XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Kävin hakemassa XFn vuosihuollosta. Havaintona oli tarkastuksessa mm: "Oikean puolen venttiilikoppa vuotaa öljyä. Uusittava koppa kokonaisuudessaan. 2850€ (sisältäen suuttimet)"

Näyttää aika kalliilta tuo arvio jos tiiviste päästää vähän öljyä. Sisälle ei tule palavan öljyn käryä, eikä auton alla näy merkkaamista (autotallissa).

Onko kukaan vaihtanut tai tietoinen siitä että pitääkö tuollaisessa tapauksessa tosiaan uusia koko koppa ja suuttimet lisäksi?

Kyselee JaakkoK
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja rado »

Tälläisiä topikkeja ei kukaan XF 3.0D omistaja halua lukea.
Aivan karseita summia "yhdestä" huoltotoimesta.
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

No vastaanpa tässä itse kun kaivelemalla noita kansainvälisiä foorumeita löytyi lisäinformaatiota tästä.

Tuossa 3.0 D:ssä näyttää olevan venttiilikopan kansi ja imusarja samaa muoviosaa, johon ilmeisesti jossain vaiheessa (toivottavasti ei kaikissa) kehittyy pieniä halkeamia joista öljy vuotaa. Kyseessä ei siis ole kopan tiiviste, vaan alunperin heikko iso muoviosa. Vaihtamista varten pitää kaikki suuttimet irroittaa ja purkaa aika paljon muutakin. Kokeneelle mekaanikolle, joka on näitä tehnyt aiemminkin ajaksi sanotaan neljän tunnin homma. Lisäksi purkaessa saattaa mennä suuttimia rikki (siksi varaus kaikkien uusintaan, joka sisältyy minulle annettiin hintaan). Kun tähän lisätään muut tarvittavat ja marmoritiskin hinnat... :twisted: Korjaamatta tätä ei oikein voi jättää sillä jos nämä halkeamat kasvavat isommaksi on seurauksena 'rajoitettu suorituskyky'

Englannista näyttää saavan OEM osan n 200 punnalla ja jos suuttimia menee rikki irroitettaessa, á n 300€ Saksasta.

Kun tämä on myös Land Rovereilla tuttu vaiva kun kone on sama (ja osa myös), pitääpä käydä Turun seudun yhdistyneellä Jaguar / Land Rover spesialistilla (aiemmin kaksi erillistä pajaa yhdistäneet voimansa) kysymässä heidän tarjoustaan.
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Sinänsä hienoa että vuosihuollossa havaitsivat tämmöisen, käytitkö merkkiliikkeessä?
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Merkkiliikkeessä oli (tuo hinta-arvio ja maininta marmoritiskistä jo kertoo sen), oli pääkaupunkiseudun vaihtoehdoista työn aikataulujen kannalta logistisesti paras vaihtoehto. Löysivät myös muuta huomautettavaa (79 000 ajetusta) autosta, tukivarren pusla ja pari muuta tiivistejuttua, eli hyvin olivat auton tutkineet. Noista pienemmistä kaksi voisi pahemmaksi kehittyessä jättää tielle kalliin laskun kanssa.
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Zamppa
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 25, 2018 10:41 am

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Zamppa »

Vaihtelin omaan vasemmanpuoleisen pari vuotta sitten. Onnistuu kyllä ihan kotitallissa, mutta tarkkana saa olla. Melko paljon purettavaa ja work shop manuaalin ohjeet on tehty hieman haastavasti. Niitä ei suoraa kannata noudattaa, tai purat esim. polttoainelinjat kokonaan ja suurimman osan turhaan. Viikonlopun aikana oman tein ilman aiempaa kokemusta vastaavasta, mutta aikaa siinä tosiaan meni ihmetellessä. Kohtuu yleinen vaiva näissä ja Googlesta löytyy paljon juttua vastaavasta. Vikatilaan hyppää, kun halkeaa vähänkin reilummin. Suojakansi koneen päältä pois ja sitten kurkkaa sinne eristeiden alle, niin totuus valkenee. Vasen (kuskin puoli) pitäisi olla kuiva. Oikealla voi olla myös öljynlisäyksestä johtuvaa kosteutta, joten ei kannata heti laittaa kopan piikkiin, jos on kostea. Mutta tosiaan itse tehtynä muutaman satasen homma.

Suuttimien alapään kuparitiiviste löytyy esim. Motonetista koodilla 20-2060. Bosch f 00v c17 503.
Merkkiliike myy vain suuttimeen kunnostussarjaa 150e per ruutta. Ei kuulemma kuvan mukaan ole tiivistettä suuttimeen alapäässä.
Jiipee62
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jiipee62 »

Aika huima arvio. Käytännössä mikä tahansa ammattinsa osaava paja pystyy tuon vaihtamaan, ei vaadi mitään erikoisosaamista. Suuttimetkin lähtevät helposti ja ehjänä irti mikäli niiden alatiivisteet ovat pitäneet, ja noilla kilometrillä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jollei, on tuohonkin hyvinvarustetuilla korjaamolla ulosvetäjä.
XF 3,0 DS -10 Porcelain white
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Joo, kyllä itsekin tuota hinta-arviota ihmettelin. Maahantuojan/merkkiliikkeen hinta tuolle kannelle on karvan verran alle 500€, suuttimien (ilmeisesti siis korjaussarja) á 150€. Aika kova hinta työlle ja muulle tarvittavalle vaikka kaikki kolme suutinta pitäisi uusia. Briteistä tosiaan kannen hinta n 200-225£ + brittien ALV + rahti, alkuperäisosa, ei OEM eikä nykyään saatavilla oleva Kiinalaiskopio. Brittipalstoilta löytyi tuo pienin aika-arvio vaihdolle, eli 4 tuntia kokeneelle mekaanikolle, joka on näitä tehnyt useita ennen ja tietää jo aloittaessa mitä tekee. Merkkiliike varaisi 6 tuntia tähän. Juttelin 'hovikorjaajani' kanssa ja hän sanoi että rauhallisesti ja harkiten tehtynä (ettei rikota mitään) on päivän homma ja sanoi samaa, että kyllä ne suuttimet sieltä on aina ehjänä irti saatu. Sanoi myös että kyllä ensin kannattaa arvioida onko syytä vaihtaa lainkaan, pitäisi ensin katsoa mistä vuotaa ja kuinka suuri vuoto on.
No, nyt kun viikonloppuna on kotona, otin suojakannen irti ja yritin lampun kanssa noin vartin ajan löytää paikan, jossa öljyä näkyisi - en löytänyt. :shock: Eristeiden alla näkyi vain hieman kuivanpölyistä pintaa, mutta ei lainkaan öljykosteutta. Eikä mitään myöskään reunoissa niissä paikoissa jotka pääsee näkemään noin päältä päin katsoen. WTF? 'Zamppa', kuinka selkeästi omassasi kansi oli öljyinen päältä?
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Jiipee62
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jiipee62 »

Zamppa kirjoitti: Suuttimien alapään kuparitiiviste löytyy esim. Motonetista koodilla 20-2060. Bosch f 00v c17 503.
Merkkiliike myy vain suuttimeen kunnostussarjaa 150e per ruutta. Ei kuulemma kuvan mukaan ole tiivistettä suuttimeen alapäässä.
Koodi lie Motonetissä 26-2060?
XF 3,0 DS -10 Porcelain white
Zamppa
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 25, 2018 10:41 am

Re: XF 3.0D V6 venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Zamppa »

Oisko tullut kirjoitusvirhe tuohon koodiin. Paljon mahdollista. Enää en pääse tarkastamaan, mutta tuolla tyypillä varmasti löytyy, kun googlettaa.

Mulla vuoti siitä suuttimien yläpuolelta, joten kosteuden näki selkeästi. Melkeinpä kysyisin liikkeestä mistä ne on tuon ongelman löytäneet. Tuonnehan ei tosiaan ihan helposti näkyvyyttä ole.
Vastaa Viestiin