hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Danski
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 27, 2019 5:39 pm

hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja Danski »

Hei olen ostamassa jaguar s typeä 3 bensa koneella, huomasin että foorumilla olevat tietävät autoista sen verran että tämä on varmaan paras paikka kysyä inffoa.
Jos omistat auton kerrotko tyyppiviat tms mitä pitäisi huomioida esim (270tkm jälkeen hajosi x osa ja en ole ensimmäinen)

Autolla on ajettu mitä olen ostamassa 260tkm mitä kannattaa ottaa huomioon mitä remppojan on edessä tms.

Kiitos valmiiksi Terveisin innostunut jaguarin ensi ostaja
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Itselläni on ollut ainoastaan X-type 3.0 koneella joten kommentoin ainoastaan niiltä osin. Kone on siis "Cosworthin virittämä Fordin moottori" ja siten luotettava ja helppohoitoinen mutta myös sieluton, ei väännä eikä kierrä. Ylläpito ja osat ovat halpoja moneen muuhun vastaavaan verrattuna.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Mulla oli Skoteissa -01 S-type 3.0 V6, eli se pre-facelift. Luotettava laitos oli, toki 100tkm ajettuna vähän ajettu.

Isoimmat hommat tuohon oli:

-syylarin vaihto, oli kupettunut ja vääntynyt banaaniksi. Vaihdoin ennenkuin rupesi vuotamaan, ei valtavan kallis eikä vaikea vaihtaa
-etupyöränlaakeri, muuten helppo homma mutta napa on yleensä todella tiukassa tukivarressa
-sytkäpuolat, netissä pelotellaan että on kamala homma mutta jos työkalut pysyy kädessä niin on ihan ok työ. Nämä kuolevat jollain kilsoilla, ei kalliita mutta ite vaihdoin kaikki kuusi kerralla. Samoin tuplat kun kolme on siellä imusarjan alla piilossa, samalla se pieni huohottimen kuminen kulmaletku joka rikkoutuessaan aiheuttaa eriasteista käyntivaivaa
-outer sillit, eli helman ulkopuolen pellit meni uusiksi ruosteen vuoksi. Tämä koskee jossain määrin myös suomiautoja. Tarkasta helmat huolella myös sieltä muovikuoren alta
-taka-apurunko osaa myös ruostua ja sen vaihto on tietysti työläs sekä kysyy vähän rahaakin. Ei toki maailmanloppu, mutta on syytä silmämääräisesti tarkastaa
-kuten muutkin uudemmat autot, älä nuukaile akun kanssa. Säästyt monelta vaivalta kun akku on hyvä, ja tuore
-puslia ja niveliä ei kai mene sen enempää kuin muissakaan nykyautossa, näissä tuntuu olevan yleistä että varsinkin takana rupeavat natisemaan inhottavasti

Tuota mun autoa ei vaivannut sähkökeiju, eli ei syönyt sähköjään parkissa. Tämä kuuluu olevan kohtuu yleinen vaiva, jos uskoo nettikirjoittelua.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Danski
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 27, 2019 5:39 pm

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja Danski »

AVRO kirjoitti:Mulla oli Skoteissa -01 S-type 3.0 V6, eli se pre-facelift. Luotettava laitos oli, toki 100tkm ajettuna vähän ajettu.

Isoimmat hommat tuohon oli:

-syylarin vaihto, oli kupettunut ja vääntynyt banaaniksi. Vaihdoin ennenkuin rupesi vuotamaan, ei valtavan kallis eikä vaikea vaihtaa
-etupyöränlaakeri, muuten helppo homma mutta napa on yleensä todella tiukassa tukivarressa
-sytkäpuolat, netissä pelotellaan että on kamala homma mutta jos työkalut pysyy kädessä niin on ihan ok työ. Nämä kuolevat jollain kilsoilla, ei kalliita mutta ite vaihdoin kaikki kuusi kerralla. Samoin tuplat kun kolme on siellä imusarjan alla piilossa, samalla se pieni huohottimen kuminen kulmaletku joka rikkoutuessaan aiheuttaa eriasteista käyntivaivaa
-outer sillit, eli helman ulkopuolen pellit meni uusiksi ruosteen vuoksi. Tämä koskee jossain määrin myös suomiautoja. Tarkasta helmat huolella myös sieltä muovikuoren alta
-taka-apurunko osaa myös ruostua ja sen vaihto on tietysti työläs sekä kysyy vähän rahaakin. Ei toki maailmanloppu, mutta on syytä silmämääräisesti tarkastaa
-kuten muutkin uudemmat autot, älä nuukaile akun kanssa. Säästyt monelta vaivalta kun akku on hyvä, ja tuore
-puslia ja niveliä ei kai mene sen enempää kuin muissakaan nykyautossa, näissä tuntuu olevan yleistä että varsinkin takana rupeavat natisemaan inhottavasti

Tuota mun autoa ei vaivannut sähkökeiju, eli ei syönyt sähköjään parkissa. Tämä kuuluu olevan kohtuu yleinen vaiva, jos uskoo nettikirjoittelua.

Kiitos asiallisesta vastauksesta tämä sai paljon asioita selväksi! Ja toiselle myös kiitokset
Avatar
515I
Viestit: 26
Liittynyt: La Heinä 14, 2012 1:19 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja 515I »

Mulla 2006-mallin vastaava bensakoneella. Ja sitähän toki automaatilla ja kaupungissa kuluu, bensaa! Mutta ajaminen on sen arvoista!

Vikoja ei erityisemmin ole ollut, ekana vuonna (2011 hankittu auto, 70 000km ajettu) meni sähköt, mutta vika oli uudessa akussa jonka takuu korvasi viallisen.
Tuota takapään narinaa on kyllä korjailtu, ne puslat vaihdettu.
On visiin vaihdettu myös jäähdytysnesteen säiliö, nyt pientä öljyvuotoa havaittu 195 000 kilsan paikkeilla. Öljypohjan tiivisteen vaihto kuulemma hiukan työläs homma mutta pitänee tehdä.
- S-type 3.0 Autom. vm 2006 Jaguar Racing Green -
- CANNONDALE CAAD12 road bike
- COLNAGO WorldCup cycle-cross -
Sähköjänis
Viestit: 3
Liittynyt: La Joulu 08, 2018 1:32 pm

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja Sähköjänis »

Viime joulukuussa hommasin 2001 vuosimallin noin 170tkm ajettuna. Sen jälkeen on korjattu, vaihdettu tai huomion tarpeessa:
- Akku
- Oven lukkomoottori edestä matkustajan puolelta - tämä on selkeä tyyppivika ja edessä jossakin vaiheessa.
- Oven lukkomoottori takaa kuljettajan puolelta
- Vaihdelaatikon takastefan öljyvuoto
- Ovien helmojen alkavaa ruostetta
- Takakelkassa alkavaa ruostumista
- Olisiko se tuo huohottimen kulmaletku minullakin ollut, imusarjan(?) takana joku pieni letku tuppasi irtoamaan ja käynti meni kovin hankalaksi ja hullunkuriseksi. Se onneksi ratkesi ihan letkunkiristimellä. Olen hyvä diagnosoimaan ongelmia mutten tunne tekniikkaa joten termit tuppaavat olemaan hukassa :).

Autoa ostaessa kannattaa tuo ruostepuoli tarkistaa, taka-apurunko eli takakelkka sekä helmat muovikoteloiden sisällä ovat arimmat paikat ruostumaan.
Tuoreemmissa (2002 faceliftin jälkeisissä) on silmiinpistävän paljon ollut haasteita sähköisen käsijarrun kanssa ihan foorumeita ja Facebook -ryhmää seuratessa.
Pre-facelift (<2002) malleissa ominaisuutena erittäin kevyt perä - talvella takavedon kanssa ihan susi. Minulla on nyt aivan uudet miljoonan nastan renkaat eikä pitoa ole nimeksikään, viime talvena vanhoilla renkailla jäin tasaiseen kotipihaan jumiin kahdesti. Olen kuullut että ihmiset oikeasti ajavat hiekkasäkit takakontissa parantaakseen ajo-ominaisuuksia.

Muuten oikein mukava vehje ja ihan sopivan herraskainen kokemus - ei erityisen sielukas mutta sentään tuhat kertaa erityisempi kuin vastaava Audi tai Bemari - muttei kyllä mitenkään erikoinen myöskään ajo-ominaisuuksiltaan.

Omaan silmään pistivät myös 90-luvun Mondeosta lainatut ratin viikset ja Ameriikan serkulta pöllitty keskikonsoli.

Makuasioitahan nämä ja tuoreemmissa erilaiset. En toisaalta myöskään osaa kaivata sitä tuoreepaa lookia, olisiko tuo sen ihmeellisempi.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja nestori »

Sähköjänis kirjoitti:
- Oven lukkomoottori edestä matkustajan puolelta - tämä on selkeä tyyppivika ja edessä jossakin vaiheessa.
- Oven lukkomoottori takaa kuljettajan puolelta
.

Omaan silmään pistivät myös 90-luvun Mondeosta lainatut ratin viikset ja Ameriikan serkulta pöllitty keskikonsoli.
Mittaristo on myös lähes sama kuin Focuksessa, ei todellaakaan siis käy ristiin mutta hyvin samannäköinen lookki.

Edit: no oli ne kuvahaun perusteella enemmän erilaiset kuin muistin, mutta sekä Focuksen ja stypen omistaneena ne toisiaan muistutti :mrgreen:

Lukko vaivat on ikäviä, aikanaan omaani vaihdoin ensin takaoveen, sitten huomasin myös edestä vasemmalta temppuilevan. En vaihtanut heti, lopputuloksena oli ovi joka ei auennut sisältä eikä ulkoa. Toi hieman lisää vaikeusastetta vaihtohommaan.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Toi kevytperäisyys on havaittavissa jo ihan pelkästään märällä kelillä, ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun saaren lukemattomissa kiertoliittymissä kisu halusi edetä kylki edellä, erityisesti ne isojen väylien ympyrät joihin tullaan kovaa ja niistä myös jatketaan kovaa. Mihinkään kovin tiukkaan liikennevirtaan ei myöskään ollut syytä yritää kun Pirelli vaan savusi kiihtyvyyttä kysyttäessä.

Talvella varmasti rauhallisen kuskin auto, onneksi en tuolla joutunut kesäkumeilla lumelle.

Kuten tuossa jo muutkin vastailivat niin ollakseen varsin tavanomainen auto on Jaguar saanut loihdittua näihin vähän sitä jotain joka erottaa muusta massasta.

Ai niin, jos autossa on ne tyhmät lukkomutterit vanteissa niin äkkiä kierrätykseen ne, ja tavan mutterit tilalle.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
anttimonty
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 12:31 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Sähköjänis kirjoitti:Viime joulukuussa hommasin 2001 vuosimallin noin 170tkm ajettuna. Sen jälkeen on korjattu, vaihdettu tai huomion tarpeessa:

- Takakelkassa alkavaa ruostumista
Ai löysitkö oikeasti kissan missä vasta "alkavaa" ruostetta taka-apurungossa? Itsellä kävi vähän kylmät, kun katsoin kyllä pohjat ja hyvältä näytti, kunnes vuoden päästä katsastussetä teki reiän taka-apurunkoon. Oli piru vie joku paskiainen tehnyt jobbarikorjauksen eli massannut ruosteet piiloon :evil:

Nyt tässä sitten ihmettelen mistä saisi kohtuuhintaisen apurungon vai myykö osina pois. Kone kun kehrää ihan kivasti ja siitä on juuri uusittu venttilikannen tiivisteet yms. Lincoln LS apurunko on myös sama (puslissa taisi olla vähän eroa, kun LS:n omistajat ostaneet Jaguarin puslia), mutta eipä niitäkään löydy.

Onkohan kellään tietoa, että menisikö tuo faceliftin taka-apurunko paikalleen "sovittamalla" vai onko erot liian suuret?
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Tietääkö joku mitä nuo apurungot maksavat jos ostaa ihan uuden osan, marmoritiskiltä? Yleisesti Jaggeille siis, ei ainoastaan S-Type. Millaisesta hintaluokasta puhutaan jos ei halua etsiä käytettyjä "vähäruosteisia".
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: hei! jaguar s-type 3.0 V6 omistajat

Viesti Kirjoittaja Ode »

DiltWasney kirjoitti:Tietääkö joku mitä nuo apurungot maksavat jos ostaa ihan uuden osan, marmoritiskiltä? Yleisesti Jaggeille siis, ei ainoastaan S-Type. Millaisesta hintaluokasta puhutaan jos ei halua etsiä käytettyjä "vähäruosteisia".
Esimerkiksi David Mannersin tarjontaa subframe-hakusanalle:

https://www.jagspares.co.uk/site/search?q=subframe

Tässä on suora hinta S-Type < 2002:lle
https://www.jaguar-shop.com/Early-rear-subframe

Karkeasti ottaen tonnin paikkeilla pyörii. S-Typeen taitaa olla saatavuus jo heikko.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Vastaa Viestiin