Diesel polttoaineiden savutusmittausero

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Diesel polttoaineiden savutusmittausero

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Kävin 2,7 XJ llä katsastuskonttorilla tammikuun alkupuolella ja päästöarvo oli liian suuri, keskiarvo 1,62.
On tullut ajeltua aika paljon viimeisen vuoden aikana kaupunkia ja maantielläkin kohtuullisen pieninä tuo automaatti nuo kierrokset pitää, ellei välillä ajele pakkopykälillä.

No siitähän perinteisesti ajelemaan kovemmilla kierroksilla (pakkopykälillä, ei siis ylinopeudella) moottoritielle pari-kolmekymmentä kilometriä ja polttelemaan suuttimia puhtaaksi ja uudelleen leimalle.

Ei auttanut vaan vieläkin oli isolla päästöt 1,56 , kun sallittu raja on 1,50.

Kyselin neuvoja sieltä täältä ja sitten moottorinohjelmointispesialisti s1jviita antoi vinkin, että kokeile Nesteen Prodieseliä (olen ajellut ABC n dieselillä jatkuvasti). Ajoin tankin melkein tyhjäksi (range jäljellä 32km) ja tankkasin Prodieseliä sekä vaihdoin vielä muutaman kuukauden vanhan ilmansuodattimen uuteen.
Jälleen kovemmilla kierroksilla pyörähdys moottoritiellä ja perjantai-aamuna katsastuskonttorille > päästöarvo polkaisulla 0,57.

Melkoisen eron tekee mitä diesel polttoainetta käyttää, en olisi uskonut sitten millään, mutta nyt on melkein taivuttava uskomaan omakohtaisen kokemuksen myötä.

Vieläköhän mahtaa tuo My diesel muuttaa tilannetta?
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Jagge Jäyhä
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 06, 2019 1:08 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Diesel polttoaineiden savutusmittausero

Viesti Kirjoittaja Jagge Jäyhä »

Kekkosen ajan kasvattina olen antanut itseni ymmärtää että samaa Nestettä tulee joka tuutista. Olen mielelläni väärässä
Fiat 600 vm 1971 ( v. 1977-1979)
Muutamia muita (v. 1979-2019)
Jaguar S-type 2.7D vm 2007 ( v. 2019- ja eteenpäin)
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Diesel polttoaineiden savutusmittausero

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Näin olen kanssa ajatellut.
Mutta kyllä tuo pakokaasu nyt haiseekin aivan erilaiselle.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Jagge Jäyhä
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 06, 2019 1:08 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Diesel polttoaineiden savutusmittausero

Viesti Kirjoittaja Jagge Jäyhä »

Uskon asia vai ei ?

Jaguaarin S-type 2,7D omistajuutta takana 5kk. Aikaisemmin hiukkaspoltto hälyytti 1...2 viikon välein koska lyhyttä ajoa. Tammikuun katsastuksessa laitettiin BG-ainetta tankkiin. Sen jälkeeen olen tankannut vain Nesteellä, tosin ei myDieseliä

Lokakuusta jouluun oli vesisadetta, pakkasta näillä leveyksillä viime aikoina useimpina aamuina 10...20´C.

Nyt hiukkaspoltin ei hälyytä. Pitäskö oikeasti olla huolissaaan ?
Fiat 600 vm 1971 ( v. 1977-1979)
Muutamia muita (v. 1979-2019)
Jaguar S-type 2.7D vm 2007 ( v. 2019- ja eteenpäin)
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Diesel polttoaineiden savutusmittausero

Viesti Kirjoittaja juge »

Hiukkaspolttimista mulla on edellisen auton verran kokemuksia. DPF poltto tapahtuu täysin satunnaisesti, ja sitä tiheämmin mitä lyhyempää ajoa ajaa. Jos pääasiassa (yli 90 % ajoista) ajaa matka-ajoa, tyhjennyspoltto tapahtuu sen noin 900km välein.

Edellinen kulkine teki pahimmillaan alle 300km välein tyhjennyspolttoja, ja kun pirssi mokoma ei poltosta mitään ilmoittanut niin valitettavan usein poltto keskeytyi puhtaasti siksi kun kuljettaja ei saanut autolta tietoa että poltto on nyt meneillään eikä ajoa saisi lopettaa. Kunnes erinnäisten selvittelyjen jälkeen ilmeni että ajotietokoneen hetkellisestä kulutuksesta huomaa nopeasti onko tyhjennyspoltto meneillään vai ei. Rasittavimmillaan tyhjennyspoltto alkoi juuri ennen määränpäähän pääsyä, ja parikin kertaa poltto alkoi +300km ajon jälkeen 100 metriä ennen perille pääsyä. Erittäin rasittava.

Kyllästyin tuohon ja vein kyseisen pirssin DPF:än poistoon ja EGR:än pysyvään sulkuun ja sen jälkeen ei ollutkaan ongelmia muuta kuin kovaa ajoa. Ja aina meni päästöistä läpi kertapolkaisulla. Vertailun vuoksi, kun DPF oli olemassa ja toiminnassa, katsurin piti polkea pirssiä että meni savutestistä läpi.

Savutus- ja kulutusarvoihin vaikuttaa erittäin paljon oletko ajanut kaupunkia ja miten paljon. Nykyinen diesel-kulkine Hyundai ix55 (3 litran V6 diesel automaatilla ja nelivedolla) vei viime Lapin reissulla menomatkalla 9,2 litraa satasella. Paluumatkalla litra vähemmän (8,2) ja vain 0,6 litraa enemmän kuin ilman suksiboksia (7,6 L/100km). Sanomattakin on selvää, että ohitukset tehtiin lipu lattiaan -menetelmällä, jolloin röörit V6:sta aukesi kaupunkipyörityksen jälkeen. Muutama päivä Lapin reissun jälkeen menin katsastamaan ja katsuri kehui savutuspäästöjä jotka olivat hyvät. Ja tällä Lapin reissulla tankkasin milloin missäkin: Teboililla, Nesteellä, ABC:lla, Shellillä, ym.

Eli lyhyesti, kenkää pitää autolle aina silloin tällöin antaa että menee lakisääteisistä testeistä huomautuksitta läpi.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Vastaa Viestiin