Jagur S-typen webasto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Maaria
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 22, 2020 7:58 pm

Jagur S-typen webasto

Viesti Kirjoittaja Maaria »

Autoni myyjä kertoi, että autossani on "kiinteä" webasto, jota ei tarvitse itse laittaa päälle, vaan lähtee itsekseen päälle lämpötilan laskiessa tiettyyn lämpötilaa.
Pitääkö tämä kuitenkin pitää jostain aktivoida vai lämmittääkö se autoa koko ajan riittävän kylmällä ilmalla? Tuntuisi oudolta, että se lämmittää autoa kokoajan.
Minulla ei sitä suomenkielistä manuaalia mistä katsoa ja saksani on hieman ruosteessa.
Eli kertokaapa miten tämä toimii?
S-type 2.7 D v.2006
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jagur S-typen webasto

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Jos autosi on diesel. Niin siinä ilmesesti silloin on tehtaan tai maahantuojan asentama "webasto" Eli Webasto tai Eberpärscher. Se toimii moottoriohjauksen tai keskuselektroniikan käskyttämänä moottorin käynnistyttyä kylmänä. Eli tyyliin nollassa tai kylmemmässä lämpötilassa. Se pyörii moottorin käynnin aikana niin kauan että moottori saavuttaa tietyn käyntilämmön. Tyyliin 80'c. Jonka jälkeen sammuu tai putoaa puoliteholle. Kunnes taas käynnistyy uudelleen kun läpötila laskee moottorissa sen edelleen käyden. Tai kun taas kylmästä käynnistät moottorin uudelleen.
Autosta riippuen sille on oma paneelinsa tai mittariston kautta tai kaukosäätimensä jossa on ajastin tai päivyri. Tai sitten ei mitään näistä.
Ns nurkka ajossa eli jatkuvasti autoa sammutellessa webasto menee tukkoon ja lakkaa käynnistymästä. Sitä ennen käytännössä aina savuttaa lujaa muutaman kerran ja sitten on lukossa eli mykkä. Autolla millä ajetaan pitkiä siivuja, ei tätä ongelmaa oikein esiinny.
XJR -00.
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Jagur S-typen webasto

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

EDIT: ao pätee tietty vain jos autosi on diesel. Bensaversiossa tuota lisälämmitintä ei vakiona ole

Kuten tuossa edellä todettiin, niin autossasi on ns. Fuel Fired Heater, eli "webasto" ja normaalisti se ei vaadi mitään kuskin toimenpiteitä, en muista onko normaalissa käyttöohjekirjassa siitä edes mainintaa. Kaikissa 2.7d - S-typeissä on aina sellainen tehtaalta lähtien, jotta jäähdytysneste pysyy kylmissäkin oloissa tarpeeksi lämpimänä. Sitä ohjaa moottorinohjaus + linkki on myös ilmastoinnin älyyn. Lunttasin vanhasta tech specistä ja sen mukaan toimii seuraavasti:

-Lähtee käyntiin automaattisesti kun ulkolämpötila alle 5C ja jäähdytysneste alle 87C. Toimii täydellä teholla, kunnes jäähdytysneste on 87C ja sen jälkeen puoliteholla 87C -90C välillä. Menee stand-by moodiin, jos jäähdytysneste yli 90C tai ulkoilma yli 8C.
-Ei toimi jos akussa ei hönkää, ilmastointi/tuuletusjärjestelmä sammutettu tai auto varoittaa polttoaineen vähyydestä.

Lisäksi älyä löytyy siihen, ettei sen pakokaasut kulkeudu matkustamoon, eli logiikassa on ilmastointikin läppineen mukana, sisäkierto menee vähäksi aikaa päälle kun se käynnistyy. Lämmittimen "pakoputki" tulee ulos muistaakseni kuskinpuoleisen eturenkaan tietämillä pohjasta. Etenkin pitkän tauon, esim. kesän jälkeen, savutti meillä käynnistyessään siihen malliin, että parikin kertaa alkoi valoissa viereinen kuski viittilöimään että autosi on tulessa kun savua pukkaa vauhdilla ja runsaasti moottoritilan alta...

Mahdolliset kellot ja kaukosäätimet on käsittääkseni aina maahantuojan tms. tekemiä jälkiasennuksia, niitä on aika monessa alunperin Suomeen rekisteröidyissä diesel - S-typeissä.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Jagge Jäyhä
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 06, 2019 1:08 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Jagur S-typen webasto

Viesti Kirjoittaja Jagge Jäyhä »

Susirajan takana syntyneenä minun ymmärrys ei alkuun meinannu riittää siihen mitä britti-insinööri on tarkoittanut suunnitellessaan logiikan S-typen lämmittimen (ns. webasto) toimintaan. Ehkä se on sopiva keskieurooppaan, en tiedä kun en ole siellä pitempiä aikoja asunut. Itse kytken auton aikaisin pakkas-aamuna imatran voimaan. Startin jälkeen on ihan sama toimiiko ylimääräinen poltto-aine-lämmitin vai ei. Oikeasti olen oppinut puolen vuoden omistuksen jäkeen että S-type Diesel on hyvä talviauto. Täytyy vain ymmärtää sitä brittien logiikkaa ja soveltaa sitä näihin arktisiin olosuhteisiin
Fiat 600 vm 1971 ( v. 1977-1979)
Muutamia muita (v. 1979-2019)
Jaguar S-type 2.7D vm 2007 ( v. 2019- ja eteenpäin)
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Jagur S-typen webasto

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Näihin on tehty kytkimiä/kauko-ohjains systeemeitä. Kyllä se kuitenkin Suomessa olisi hyvä toimia esilämmityksenäkin, jolloin on miellyttävämpi käynnistää moottori esim -20C lämpötilassa
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Avatar
sefo
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2018 5:26 pm
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Jagur S-typen webasto

Viesti Kirjoittaja sefo »

Webasto toimii ilman erillistä päällelaittoa ainakin 2006 mallisessa S-typessä. Termostaatti ei omassani toimi kunnolla ja ongelmana on webaston turha käynti koska kone ei lämpene tarpeeksi. Webaston jälkikäynti autosta poistuttaessa juorusi lämmön olevan liian alhainen. Tämä siis vielä plussalla olevilla ulkolämpötiloilla.
Sellainen outous on myös se, että jos webastolla lämmittää etukäteen autoa niin autoa käynnistäessä webasto sammuu eikä taida lähteä itsestään uudelleen päälle. Jos käynnistää suoraan kylmästä auto lämpenee hyvin (tosin vain 75 asteeseen).
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Jagur S-typen webasto

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

sefo kirjoitti: Sellainen outous on myös se, että jos webastolla lämmittää etukäteen autoa niin autoa käynnistäessä webasto sammuu eikä taida lähteä itsestään uudelleen päälle. Jos käynnistää suoraan kylmästä auto lämpenee hyvin (tosin vain 75 asteeseen).
Tätä samaa muistelen itsekin. Jos kuitenkin webaston sammutti tai antoi sammua ennen käynnistystä niin sitten se toimi ajossa ihan normaalisti. Muistaakseni auttaa myös, että sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, tällöinkin se toimi ajossa taas ok. Tämä sinänsä on aika loogista kun silloinhan käynnistys on webaston tilankin kannalta normaali (eli se on sammuneena).
Toinen ongelma oli, jos webasto oli liian vähän aikaa päällä, silloin tuli auton käynnistämisvaikeuksia. Varmaan jotkut anturit sekoavat ja antavat tietoa, että kone on lämmin vaikka onkin kylmä tai toisinpäin. Yhtä kaikki täysin ongelmattomia nuo jälkiasennetut kellot ja kauko-ohjaimet + esilämmitys eivät diesel S-typen webaston kanssa tunnu olevan.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Vastaa Viestiin