Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Kaikkialla mainostetaan tuota laatikon huuhtelua koska "valuttamalla öljyt sinne jää 40% vanhaa öljyä jäljelle". Mutta kun kyselin merkkiliikkeestä mitä tuo huuhtelu kustantaisi, sanoi että se on turhaa koska ainakin tuossa minun XF -laatikossani suodatin on alapohjassa ja kun se vaihdetaan samalla valuu kaikki vanha öljy pois. Mitä mieltä muut olette?
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja bluri »

Turbiiniin ym jää kyllä öljyä, ei se kaikki sieltä pois tule.
Minulla huuhtelivat Aallon Auto Herttoniemi, Laivalahdenkatu 8, Helsinki
Omilla öljyillä ja öljypohjalla.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Onko noissa suuria laatueroja, millaista öljyä tuohon XF:n ZF-laatikkoon kannattaa laittaa?
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja bluri »

Suosittelevat toki ZF:n omaa, joka taitaa olla Shellin tekele.


Itse laitoin Mannol AG60 jossa ainakin purkissa luokitukset tähän käyttöön. 12L taisi mennä huuhteluineen, 8L tuolla pöntössä on vielä.
https://www.oel-guenstig.de/Automatikge ... :1574.html
Ravenolia myös monet laittaneet, halvempi kuin ZF:n oma.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi,
Viiveellinen vastaus, mutta haluaisin tuon merkkiliikkeen tiedot tänne, kuka tuollaisia hölmöyksiä kehtaa vastaukseksi antaa ! "Suodatin pois ja kaikki öljy valuu pois".... :mrgreen: :mrgreen: :lol:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Tiedänhän mäkin sen että automaatin rakenne on vuosien varrella muuttunut jne, mutta esimerkkinä: Vaihdoin aikoinaan mun 124 koppaisen Mersun automaattiin öljyt. Siinäkin on suodatin alhaalla, ja laatikko oli sitä ikäluokkaa että turbiinissa oli tyhjennysproppu. Ei muuten oo enää uudemissa Mersuissa. Joka tapauksessa turbiinista tuli ulos enemmän öljyä kun itse laatikon pohjasta suodattimineen. Vaihdoin välillä mielenkiinnosta astian joten sillai havainto pitää varmasti paikkansa. Lisäksi jää öljynlauhduttimeen ja putkistoon jotain mitä et saa valuttamalla pois. Sitä kyllä itse ihmettelen kun toiset huuhtelijat väittävät ettei suodatinta tarvitse vaihtaa kun pesevät sen puhtaaksi. Mielestäni tekevät siinä tiliä, eikä autoa tarvitse nostaa ylös eikä käsiä likastaa. Mut täähän on vaan mun käsitys kuviosta.
i
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

kissaeläin kirjoitti:Moi,
Viiveellinen vastaus, mutta haluaisin tuon merkkiliikkeen tiedot tänne, kuka tuollaisia hölmöyksiä kehtaa vastaukseksi antaa ! "Suodatin pois ja kaikki öljy valuu pois".... :mrgreen: :mrgreen: :lol:
Syyllisiä suojellen sanon vain että sellainen urheiluautoihin keskittyvä keskus sanoi noin, ja tarjosi samalla laatikon öljynvaihdon hinnaksi 1700 euroa. Hinta sisälsi sentään suodattimen vaihdon!
Avatar
sefo
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2018 5:26 pm
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja sefo »

S-typeen vaihdoin filtterin ja uutta öljyä taisi mennä korkeintaan 6l. Vanhaa siis jäi melko paljon. Pitänee vaihtaa pelkkä öljy jonkin ajan päästä niin vähenee vanhan öljyn määrä vielä lisää. 6l voi olla aika normaali määrä koska ZF:n huoltosarjassa tuli mukana 7 litran purkkia ZF öljyä. Se bajonettitiivistekin tuli joten nyt on sellainen ylimääräinen hyllyssä kun tuli hommattua toisaalta sellainen työtä varten.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
XF_2009
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Kesä 12, 2019 1:43 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja XF_2009 »

DiltWasney kirjoitti:Kaikkialla mainostetaan tuota laatikon huuhtelua koska "valuttamalla öljyt sinne jää 40% vanhaa öljyä jäljelle". Mutta kun kyselin merkkiliikkeestä mitä tuo huuhtelu kustantaisi, sanoi että se on turhaa koska ainakin tuossa minun XF -laatikossani suodatin on alapohjassa ja kun se vaihdetaan samalla valuu kaikki vanha öljy pois. Mitä mieltä muut olette?
Noin 3 viikon ZF ja XF kokemuksella kahta äärimmäistä viestiä lukenut. 1. Ei vaihtoja 2. Huuhdellen 60 tkm välein.

Jos ei probleemia niin asia ei kiinnostaisi. Mutta hieman outoa käytöstä lootalla ollut niin voin harkita vaihtoa/tietysti huuhtelua nyt 220tkm jälkeen.
___________________________________________
XF 2.7D vm-09 = = = EGR off - www.lisäätehoa.fi
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelu turhaa?

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Tänään muuta hintaa kysellessä uusin kysymykseni tuosta laatikon huuhtelusta paikalliseen SCC firmaan. Vastaus oli että koska valmistajan ohje on että öljyt vaihdetaan valuttamalla, näin tehdään. Suodattimen vaihto ei ollut pakollinen, mutta suositeltavaa jos öljynvaihtovälit olleet pitkät.
Vastaa Viestiin