Jos hihna katkeaa
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Jos hihna katkeaa
Miten Jaguarit, etenkin XF 3.0D, kestää jos hihna katkeaa ajossa? Jotkut moottorithan on suunniteltu niin että männät rikkovat heti jotain venttiiliä tms, mutta toisissa ei näin käy. Miten on Kissojen kanssa?
Re: Jos hihna katkeaa
Bensakoneissa, ainakin vähän varttuneemmissa ja isommissa, on ketjuveto. Huonolla tuurilla joissain malleissa ketjun kiristäjä saattaa pettää, mutta ei noista juuri ole näkynyt muita kuvia kuin ajoissa vaihdetuista kiristäjistä joissa on murtumia.
En itse asiassa tiedä onko V6-diesel (tai muutkaan) mallia "interference engine" vai ei, mutta tuosta ei käytännössä tarvitse välittää jos vaihtaa hihnan huoltovälien mukaan. Ne vaihtovälit vähän vaihtelevat mutta ovat suuruusluokkaa 200 tkm eli aika harvoin, eivätkä osat ja tarvittavat lukitustyökalut paljoa maksa.
Polttoainepumpun hihnan vaihtaminen oli vaikeampaa kun on niin ahtaassa välissä. Sen katkeaminen ei kai aiheuta muuta kuin koneen sammumisen.
Jouko
En itse asiassa tiedä onko V6-diesel (tai muutkaan) mallia "interference engine" vai ei, mutta tuosta ei käytännössä tarvitse välittää jos vaihtaa hihnan huoltovälien mukaan. Ne vaihtovälit vähän vaihtelevat mutta ovat suuruusluokkaa 200 tkm eli aika harvoin, eivätkä osat ja tarvittavat lukitustyökalut paljoa maksa.
Polttoainepumpun hihnan vaihtaminen oli vaikeampaa kun on niin ahtaassa välissä. Sen katkeaminen ei kai aiheuta muuta kuin koneen sammumisen.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: Jos hihna katkeaa
Mikään diesel ei pääsääntöisesti kestä hihnan katkeamista. Jos hyvä tuuri käy, selviää pelkällä paininvipujen vaihdolla, männät ja venttiilit on yhdensuuntaisia eikä välttämättä venttiili taivu vaikka tapaakin männän. Alfasta minulla katkesi hihna, edellinen omistaja oli säästänyt eikä vesipumppua ollut vaihdettu. Hihnalla oli ajettu noin 20tkm kun petti. 6-8 vipua poikki, kaikki uusiksi ja remmi+vesipumppu. Toimii edelleen.
Huonommalla tuurilla venttiili poikki, lautanen poikittain männän sisään, sylinteri halki ym. Kone korjauskelvoton.
Etelämpänä tuon 3,0d:n remminvaihto on vissiin kaikilla merkeillä 240 000km tai 10v. Suomessa ja ehkä muissakin Pohjoismaissa tuo on pienennetty, 120 000km tai 6vuotta. Noin muistin mukaan sitikassa ja pösössä. Pumpun remmillä taisi olla pitempi väli, tai sitten ei. Sen pettäminen ei kuitenkaan riko mitään, matka tosin katkeaa myös.
Huonommalla tuurilla venttiili poikki, lautanen poikittain männän sisään, sylinteri halki ym. Kone korjauskelvoton.
Etelämpänä tuon 3,0d:n remminvaihto on vissiin kaikilla merkeillä 240 000km tai 10v. Suomessa ja ehkä muissakin Pohjoismaissa tuo on pienennetty, 120 000km tai 6vuotta. Noin muistin mukaan sitikassa ja pösössä. Pumpun remmillä taisi olla pitempi väli, tai sitten ei. Sen pettäminen ei kuitenkaan riko mitään, matka tosin katkeaa myös.
XF 3,0 DS -10 Porcelain white
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: La Helmi 04, 2017 12:28 am
- Paikkakunta: About 100
Re: Jos hihna katkeaa
Jep, surffailin vähän kun on mielenkiintoa asiaan. Ulkomaita löydettyä: "Yes, the engine is an interference design and the amount of damage is proportional to the load and rpm at the point of failure. Very rare for it to be anything but terminal for the engine." On jotkut selvinneet keinuvivuilla ja/tai nostajillakin. Tai kannet/kansi uusiksi. Vaihtoehtoja on. Ja vaikka remmin vaihtaakin ajoissa voi öljypumpun valu pettää ja ohjairulla irtoaa aiheuttaen saman. Pumpun valua on vahvistettu jossain kohtaa, eli luulisin ettei koske kolmelitraista vaan vanhempaa kaksipilkkuseiskaa.
XF 3,0 DS -10 Porcelain white