Morjens!
Tuli ostettua noin puoli vuotta sitten vuoden 2011 XF Jagge 3.0D ja ongelmana on "jarrupalat kuluneet" -tekstin syttyminen näyttöön pari viikkoa sitten.
Tarkistutin palat, takana kulutuspintaa oli n. 2mm ja edessä ulkona n.9mm ja edessä sisällä n.5mm. Nyt on takapalat sekä tunnistinjohto vaihdettu eikä ongelma silti poistunut. Tilanne siis se, että palat ja levyt OK, ja jarrut toimivat hienosti, mutta teksti syttyy melkein heti kun auton käynnistää.
Olen kuullut, että ko. autoissa on ollut uudemmissa ja vähän ajetuissakin samaa ongelmaa.. Onko kenelläkään tietoa, miten ongelman saisi poistettua? Onko todennäköistä, että etupalojen tunnistinjohto olisi vaurioitunut, vaikka palat eivät loppu olekaan?
Mietin myös sitä mahdollisuutta, että katkaisisi tunnistinjohdon/-johdot, mikäli ongelma ei muuten poistu. Uskaltaako tunnistinjohdon katkaista? Jos uskaltaa, niin miltä kohdalta ja onko muuta erityistä huomioitavaa?
Kiitos paljon, jos jollain on tähän apuja!
Jaguar XF, "jarrupalat kuluneet"
Re: Jaguar XF, "jarrupalat kuluneet"
Moro
En ihan tunne tätä Jaguaarin viantunnistusjärjestelmää ja sitä, että ilmoittaako vikaa jos kaikki ilmaisimien johdot ovat irti, mutta erään toisen merkin kohdalla tämä toimi.
Ota joka renkaasta kulumisen ilmaisimen liittimet nyt ensin irti ensimmäiseltä liittimeltä, ei jarrujen päästä.
Jos herjaa senkin jälkeen, niin vika on johtosarjassa (huonompi vaihtoehto). Mikäli ei herjaa, niin sitten liittimet yksitellen takaisin kiinni samalla tarkastaen/puhdistaen liitokset.
Mikäli korjaantui, niin vika oli tod näk jossain liitoksessa. Mikäli herja tulee takaisin, niin näet mikä kulma antaa vian. Vika on mitä ilmeisimmin silloin välijohdossa.
En ihan tunne tätä Jaguaarin viantunnistusjärjestelmää ja sitä, että ilmoittaako vikaa jos kaikki ilmaisimien johdot ovat irti, mutta erään toisen merkin kohdalla tämä toimi.
Ota joka renkaasta kulumisen ilmaisimen liittimet nyt ensin irti ensimmäiseltä liittimeltä, ei jarrujen päästä.
Jos herjaa senkin jälkeen, niin vika on johtosarjassa (huonompi vaihtoehto). Mikäli ei herjaa, niin sitten liittimet yksitellen takaisin kiinni samalla tarkastaen/puhdistaen liitokset.
Mikäli korjaantui, niin vika oli tod näk jossain liitoksessa. Mikäli herja tulee takaisin, niin näet mikä kulma antaa vian. Vika on mitä ilmeisimmin silloin välijohdossa.
Asioilla on tapana järjestyä..
Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
Re: Jaguar XF, "jarrupalat kuluneet"
Eiköhän tuo systeemi ole sama 2011-mallissa kuin 2010:ssä (ja monissa muissa). Mittaristomoduulista lähtee johto, mikä kiertää sarjassa kahden "anturin" läpi ja takaisin mittaristoon. Jos johto katkeaa (kuluu hankaamalla poikki kun jarrupala on tarpeeksi ohut, niin näyttää vikaa.
Herkkä kohta on johtoliittimet pyörän vieressä. Tunnistimet voi testata yleismittarilla, että sähkö kulkee läpi eikä johto ole poikki.
Omissa autoissa olen aika usein katkaissut tunnistimen johdon ja juottanut tai laittanut abikolla tiukasti oikosulkuun. Ennen tai jälkeen liittimen. Seuraan jarrupalojen kulumista muuten ja teen kaikki huollot itse.
Jouko
Herkkä kohta on johtoliittimet pyörän vieressä. Tunnistimet voi testata yleismittarilla, että sähkö kulkee läpi eikä johto ole poikki.
Omissa autoissa olen aika usein katkaissut tunnistimen johdon ja juottanut tai laittanut abikolla tiukasti oikosulkuun. Ennen tai jälkeen liittimen. Seuraan jarrupalojen kulumista muuten ja teen kaikki huollot itse.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: Jaguar XF, "jarrupalat kuluneet"
Onhan nyt asentaja varmasti katsonut tuon kulumistunnistimen sekä edestä, että takaa, eli ottanut oikeasti irti ja tarkistanut? Ottaen huomioon auton iän, jos levyjä ei ole vaihdettu, niin levyjen ulkoreunaan on varmasti kulunut pykälä/kantti joka osuu juuri siihen kulumistunnistimeen. Seuraus on se, että vaikka palaa olisikin vielä jonkin verran jäljellä niin tuo kulumistunnistin kuluu puhki tuota levyn pykälää vasten ja alkaa hälyttämään aiemmin kuin normaalisti. Nuo ilmoittamasi millimetrilukemat ovat juuri samaa luokkaa, kun itsellä oli kummastakin päästä kulumistunnistimet lopussa ja jarrupalaa kuitenkin vielä jonkin verran jäljellä. Itse pistin palat ja tunnistimet uusiksi, levyt ei vielä kuitenkaan olleet vaihtopaksuudessa.Ra.Mi kirjoitti:...
Tarkistutin palat, takana kulutuspintaa oli n. 2mm ja edessä ulkona n.9mm ja edessä sisällä n.5mm. Nyt on takapalat sekä tunnistinjohto vaihdettu eikä ongelma silti poistunut. Tilanne siis se, että palat ja levyt OK, ja jarrut toimivat hienosti, mutta teksti syttyy melkein heti kun auton käynnistää.
...
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Re: Jaguar XF, "jarrupalat kuluneet"
Kiitos vastauksista! Ongelma kuitenkin poistui niinkin helposti, että takana oleva tunnistinjohto tarkastettiin ja vaihdettiin eteen uudet palat sekä johto! Ei ollut siis sen isompaa. Levyt olivat vielä OK kunnossa.