XF uutena meidän tallissa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ShaguarXF
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 05, 2019 11:17 pm

XF uutena meidän tallissa

Viesti Kirjoittaja ShaguarXF »

Tervehdys,

Tuoreempana Jagen omistajana tässä ajattelin aloitella pientä yleistä kyselyketjua kokeneemmilta harrastajilta. Ostin XF 3.0ds:n vuodelta 2010 tässä kesän kunniaksi ja olemme tutustumisvaiheessa. Törmäsin tähän vanhaan threadiin (viewtopic.php?t=8689) ja koomista kyllä autossani olivat suurimmalti osin käytännössä samat viat kuin miksaalilla. Minulla rajoitettu suorituskyky liittyi tosin turbon ilmansaantiin, joku venttiili oli kanssa liikkeen pihassa seisonnasta jumiutunut, joten se vaihdettiin liikkeen kustannuksella. Ensin kyllä vaihtelin polttoaineensuodattimen ja ilmansuodattimen, ja putsailin ilmamassamittarit, kun ajattelin vian ehkä asustavan niissä. No tulipahan huollettua.

Sisävalojen toimintaa en olisi ikinä keksinyt ilman googlea ja tätä foorumia, kättä viisi sekuntia sisävalon alla pitämällä valot nollaantuivat ja alkoivat toimia ovien kanssa synkassa.

Sitten ne ratkomattomat ongelmat.

Peruutustutka ei ole käytössä, yläkonsolista nappia painettaessa se vain vilkuttaa keltaista. Vian diagnosointiin ajattelinkin kysellä kulmalaisilta lisävinkkejä, koitin youtuben ohjeiden mukaan kuunnella tutkia, mikä niistä ei pitisi ääntä, mutta ilmeisesti tutka on kokonaan poissa pelistä joten ääntäkään antureista ei tule. Vetokoukun virtapistoketta ropailin jos siellä olisi mikrokytkin jumissa, mutta se ei auttanut. Joku on googlailun perusteella saanut toimimaan antureita putsaamalla, tai johtoja heiluttamalla, miten tätä hommaa kannattaisi lähestyä? Koitin tutkien sulakkeiden sijaintia googlata mutten löytänyt mitkä sulakkeet olisivat tutkien, nehän kannattaisi ensimmäisenä katsoa. Marmorille en viitsisi viedä kuin viimeisenä keinona. Sinällään jos anturissa on vika, ei netistä uudet ja vaihto maksa paljoa, kunhan tietää mitkä vaihtaa.

Toinen kohde mitä olen tässä mietiskellyt on kuskin ikkuna, joka on jumissa. Audin omistajana sotkeutuneet vaijerit ovat tuttuja, joten ajattelin ensin niitä mutta jälleen löysin keskusteuista vinkkiä, että Jagessa ikkuna vain jumiutuu. Koitinkin kädellä avustamalla ja niin vain lähti lasi liikkeelle. Se liikkuu alhaalla aika hyvin mutta viimeinen viidennes ei nouse ilman voimallista avustamista kädellä, etenkin keulan päästä tuntuu junnaavan huolella. Voitelua suositeltiin, mutta miten tuonne oven mekanismiin saisi crc:t, ja mitkä kohteet siellä pitäisi voidella. Autttaako muu kuin oven purkaminen, ja onko siihen liittyen vinkkejä?

Tuulilasin lämmitys ei ilmeisesti toimi, onko siinä joku yleinen vikakohta mikä kannattaisi tsekata, sulakkeet nyt varmaan? Tähän en ole vielä paneutunut mutta isän S -typestä ja äidin X -typestä (heillä oli kymmenisen vuotta sitten Jaguar -kausi) muistan, että varustehan on syksykeleillä mitä mainioin. Ratin lämmitys onneksi pelaa hienosti.

Kolmas kysymys ei ole niinkään vika, kuin ominaisuus ja miten olette sen ratkoneet. Nimittäin edellisissä autoissa olen tykännyt painaa kännykästä musiikka tai muuta kuunneltavaa audiojärjestelmään, mutta XF:n bluetooth ei ilmeisesti tajua kuin puhelimen. Keskikonsolissa on aux eli 3,5 mm blugi mutta se on aika antiikkista, lisäksi usb ja jonkinlainen ipod -liitin. USB:hen koitin matkapuhelimen laittaa mutta sitä mankka ei osannut lukea lainkaan. Miten olette tällaisen ratkoneet, saako jonkun piuhan jolla saisi matkapuhelimen kiinni järkevästi, tai onko jotain ulkopuolista usb lähetintä ja mihin se tulee kiinni. Audissa oli MMI-liitin johon sai vaikka minkälaista sisääntuloa erilaisilla johdoilla hanskalokerossa.

Teksti oli pitkä ja sekava, pahoittelut siitä. Ei muuta kuin mukavaa loppukesää ja kiitokset kommenteista jo etukäteen!
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: XF uutena meidän tallissa

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Hyvä valinta, vaikka ehkä kuten signaturesta näkyy, hieman olen jäävi kommentoimaan...

Itsekin olen aina välillä yrittänyt miettiä mikä olisi hyvä bluetooth streamausratkaisu, jonka saisi kiinni AUX-liitäntään, mutta vielä en ole valaistunut. Minusta sen pitäisi olla sellainen, että puhelut kulkisivat auton oman systeemin kautta ja vain musa tuota kautta. Olettaisin sen olevan teknisesti mahdollista, koska meidän XE:ssä voi ainakin valita että yhdistetäänkö puhelut vai audio kännykästä vai vain toinen. Eli puhelimen päässä luulisi myös tuen olevan kahden kanavan ratkaisulle.

Oven purkaminen ei ole kovin paha homma, mutta ehdottomasti kannattaa investoida sisustuksenpurkamistyökaluun. Itse hoidin homman tällaisella:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765134/ ... rja-5-osaa, mutta luulisin että sellainen pihtimallinen voisi olla parempi. Nuo motonetin muovirimpulat ovat tuossa hommassa aika kovilla, eivät kuitenkaan katkenneet, mutta varoa sai.

Kannattaa katsoa: https://www.youtube.com/watch?v=5hF5iR8o_pQ - tuosta pääsee hyvin jyvälle miten ovi puretaan

Ohessa kuitenkin vielä pähkinänkuoressa tekstimuodossa:
-Oven avauskahvassa on pienen pyöreän kannen alla 1 ruuvi, kansi lähtee kynnellä irti
-Oven sivussa verhoilun yläosassa ikkunankarmin ja verhoilun yhtymäkohdassa on kolmionmuotoinen muovin pala, jonka saa varovasti pienellä ruuvarilla tms. irti. Sen alla on yksi ruuvi
-Pääkiinnitysruuvit ovat kyynärnojassa kahvan sisäpuolella. Siellä on kaksi muovikantta jotka saa irti pienellä meisselillä.
-Kaikki ruuvit ovat Torxeja
-Sitten verhoilun kimppuu tuolla irrotustyökalulla. Klipsit ovat tiukassa ja niitä on monta (13 kpl). Kun saa vaikka alareunasta ensin ekat avattua niin sitten näkee jo seuraavia. Oven ylä/etuosassa olevat ovat aika syvällä ovessa.
-Tämän jälkeen verhoilun pitäisi irrota siten, että se on vielä ihan yläosastaan kiinni ovessa siitä yläosan erivärisestä pehmeämmällä verhoilulla olevasta osasta. Tämä lähtee työkalulla vääntämällä suoralla vedolla irti, ei siis nostamalla ylös, kuten monessa muussa autossa. Ei kannata ehkä väkisin vetää itse ovipahvista, ettei oven verhoilun yläosa irtoa muusta paneelista. Tässä on 5 kiinnikettä
-Kun paneeli irti, niin varovasti ensin lukkovaijeri irti ovenkahvasta.
-Sitten erinäinen määrä piuhoja (ikkunan kytkimet, lukon/oven ohjausboksin piuhat, kahvan valaistus ja muistaakseni vielä diskanttikaiutinkin.
-Nyt pitäisi olla paneeli irti ja seuraavaksi pääsee avaamaan n. 8-10 Torxia mustasta muovikannesta joka vielä peittää oven sisäosat. Tässä osassa on mm. kaiutin kiinni. Ei tartte irrottaa piuhoja, senkun kääntää tuon vaan sivuun.
-Tuon kannen kun irrottaa, niin sitten pääseekin erittäin hyvin ikkunaan ja regulaattoriin käsiksi. Eiköhän siitä sitten selviä mikä siellä jumittaa. Just vaihdoin omasta kuskin oven lukon, niin piti ottaa ovi auki ja ottaa siinä hötäkässä etusivulasikin irti ja muistaakseni regulaattoriakin ainakin löysätä. Oli lasi melkoisen likainen, joten eipä ihme jos jossain voi jumittaa.

Ja samalla kun ovi on auki, niin kannattaa uusia ne ikkunan ja oven vaijereiden vaahtomuovit. Jos ovat hapertuneet (kuten 99% varmuudella ovat), niin kohta kuuntelet sitten oven sisältä harmittavaa rapinaa ja särinää hiljaisessa autossa.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF uutena meidän tallissa

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tervetuloa vain harrastuksen pariin! Vaikuttaisit ainakin jonkin verran tee-se-itse -henkiseltä, että suosittelisin hankkimaan
- korjausoppaan (lähetä minulle sähköpostiosoitteesi, niin voin auttaa)
- JEPC-osaluettelon (on helppo asentaa mutta kestää tunteja koska tiedostoja on todella paljon, oikeilla osanumeroilla on helppo löytää uusia ja käytettyjä osia edullisesti Englannista)
- SDD-kloonin auton lukemiseen ja ohjelmointiin (esim. British diagnostic)

Missäpäin maata tämä XF sijaitsee?

Herjaako keskinäyttö että peruutustutka ei toimi? SDD osaa kerto mikä anturi pätkii, todennäköisesti se on likaantunut liitin. Kulmimmaisiin pääsee pakoputken sivuitse jotenkin käsiksi, sisemmät edellyttävät takapuskurin irroittamista. Minulla se on työlistalla, yhden kulmimmaisen olen aikaisemmin putsannut, mutta nyt herjaa yksi sisempi anturi...

Korjausoppaan kuvilla saa oven helposti avattua. Tavallisen CRC:n sijaa silikoni tai jokin muu ei-öljypohjainen saattaa olla oikeampi aine. Joka tapauksessa kannattaa ensin katsoa, että missä jumittaa ja miksi. XF:ssä näkyy olevan hyvin samanlainen vaijeriohjattu systeemi, kuin Audeissa. Jaguareissa ei ikkunoiden kanssa minulla ole ollut ongelmia, toisin kuin niissä Audeissa missä se muovinpala hajoaa tai vaijerit rispaantuvat...

Tuulilasin lämmitykseen pääsee varmaan myös kiinni SDD:llä ja kytkentäkaaviolla. Vikakoodit kannattaa katsoa aina ensin, vähän kaikki toiminnot ovat ohjausyksiköiden takana ja erilaisia häiriökoodeja tulee näkyville pitkä lista.

Tuliko auton mukana lyhyt iPod-kaapeli? Minä olen liittänyt siihen muutaman vuoden vanhan Tune2Air-palikan ja puhelimen musiikit bluetoothilla siihen, samaan aikaan puhelut ovat kiinni auton omassa bluetoothissa, toimivat hyvin yhtä aikaa. Ratin ja kojelaudan säätimillä voi ohjata soitinta, mutta kappaleen nimeä yms. ei auton näytölle saa. Kokeilin juuri myös jotain halvempaa vastaavaa palikkaa, mutta ei toiminut ja palautin amazon.de:lle.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
ShaguarXF
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 05, 2019 11:17 pm

Re: XF uutena meidän tallissa

Viesti Kirjoittaja ShaguarXF »

Tervehdys taas! Pahoittelut tällaisestä hämäläisestä vastaamisesta (auto ja kuski ovat Pirkanmaalta), työkiireet iskivät niin syksyllä kiinni että saa olla ollut tyytyväinen että auto toimii ja pääsee hommasta toiseen.

Nyt on ensimmäiset 6000 yhteistä kilometriä takana, ja mukavasti on matka taittunut. Nollasin toisen tripin ostettaessa, ja toisella olen seuraillut aina tankillisella taitettua matkaa. Kulutus on minulla vakiintunut aika lailla 7,5 litraan sadalla ajotietokoneen mukaan. Oikein jos malttaa (mitä käy harvoin) olen päässyt kuudella litraa/100 Tampere-Hämeenlinna välin ajotietokoneen mukaan. Mitä teillä muilla vastaavalla koneella kulkevilla on kulutukset olleet? Aloituksen vikalistan lisäksi ei ole uusia tullut vastaan, ainoastaan kerran tuli jonkinlainen "käsijarruhäiriö" mikä sitten auton sammutuksen myötä hävisi eikä ole palannut takaisin.

Syksyn sateilla selvisi myös se, että vain toinen puoli tuulilasinlämmittimestä on pimeänä, nimittäin kuskin. Repsikan puolelta huuru häviää hetkessä. Olen koittanut selvitellä mistä löytäisin sulakkeet tähän, jos vaikka saisi ne uusimalla kuntoon. Kätevänä olen pitänyt itsestään tummenevia peilejä, ratinlämmitintä ja avaimetonta käynnistystä, ja tietenkin BW äänentoistoa, se on parempi kuin B&O on Audissani.

Sellainen kysymys tuli mieleeni, että valikoissa seikkaillessa sitä jaguar -logoa tai brittilippua kutsutaan näytön säästäjäksi, ja on vähän kuin jokin aika jonka saisi säädettyä koska se menee päälle. Onkohan tässä kääntäjällä tapahtunut pieni fiba, koska omassani tuo "näytönsäästäjä" menee päälle vain virtanappia painamalla. Muuten on aina alkuruutu defauttina jossa näkyvät kabiinin lämmöt ja penkinlämmittimet jne.

Ei muuta kuin rattoisaa syksyä kaikille, ja JNi lähetin viestillä sinulle sähköpostini, jos tarjous huolto-ohjeesta on vielä voimissaan.
ShaguarXF
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 05, 2019 11:17 pm

Re: XF uutena meidän tallissa

Viesti Kirjoittaja ShaguarXF »

Tuli muuten tuota äänilähteen johtoa metsästäessä tällainen viritys vastaan, ja totesin että ehkä se Tune2Air menee itselläkin ostoslistalle.

Kumimattoja en löytänyt Suomesta ensihätään, mutta ne ovat tulossa nyt amazonista alle 50 e toimituksineen suomeen (ei toki oem)

Kuva
Justus
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 8:50 pm
Paikkakunta: Pori

Re: XF uutena meidän tallissa

Viesti Kirjoittaja Justus »

Aikoinaan oman vastaavan auton keskikulutus 2,5v ajalta oli 7,45 l/100km eli hyvin samoissa lukemissa. Ja tämä lukema on ihan laskettu todellinen kulutus eikä pelkästään ajotietokoneen näyttämä.
Mercedes-Benz C350e AMG Edition -18
Ex: Jaguar XJ 3,0D Premium Luxury "Black Edition" -12
Ex: BMW F11 530dA Touring M-Sport -11
Ex: Jaguar XF 3,0D S Portfolio -10
Ex: BMW E61 530dA Touring -06
Ex: Jaguar S-type 4.0 V8 Executive -01
Janlob
Viestit: 23
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF uutena meidän tallissa

Viesti Kirjoittaja Janlob »

Suht samoissa lukemissa mennään.
15000km matkalta laskettu todellinen kulutus 7.77 l/100km
-11 XF 3.0dS
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: XF uutena meidän tallissa

Viesti Kirjoittaja bluri »

-14 Sportbrake kumulatiivinen kulutus 63tkm ajolla laskettuna 7.5L/100km.
Kesärenkailla tämä kesä 7.3L/100km n. 20tkm
Talvirenkailla viime talvi 7,69L/100km n. 20tkm

Saishan tuosta litran pois, kun nitkuttelisi :lol:
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
Vastaa Viestiin