10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
roa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla

Viesti Kirjoittaja roa »

Lisäsin ahtopaine-alipainemittarin ja liitos bensapainesäätimen letkuun. Korkein arvo ennen punarajaa juuri 10 PSI. Onko Ahdin hajalla/kulunut? Muista lukeneeni jostain, että auton tehdasahdin antaisi 13 PSI. En löydä kyllä juttua enää.

Pienemmällä ahtimen pyörällä - 6% - arvo nousi lukemaan 12 PSI. Sekin on alle tuon 13.
S-type R -05
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla

Viesti Kirjoittaja Tata »

Ero on pieni. Mittari ehkä heittää tuon verran.
S-type V6 3.0 2001
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Tehdas ilmoittaa 4.0:n vakioahtopaineeksi 11.6PSI ja 4.2:n 13.0PSI. Näitä arvoja tuskin kukaan on mitannut uutena, joten mittaukset perustuvat käytettyihin autoihin. Ne ovat olleet pääsääntöisesti luokkaa 9-10PSI. Jokainen PSI tarkoittaa huipputehossa noin kymmentä hevosvoimaa. Tämä taas selittää isolta osin sen, että jos laitta ahyväkoneisenkin vakioauton dynoon niin pettyy lukuihin, jotka ovat 30-40hp alle sen mitä tehas ilmoitti uusille autoille. 4.0 ja 4.2 kun vertaillaan niin ahtimissa on generaatioero ja 4.2 ahdinta pyöritetään reilu 6% kovempaa kuin nelilitraisen.
roa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla

Viesti Kirjoittaja roa »

Jos ahtopaine tosiaan laskee, niin mistä se mahtaa johtua? Kuluuko ahdin?
S-type R -05
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ahtimen siipien erittäin tarkka toleranssi suurenee käytön myötä mikä on ihan normaalia. Iteltähän juuri mittasin 4.0 sta noin 0.75bar painetta joka oli ennen punarajaa. 0.75bar on noin 10.9psi. Tosiaan ilmoitettu kiihtyvyyskin ainakin x308 lle oli mitattu kovemmalla ahtopaineella olevasta autosta. Eli ilmeisesti siitä x100 autosta. Missä siis isompi kampuran pyörä ahtimelle. Siksi tosiaan dynotetuissa autoissa on aina vähemmän tehoa.
XJR -00.
roa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Re: 10 PSI ?? Onko Ahdin hajalla

Viesti Kirjoittaja roa »

Uteliaisuuttani mittasin uudelleen ahtopaineen, kun talvella ahdin oli irti ahtimen alla olevan vesiletkun vaihtoa varten. Lisäksi ahtimen päällä olevan painekammion pahasti virtauksen tiellä olevat olakkeet hiottiin pois ja muutenkin sisäpinta hiottiin tämän ohjeen mukaan:

https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?t=10761

Suurin paine kolmella mittauksella oli karvan alle 15 PSI. Mittari on sama, jota käytin viime kesänä.

Tuon artikkelin kirjoittaja väittää Jaguarin kehitystyön moottorin osien suhteen jääneen vähän keskeneräiseksi. Ainakin painekammion sovitus ahtimeen oli keskeneräisen tuntuinen: kammion aukko oli selkeästi pienempi kuin ahtimen aukko. Terävät olakkeet ovat virtauksen tiellä. Olisiko niin, että vakiopalikoilla tuo Jaguarin lupaama 13.1PSI tuleekin paremmalla sovituksella?
S-type R -05
Vastaa Viestiin