Lisäsin ahtopaine-alipainemittarin ja liitos bensapainesäätimen letkuun. Korkein arvo ennen punarajaa juuri 10 PSI. Onko Ahdin hajalla/kulunut? Muista lukeneeni jostain, että auton tehdasahdin antaisi 13 PSI. En löydä kyllä juttua enää.
Pienemmällä ahtimen pyörällä - 6% - arvo nousi lukemaan 12 PSI. Sekin on alle tuon 13.
10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla
Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla
Tehdas ilmoittaa 4.0:n vakioahtopaineeksi 11.6PSI ja 4.2:n 13.0PSI. Näitä arvoja tuskin kukaan on mitannut uutena, joten mittaukset perustuvat käytettyihin autoihin. Ne ovat olleet pääsääntöisesti luokkaa 9-10PSI. Jokainen PSI tarkoittaa huipputehossa noin kymmentä hevosvoimaa. Tämä taas selittää isolta osin sen, että jos laitta ahyväkoneisenkin vakioauton dynoon niin pettyy lukuihin, jotka ovat 30-40hp alle sen mitä tehas ilmoitti uusille autoille. 4.0 ja 4.2 kun vertaillaan niin ahtimissa on generaatioero ja 4.2 ahdinta pyöritetään reilu 6% kovempaa kuin nelilitraisen.
Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla
Jos ahtopaine tosiaan laskee, niin mistä se mahtaa johtua? Kuluuko ahdin?
S-type R -05
Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla
Ahtimen siipien erittäin tarkka toleranssi suurenee käytön myötä mikä on ihan normaalia. Iteltähän juuri mittasin 4.0 sta noin 0.75bar painetta joka oli ennen punarajaa. 0.75bar on noin 10.9psi. Tosiaan ilmoitettu kiihtyvyyskin ainakin x308 lle oli mitattu kovemmalla ahtopaineella olevasta autosta. Eli ilmeisesti siitä x100 autosta. Missä siis isompi kampuran pyörä ahtimelle. Siksi tosiaan dynotetuissa autoissa on aina vähemmän tehoa.
XJR -00.
Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla
Uteliaisuuttani mittasin uudelleen ahtopaineen, kun talvella ahdin oli irti ahtimen alla olevan vesiletkun vaihtoa varten. Lisäksi ahtimen päällä olevan painekammion pahasti virtauksen tiellä olevat olakkeet hiottiin pois ja muutenkin sisäpinta hiottiin tämän ohjeen mukaan:
https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?t=10761
Suurin paine kolmella mittauksella oli karvan alle 15 PSI. Mittari on sama, jota käytin viime kesänä.
Tuon artikkelin kirjoittaja väittää Jaguarin kehitystyön moottorin osien suhteen jääneen vähän keskeneräiseksi. Ainakin painekammion sovitus ahtimeen oli keskeneräisen tuntuinen: kammion aukko oli selkeästi pienempi kuin ahtimen aukko. Terävät olakkeet ovat virtauksen tiellä. Olisiko niin, että vakiopalikoilla tuo Jaguarin lupaama 13.1PSI tuleekin paremmalla sovituksella?
https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?t=10761
Suurin paine kolmella mittauksella oli karvan alle 15 PSI. Mittari on sama, jota käytin viime kesänä.
Tuon artikkelin kirjoittaja väittää Jaguarin kehitystyön moottorin osien suhteen jääneen vähän keskeneräiseksi. Ainakin painekammion sovitus ahtimeen oli keskeneräisen tuntuinen: kammion aukko oli selkeästi pienempi kuin ahtimen aukko. Terävät olakkeet ovat virtauksen tiellä. Olisiko niin, että vakiopalikoilla tuo Jaguarin lupaama 13.1PSI tuleekin paremmalla sovituksella?
S-type R -05