X-type akuutteja päästöongelmia

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Tonttuman
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Kesä 25, 2019 4:31 pm

X-type akuutteja päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja Tonttuman »

Tervehdys!

Nyt alkaa olla neuvoton olo.. Auto on siis X-type -01 3.0 V6 AWD.

Katsastus puski päälle ja eihän se läpi mennyt kun moottorin vikavalo hohkasi koodien P1646 ja P1396 voimasta.
Myös päästöt ylittivät reilusti sallitut rajat. No tuo P1646 viittasi lambdaan (bank 1 upstream) jonka tiesin vialliseksi joten tilasin ja vaihdoin sen. Koodit pois (tuo toinen lähti samalla eikä tullut takaisin, tiedä sitten oliko vikaa vai ei...) No eipä mennyt uusinnallakaan läpi vaikka kovin varma olin siitä että tuo viallinen lambda aiheutti korkeat päästöt. Tuossa mietin että jospa katti on vain tukossa kun seokset olleet sekaisin joten ajelin korkeammilla kierroksilla kotiin. Matkalla syttyi vikavalo uudestaan ja tällä kertaa koodit P0157 ja P0160 jotka ilmeisesti viittaavat lambdaan positiossa bank 2 downstream? Tuo sensori on puolet halvempi kuin ensimmäinen vaihtamani joten tilasin sen huolimatta siitä onko vika lopulta siinä. Ei ole vielä tullut joten ratkaisua ei vielä ole. Mittasin kyllä sensoria yleismittarilla ja näytti kahden pinnin välille 7ohm ja toisen kahden ei mitään.

Katit tuohon on vaihdettu joitakin vuosia sitten huoltokuittien mukaan, joten onkohan mahdollista että ne/toinen niistä olisi taas sökö?
Vai onko jollakulla tietoa mikä muu voisi aiheuttaa korkeita päästöarvoja? Likimain kaikki arvot olivat korkeita. Häkäarvo oli yli viisinkertainen siihen mitä saisi olla, sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla...

Pari viikkoa uusintaan. Tulee kiire tässä jos joutuu katteja alkaa vielä vaihtelemaan ja lompakkokin kevenee. Kaikki neuvot on tervetulleita.
hekle
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 18, 2010 11:28 pm

Re: X-type akuutteja päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja hekle »

Moi! Minun 3.0 AWD mennyt jokakerta läpi, CO2=15.1 O2=0,02 lamda= 1.000 tuo oli 130th kohdalla, viime mittauksessa 191700km CO2=14.70 O2=020 Lamda= 1.000 Nämä arvot käyttämällä RVS lisäainetta, tulpat vaihdettu kakskertaa. Tuota RVS ainetta saa Motonetistä.
Tonttuman
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Kesä 25, 2019 4:31 pm

Re: X-type akuutteja päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja Tonttuman »

Ajattelin eliminoida kaikki järkihintaiset vaihtoehdot ja vaihdoin tuon lambdan ensi töiksi. Joutunee muutaman päivän katsomaan palaako vikakoodi. Viisainta lienee näyttää jossain korjaamolla joka voi mitata päästöt, jotta saan selville jos vikaa vielä on niin mistä se johtuu. Vaihdoin myös ilmansuodattimet ja ostin uudet tulpat. Tulppien vaihdon kanssa tuli kuitenkin pieni viivästys kun tajusin että joudun purkamaan imusarjan pois niiden vaihtoa varten. Imusarjan tiiviste viissiin kannattaa irrottamisen jälkeen uusia?
Jaggis
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 27, 2019 10:44 am

Re: X-type akuutteja päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja Jaggis »

Terve, itsellä oheiset ongelmat alkoivat 4 vuotta sitten ja samoilla korjaustoimilla sekä osilla yritin viat selättää, mutta laihoin tuloksin. Toki moottori on pienempi 2,5 mutta luultavasti voi toimia myös muissa malleissa. Laiton bank 1 lambdaan jatkoholkin (oikeaa nimeä en muista mutta niitä myydään erilaisia tai sen voi tehdä itse) ja tankkasin noin 30% etanoli ja bensa 70 % seosta tankkiin (normi 95 ja 85 sopivasti sekoittaen) ja leimalle. Nyt 4 kertaa leimattu ilman ongelmia (ei koodeja eikä päästöissä ongelmia, tosin happi hieman koholla eli pakoputkea katsastaja sitten katsoo hieman tarkemmin vuotojen varalta) joulukuussa olisi siis viides kerta jos hyvin käy. Normaalisti ajan siis normi 95:lla, seossuhteen tuosta kasvaessa alkaa herjaa tulemaan laihasta seoksesta (P0171 ja P0174) eli sitä kannattaa hieman seurata. Tuo siis sen takia, että luultavasti katti on pois parhaasta terästä ja sen vaihtaminen tuohon moottorin ja rintapellin väliin ei oikein innostanut. Toistaiseksi siis kaikki on toiminut ok, mutta näitä erilaisia tekniikan soveltamisia on tullut 10 vuoden X-typen omistamisen myötä harjoteltua eräitä kertoja, mutta montaa päivää en vaihtaisi pois :lol:
Tonttuman
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Kesä 25, 2019 4:31 pm

Re: X-type akuutteja päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja Tonttuman »

Okei, kiitos näistä vinkeistä. Luulen että testailen nämä. Olen nähnyt noita holkkeja myynnissä jossain ja mietin mikä niiden tarkoitus on. Laitoitko siis jatkoholkin siihen ylempään vai alempaan sensoriin, ja mitenkä tuon holkin pitäisi siellä vaikuttaa? Olen jo henkisesti varautunut niitä kattejakin vaihtelemaan, mutta ei tuolla liikaa työskentelytilaa kyllä ole joten ei aivan hirveästi innostaisi. Löysin jo paikan mistä ne katit saisi halvalla jos ei millään muilla loitsuilla parane päästöt.
Tonttuman
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Kesä 25, 2019 4:31 pm

Re: X-type akuutteja päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja Tonttuman »

Noniin elikkäs vaihdoin bank 2 downstream lambdan ja homma toimi hyvin kunnes n. 70km ajon jälkeen samat koodit P0157 ja P0160 palasivat. Toinen noista viittasi jonkin koodilistan mukaan että lambdalta ei tulisi signaalia. Mittailin noita johtoja ja tsekkasin että ainakin 12V tulee lämmitysvastuksen napohin ja valkoinen maajohto on todellakin maissa. Mutta sitten sen ruskean signaalijohdon mittaaminen olikin vaikeampi homma. Otin ECUn päästä ison liittimen irti mutta mistäpä tuosta tietää mihin pinniin se tulee. Jonkin diagrammin löysin (tosin 2005 autoon) ja sen mukaan molemmat downstream lambdat tulisivat samaan pinniin nro 130. Toisen diagrammin mukaan eivät, vaan tuo kyseinen tulisi pinniin 39...

Onko kenelläkään tuosta tarkempaa tietoa tai oikeampia kytkentäkaavioita jotta saisi tuon pinnin selville? Ja toiseksi mitenkähän tuota pinnijärjestystä pitäisi sitten tulkita tuossa ECUn liittimessä?

EDIT: Lisättäköön vielä että kun otin liittimen irti niin siellä välissä oli jotain ruskeaa öljyn näköistä tavaraa. Poistin suurimman osan topseilla.. Onkohan tuonne joku mennyt jotain voiteluöljyä suihkuttelemaan...
Tonttuman
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Kesä 25, 2019 4:31 pm

Re: X-type akuutteja päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja Tonttuman »

Noniin, homma ratkesi. Vastailen nyt itselleni jos jollekulle tästä on hyötyä niin hyvä homma. Yksi lambda oli ilmeisesti sökö, ja toiselta lambdalta oli signaalijohto poikki. Etsin OIKEAN kytkentäkaavion avulla oikeat pinnit ja mittailin lambdaan menevän liittimen ja ohjausyksikölle menevän liittimen väliltä ja signaali tosiaan oli "etupuolen" alemmalta lambdalta poikki. Työlästä hakea ko. johtoa tuolta nipusta, niin katkaisin sen molemmista päistä ja vedin uuden suojatun signaalikaapelin tilalle. Katsuri kehui päästöarvoja erittäin hyviksi.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: X-type akuutteja päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Hieno homma että vika ja oikea korjaus löytyi.
Laiha seos koodeihin tai cat toimimattomuuteen viittaaviin koodeihin törmää usein myös silloin kun näissä V6 koneissa on alemmat imusarjan tiivisteet "kypsät".
Katalysaattorit näissä on oikeasti lähes ikuisia.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin