Xj6 -86 herättelyä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Mystinenmetsätyömies
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm

Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja Mystinenmetsätyömies » To Kesä 13, 2019 8:21 am

Löysin ja kotiutin pari vuotta sitten tällaisen muutaman vuoden seisseen yksilön. Edellinen omistaja kertoi jonkinlaisesta käyntiinlähtö ongelmasta jonka takia oli jäänyt seisomaan. Itse sen kanssa puuhastelin jonkin verran ennenkuin sen hetkinen innostus lopahti ja muut projektit veivät voiton. Ongelmana oli tulppien kastuminen ja jos lähti käyntiin, kävi huonosti eli vain osa sylintereistä sytytti.
Nyt auto on seissyt taas kuukausia ja kaveri halusi että koitetaan mitä se sanoo kun startataan. Virtaa paikoilleen ja avaimesta kääntämään, mutta kone vain hieman nytkähtää, ei jaksa pyörähtää. Ajattelin että akussa ei ollutkaan tarpeeksi virtaa ja rupesin virittämään lisävirtaa. Samaan aikaan kaveri tutkii muuta ja tarkastaa öljyt. Ja tikussa on öljyä ainakin viisi senttiä yli ylärajan, ja se haiskahtaa vahvasti bensalle.
Voiko bensa vuotaa mistään muualta kuin suuttimesta/suuttimista?

Mystinenmetsätyömies
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja Mystinenmetsätyömies » Ti Kesä 18, 2019 10:16 am

Vaihdoin öljyt. Öljyä oli ainakin kaksi litraa liikaa, haisi vahvasti bensalle ja oli hyvin ohutta.
Auton saa käyntiin kun kuivaa tulpat. Ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä eikä ota yli 3 tuhatta kierrosta.
Aiemmin vaihdettu bensapumppu ja tarkistettu bensan paine. Uudet tulpat, johdot, jakajan kansi, pyörijä. Puristuspaineet hyvät ja tasaiset joka sylinterissä.
Ilmamäärämittari pitäisi testata. Tietääkö kukaan miten sen voisi mitata? Wheeler Deelerssissä mekaanikko mittasi jonkin auton vastaavan mittarin, hänellä oli jonkinlaiset vertailuarvot mitä sen kuului olla. Mistä ohjeita hommaan?

tepukka
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja tepukka » Ti Kesä 18, 2019 4:09 pm

Kun en tunne auton tekniikkaa,jonka voisi tietenkin tarkistaa netistä,onko siinä kaasutin vai ruisku.Jos kaasutin niin se tulvii.mutta ruisku versiossa suuttimet tai osa niistä on koko ajan auki ja moottori saa liikaa bensaa.Käytä suuttimet irti ja tarkastuta toiminta.Kannattaa ostaa uudet ruiskut jos vanhat on rikki.

Landshark
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja Landshark » Ti Kesä 18, 2019 8:22 pm

BOSCH F 026 T03 101
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo

Mystinenmetsätyömies
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja Mystinenmetsätyömies » Ke Kesä 19, 2019 12:42 pm

Landshark kirjoitti:BOSCH F 026 T03 101


Eli joku kylmäkäynnistys lämpötila-anturi. Paikallaan on Lucas 0280130220. Onkohan tuon toiminnan toteamiseen jotain konstia? Mitä auto tekee jos anturista ottaa töpselin irti?

Mystinenmetsätyömies
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja Mystinenmetsätyömies » Ke Kesä 19, 2019 12:45 pm

tepukka kirjoitti:Kun en tunne auton tekniikkaa,jonka voisi tietenkin tarkistaa netistä,onko siinä kaasutin vai ruisku.Jos kaasutin niin se tulvii.mutta ruisku versiossa suuttimet tai osa niistä on koko ajan auki ja moottori saa liikaa bensaa.Käytä suuttimet irti ja tarkastuta toiminta.Kannattaa ostaa uudet ruiskut jos vanhat on rikki.


Ruisku on ja kuusi suutinta+ jokin seitsemäs kylmäkäynnistyssuutin?
Neljä suuttimista käytin irti ja testasin että sulkeutuvat ja avautuvat.

Landshark
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja Landshark » Ke Kesä 19, 2019 2:46 pm

"Mitä auto tekee jos anturista ottaa töpselin irti? "

Käynnistyy heti jos lämpötila on OK. Voi vaatia muutaman yrityksen riippueen lämpötilasta.
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo

Landshark
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja Landshark » Ke Kesä 19, 2019 2:50 pm

Ruisku on ja kuusi suutinta+ jokin seitsemäs kylmäkäynnistyssuutin?
Neljä suuttimista käytin irti ja testasin että sulkeutuvat ja avautuvat.


Vika ei ole oletettavasti suuttimissa vaan antureissa!

-M
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo

Mystinenmetsätyömies
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 19, 2018 7:28 pm

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja Mystinenmetsätyömies » Ke Kesä 19, 2019 6:26 pm

Otin kylmäkäynnistysanturin johdon irti ja laitoin käyntiin, ei vaikutusta. Ei käy tyhjäkäyntiä, eikä ota kierroksia. 1000-1300 kierrosta kun pitää kaasulla niin käy jotenkin.
Jotenkin se ilmamäärämittari nyt tuntuu todennäköiseltä.

trj
Viestit: 152
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Xj6 -86 herättelyä

ViestiKirjoittaja trj » Ma Heinä 22, 2019 5:58 pm

Joko ensikysymyksen asettaja on löytänyt vian?
Oma 12 mukinen ei toiminut oikein kunnolla yli 3000 rpm jälkeen, ja vika oli moottorien antureissa. Tyhjäkäynti oli ihan ok, ja toimi suurinpiirtein alakierroksilla. Ajossa veto hävisi tyystin sen 3000 rpm jälkeen ja polttoaineen kulutus kasvoi siitä pienestä alkuperäisestä tippamäärästä hieman isommaksi.
Käytännössä kaikki anturit jotka antoi tietoa eculle, oli sököt, ja niiden annetut vastusarvot päin p:tä. Ne sotki moottorin toiminnan.

Eipä ole itselläni tietoa että onko 6 mukisessa likimainkaan edes samanlainen "järjestelmä" antamassa moottorin tietoja eculle, mutta kannattaa tarkistaa ja mitata ne anturit. Itse löysin jostain netin syövereistä antureiden oikeat vastusarvot eri lämpötiloille. Enkä muista enää sitä sivustoa mistä ne löytyi. :oops:


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa