Nykiminen moottorijarrutuksessa?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
roa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Nykiminen moottorijarrutuksessa?

ViestiKirjoittaja roa » Ma Elo 19, 2019 12:02 pm

Auto siis nykii moottorijarrutuksessa ja kierroslukumittarin neula samassa tahdissa heiluu. Ehkä vähän yli kerran sekunnissa tuntuu jarrutus ja neula laskee vähän. Mikähän? Ollut samanlainen koko kesän ajoissa, ei pahene mutta ei paranekaan.

Ja muuten ajossa toimii kaikki ok. Vain moottorijarrutuksessa ikään kuin jarruttaisi välillä.
S-type R -05

tepukka
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Nykiminen moottorijarrutuksessa?

ViestiKirjoittaja tepukka » Ma Elo 19, 2019 1:45 pm

Ilmeisesti automaatti kyseessä.Oletko tarkistanut öljytason. Auton pitääkin jarruttaa vai onko se sellainen lisäjarrutus sykäyksittäin.Voisi olla jonkun tunnistimen vika myös.Minun Daimlerissa jossa on TH 400 laatikko. Laatikko menee vapaalle 60 nopeuden alittuessa.Siihen saakka moottorijarrutksessa katkaisee polttoaineen syötön nollille.Onko näitä ominaisuuksia uudemmissa Jaguareissa en tiedä, mutta näistä tuli ajarus sensori viasta.

roa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Re: Nykiminen moottorijarrutuksessa?

ViestiKirjoittaja roa » Ma Elo 19, 2019 2:07 pm

6-vaihteinen automaatti ZF6HP26. Kyllä se on lisäjarrutus sykäyksittäin, kun nostaa kaasun. Tasaisessa ajossa ja kiihdytyksessä toimii hyvin.

Öljyn taso tarkastettiin Jagfinn-korjaamossa.
S-type R -05

roa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Re: Nykiminen moottorijarrutuksessa? Ja kulutus ei mene nollaan- miksi?

ViestiKirjoittaja roa » Ke Elo 21, 2019 7:43 pm

Laitoin hetkellisen kulutuksen näyttöön ja totesin, että moottorijarrutuksessa kulutus ei mene lukemaan 0 litraa/100km. Se on jotain 3 litraa/100km ja 6 litraa /100 km välillä riippuen kai nopeudesta jotenkin.

Yleensä kai ruiskuautoissa kulutus menee nollaan moottorijarrutuksessa, kun polttoaineen syöttö katkaistaan.

Onko Jaguar poikkeus tästä vai onko polkimen yläasennonon/kaasuläppäkotelon/jonkin muun paikan tunnistin (onko sellaista tässä) viallinen tai jotain muuta häikkää, jolloin polkimen yläasento jää tunnistamatta? Voiko tällä olla jotain vaikutusta asiaan?

Miten teillä muilla käy, meneekö kulutus nollaan moottorijarrutuksessa?
S-type R -05

tepukka
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Nykiminen moottorijarrutuksessa?

ViestiKirjoittaja tepukka » To Elo 22, 2019 11:22 am

Ei minullakaan heti jarrutuksen alettua mene nollaan, mutta jos ajan 100km/t ja on alamäki että vauhti säilyy niin noin 3-5 sekuntia niin sitten näyttää nollaa.Tietenkin pieni viive vaikuttaa asiaan.Ehken sillä ei ole merkitystä Suomen olosuhteissa mutta vuoristossa asia on jo toinen.

Avatar
JMSC
Viestit: 1020
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nykiminen moottorijarrutuksessa?

ViestiKirjoittaja JMSC » Su Elo 25, 2019 9:46 pm

roa kirjoitti:6-vaihteinen automaatti ZF6HP26. Kyllä se on lisäjarrutus sykäyksittäin, kun nostaa kaasun. Tasaisessa ajossa ja kiihdytyksessä toimii hyvin.

Öljyn taso tarkastettiin Jagfinn-korjaamossa.


Jääkö kaasu päälle eli siis laskeeko kierrokset vapaalla tasaisesti tyhjäkäynti kierroksille kun kaasun vapauttaa?
Tyhjäkäynnin säätömoottori (onko R:ssä?) tai imuvuoto ainakin mahdollisia syitä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli"
Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP

roa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Re: Nykiminen moottorijarrutuksessa?

ViestiKirjoittaja roa » Ke Loka 02, 2019 4:46 pm

Tiedoksi vaan, että nykiminen loppui kokonaan, kun vaihdoin pohjapropusta 4L uutta öljyä zf lifeguard 6 ja laitoin sekaan tuubillisen Instant shudder fixx. En tiedä, kumpi vaikutti, mutta oireet hävisi.

Jos haluaa tehdä helposti ja vaihtaa sen 4L vielä kaksi kertaa, niin saa kolmella vaihdolla vaihtumaan 4+2.4+1.4= noin 8L, pari litraa jää vanhaa. Auton nosto ylös ja vaateriin on sen verran työlästä, tekisi mieli vaihtaa 2 krt samalla kertaa. Mutta miten uuden ja vanhan öljyn saa sekoittumaan ajamatta? Riittääkö käyttö tyhjäkäynnillä jonkun ajan x? Ja vaihteiden sahaaminen? Kierrosten nosto?
S-type R -05

JNi
Viestit: 547
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nykiminen moottorijarrutuksessa?

ViestiKirjoittaja JNi » Ke Loka 02, 2019 9:14 pm

Itse tein XJ8:n kanssa tuolla tavalla, eli vaihdoin vaihteiston öljyt kerran, annoin pyöriä tyhjäkäynnillä veto päällä moottorin lämpimäksi, välillä vaihten pakille, ja sitten seuraavana päivänä uudelleen. Öljyn taso laitetaan kohdalleen melko viileällä öljyn lämpötilalla, pitää antaa jäähtyä kunnolla välillä. Samalla vaihdoin jäähdytysnesteen samalla tavalla, tosin useamman kerran, päästin vain jäähdyttimestä aineet ulos vaihtojen välillä. Ja vielä ohjaustehostimenkin öljyt, pumppasin säiliöstä aina välillä vanhat ulos.

Vuosia pelasin vain kahden hallitunkin ja tukevien autopukkien kanssa. Sitten tuli Biltemaan tarjolle Quick Jack, mitä olin pitkään maailmalta jo seurannut. Hankin sen keväällä saman tein, eikä paluuta vanhaan enää ole :-)

Jouko
Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia)
Jaguar XF-DS -10 (Suomi-auto)
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
----------------------------
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Muuttanut: Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa