XK8 x100 Pedal position sensor *ei ollutkaan pedaalin tunnistin*

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

XK8 x100 Pedal position sensor *ei ollutkaan pedaalin tunnistin*

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tere.
Kävin tuossa aamutuimaan ajelemassa coupella mikä ei satunnaisesti kierrä yli 4k rpm. Sit heti perään taas vetääkin. Tietäen että tps tunnistimissa on näissä ollut häiriöitä niin livedatalla syöksyin samantien logittamaan kaasuläpän asentoa(molempia ratoja) sekä pedaalin asentotunnistimen molempia ratoja. Vikaa en saanut ite esille vaikka annoin tohvelia moottori sammutettuna ja ajon aikana. Ohjearvoinahan IDS antaa että 0-5V skaala mutta käytännössä 0-4V. Tämä on kunnossa, ainakin datan mukaan. Havaitsin että yleisesti aina klesana oleva kaasuläpän tunnistin pelaa hienosti. Läppä kääntyy 100% asti joka kerta ja pedaali ylhäällä on muistaakseni jotain parin % luokkaa. Sen tarkkailuraita sensijaan ihmetytti ensimmäisenä kovasti. Sen jännite nousi hyvin nopeasti noin kahdesta voltista 5V iin ja jäi sinne makaamaan vajaan neljännes kaasun jälkeen. Onko ihan ookoo ?

Sit toinen mitä seurasinkin enemmän oli otsikon pedaalin asentotunnistin. Eli nimeomaan se mikä on vaijerin rullassa. Sen signaalit pitäisivät mennä koko alueen käsikädessä mutta tässä ei ne mene. 2. raita alkaa jätättää hurjasti juuri neljänneskaasun jälkeen. 1. nousee mageesti ongelmitta 3.8V asti mutta 2. jätättää hurjasti jääden vain 2.5 Volttiin. Taitaa olla kaputt. Mut mistä sellaisen saa ? En nimittäin löytänyt kuin vain tuota yleistä läpän tunnistinta.

Niin ja koodi on ja pysyy B0332. Eli nakutunnistin 2 ? Tämä kyllä aiheuttaa kaikkea mukavaa jos näyttääpi ajoittain väärin tai oikein.
Viimeksi muokannut Vauxi, La Elo 15, 2020 6:28 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XK8 x100 Pedal position sensor

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Kävin ulkona mittailemassa. Skooppia ei ollut tänään käytettävissä joten nakutunnistimien mittaus jäi vailinaiseksi.
Kaasuläpän tunnistimen signaalijännitteet olivat 0 ja 100% kaasun asennoilla 1.5 - 4V ja 0.7 - 4V. Kaasupedaalin eli vaijeripään potikan lukemat vastaavasti 0.6 - 4V ja 0.8 - 2.5V.

Nakujen signaalijännite oli 2.5V ja irroitettaessa pistoke se oli 5V jotenka se puoli kunnossa. Ykä ei näyttänyt koputteluun minkään sortin värinää mutta se ei vielä sano mitään ennekuin skoopittaa.

Mä äkkiseltään sanoisin että vaikka vika eiole nyt päällä eikä yleensä olekkaan niin pedaalin potikan jätättäminen noin paljon ei kuullosta kovin hyvältä.

Vikakoodin tuo B vähän hämää.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XK8 x100 Pedal position sensor

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tämä kiesi korjaantui tossa puolituntia sitten. Oireena oli tosiaan että pintakaasulla toimii ok. Mut 3/4 kaasua kun annostaa niin veto loppuu kuin seinään jonnekkin 4k rpm tienoille ja alkaa prötää. Lisää painamalla saattaa jatkua siitä pidemmälle. Sekä pedaali matossa kiertää kyllä tappiin saakka. Meno oli myös jos jonkin verran laiskaa. Pintakaasu täysin ok sekä muuten toimivuus.

IDS llä sisään ja tarkastamaan heti lähtöjään kaasuläpän ja pedaalin toiminnat ja ne toimi ajossakin oikein. Vaikkakin näyttämät näytöllä eivät ihan osu IDS vertailu arvoihin. Siitä huolimatta pedaali tunnistuu matossa 100 ja silloin läppäkin on täysin selällään.
Mittailin ajossa sitten että miten moottorin kuormitusprosentti nousee rpm tahdissa. No sehän nousi. Sitten mittailin massamittarin toimintaa ja se näytti nyrkkisääntölaskurin mukaan oikein tyhjäkäynnillä. Paikallaan kierrättämällä jäi vähän alle nyrkkisäännöstä. Sitten taas ajelemaan ja vikaa esiin kaasuttelemalla. Aikani siinä prötäilin ja kuuntelin että hei mitä jos seokset seilaakin ihan omiaan. No short term trimmit esiin ja voila. 1/4 kaasusta ylöspäin oltiin niin laihalla kun vaan voi. Puolella kaasulla viimeistään oli kokoajan +25% molemmissa pankeissa. Kun +25% oli päällä ja rpm nousi 4k kohdalle, ecu vaan tökkäsi menon. Mutta ei minkään sortin vikakoodeja ikinä mistään seoksen ohuudesta. Sitten aattelin että pitää kyllä päästä näkemään seos-suhde. Koska on aj27 pattina ja siten 4 naruset laajurit niin niistä ei suoraan sitä seosta silleen nää. Joten tarkkailulambdojen jännitteet näytölle ja joha näky. Pelkkää paineilmaa putkesta 1/4 kaasun yläpuolella. Eipä ihme että prötää eikä kulje.

Sitte raavin takaraivoa että onko tässä nyt bensapaine ongelma vai joku muu. Otin massamittarin signaalin uudelleen tarkkailuun ja sehä kierroksilla ajettaessa näytti hyvin vajavaisia voltteja. Koska idlellä arvo on oikein ja siten ohjearvossa. Siinä ei silloin ole mikään maadoituksen kellunta ongelma tai muu sellainen oireena. Tuumin että koska idlellä mitattu ilmamäärä on ns oikein ja kierroksilla jäädään reilusti alle niin bensapaine se ei silloin voi olla. Päätettiin että kaikesta huolimatta huuhdellaan massamittari nyt ekaksi ja vasta sitten jatketaan jos tarvetta. Huuhtelu riitti. Kuivattelun jälkeen seos oli pedaali matossa 0.9V sekä muutenkin heti alueella kun antoi pikkasenkin piiskaa. Voimakin oli taas läsnä.

Että semmosta. On nää ecut kyllä ihmeellisiä x100ssa ja x308ssa mihi on nyt täs näppini työntänyt syvemmälle. Ecu päästää hirveen älämölön jos vähänkin on vaikka lambdassa oiretta. Tai tietty jos kaasuläpässä feilua. Mut se on ihan sama onko männän päällä bensaa ollenkaan tai hemmetisti liikaa.
XJR -00.
Vastaa Viestiin