja hukkasi vettä, piti kuitenkin lähteä pikku koeajolle. Toimi ihan hyvin, ei ilmoituksia veden vähyydestä tai ylikuumenemista. Sitten tuntui pientä hyytymistä, meinasin kääntyä takaisin ja epämääräinen ääni, kone sammui ja laatikko itsestään vapaalle. Rullailin pysäkille ja höyrypilvi pellin alta. Kone umpijumissa, taisi lämpöleikata ihan huolella. Piti ilmeisesti paisarissa ja lämpöanturin kohdalla veden, muualle taisi kannentiivisteen välistä työntää kaasun, tämä ainakin veikkauksena. Nyt etsiskelen käytettyä konetta.

12km sain sillä ajettua :mrgreen:
XF 3,0 DS -10


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa