Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

Tuli tosiaan hankittua huutokaupasta vuodenvaihteessa heräteostoksena tuommonen vm.1989 xj12 sovereign. Talven mittaan tullu käytettyä muutaman kerran käynnissä ja ilmeni semmosta pientä pätkimistä. Reilu kuukausi sitten kun tiet suli sen verran, että pääsi kesärenkailla liikkeelle niin tuli käytyä katsastuskonttorilla hakemassa leima. Alkumatka tallilta oli vielä jäistä tietä joka tuli ajettua hyvinki nätisti ja sitten kun pääsi isommalle sulalle tielle niin meinasin antaa kaasua sille reilummin niin poksautti vaan putkien päästä mustan pilven. Hiljalleen ku ajeli niin pääsi konttorille ihan hyvin, mutta takasi tullessa auto sammu useamman kerran, mutta lähti kuitenki heti ihan nätisti käyntiin kun starttasi. Ajattelin että vanha bensa+tulpat ja johdot aiheuttaa vian kun kuulosti ihan sytytyspuolen ongelmalta. Vaihdoin uudet tulpat ja tulpanjohdot sekä suuttimiin uudet letkut, o-renkaat ja suodattimet. Ongelma ei täysin korjaantunut tällä, mutta käynti parani huomattavasti. Nyt kun on sulat tiet niin tuli lähettyä käymään kotona mutka (semmonen 50km matka). Kiihdyttäminen tuotti edelleen ongelmia(sammuili), mutta sitten kun pääsi kaheksankympin vauhtiin niin ei mitään ongelmia. Seuraavana aamuna auto ei halunnu lähteä enää käyntiin. Tuli starttailtua ja akku alko hiipumaan niin pistin latinkiin ja parin tunnin päästä kokeilin uuestaan startata niin sen että kerkisi avaimesta vääntää niin käyntiin. Kävin siinä sitten muutaman kilometrin päässä naapurissa näyttämässä kisua niin paluumatkalla alko yhtäkkiä pelaamaan ku unelma. No siinähä tuli ajettua semmonen 30km lenkki ja huuatettua hyvinki sitä ja pelas ku unelma vaan sitten ku tulin takas pihaan annoin käydä pari minuuttia tyhjäkäyntiä niin se sammu eikä oo lähteny vielä tänäpäivänäkää käyntiin. Epäilin että olisko puola kyykänny, mutta tänään kokeilin uudella puolalla niin ei vieläkään käyntiin. Bensa kyllä haisee pakoputkista kun starttailee, mutta ei yritäkkään. Irrotin 4A sylinterin tulpan niin oli vähän kostea muttei kuitenkaan läpimärkä ja näytti kipinän saavan. Alipaineletkut olen koittanu käydä läpi ja vaikuttais olevan kunnossa. Alkaa itsellä ideat loppua että mitä seuraavaksi. Auttakaa äkkiä sillä olihan tuo aivan MAHTAVA auto sen puolituntia mitä se pelasi moitteettomasti. Kesä lähestyy ja pitäs päästä edustamaan ja bensaa polttamaan. Omana omistusaikana (4kk) vaihdettu: tulpat, tulpanjohdot, suuttimet huollettu, moottoriöljyt+suodatin, bensansuodatin ja peräöljyt.
Roki69
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Huhti 08, 2020 6:07 am
Paikkakunta: Turku

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Roki69 »

Moi. En ihan äkkiseltään huomannut mainintaa polttoaineen vaihdosta? Aloita sillä. Nykypäivän litkut on huonoja säilyvyyden suhteen. Katso myös tankkiin sisälle...
Jaguar S type R 2005
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

juu unohtu tuosta mainita että nyt on uuet bensat tankeissa
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Onko sytytyspuolalla kunnollinen jännite startatessa? Tai jos moottori käynnistyy niin sitten ?
XJR -00.
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

puolalle tulee jännite, joskin noin 0.20 volttia vähemmän mitä suoraan akusta mitattuna
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

Tuli käytettyä pari tulppaa irti ja oli ihan kuivat lisäksi tulpille tuli kipinä. Pumppu pyörii kun laittaa virrat päälle ja suuttimien letkuissa tuntuu värähdys kun pitää sormilla ja kääntää virrat päälle. Nyt olis taas apu tarpeen.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Onko bensapainetta mitattu ? Onkose ohjearvossa myös kun startti pyörii? Minkä värinen on kipinä tulpassa kun starttaa ? Oltava sininen tai sinertävä Keltaisella kipinällä ei käy ikipäivinä. Voithan koittaa antaa imukanavaan tai läpälle myös ns pilottia. Sillä jos käynnistyy tai edes potkasee niin sitten tietää kummalla puolella vika on. Onko sytytysajoitus tarkastettu pyssyllä ?
XJR -00.
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

Bensanpainetta ei ole mitattu, kun en semmosta mittaria omista. Onko jotain veikkauksia että mikä sen sotkisi, että onko kenties vika niissä alipaineella toimivissa paineensäätimissä mitkä on siinä suutintangon yhteydessä. Kipinä oli sininen ja oikein hyvän ja vahvan näkönen. Ajotusta ei ole katsottu pyssyllä, mutta olisiko se voinu muuttua yhtäkkiä. Oma veikkaus alkaa kallistua ecun suuntaan, että se ei anna suuttimille käskyä aueta ja se ei siksi saa bensaa. Pitää varmaan käyttää ecu irti ja katsoa ne liittimen pinnit ettei oo kovin hapettunu. Hyviä veikkauksia otetaan edelleen vastaan.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Onkohan siinä kampiakselin asento tunnistin anturi.Tai nokka-akselin asento tunnistin anturi.Johdot murtuneet tai anturit rikki.Nuo voisi tarkistaa.
Minulla Daimlerissa on ainakin tuo kampiakselin anturi.1995 vm.Tuosta nokka-akselista en ole varma onko V-12 koneessa olemassakaan.Netistähän sekin selviää.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Sillä mä vähän sitä ajoituksen pyssyttämistä kysyinkin. Kun jos valo vilkkuu niin tietää että rpm tulee ainakin jollaintasolla ecu lle. Sekä jos vielä ajoituskin on oikein niin rpm tieto on kunnossa ja oikeaan aikaan. Bensapaineen olemassa olon voi karkeasti tarkistaa mittapisteen venttiiliä painamalla sisään. Sieltä tulee aivan solkenaan tavaraa pillin täydeltä jos painetta on oikein. Sotkusta ja haisevaa tietenkin. Myös voi tarkistaa jäännöspaineen suuruuden tökkäämällä venttiilin auki heti kun startti on pysähtynyt. Kiskossa pitäisi olla oikea paine ja venttiilistä yrjästä ihan hetken reilusti tavaraa.

Suuttimien ohjauksen voi tarkistaa kytkemällä ledikynän suuttimen rinnalle. Ei suuttimen tilalle. Ledikynä ei näytä tietenkään tarkasti mitään. Mutta silmä näkee vilkunnan ja että se kanssa vilkkuu eikä hehku. Kiskossa olevan bensapaineen säätimen toiminnan näkee painemittarilla ja myös ottamalla paluuputken irti siitä ja ohjaamalla sen erilliseen astiaan. Sieltä kuuluu virrata polttoainetta kun pumppu pyörii. Jos sieltä tulee tavaraa täysiä niin säädin on mäsä ja vuotaa kiskon paineen suoraan paluuseen. Mikä on melkoisen harvinaista.
XJR -00.
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

Pitää koittaa tarkistaa nuo edellämainitut vinkit. Lueskelin tuossa korjausopasta ja nuista antureista mitä tuolla on. Se ilmanputsarin torvessa oleva anturi joka mittaa ilman lämpötilaa vaikutti ainakin mittauksen perusteella olevan sökö. Ulkona on 0°c ja kirjan mukaan siinä lämmössä vastuksen pitää olla 640ohmia, mutta mitatessa se oli 1 ohmin luokkaa. Laitoin sitten sen liittimen päähän jomppijohon ja koitin startata niin melkein lähti käyntiin. Voiko tuo anturi olla niin elintärkeä ettei käynnisty jos se on sökö, että onko se jotenki niin kun se ei anna eculle mitään tietoa niin ecu ei tiedä miten säännöstellä bensaa ja ei anna sitä ollenkaan
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Mikä sytkä tässä on, näissä kait erilainen kuin tossa samanikäisessä XJS:ssä? Oletko kuitenkin katsonut virranjakajaan miltä siellä näyttää, tuossa Marellin sytkässä semmoinen häiriintynyt kaksipäinen pyörijä jolla näyttä olevan ominaisuutena palaa puhki sillai että lyö läpi jakajan akseliin. En tuosta sun kirjoituksesta huomannut että jakajaan olisi koskettu muutenkuin johdot vaihdettu.

Tämä ilmeisesti vain yhdellä puolalla?

Mielenkiinnosta aiheeseen, lueskelin interwebbiä ja näissä voisi sellaistakin ongelmaa että jakajan keskipakosäädön jumittuu, tämän pystyy stekkaamaan kun vaan ottaa jakajan kannen auki. Tämän ei pitäisi sammuttaa autoa mutta aiheuttaa käyntihäiriöitä ja pitää olla kunnossa jos olet aikeissa tarkistaa sytkäennakon.
Viimeksi muokannut AVRO, Su Huhti 26, 2020 5:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

virranjakajan sisään olen kurkannu ja pikasella vilkasulla kaikki näyttäs ihan hyvältä ja joo on yhellä puolalla.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja AVRO »

isokisu kirjoitti:virranjakajan sisään olen kurkannu ja pikasella vilkasulla kaikki näyttäs ihan hyvältä ja joo on yhellä puolalla.
Editoin tuota omaa vastaustani ja kirjailin siihen jakajan ennakonsäätimen toiminnasta. Meni vähän päällekkäin kun olit ehtinyt jo kirjailla uudenkin tekstin.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja trj »

Itselläni sammumis ja käyntioireet johtui viallisista moottorin antureista. Jostain netin syövereistä löysin niiden ohjeelliset vastusarvot, mutta enpä muista enää suurin surminkaan että mistä. Joka tapauksessa, vasemman ilmanputsarin kotelossa oleva imuilman lämpöanturi ja oikean lohkon jäähdytysnesteen lämpöanturi joka antaa eculle tietoa, oli mykkänä. Nämä anturit antoi sellaista tietoa eculle, että ecu "kuvitteli" olevan pakkasta hyvin julmetut lukemat.
Ebaysta löytyi uudet anturit ja maksoivat muistaakseni noin pari kymppiä per kappale. Niiden antureiden vaihdon jälkeen käyntihäiriöt ja ne oudot moottorin sammumiset loppui.
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

Ongelma taisi ratketa. Imuilman lämpötila-anturi oli mykkä. Laitoin 560ohmin vastuksen liittimeen ja heti lähti käyntiin. Huomenna saa uuden anturin niin pitää sitten testailla enemmän kuinka auto pelaa.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja trj »

No hyvä että alkoi toimimaan. Tänään rupesin herättelemään omaa kisua talviunilta, vaan eipä se suostunut heräämään. Laitoin pariksi tunniksi lataukseen, mutta startti pyöritti edelleen melko laiskasti, eikä edes yrittänyt käynnistyä. Auton oma jännitemittari näyttää 11 v.
Antaa nyt olla yön latauksessa ja katellaan mitä se tuumaa huomenna. Vai käyttääkö akkukaupoilla? Vanha akku, vm 2014, joten todennäköisesti sen käyttöikä tuli nyt täyteen.
Moottoriöljyt pitäis vielä vaihtaa, enkä taidakaan tällä kertaa vaihtaa niitä itse, vaan vien huoltoon vaihdatettavaksi. Öljynsuodatin on sen verran v-mäisessä paikassa että sen vaihto onnistuu helpommin nosturilta, ja siinä samalla vaihtuu ne öljytkin. Omat öljyt ja suodatin on varmaan vietävä mennessään, kun eihän noilla huoltamoilla ole tietenkään sitä 15w-50 mineraalia, ja tuskinpa löytyy suodatintakaan, ainakaan hyllystä?

Talven aikana tuli siistittyä vähän auton sisustaa. Kiinniteltyä mm. roikkuvia kattoverhoiluita yms. muuta pientä.
isokisu
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2020 6:02 pm

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja isokisu »

autohan ei suostunu enään tänään lähtemään käyntiin. Kävin hakemassa se uuen anturin, mutta ei siltikään. Tuli kuitenki postista ilmotus, että virranjakajankansi ja pyörijä on saapunut niin ne kun vaihto uuet nii ei ollu ku avaimeen hipasta niin käyntiin ja pelaa taas viimesen päälle. Tuosta öljynvaihdosta, että minkälaista öljyä ootta käyttäny näissä koneissa, kun ite vaihoin muuan viikko sitten ja tuli laitettua täyssynteettistä 5-30w. Onko tuo liian luirua tavaraa ja mitä ongelmia siitä koituu, että pysyykö öljynpaineet hyvänä vai vaihanko jotku mineraaliöljyt.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Jaguar xj12 sovereign käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja trj »

15/50 w mineraalia suositellaan he-moottoriin.

Ei lähtenyt oma vekotin käyntiin edes uudella akulla. No seuraavana tutkimaan että mikä potilasta vaivaa. Ei tullut kipinää. Virranjakajan kansi irti, ja kas kummaa, jakajan kansi ui sisäpuolelta moottoriöljyssä.
Jakajan jäähdytyksen suodatin oli tukossa, ja ilmeisesti sinne voidellulle akselille on tullut sen verta alipainetta että se jäähdytyksen alipaine on alkanut nostamaan moottoriöljyä jakajan akselin vartta pitkin sinne jakajan koppaan? Jakajan akselissa on ns voitelukierre mitä pitkin se nostaa öljyä ja voitelee jakajan akselin. Nyt oli voidellut vähän liikaa? En minä sille öljylle muuta syytä keksinyt, ja se suodatin oli joka tapauksessa aivan tukossa. Letkut ei olleet tukossa, pelkkä suodatin. Nyt se suodatin on joka tapauksessa vaihdettu ja se jäähdytysilma kiertää taas jakajan läpi.

Jakajan kannen ja pyörijän putsaus, ja taas se alkoi käymään ja kukkumaan. Semmoinen vika.

Taisin joskus kirjottaa noista jakajan kansista ja pyörijöistä jo aikaisemmin. Itse vaihdoin ne jokunen vuosi sitten, ja kansi että pyörijä oli eri valmistajan tekemiä tuotteita. Pyörijä oli pari milliä matalampi kuin se alkuperäinen, eikä jakajan keskinasta ylettänyt pyörijään. Meni varmaan pari iltaa rassatessa ja vikaa etsiessä, ennen kuin hokasin alkaa mittailemaan niitä osien korkeuksia, kun sitä kipinää ei enää löytynytkään osien vaihdon jälkeen. Onneksi vanhat osat jäi vielä tallin pöydälle enkä heittänyt heti niitä roskiin, niin sattui ihan puolivahingossa silmiin se pyörijöiden korkeusero. Päällepäin ne näyttivät muuten ihan samanlaisilta.
Eipä tullut ihan ekana mieleen etsiä tuollaista vikaa. Parin millin korkeusero niissä pyörijöissä, ja se riitti.
Niin että kannattaa aina vilkaista ennen kuin laittaa osia paikalleen. Eihän se ole ihan niitä mukavimpia virranjakajia rassata, ja purkaa että kasata sitä hässäkkää ees taas. :shock:

Niin ja jos viestiketjun aloittajan autossa on v12 5,3 he moottori, niin siinä pitäis olla hyvin todennäköisesti kaksi puolaa jotka on rinnan kytkettynä. Toinen on siinä jakajan vieressä ja toinen siellä etupäässä, syylärin päällä. Rinnan kytkentä, kun yksi puola ei kuulemma meinaa oikein riittää ruokkimaan sitä syttyä. Vakiona niistä pitäis löytyä kaksi puolaa. Ja huom! Siltä jakajan vieressä olevalta puolalta menee jakajan koppaan se keskijohto, ja toiselta puola on pelkästään kenttäkäämit rinnan kytketty siihen toiseen puolaan! Toiselta (etummaiselta) puolalta EI lähde sitä keskijohtoa, vaan se on tulpattu ja tukittu jo tehtaalla! Pelkästään 1 kpl valkoinen ja 1 kpl valkomusta johto, jotka on suoraan rinnan kytketty sinne jakajan vieressä olevaan puolaan. Jakajan vieressä olevaan puolaan tulee useita niitä valkoisia ja valkomustia johtoja. En muista ulkoa että kuinka monta, mutta joka tapauksessa useita.

Ja se syttyboksi osaa kuulemma tehdä just sellaista oiretta että kun auto lämpiää, niin kipinät häviää.
Vastaa Viestiin