Lasin pyyhkijät sekaisin jajakopään hihnsn vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Maaria
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 22, 2020 7:58 pm

Lasin pyyhkijät sekaisin jajakopään hihnsn vaihto

Viesti Kirjoittaja Maaria »

Missähän ongelma mahtava olla kun pyyhkijät jäävät mihin asentoon tahansa, mutta eivät ala-asentoon. Ne saa kyllä alas sammuttamalla ne oikealla hetkellä, mutta korjattavan ne on.
Tonen asia. Autossani ei ole huoltokirja ja mietityttää onko siihen vaihdettu jakohihna. Sillä on ajettu 203t km . Mistäkän tämän voi tarkastaa?
S-type 2.7 D v.2006
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Lasin pyyhkijät sekaisin jajakopään hihnsn vaihto

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Pyyhkijän moottorilta puuttuu nollakohdan tieto. Ennenvanhaan se oli oma kärkensä pyyhkijän ratastossa. Erittäin yleensä pyyhkijän moottoripaketti menee vaihtoon. Jos ei kuitteja löydy eikä huoltokirjaa ole niin sitten se on purettava esiin ja arvioitava kunto. Tai vaihdettava suoraan uuteen.
XJR -00.
Maaria
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 22, 2020 7:58 pm

Re: Lasin pyyhkijät sekaisin jajakopään hihnsn vaihto

Viesti Kirjoittaja Maaria »

Onkohan kovin kallis juttu?
S-type 2.7 D v.2006
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lasin pyyhkijät sekaisin jajakopään hihnsn vaihto

Viesti Kirjoittaja JNi »

Täällä käytiin tuosta pyyhkijäaiheesta joku vuosi sitten enemmänkin keskustelua, kuvia oli myös. Suurella todennäköisyydellä pyyhkijän moottorin sisällä oleva rajakytkin pätkii, puhdistus ja pieni säätö useimmiten riittävät korjaukseksi. Varsinainen työ on pyyhkijän moottorin irroittamisessa, en muista miten se oli S-Typessä. Joistain malleista moottorin saa irti melko suoraan, joissain pitää irroittaa pyyhkijän vivusto koko pakettina ensin.

Löytyi: viewtopic.php?f=2&t=6757

Allekirjoitukseen kannattaisi laittaa auton malli ja moottoritiedot, omiin tietoihin vielä kotipaikkakunta.

Jos jakohihnan päällä on vielä tekstiä näkyvissä, niin sillä on ajettu alle 100 tkm, ehkä. V6-dieselissä ei tainnut oikein päästä hihnaa katselemaan ennen kuin siitä edestä on purkanut tavaraa, silloin kannattaa jo vaihtaa hihna saman tein. Osat eivät paljoa maksa, työ sitten paikasta riippuen. Moottorin takapäässä on polttoainepumpulle pienempi vastaavanlainen hihna, sillä on suunnilleen sama vaihtoväli - ja on ahtaassa paikassa.

Olen tainnut tänne laittaa kertomuksen ja kuvia hihnojen vaihdosta muutama vuosi sitten. Löytyi, kuvatkin ovat vielä nähtävillä OneDrivessä jutun lopussa olevan linkin takana: viewtopic.php?f=2&t=7754&p=43264#p43264

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin