Punaisissa valoissa automaatti vapaalle

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jagge Pekka
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2018 4:45 pm

Punaisissa valoissa automaatti vapaalle

Viesti Kirjoittaja Jagge Pekka »

Mulla on ollut automaatti yli 30 vuotta. Olen ottanut tavakseni vaihtaa aina punaisissa valoissa vapaalle. Jotenkin minusta tuntuu, että D:n pitäminen päällä rasittaisi vetosydeemiä. Onko tästä kokemuksia, ehdotuksia, neuvoja.
X-Type 2.0 automaatti vm. 2003, ostettaessa 4/2018 ajettu 93.000 km. Musta, vaalea nahkasisustus.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.
Avatar
sefo
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2018 5:26 pm
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle

Viesti Kirjoittaja sefo »

Sama tapa täälläkin. Tuskin se laatikko siitä kärsii mutta onhan siinä turhaa kuormaa moottorille ja siten bensaa palaa enemmän. Ei ole faktatietoa asiasta.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Itse en vaihda punaisissa valoissa vapaalle. Tähänastiset automaativaihteistoiset autoni reilun 30 vuoden ajalta (Mercedekset ja vanhat jenkkiautot) eivät ole käytössäni millään tapaa siitä kärsineet. Mielestäni automaattivaihteiston yksi parhaista ominaisuuksista ja käyttömukavuuksista poistuu käytöstä jos vaihdetaan vapaalle punaisissa valoissa ja n. 1/3 automaatin ideasta jää käyttämättä. Mitään haittaahan tuosta tavasta ei ole, mutta käsitykseni mukaan jokainen vaihteisto joka on huollettu asiallisesti ja ajallaan, kestää tuon liikennevaloissa seisottamisen.

Mielenkiintoinen tapa, joka herättää vastakysymyksen:

Kun parkkeeraatte ja laitatte P-astentoon, niin laitatteko myös käsijarrun päälle?

Itse teen noin kyllä. Syystä että paine/paino p-asennon mekaniikkaa kevenee etenkin ala- tai ylämäessä. Lisäksi käsijarrun säännöllinen käyttö pitää käsijarrun mekaniikan vetreänä sekä toimintakykyisenä,
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tämähän on yksi niistä ikuisuuskysymyksistä. Normaali liikennevaloseisonta vaikka seisoisit kahdetkin valot putkeen ruuhka-aikoina ei tee vaihteistolle mitään haittaa. Öljy ei ota siitä kovia lämpöjä eikä mitään muutakaan. Tyhjäkäyntialueella turbiini on poissa ns alueeltaan muutenkin ja silloin se luistaa tarkoituksen mukaisesti. Kokonaan toinen tarina on sitten jos jarrua vasten painaa kaasua. Mutta ei siitä sen enempää. Jotkut automaattivaihteistoista jopa laittaa itse vapaalle huomattuaan että nyt ollaan seisty tietty aika paikallaan jarrua vasten.

Itse käytän käsijarrua nimeomaisesta syystä keventääkseni P lukitusta selvissä ylä sekä alamäissä. Jos näin ei tee, sen tuntee selvästi kun lukitus aukeaa ja se ei tunnu kivalta.

Kaksoiskytkinvaihteistot ovat oma lukunsa. Niissäkin seisoskelu ei tuota ongelmia. Mutta jatkuva lypsäminen kypsentää niitä isolla kädellä.
XJR -00.
puu-ukko
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 8:02 pm

Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle

Viesti Kirjoittaja puu-ukko »

Vaihteiston vapaalle laittaminen tekee sen, että start/stop automatiikka ei toimi (sikäli, kuin systeemi autosta löytyy), jolloin edellä mainitun turhan vaivan palkaksi saa pari desiä lisää kulutusta. Luonnollisesti tuohonkin löytyy useampia näkökulmia, muistelen tälläkin palstalla joidenkin pelänneen startin kulumista, jolloin taas start/stopin kotkaaminen olisikin suorastaan tavoiteltavaa. Aika turvallisena olutksena voitaneen pitää, että jos jonkin härvelni on valmistaja tarkoittanut toimimaan automaattisesti, ei siihen käsin puuttumalla yleensä mitään lisempää hyötyä koidu.
XF British Racing Green - vihreätä matkantekoa
rontikainen
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle

Viesti Kirjoittaja rontikainen »

puu-ukko kirjoitti:Vaihteiston vapaalle laittaminen tekee sen, että start/stop automatiikka ei toimi (sikäli, kuin systeemi autosta löytyy), jolloin edellä mainitun turhan vaivan palkaksi saa pari desiä lisää kulutusta. Luonnollisesti tuohonkin löytyy useampia näkökulmia, muistelen tälläkin palstalla joidenkin pelänneen startin kulumista, jolloin taas start/stopin kotkaaminen olisikin suorastaan tavoiteltavaa. Aika turvallisena olutksena voitaneen pitää, että jos jonkin härvelni on valmistaja tarkoittanut toimimaan automaattisesti, ei siihen käsin puuttumalla yleensä mitään lisempää hyötyä koidu.
Ainakin mulla start/stoppi toimii moitteetta, vaikka vapaalle laittaisikin. Tosin otan toiminnon yleensä pois päältä ja valoissa jätän D:lle.
puu-ukko
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 8:02 pm

Re: Punaisissa valoissa automaatti vapaalle

Viesti Kirjoittaja puu-ukko »

rontikainen kirjoitti: Ainakin mulla start/stoppi toimii moitteetta, vaikka vapaalle laittaisikin. Tosin otan toiminnon yleensä pois päältä ja valoissa jätän D:lle.
Ilmeisesti on logiikka muuttunut välissä. Mulla tekee sen, että kun s/s sammuttaa pysähtyessä, kääntö D:ltä N:lle starttaa moottorin takaisin päälle. En kylläkään ole testannut, josko se siitä vielä pysähtyisi odottamalla. Yhtäkaikki, menee jo ohi alkuperäisen kysyjän huolesta, anteeksi siitä. :)
XF British Racing Green - vihreätä matkantekoa
Vastaa Viestiin